![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Charter-spotting på Lanzarote (ACE) *REAL*
Del: 1 av 2. Ja da var det på tide med litt "Charter-spotting" fra Lanzarote igjen. Jeg har sagt det før, og sier det igjen - Lanzarote er nok mest trolig den beste øya (av de totalt syv Kanariøyene) som er den enkleste og beste å spotte fra. Her kommer man helt inn på flyplassen, både med bil og til fots. NB: været var til tider SVÆRT skiftene, alt fra sola rett i mot - til veldig mørkt. I tillegg blåste det rimelig heftig, og det var ikke lett for en stakkar å holde kameraet oppe. Dog har jeg prøvd å gjøre det beste ut fra både værforhold, og med tanke på at jeg kun har et lite kompakt-kamera: Canon Digital: IXUS50! (3X optisk zoom og greier!!) Når leiebilen var hentet fra Cicar/Cabrera Medina, så var det bare å kjøre den nyeste modellen av Volvo S40 (2,4) m/ 140hk hele veien fra Playa Blanca og ned mot Arrecife. Med FM 99,2 (Holiday FM) på radioen, og mitt lille Canon IXUS50-kamera på dashbordet - så var alt duket for å fylle opp noen minnebrikker. (Dersom man kjører motorveien LZ-2 og kommer fra f.eks. Puerto del Carmen eller lenger vest - er det bare å ta av til høyre - på "siste" avkjøring før flyplassen. Slik at man kommer inn på vei "LZ-40" mot Matagorda-stranden) NB NB: Bildetekst står (selvsagt) UNDER bildene!! ![]() Her står jeg parkert på min "faste" plass, hver gang jeg er på Lanzarote - og skal spotte litt på "ACE". Her er dagens første "fangst", samtidig som jeg tar bilde av leiebilen (nye modellen av Volvo S40 2.4 - 140HK). ![]() Her ser man flyplassen i bakgrunnen, samt hele rullebanen, taxe-baner og terminal osv. ![]() ![]() ![]() ![]() Her er flyet vi selv reiste med ned til Lanzarote, SAS Braathens sin B737-800 med "Star Alliance" logo på siden (LN-RRL). ![]() Benplassen er ikke å forakte, dog hadde jeg foretrukket SAS DK sin flotte A321-200 en høy gang foran denne B738-maskinen. ![]() Innflyvning til Lanzarote, forventingen stiger i kabinen (og etter landing, var det selvsagt alltid noen som MÅ klappe - huff...) ![]() ![]() ![]() Glad jeg ikke var ombord i denne maskina, TUIfly Nordic (tidl. Britannia) sine B738-maskiner er hinsides trange. Med max seat-config på 189pax i en B737-800, sitter man nesten bedre på dossen hjemme.. ![]() ![]() ![]() MD-80 flyene til Spanair buldrer og bråker ekstremt, man kjente bakken ristet og eksosen sto. Når det tok av en Airbus-maskin foran denne, og en 737NG rett etter - så var det ingen tvil om at MD-80 trakk det korteste strået; både mh.t. støy, opplevelse og ikke minst miljøfaktoren. ![]() ![]() ![]() Ahh.. kjære "SE-RDN" en av mine tidl. arbeidsplasser.. ![]() ![]() ![]() Iberia sine A321-200 modeller er flotte... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Islas" med en av sine ATR-72 maskiner. En av de mindre selskapene som opererer på Kanariøyene, selskapet "Islas Airways" har en flåte på 5 stk. ATR-fly. Av disse: 1 stk. ATR-42, og 4 stk. ATR-72. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Shitt pomfritt, disse danskene er virkelige heldige! SAS Danmark flyr stadig vekk danske charterturister med disse flotte Airbus A321-200 maskinene, hvorfor i svarte kan vi ikke ha noen av disse lekre maskinene med base på OSL *sutre* ![]() ![]() Stakkars engelske charterturister, benplassen i de engelske flyene av MyTravel er enda trangere enn MyTravel i Skandinavia!! ![]() Del 2: ![]() To fly klare for retur til Norge, TUIfly Nordic (tidl. Britannia) sin B737-800 og SAS Braathens med sin B737-700 like bak. SAS Braathens flyet hadde faktisk reg "LN-TUI" og det passet jo bra, siden den sto bak et TUI-fly selv (haha..) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SAS Braathens med B73G-materiell (B737-700) ![]() Sterling dumpet innom Lanzarote denne gangen med to forskjellige fly, begge B738-maskiner. ![]() TUIfly Nordic fra Sverige, med denne B757-200 maskinen (trang og god den også, selv om det ikke er B738) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Finske charterturister var selvsagt også på plass, befraktet med en av Air Finland sine B757-maskiner. Var også en lekker Finnar-maskin (også B757 selvsagt), men da var jeg allerede på motorveien i godt over 100km/t - så det var selvsagt dårlig med fotomuligheter da! (men du kan tro jeg banna og sverta, hadde jeg BAAAARE blitt fem minutter til.. og fem til.. og fem..) ![]() ![]() ![]() ![]() Binter Canarias er et selskap fra Kanariøyene, og er nok mest et selskap personer forbinder med sine ATR-42 og ATR-72. MEN Binter Canarias HAR faktisk JET-fly også, tro det eller ei! De har ÉN stk. B737-400 maskin (EC-INQ) derfor var gleden stor, når jeg faktisk fikk flere muligheter til å ta bilder av denne. Maskinen er en '92 modell, som bl.a. har tjenestegjort med: Dan-Air London, British Airways, Futura, og vært hos Binter Canarias siden 1. Nov. 2005. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dagens "mystery"-maskin, en meget anonym MD-83'er. Vel hjemme fant jeg ut at denne MD-83 (89-modell), tilhører selskapet "Swiftair" i Spania (siden 29. Juni 2006). Men har faktisk eksistert siden 1986, dog første gang jeg har hørt om dem (www.swiftair.com ) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahh.. Airbus A321-200 tar seg godt ut, nesten i hvilket som helst fargeskjema. Her i flotte Iberia-farger i solskinnet, viva Éspania.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Del 3: (alias: bonus-del til ære for "Trety") (har dog ikke klart enda - å tilvenne meg de nye midtkonsollene til Volvo, har lest andre steder - at mange synes de ser ut som "skjærefjøler satt på langs". Men dette nye og "moderne" er allerede introdusert i nye Volvo: S40/V50, og S80 - og vil også komme til nye S60 og V70. Personlig liker jeg faktisk beste den "gode gamle" i forrige S80 - jepp, jeg er nok en nostalgiker ja..) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her også noen flere Lanzarote-spotting bilder, med litt gjennomgående høyere kvalitet (pga. bedre værforhold m.m). Så dersom disse her faller nogenlunde i smak, kan det jo hende det er interesse for at jeg poster dem også (på et senere tidspunkt). Håper dog at noen av bildene i denne serien falt i smak hos noen..
![]() |
#2 |
A330
![]() Join Date: Mar 2007
|
![]()
Mange fine bilder her.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Fin bildereportasje, jeg ser at Lai fra Venezuela lander med en av sine ATR72 også. Hva gjorde den der over mon tro?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nu håller vi oss till bilderna och inte personangrepp!
![]() Tråden rensas från "skit" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
hei
Greie bilder dette . Når var du der ? , mulig det kommer frem av teksten ett eller annet sted men fant det ikke. Var der selv i November 2006 to uker , bodde på hotell Sol Lanzarote ,hvor bildene kunne knipses rett fra balkongen. Ellers ruslet jeg bort på odden (5 min gange) og tok bilder fra en litt annen vinkel enn deg uten irriterende objekter i veien. Der kom ogsa flyene nærmere slik at en med kompakt kamera eller liten zoom ville fått bra utfylling av bildeflaten. Binter hadde ogsa da noe innleid , conviasa atr. Møtte selvfølgelig flere engelsmenn / spottere som jeg kom i prat med . Lanzarote kan anbefales på det varmeste , ihvertfall var været bra når vi var der i november, og bildemessig kan en flytte seg etter solen slik at en alltid har solen i ryggen når de lander over sjøen. Noe de gjør nesten alltid. Noen avganger gikk ut over sjøen, men det var ofte de som skulle innom Fuerteventura hilsen sseas |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ramp & Snowclearing Crew
|
![]()
Underbara bilder. Nu blir man charter sugen till "syden" igen.
/Daniel
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Deilig med litt sydenbilder!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]() Takker for hyggelige kommentarer og tilbakemeldinger! sevenseas: disse bildene ble tatt Des. 06 / Jan. 07. Jepp, er klar over at man kan komme litt nærmere. Er en liten "voll" der, hvor man kan kjøre opp (men den er grusom steinete, og jeg så med "gru" på hvordan dekkene evt. måtte tåle mye juling opp og ned der). Men hovedgrunnen var at været var såpass variabelt, blåste mye - derfor ble det som det ble denne gangen. Satser på å komme nærmere neste gang, under litt bedre værforhold. OJB: vil nok tro det er sannsynelig (som sevenseas skriver) at LAI sin ATR- maskin var innleid av Binter. Takker for god respons!
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Veldig bra Blackhawk, likte flybildene og bonusseksjonen var suveren selvsagt!
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Charter TRD-ACE | MD11 | Flyforum | 1 | 29-11-2013 17:49 |
Bilder fra Lanzarote/ACE (Des.2009), Del2av2: | Blackhawk | Bilder & foto | 16 | 13-01-2010 18:57 |
Bilder fra Lanzarote/ACE (Des.2009), Del1av2: | Blackhawk | Bilder & foto | 3 | 11-01-2010 15:03 |
Islas Airways og Binter Canarias på: LPA-ACE-LPA (Gran Canaria-Lanzarote) | Blackhawk | TripReports | 19 | 28-03-2009 15:54 |
TRD-ACE charter | MD11 | Flyforum | 2 | 09-01-2009 20:19 |