![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Har noen makroøkonom noen gang regnet på hva den norske staten vil spare på å fjerne absolutt alle avgifter på biler og drivstoff? Hva ville vel ikke dette ha gjort med generelt kostnadsnivå, transportkostnader, bedre miljø pga at alle ville ha hatt råd til nye miljøvennlige biler osv. Med den enorme rikdom Norge har, er det strengt tatt ikke noe behov for avgiftene, og jeg tror ikke miljøet ville blitt noe dårligere, da folk flest kjører for at de må, ikke for at de absolutt vil.
Ved å fjerne alle slike avgifter vil vi i mitt hode kunne få bort litt av den konkurranseulempen vi har i forhold til utlandet med tanke på våre store avstander og perifere beliggenhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå er ikke jeg makroøkonom, men jeg tror nok at sammenhengene er noe mer kompliserte og jeg vil anta at det å fjerne alle bilavgifter og avgift på drivstoff bidrar til å øke kjøpekraften veeldig mye. Dette er en oppskrift - iallefall på kort og mellomlang sikt - til å drive det generelle prisnivået (på alt annet) i været samt at renten da må økes for å holde inflasjonen innenfor nivået på +/- 2,5% p.a. På noe sikt vil da det generelle lønnsnivået sannsynligvis måtte stabilisere seg på et lavere nivå.
Det er nok sikkert riktig at vi ikke strengt tatt trenger pengene, men disse pengene går jo til formål som stort sett er nødvendige og som må betales på et eller annet vis. Kanskje får vi mer penger mellom hendene, men kanskje vi også da må betale for mer av de offentlige tjenestene vi i dag får gratis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er klart at det vil slippes mye pengemidler løs i økonomien, men dette kan vel også bidra kraftig til å få ned den enorme lønnsveksten vi har sett de senere år, noe som igjen kan gjøre norsk økonomi mer konkurransedyktig. Noen år uten lønnsvekst ville ha gjort susen, og så lenge reallønna ikke går ned burde ikke dette være så problematisk. Med stadige avgiftsøkninger er jo Staten den største bidragsyter til at norsk økonomi blir stadig hetere, da dette igjen gjør at det kommer krav om høyere lønner, høyere kostnader osv osv ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Leie av bil | BSSW | Reiseforum | 11 | 15-07-2008 04:56 |
Ny bil , anyone? | Madman | Flyforum | 1 | 21-12-2007 23:04 |
LN-BIL. (PT-26.Cornell) | Friele | Flyhistorisk forum | 6 | 04-11-2007 14:29 |