![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei alle sammen, har aldri vært på dette forum før, men tar meg friheten til å sitere en post jeg skrev på flightsim.no :
Regner med at en release er klar innen uka, men skulle gjerne hatt noen testere. Akkurat nå ligger den på http://www.davidgabrielsen.net med masse useriøs testdata. Vær obs på at ingenting av dataen vil bli dratt over til produksjonsbasen, så ikke legg sjela deres i å få presis og mye data. Men hadde vært kjekt om noen av dere kunne oppretta sin bruker, og hive inn litt data osv. Når den er klar blir den flyttet over til http://www.flywiki.net med tom database. Av ting som enda ikke er implementert ferdig er: -redigeringshistorikksiden (mekanikken er der, men har ikke programmert grensesnitt mot den ennå) - "min side" - "avansert søk" - "om flywiki.net" - startsiden er tynn nå, og skal bli atskillig bedre Betatesterne kan gjerne komme med tilbakemedlinger om innhold og funksjonalitet i denne posten. På forhånd takk skal dere ha! ![]() PS : oppfordrer til cracking/hacking, samt at dere da forteller meg hva dere gjorde for å klare å cracke den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Dette kan bli bra :clap :clap
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Dette designet ble meget stilig. Men jeg kom akkurat på en ting jeg ikke kom med før. Navnet flywiki. Vær sikker på at ikke wikinavnet er beskyttet i flere sammenhenger. Aner ikke om det er mulig å beskytte bruken av wiki som en del av et annet navn men det er jo en ide å være klar over det på forhånd...
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Meget fint initiativ! Ønskes bare fly som er registrert per dato, eller kan vi også legge inn historiske fly - fly som er slettet fra registeret?
Kontaktet Norsk Luftfartøyregister for noen år siden for å høre om de ville gi meg Norsk Luftfartøysregister komplett i Excel-format eller i et eller annet databaseformat - men det ville de ikke den gang... Kanskje det er verdt å prøve igjen? Det ville spare oss alle for sabla mye tasting om man kunne få opplysningene på digital form fra NLR... Kay Hagby solgte boken sin på CD en kort stund, men dessverre sluttet han raskt å selge denne - kanskje fordi det ble FOR lett å kopiere informasjon direkte, eller fordi det ville gå ut over salget av boken... Jeg fikk aldri tak i CD'en...men kanskje dere kunne få til noe i samarbeid med Hagby. Jeg tror mange, som meg, savner et Norsk Luftfartøysregister på nettet der det er mulig å SØKE på ulike parametre som flytype, eier, reg. bokstaver osv. I dag er jo registeret bare tilgjengelig på PDF-format - selv om det er mulig å søke i pdf-dokumenter, så er dette tungvint. Lykke til med prosjektet! De fleste forumistene på scanair og airpics vil sikkert bidra der de kan... Seabee |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
veldig bra! Dette hadde jeg faktisk tenkt på selv, men fikk ikke ut fingern. FLOTT!!! Jeg skal nok bidra
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
SeaBee...
http://www.luftfartstilsynet.no/nlr/article738.ece Luftfartsreg.et til nedlastning inklusive oppdateringer. DOC-fil i det siste forøvrig.
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Hei Andreas, hyggelig å se deg i dette forum også
![]() ![]() SeaBee.. gamle fly ja.. har tenkt litt på det, men akkurat nå så har jeg lagt inn redigeringskontroll som sjekker om fartøyet er registrert fra før. Er det det, så må man editere eksisterende fartøy for å legge inn info. [litt tanker på sparket] Men det er egentlig litt opp til dere, hva syns dere? Bør man kunne legge til gamle fly som strengt tatt ikke finnes lengre? Kan løse dette ved å ha et valg når man registrerer om dette flyet fremdeles er aktivt eller ikke, men da vil jo selvfølgelig ikke "Gå direkte til fly"-funksjonen alltid være like smidig, noe som _KAN_ skape forvirring. Men det vil jo også skape forvirring den dagen et eksisterende fly går ut, og det ikke finnes noen slette-knapp (noe jeg ikke har turt å lagt inn). [/litt tanker på sparket] Men hva bør jeg kalle dette valget på registeringssiden? "Aktiv : (*)Ja - ( )Nei" ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kjempeidé dette. Har tidligere tenkt på noe lignende selv, men da for produksjonslister - men har aldri kommet så langt som å lage noe. Wiki-navnet trenger du ikke bekymre deg over. Et forslag fra meg: hva med å eksponere innholdet i basen slik at andre sider (eks. airpics.com) kan hente ut informasjon programmatisk? Denne informasjonen har klart størst verdi koblet sammen med f.eks. bilder.
Er også veldig for å gjøre plass for historisk informasjon - hva med å legge til en fra- og til-dato på registreringen? Så kan man f.eks. ta ut oversikt over registeret på en bestemt dato, eller lett sjekke hvilket fra som har en bestemt registrering på en gitt dato. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
|
![]()
jepp, har lagt inn den muligheten nå
![]() Kjempesnillt om dere hadde testa dette, samt at det oppfører seg slik dere vil. Ikke alltid like lett for en datanerd å forstå hva som er enkelt brukergrensesnitt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
...for å gjøre tingene enda mer innviklet så bytter flyene også stadig eiere... Det ville være svært fint om også alle tidligere eiere, med dato, ble registrert for hvert fly. Og det er vel her MORROA virkelig begynner - for dette tror jeg ikke er lett å få til, uten å lage en mer avansert database. På mine sider om Seabee har jeg løst problemet med å lage en side for hvert byggenr., og laget egne kolonner for Reg, No, Date og Remarks.
http://www.seabee.info/rc3_270.htm Men det er dessverre ikke mulig å søke på eier osv. Håper dere finner en måte å løse dette på! Men da blir det vel mer en produksjons-liste form på prosjektet... ![]() Seabee http://www.seabee.info/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
(jeg har ikke lagd noe grensesnitt til den enda), men poenget er at man har vil få en liste over alle endringer som er blitt gjort, samt en liten kommentar til hva som er gjort av endringer. På den måten vil man kunne bla seg bakover og se alt av tidligere data om dette flyet. (Jeg vurderer også etterhvert å legge til muligheten for at man kan oppdatere fartøyet med gamle data, så sant vandalisme av sidene er tilstede. Da kan folk lett oppdatere flyet med gamle data om nødvendig.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Navnet WIKI kan brukes av alle. Faktisk så er det et hawaiisk ord og betyr "rask". Opphavet til navnet WIKI i nettsammenheng er litt artig lesing (for de som syns sånt er artig...) Wikipedia om WIKI
Hilsen, Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
|
![]()
da prøver vi oss å gå live.
http://www.flywiki.net - spread the word ![]() alle som har registrert seg og validert epostadressen sin er importert over til den ekte databasen. ingen fartøy er blitt tatt med over, fordi mange av disse bestod av masse tulledata |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mange har lagt inn info flywiki.net. Men dessverre vil systemet ikke akseptere gyldige JPG-bilder når man bruker Internet Explorer.
![]() Med Opera og med Mozilla Firefox går det greit. ![]()
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Men nå har Davidga fikset biffen slik at det funker også med Internet Explorer!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I den lille faktaboksen om maskinen savner jeg veldig konstruksjonsnummer...
Og så ønsker jeg meg en mulighet til enkelt å komme tilbake til forsiden |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Guernsey setter opp eget flyregister - CI | LN-TIB | Småprat | 0 | 20-11-2013 01:57 |
BA online check-in ? | robertaas | Reiseforum | 29 | 25-04-2013 01:18 |
Online check-in på BA | Gulboble | Flyforum | 9 | 21-07-2008 23:14 |
Online reiseguider | CK | Reiseforum | 6 | 22-02-2007 08:45 |