Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-07-2007, 02:04   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Budapest-OSL/Oslo-Varna

Begynner med returen:

Retur fra Budapest med DY (KKU?) søndag 8. juli kl 1830. Ettersom det var fastpris fra hotellet med drosje valgte jeg denne løsningen, og ca 150 kr er ikke ille. Lavprisselskapene bruker terminal 1, som visstnok ligger et stykke unna terminal 2. Jeg så i hvertfall ingenting av fullprisselskapene. Det var derfor nærmest "sydenstemning" i terminalen, ikke den vanlige blandingen av turister og forretningsfolk, men bare turister, gamle og unge, barn og bikkjer...

Jeg var litt for tidlig ute, så måtte vente en 10-20 minutter før innsjekkingen startet. Terminalen er ganske nyoppusset, men er trang ved innsjekkingsskankene - i alle fall denne søndagen. Nordmennene stormet mot skrankene da det ble opplyst hvilke to som skulle brukes. Det var litt dårlig køsystem, og jeg ble stående nesten på tvers av skranken. Etter hver oppfattet jeg at køen naturligvis ikke gikk på skrå inn, men gikk rett på skranken. I likhet med en del andre stilte jeg meg opp bakerst i køen som gikk "rett på". Men det som skjedde var at mange ikke fulgte dette, og ble stående i en slags "snikerkø" på skrå inn. En oppmerksom mann foran meg så dette - og tok umiddelbart affære og kommenterte til "snikerne" at køen begynner bak...

... dette var det bare et par gadd høre på. Han snakket litt rundt dette, og nevnte for de han reiste sammen med at han gjerne ville at også andre skulle si fra. Jeg tok opp tråden, og gikk bort til "skråkøen" og sa at køen går rett på skranken og ikke inn fra siden som et slags glidelåssystem inn i hovedkøen! En fyr påstod at det var to skranker, og altså en kø for hver... Skjønte at jeg talte for døve ører - men godtet meg i alle fall over at "snikerkøen" kom dårlig ut av det, fordi vi i hovedkøen var nokså tydelige...

Det var varmt i terminalen og kanskje derfor var jeg litt ekstra irritert, men synes innsjekkingen gikk lovlig seint, og pga dårlig plass i terminalen funket ikke køsystemet.

Jeg fikk omsider sjekket inn sånn ca 1710. Deretter dro jeg opp i kafeen for å innta litt ungarsk middagsmat, en slags kålruletter. Det smakte helt ok. Der hadde jeg også god utsikt til det ene flyet fra Sky Europe og en 747 fra Cargolux. Og en EasyJet som var i ferd med å ta av. Ellers lite å se.

Deretter var det tid for litt innkjøp - dvs det ble bare eksklusiv ungarsk sjokolade i løsvekt for resten av valutaen. Det var temmelig fullt av folk over alt. Og dessverre var det også en gjeng engelskmenn der - den typen som finnes overalt: En gjeng med 8-10 laverestående individer (menn) i 25-45-årsalderen. De "okkuperte" kafeen i andre etasjer, der de breiet seg med øl og høye rop og pisspreik. Det var de samme folka som satt i hotellresepsjonen og laget kvalm tidligere på dagen, og det ante meg at jeg ikke var kvitt dem... (I disse antiterrorlovtider - bør det ikke lages en lov mot at slike individer får lov å reise ut og herpe flotte reisemål...)

Flyet kom litt sent inn, så det ble litt forsinket ombordstigning. Jeg var den heldige vinner av sete 3C. Jeg hadde ikke booket sete på forhånd. Ble plassert ved siden av en nordmann av pakistansk bakgrunn. Skal jeg være helt ærlig - jeg ville heller hatt 3B denne gangen, grunnet en meget pen ungarsk dame som tydeligvis var på vei til Norge for første gang med guidebok på ungarsk..

Det ble opplyst at vi kom til å lande om lag 20 min etter tiden. Creewet gjorde en helstøpt innsats hele veien. En litt eldre mann bak meg skulle videre til Stavanger, og han hadde visst ikke klart for seg hvor han skulle gå på OSL. Etter hvert viste det seg at han også ville få dårlig tid. Flyvertinnen forklarte rolig - flere ganger hvordan han skulle forholde seg. Hun fikk pilotene til å høre hvor hans Stavanger-fly skulle gå fra. Han ble også tilbudt sete 1D, slik at han fikk gå først av flyet. Veldig bra oppfølging! Det var også humor om bord - jeg fikk det ikke med meg, men den mannlige FAen sa noe morsomt på slutten av sikkerhetsprosedyren, om det var ufrivillig vet jeg ikke. Da en dame 3F skulle ha 3 - TRE - pakker med Petterøs - var hans noe frekke, men vittig ment, replikk: "Pass på så du ikke røyker på deg KOLS, da!"

Da vi kom til OSL var det klart at vi måtte parkere på innenriks. Og helt på enden. Og jeg fikk det ikke helt med meg - men FA sa noe om at kapteinen hadde godkjent at man kunne gå av foran, men at personalet på OSL ikke tillot dette - dette betydde at mannen som skulle gå av først nå måtte gå av sist. Alle måtte gå av bak og sette seg i bussen...

Og bagasjen var en helt annen historie. Ventet vel en times tid. Budapest-oppslaget forsvant fra alle skjermer etter en times tid - og forvirringen var stor. Etter hvert stilte det seg opp mange foran NP, inkludert meg selv - men forstod etter hvert at bagasjen likevel var på vei. Hvorfor kunne de ikke opplyst dette over høyttalerne?

Ellers var turen med DY på det greie. Plassen er langt fra allverden. Og setene er jo ekstremt korte i ryggen. Men betalte vel 600 NOK for turen, så klager ikke...

AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2007, 07:52   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Budapest-OSL/Oslo-Varna

Flott rapport!

Og ser du møtte på ett par "gode" representanter fra den britiske arbeiderklassen. Når de begynner å få råd til å reise på tur er det tydeligvis at flyprisene har blitt alt for lave.
Reply

Posting Rules