Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-10-2004, 18:10   #1
Enhanced
ScanFlyer Blue
 
Enhanced's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: OSL
Posts: 150
Default Komme for sent til avgang med rabattert billett...

I anledning tråden "Ødelagt høsteferie" så kom jeg til å tenke på følgende problemstilling (delvis selvopplevd):

La oss si at du bestiller en billett med et selskap; f.eks. fra Utlandet -> OSL. Så har du, et par timer senere, nok en enveisbillett med samme selskap fra OSL -> vilkårlig sted i Norge. Altså to adskilte billetter; begge av den billige typen uten refusjon og ombooking etc. Hvem har da skylden hvis flyet til OSL blir forsinket, slik at du ikke rekker neste tur? Bør et flyselskap i en slik situasjon godta skyld (siden det er deres feil at du ikke rakk flyet) og gi deg en ny billett, selv om du i utgangspunktet ikke har slike rettigheter på billetten? La oss anta at dette er et større selvskap, og ikke et lavprisselskap som overhodet ikke vil at du skal bestille connections på den måten.

(Fasit på hva de bør gjøre og hva som skjedde i den nesten selvopplevde situasjonen kommer senere )

Morten.
Enhanced is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 18:16   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

når du har to billetter som ikke er sammenhengende tar flyselskapet i utgangspunktet ikke noe ansvar. Det er slik det er når du velger å kjøpe to separate billetter. Hadde du kjøpt sammenhengende billetter, fra A til C via B, har flyselskapet et ansvar for at du og bagasjen din kommer frem til bestemmelsesstedet. Ellers ikke
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 18:23   #3
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Men er det med samme selskap (det være seg LCC eller legacy), de er ansvarlige for forsinkelsen fra A til B, og du ellers ville hatt god tid til å bytte fly BØR de være glupe nok til å ansvar.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 18:34   #4
Arrow
ScanFlyer Blue
 
Arrow's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Jeg har opplevd praksisen slik, og det er den jeg bruker selv.
Hvis du kommer fra utlandet med "Arrow Air" og har kjøpt en billett separat innenriks med Arrow Air, og vi er forsinket inn, så vil jeg sende (ikke booke om) deg videre på request på neste avgang, om du har kjøpt billetten med god transfer tid som er innenfor mitt selskaps regler.
Hvis du ikke overholder i det minste regelen om tid mellom to fly, så er det sorry. Da må du betale change fee for å booke om eller kjøpe ny billett. For da er ansvaret lagt på dine egne skuldre av deg selv, ved at du ikke sjekket om du hadde "lovlig" transfer eller prøvde å gamble.
Vant jeg?
:
Edit: I tillegg så er vi så snille i Arrow Air, at hvis du også kom inn med en partner airline, så ville det gjelde det samme som om det var Arrow Air. Men ikke en erkerival.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 19:20   #5
jmt
Newcomer
 
jmt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 11
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

I vår tid hvor det store nettverkkselskapene gjør alt det kan for å komme ned på samme nivå som No Frills når det gjelder service er muligheten til å kjøpe en gjennomgående billett en ev de få tingene som taler i favør av BUSKWF og KLM her i TRD (skal ikke gå inn på at det riktignok finnes forskjellen mellom KLM og BUSKWF), og det er noe som ihvertfall jeg synes er vert å betale for (1).

Så hvis spørsmålet er "Hvem har da skylden" er det kanskje værgudene eller streikende/syke som har skylden, men ihvertfall ikke flyselskapet. Så hvorfor skulle du få en ny billett? Du har betalt 2 enkelttjenester: Å komme fra A til B og å komme fra B til C. Flyselskapet fikk deg fra A til B, den delen av avtalen er overholdt (kanskje til og med med kompensasjon). For avtalen B til C var du ikke på sjekk inn i tide, hvorfor skulle du står bedre enn andre folk ("flytoget var forsynket")?

Når det gjelder Arrow Air er det veldig snill gjort av dere, men hvordan vil du som Arrow Airs representant fortelle meg at jeg burde kjøpe en dyrere gjennomgansbillet når dere uansett er så snille da?

(1) Men: siden service'n ellers har blitt dårligere hos nettverkselskapene kan det riktignok ikke være så mye dyrere som før, da har jeg også betalt for kaffe, avis og frokost. For meg er ikke dårligere service er følge av lav pris, men lav pris er en (selv)følge av dårligere service.
jmt is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 20:05   #6
Arrow
ScanFlyer Blue
 
Arrow's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Quote:
Originally posted by jmt

men hvordan vil du som Arrow Airs representant fortelle meg at jeg burde kjøpe en dyrere gjennomgansbillet når dere uansett er så snille da?
Godt poeng.
Jeg tror for at om man skal overleve idag, så må man gjøre ting enklere.
Eksempel: En billett fra A til B koster 500 NUC. Fra B til C koster det 100 NUC. Dermed skal billetten totalt koste 600 NUC.
Så kommer skattene i tillegg, og der skal man spare penger på å kjøpe den gjennomgående billetten fordi en transferskatt på en flyplass skal være mindre enn en landings- og startskatt. Og du betaler bare en service fee. (glem differensierte service fee priser, for forskjellige flylengder.)

Gjennomgående:
Startskatt 10 + A til B 500 + transferskatt 5 + B til C 100 + landingsskatt 10 = 625 + service fee 15 = totalt 640.

Separat:
Startskatt 10 + A til B 500 + landingsskatt 10 = 520 + service fee 15 = totalt 535
Startskatt 10 + B til C 100 + landingsskatt 10 = 120 + service fee 15 = totalt 135

Totalt for den separate reisemåten 670 mot gjennomgående 640. Man sparte 30.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 20:11   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Ryanair advarer deg mot å kjøpe flere strekninger samme dag!!! De vil ikke ta på seg skyld hvis de f.eks er forsinket inn til Hahn fra Sandefjord og selv om du skal videre med Ryanair...
EB is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 21:33   #8
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Quote:
Originally posted by EB


Ryanair advarer deg mot å kjøpe flere strekninger samme dag!!! De vil ikke ta på seg skyld hvis de f.eks er forsinket inn til Hahn fra Sandefjord og selv om du skal videre med Ryanair...
Egentlig kjempesmart av Ryanair å si dette. Da har de ABSOLUTT ingen forpliktelser om du en gang ikke skulle komme deg videre. Skulle vært interessant og visst hvor mange som ikke kommer seg videre nettopp pga forsinkelser OG som skla videre med la oss si 2-3 t connctions på Stansted. Tror ikke tallet er så høyt...men bare noe jeg tror.
DY is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 21:35   #9
Enhanced
ScanFlyer Blue
 
Enhanced's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: OSL
Posts: 150
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Yep, vet Ryanair sin policy; derfor poengterte jeg at det måtte være snakk om et litt ordentlig selvskap, ikke et lavprisselskap.

Det som skjedde i mitt tilfelle var at jeg hadde kjøpt billetter for meg og mitt reisefølge; tur/retur Oslo <-> New York (med SAS). På returen ble det å sitte fire timer inne i en Airbus 330 før man omsider tok av (pga. teknisk feil), så dermed ble vi en god del forsinket inn til Arlanda, og følgelig også forsinket til Oslo. Da jeg bor i Oslo var det ikke så farlig, men mitt reisefølge skulle videre til Stavanger, og hadde bestilt enkeltbillett for denne (siden jeg hadde bestilt for to stykker så ville jeg jo ikke bestille tur til Stavanger for meg også).

SAS gikk med på å gi han en ny billett senere på dagen, men det var etter å ha kjeftet en del og fortalt hvor veldig snille de egentlig var nå. Spør du meg gir dette en negativ kundeopplevelse, særlig når man har sittet i et fly i evigheter og alt sammen (forsinkelsen fra Newark og påfølgende forsentkomming til Stavanger-flyet) var SAS sin feil. Det kan jo være gode grunner til at man ikke bestiller sammenhengende billett.

Så; pluss for at de faktisk utdelte ny billett, minus for at de følte det var nødvendig å kjefte på en passasjer som overhodet ikke kunne noe for forsinkelsen.

Så til slutt; fasit: Vær fleksibel og innse at dette ikke var kunden sin feil (selv om det sikkert har kommet pålegg ovenfra om å være strenge med å gi noe ekstraservice hvis folk kommer for sent på en rabattert billett). JetBlue-filosofien bør passe bra; vær fleksibel, slik at kunden ikke går vekk med en dårlig opplevelse.

Uansett, takk for svar. Skjønner jo at reglene teknisk sett er slik, og vil passe på å bestille sammenhengende billetter for mine reiser i framtiden.

Morten.
Enhanced is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 21:35   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Du verden så sinte noen nordmenn var da de ikke fikk reise seg først etter landing i Hahn. Vi var forsinket og deres fly videre til Italia skulle gå snart... Flyvertinnen forklarte høyt og tydelig at de hadde brutt reglene...FÆRDIG!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 21:50   #11
Arrow
ScanFlyer Blue
 
Arrow's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Quote:
Originally posted by EB


Du verden så sinte noen nordmenn var da de ikke fikk reise seg først etter landing i Hahn. Vi var forsinket og deres fly videre til Italia skulle gå snart... Flyvertinnen forklarte høyt og tydelig at de hadde brutt reglene...FÆRDIG!!!
Høh?
Ville de reise seg før flyet i det hele tatt hadde tatt i bakken? *tsk tsk tsk*
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 22:20   #12
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Hørte en gang at noen hadde det veldig travelt med å reise seg fra setet mens vi taxet til terminalen. Flyvertinna kom over høyttaleren og ba han ganske bestemt om å sette seg....han gjorde det, men reiste seg igjen etter kort tid og fortsatte, flyvertinna gjentok beskjeden over høyttaleren og han satte seg, men ga seg ikke tredje gangen fikk han applaus fra de andre reisende...det hele ble ganske morsomt.


Selvsagt skal man ikke reise seg på et fly...hverken SAS eller Ryanair-fly.
DY is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 22:25   #13
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Quote:
Originally posted by Arrow


Quote:
Originally posted by EB


Du verden så sinte noen nordmenn var da de ikke fikk reise seg først etter landing i Hahn. Vi var forsinket og deres fly videre til Italia skulle gå snart... Flyvertinnen forklarte høyt og tydelig at de hadde brutt reglene...FÆRDIG!!!
Høh?
Ville de reise seg før flyet i det hele tatt hadde tatt i bakken? *tsk tsk tsk*
Noen har det veldig travelt med å komme av....eller rettere sagt komme seg opp av setet for så å stå i kø 10 min før de får gå av flyet - aldri skjønt det!
DY is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2004, 23:43   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,641
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Quote:
Originally posted by DY


Quote:
Originally posted by Arrow


Quote:
Originally posted by EB


Du verden så sinte noen nordmenn var da de ikke fikk reise seg først etter landing i Hahn. Vi var forsinket og deres fly videre til Italia skulle gå snart... Flyvertinnen forklarte høyt og tydelig at de hadde brutt reglene...FÆRDIG!!!
Høh?
Ville de reise seg før flyet i det hele tatt hadde tatt i bakken? *tsk tsk tsk*
Noen har det veldig travelt med å komme av....eller rettere sagt komme seg opp av setet for så å stå i kø 10 min før de får gå av flyet - aldri skjønt det!
*Quilty*

Jeg er selvfølgelig like klar over hver gang, at det er kø nedover midtgangen når alle skal ut av et fly. Har inntrykk av at når jeg sitter et stykke fram i flyet, så skal alle som sitter bak meg ut først, mens når jeg sitter lenger bak, må jeg vente på at de andre foran i flyet skal gå ut. Allikevel er jeg fort oppe av setet, for så å stå bøyd under hattehyllen ved midtgangen mens jeg venter på en ledig luke, for så å smette inn i køen..

Aner ikke hvorfor.....
Martin is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2004, 00:01   #15
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Jeg sitter alltid i setet inntil køen i midtgangen ved stolraden min begynner å bevege seg. Da reiser jeg meg opp og går inn i køen!
DY is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2004, 00:52   #16
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Enig med DY. Rikker meg ikke fra setet mitt før midtgangen beveger seg
FBU is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2004, 06:40   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Jeg har en gang blitt hentet av flyvertinnen på SAS fra Stockholm til København... Hadde gitt bort sette mitt til en "viktig" kunde og ble sittende helt bakerst. Dårlig connection videre til Bangkok - da kom flyvertinnen mens vi taxet inn til terminal og "hentet" meg slik at jeg kom først i land... Det kan ordnes...
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2004, 07:21   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Her synes jeg faktisk at flyselskapene burde være helt kategoriske og stenharde!
Har du kjøpt lavprisbilletter som ikke er i sammenheng med andre billetter så bør man ikke bli dullet med og satt på neste fly ved forsinkelser. Da undergraver man jo hele vitsen med gjennomgangsbilletter.
Hva skal da vitsen med gjennomgangspriser og billetter være om ikke de ansatte overholder regelverket som er satt.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2004, 08:11   #19
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Men da kommer det norske folk til å sutre enda mer!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2004, 09:53   #20
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Replying to Topic 'Komme for sent til avgang med rabattert billett...'

Quote:
Originally posted by Farmer


Her synes jeg faktisk at flyselskapene burde være helt kategoriske og stenharde!
Har du kjøpt lavprisbilletter som ikke er i sammenheng med andre billetter så bør man ikke bli dullet med og satt på neste fly ved forsinkelser. Da undergraver man jo hele vitsen med gjennomgangsbilletter.
Hva skal da vitsen med gjennomgangspriser og billetter være om ikke de ansatte overholder regelverket som er satt.
AMEN !

Her er jeg helt uten nåde, og det er de jeg jobber sammen med også med mindre det er noe VELDIG spessielle tilfeller, å det er det få av. Jeg har hatt tonnevis av tilfeller der en person som tror han er veldig lur å skal spare penger bestiller for ex med WF fra nordnorge og videre fra TOS eller BOO. Så blir det dårlig vær og flyet står. ingen som helst nåde eller sympati. Jeg har prata med flyplass personellet og de er 100 % når det kommer til separate billetter. Mister man flyet når man har separate billetter så er det sårry mac.. Han kan bare fiske opp lommeboka. De aller fleste gjør den feilen bare 1 gang.

Gjennomgående billetter er der for en årsak, den undergraver vi ikke... uansprett..
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Første avgang til BKK med Norwegian A340 Airbus 330 Bilder & foto 11 04-06-2013 16:48
Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen Trdfly Flyforum 118 26-02-2012 20:41
Komme til Norge med utenlandsk PPL utland General Aviation og sjøfly 9 26-11-2011 17:48
Sliter med å komme inn på sidene til Continental foffen Flyforum 4 16-09-2009 10:11
Hvordan komme til Rygge (Airshow) med offentlig transportmiddel ? ATC-flyradar Flyforum 4 21-08-2007 22:39


All times are GMT +2. The time now is 18:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.