Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2010, 12:38   #1
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Norge Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Aftenpostens nettutgave:
Beverly Stephansen (41) døde i en småflyulykke i 2003. Flyvelederen hadde koblet til feil radiofrekvens og satt i en privat telefonsamtale da ulykken fant sted. Nå blir Avinor saksøkt.

Fra havarikommisjonens rapport:

Rapport om luftfartsulykke på Slettefjell vest for Notodden i Telemark 4. mai 2003 med Cessna 180H, LN-KCF

Beskrivelse
Kollisjon med terreng. Flygeren tok feil av retningen til Oslo etter å ha fløyet inn i IMC-forhold. Havnet nord og vest for Notodden. Ingen tekniske feil med flyet avdekket. Feil radiovalg ved kontrollsentralen umuliggjorde radiokontakt
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner

Last edited by GF1; 28-09-2010 at 12:41.
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 00:57   #2
Do-228
Newcomer
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default Re: Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Amerikanske tilstander??
Do-228 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 01:12   #3
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Jeg ser grunnlaget til søksmålet, men det spørs om det vil få medhold i en eventuell rettsak... Blir spennende å følge saken videre og andre nyhetskilders holdning til saken.
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 18:53   #4
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Havariet skjedde i mai 2003 og rapporten kom i juni 2006.
http://www.aibn.no/luftfart/rapporter/2006-16?ref=1713
bare det er vel en god grunn til å saksøke noen ??
På den annens side så er det nå 4 år siden rapporten kom og det sprørs om en slik sak kommer til å bli avist uansett.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 20:25   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Havariet skjedde i mai 2003 og rapporten kom i juni 2006.
http://www.aibn.no/luftfart/rapporter/2006-16?ref=1713
bare det er vel en god grunn til å saksøke noen ??
Hvorfor det?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 21:01   #6
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Hvorfor det?
Jeg synes at når Havarikommisjonen bruker 3 år på å undersøke en forholdsvis "enkel" ulykke med et en-motors sjøfly som , etter vitners forklaring, flyr avgårde i feil retning og rett inn i dårlig vær, med en årsak som egentlig er avklart etter et par dager, så skal det ikke ta så lang tid å få dette ned på ette papir og kalle det en Havarirapport. Det er tross alt mange, både etterlatte og andre, som ønsker noen svar som ikke skal ta så lang tid å få greid ut.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 21:21   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Du har kanskje liten kjennskap til hvorfor havarirapporter utarbeides og hva de inneholder hvis du mener at årsaken var avklart etter et par dager. Har du lest rapporten? Les den, og gjerne andre rapporter, og se hva de har med i rapporten, så skjønner du at det tar tid. 3 år er kanskje for lang tid, det er jeg ikke uenig i, men når man ser på innholdet og hvor mye den omfatter så gir det seg selv at man ikke i løpet av kort tid kan fastslå årsaken til ulykker/hendelser.

En havarirapport utarbeides ikke først og fremst for at etterlatte og venner skal få svar, men for at man skal lære av det i det håp at liknende hendelser/ulykker kan unngås i fremtiden.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 22:01   #8
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Jeg vet utmerket godt hvordan en havarirapport lages og jeg har lest 1000 vis av dem. Jeg har en fortid i gamle Luftfartsverket og har engasjert meg flere ganger i forbindelse med ulykker. Jeg ser klart behov for å granske ulykker for å lære av det men noen ganger synes jeg dette prinsippet går veldig for langt. Ulykker og havarier hvor årsakene (været og lavt erfaringsnivå=les stort sett flydd i fint vær mellom Kilen og Sørlandet) og som flyr seg bort i dårlig vær, burde få en rask og grei konkulusjon uten noe mere gransking. Uten sammenligning forøvrig så kommer rapportene fra "enkle" ulykker i USA etter 2-4 mnd med en Preliminær rapport innen en uke.

Nå gjaldt vel denne tråden om de burde saksøke eller ikke, og det burde fremmdeles ikke ta 4år å betemme seg for det. RIP
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 23:20   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Bare sånn avsluttende OT, så har nå SHT også begynt med premliminære rapporter. Vet ikke om de blir lagt ut på nett forøvrig.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 08:25   #10
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Nå kom det også ut en rapport om ulykken, som ble trukket tilbake av diverse årsaker. Bla. var endel sentraler personer i saken STERKT uenige om bla. innholdet og konklusjonen i rapporten. Derfor ble den etter bare noen dager trukket tilbake, og det tok laaang tid før neste kom ut.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2013, 12:06   #11
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Og da er Avinor dømt til å betale 4 millioner i erstatning

Quote:
De etterlatte etter den kvinnelige flygeren som omkom da flyet styrtet ved Gavlesjå vest for Heddal i mai 2003, får erstatning på bortimot 2,5 millioner kroner fra Avinor.

I tillegg får de vel 1,7 millioner til dekning av saksomkostninger.

Det er Borgarting lagmannsrett som har dømt Avinor til å være erstatningspliktig.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ark/1.10996083
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2013, 18:22   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Avinor saksøkes etter sjøflyulykke i 2003

Det stod en del om denne saken i en utgave av Flygelederbladet forleden også, interessant lesning om en spesiell sak.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor med minus i Q2 2019 etter miljøtapsavsetning Someone Flyforum 2 28-08-2019 18:41
Norwegian saksøkes for salg av 737-300 maskiner BraathensSafe1985 Flyforum 2 25-04-2019 01:38
CO saksøkes for turbulens krølle Småprat 1 12-10-2011 10:29
Sjøflyulykke i Alaska Cecilie General Aviation og sjøfly 2 17-06-2009 10:32
Ryanair saksøkes... KennethGS Flyforum 20 15-11-2007 10:20


All times are GMT +2. The time now is 11:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.