![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Endelig!
Quote:
![]() |
![]() |
#2 |
N/A
|
![]()
Så det de gjorde var strengt tatt å fjerne T'en i ETOPS?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det tok sin tid dette, om jeg ikke husker helt feil skrev Boeing at de forventet dette å bli klart i 2004/2005.
Quote:
- Twins som flyr cargo krav som cargomaskiner med tre eller fire motorer ikke må følge for ETOPS over 180min. - Det må være såkalte Passenger Recovery Plans for flyplassene som er alternates, altså at flyplassen en kan måtte lande på under en diversion faktisk kan ta vare på passasjerene. - Ser ut til at det er et krav som SATCOM for ETOPS > 180 min for twins - og utover dette en rekke regler når det kommer til fire supression mm. Men så er det også endringer av reglene for ETOPS under 180min, som: - Maskiner med tre eller fire motorer som flyr 90-180 minutter fra en alternate airport må nå ha med fuel i tilfelle depressurization. - en reduksjon i kravene for twins, som at fuel requirements ifbm med ising og vind kalkuleringer i et kritisk fuel scenario er blitt mykt opp, og at området som 207min ETOPS gjelder for har blitt økt. Nå må også JAA og CAA finne ut av hva de skal gjøre med dette. Hele lovteksten fra FAA, med sine 296 sider, er å finne her: http://www.faa.gov/regulations_polic...media/6717.pdf Noe interesant jeg fant, i Part XII, punkt A. ETOPS Approvals for Part 121 Operations - Airplanes with Two Engines.: Quote:
En annen ting jeg kom over, fra B. ETOPS Approvals for Part 121 Operations – Passenger-carrying Airplanes with More than Two Engines.: Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
To ETOPS or not to ETOPS - thAAt is the question | Discus | Flyteknisk forum | 16 | 30-09-2015 12:15 |
ETOPS-godkjenning viktig for DU/DY? | Dash | Flyteknisk forum | 15 | 23-01-2013 02:07 |
A320 ETOPS? | SQ 777 | Flyteknisk forum | 2 | 26-10-2011 12:40 |
ETOPS og STOPS | Utflyttet | Flyforum | 1 | 01-07-2007 20:03 |