![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
SGS handlet 436.836 passasjerer. Av disse reiste 383.252 med SAS Braathens. Resten med Amber Air, Atlantic Airways, Spanair, Sterling og noen andre sporadiske besøkende. I tillegg kommer noen pax handlet av Avinor. Reportasje i Romsdals Budstikke
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
har trafikktallene for desember også kommet, eller bare forventer de at de er størst i %ut fra de 11 første mnd? Er ML den største ikke-kontrollerte plassen i landet i (i pax og IFR-bevegelser)?
Artig med vekst! :clap
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis du leser det som står i linken så vil du se at SGS har sine tall klare for hele 2006 (altså fra og med januar, til og med desember). Fortsatt mangler de pax Avinor handlet. De kommer da i tillegg.
Hva du mener med ikke kontrollerte vet jeg ikke... kan du utdype? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Lurte bare på hvilken AFIS-plass som hadde aller mest. Sjekket nå og Molde ligger på 2. etter HF. Pleier å sjekke Avinortallene innimellom og "gleder" meg til desembertallene og totalen for 2006 kommer..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vil da tro at plassen er kontrollert....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Vil bare slenge på at det er riktig det som JohnnyEagle sier. Tipper at innen 5 år er også MOL kontrollert.
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Dette var historien veldig veldig lett og grovt fortalt og med alle mulige forbehold - jeg antar det er andre her som sitter på mer korrekt informasjon. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Ingen vits i å komme med den her uansett. Litt tilbake til kontrollert/ukontrollert flyplass. Som en tilleggsinfo, for den som måtte lure, må all IFR-trafikk så vidt jeg vet klareres med ATC på Kvernberget, som så handler over til Moldefrekvensen når plassen der er "in sight"...., som de sier.... Skulle det evt. startes en slags poll her om ML er kontrollert eller ikke om 5 år, legger jeg meg i filen for "ikke". Det blir alt for kostbart for Avinor å omgjøre ML fra AFIS til vanlig ATC, når man allikevel har radar både på KB og AL og samtidig radiotrafikken går via KB...., iallefall for flygninger på IFR-flight plan.
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Selvfølgelig tror du at MOL er nedlagt om 5 år fkrlf. Noe annet var vel ikke ventet fra deg. Det er utrolig hvor du, med flere fra Kristiansund, i en hver sammenheng klarer å slenge noe negativt om Molde Lufthavn Årø så snart den flyplassen blir nevnt her på forumet. Men selvfølgelig... det er din rett å mene akkurat hva du vil.
Men, når det er sagt så bommer du så det griner fkrlf når du sier at kommunen bygde flyplassen privat. Kommune og privat er to vidt forskjellige begrep. For ordensskyld kan jeg da tilføye at Molde Lufthavn Årø var en kommunal lufthavn inlemmet i stamrutenettet fra første dag av. Så hadde det vært fint om du fkrlf kunne finne frem den samferdselssaken der det skal være et vedtak om at det kun skal være AES og KSU som skal være flyplassene på nordvestlandet. Skaff meg saksnummeret så skal jeg sjekke det det opp og gjengi hele teksten i saken for samtlige her på forumet. Du har herved en utfordring som du bør klare i og med at du uttaler deg så skråsikkert og til og med kan påstå at vedtaket ikke er endret siden slutten av 60 tallet/begynnelsen av 70 eller når det var. Frem til da forventer jeg at du dokumenterer alle dine påstander samtidig som du legger dem ut her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En ting er i hvertfall sikkert: I år er Ormen-anlegget ferdig, og dermed blir det kraftige nedganger i trafikktallene på Årø.
Er vel ferdig i august/sept dette anlegget. Er jo ikke mange sjelene som skal jobbe på det ferdige anlegget og sørge for driften. mvh Jan Roar Rød |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Som lufthavnsjefen i Molde sier til Romsdals Budstikke på papir i dag, står Ormen Lange for en god del av økningen, men på langt nær alt. Gode konjunkturer for lokalt næringsliv og oppblomstring av reiseliv og konferansevirksomhet (bl.a. i forb. med bygging av Seilet) har ført til at Årø vokser. Er neppe uten grunn at det er bevilget penger til utvidelse av rullebanen, som først vil bli klar etter at Ormen er ferdig utbygd. Og til slutt, KrSund: Dere måtte dilte etter med planer om lengre rullebane når Molde fikk det gjennom ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
nå er det vel ikke fogderi-krangel å nevne at tallene vil synke kraftig på Årø når Ormen er ferdig.
At ormen er er ferdig i år er jo vesentlig for de som er interessert i luftfart og liker å "spå" trafikktall i forkant. Jan Roar Rød |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Grunnlaget for utvidelse av effektiv rullebane kommer også etter "press" fra andre instanser! ikke glem dette. Kvernbergets effektive lengde er; Takeoff Rwy 07: 1780 meter Landing Rwy 07: 1780 meter Takeoff Rwy 25: 1780 meter Landing Rwy 25: 1760 meter Dette selv om Total lengde er 1840*45 meter! Årøs effektive lengder er; Takeoff Rwy 07: 1638 meter Landing Rwy 07: 1578 meter Takeoff Rwy 25: 1631 meter Landing Rwy 25: 1601 meter Dette selv om Total lengde er 1721*45 meter! Etter som jeg mener og huske har både KSU og MOL blitt underlagt nye rettningslinjer om sikkerhets område på stripa, dette tvinger da en utvidelse hos begge to. Jeg tviler på at Molde kun har lyst til å ha Fokker 50 og Dash 8-1/300 flyende hos seg. Til dette er etterspørselen for stor på begge flyplassene. Tar jeg feil eller har MOL og KSU operert på dispansasjon den siste tiden med tanke på lengde? MAO. Grunnet Avinors sikkerhets regler blir slike plasser tvunget til å utvide rullebane om de ønsker å opprettholde rutetilbud. Derfor synes jeg det er å synke dypt og si at Når MOL skulle utvide, så kom KSU etter! Dette har vel vert diskutert og planlagt i lang lang tid, men først nå er det en realitet! Forøvrig. Min personlige mening om Kvernbergets rullebaneutvidelse til 2000 meter effektiv rullebane er å være deffansiv. Skal man vinne noe må man tørre og satse! Kanskje en utvidelse til 2500 meter hadde gjort susen? Klart, man ville fått et problem å skaffe nok midler. Men jeg tror dette ville løst seg over tid! Samt en utvidelse av terminalbygg kunne vert på sin plass? Men nå har jo snøballen startet å rulle. Samt med TWR frekvenser og lignende. Vi går en positiv tid i møte, og jeg tror vi alle vil dra godt nytte av dette! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det står i penger, og man har landet på 2.000 meter i denne omgang. Bygningsmassen skal også flyttes 100 meter lenger nord, ca. der langtidsparkeringen er pr. i dag. Ellers er jo den meldingen om at KSU kom diltende etter MOL fra 'Trash2000' bare ment som en brennende fyrstikk i et bensinlager...., det skjønte du vel, Sager...? ![]()
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Og for å komme tilbake til utgangspunktet for denne diskusjonen, nemlig økningen i antall pax på Årø, er det nok en aldri så liten feil at det er den flyplassen med størst vekst i 2006 av alle i landet, hvis vi ser i prosent. Det var nemlig Narvik lufthavn, Framnes som sto for den største økningen med 63,3% (91,1 medregnet transitt) og da er ikke desember måned inkludert. Velvel, det var nå litt flisespikkeri men rett skal være rett
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Historisk nettsted for Molde lufthavn, Årø | Wiggo Hovde | Flyhistorisk forum | 5 | 07-04-2015 23:31 |
Molde lufthavn, Årø, en mønsterflyplass | Wiggo Hovde | Flyforum | 12 | 06-02-2013 11:33 |
Molde lufthavn, Årø, 40 år | Wiggo Hovde | Flyforum | 5 | 27-09-2012 22:57 |
Widerøe på Molde Lufthavn Årø? | anders320 | Flyforum | 5 | 29-01-2008 20:23 |
Utbyggingen av Molde Lufthavn Årø | enml | Flyforum | 2 | 24-06-2005 09:57 |