![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]()
Sommerferien 2024 ble lagt til Kroatia. En uke seiling etterfulgt av fire netter på hotell i Split.
Fredag 5 juli var det slutt i barnehagen for godt for minstemann, så passer da reise på ferien. Siden vi skulle på seilbåt så innebar det litt herlig selvdisiplinering når det kom til pakking. Spesielt for kona, som ikke kunne ha med halve garderoben, sånn i tilfelle. Og med et litt mer behagelig mengde kolli og barn som etterhvert klarer gjøre nytte for seg, ble det med svigerfar på slep, å tusle ned til Hvalstad stasjon. L1 til Sandvika, og Flytoget derfra. Første gang nytt flytog. Brukbar plass derfra, mens mange som gikk på fra Oslo S måtte stå. Bagtags ble printet ut på toget, så da var det bare gå rett til bagdrop på OSL. Og etter turen til LIS helgen før var det deilig kunne gjøre dette kjapt og effektivt, og automatisk. ![]() Masse folk på OSL, men som vanlig gikk det unna gjennom sikkerhetskontrollen. Til min glede ville minstemann heller se på flyene, enn å bli med kona på taxfree ![]() ![]() LN-NIK var maskinen som var satt opp på DY1992 denne dagen. Avgang fra D og maskinen hadde kommet inn på tid fra KRS. ![]() Vi hadde setene 27ABC og 28AB. Så da fikk begge barna vindu, kona fikk sin midtgang. Og jeg og svigerfar fikk hvert vårt dritten i midten sete. Og siden vi var plassert bak, ble det inngang bak. ![]() Ombord og boarding complete på tid, før det kom fra styrhuset melding om vi måtte vente på slot. Men den varslede forsinkelsen uteble, så må plutselig ha dukket opp en plass i køen for ble pushback under 10 minutter bak rutetid, hvilket jo regnet å være på tid. Takset til 19R, cirka dobbelt så fort som El Comandante hos Iberia uken før. Benplassen ![]() Fullt fly, tror jeg. Svindyre billetter og virket som crewet var delvis «arvet» fra Spania. Men gutta boys som styrte de bakre gemakker var hyggelig og service minded på en herlig miks av norsk-spansk. ![]() Kjøpte en øl, da vi hadde litt medbrakte bakevarer som tilbehør. ![]() ![]() Fin solnedgang på innflyvningen til Split ![]() Gikk unna nedover Europa, så landet på SPU godt før tiden. Parkering på en slags «gå-gate» ![]() ![]() ![]() Kom rett inn i bagasjeutleveringen, AirTaggen kunne konstatere bagasjen var her, og tok ikke lang tid før bagasjen dukket opp. Ankomsttid i følge rutetabellen var 20:45, og da var det ikke ille 20:55 møte sjåføren vi hadde booket gjennom Norwegian.no utenfor. Og som kunne kjøre oss den snaue timen opp til ibenik ![]() Mer kommer .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]()
En natt i ibenik og en leilighet fikset gjennom booking.com før vi kunne hente «Greta». En Beneteau 46.1. Utgaven med 5 lugarer og 3 bad.
Seilte nordover omtrent som vedlagt rute, inkludert lunsj og badestopp, den uken vi hadde båten. Fin skjærgård og langt flere men mindre øyer enn sørover fra Split. Veldig vakkert og idyllisk, dog litt stive priser jo lenger ut og jo mer øde man kom. Nettene ble tilbrakt en vi enten av ved brygger på noen veldig bra marinaer (og dyre), ved bøyer eller til ankers. Et par middager på restaurant eller ble det gjerne grilling akter. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Last edited by Someone; 17-07-2024 at 20:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]()
Par andre øyeblikk
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,597
|
![]()
Synes du begynner å bli litt solbrent..?
Men likevel lett misunnelig, det der ser ganske digg ut! EDIT: Stryk lett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]()
Flott båt(misunnelig) kjedelig fly hva er dealen med rad 27 og bakover
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
|
![]()
Det er liksom noe med ferie utenfor Norges grenser:-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,914
|
![]()
Ser utrolig kult ut med båtleie og tur. Er det mye styr med havneplasser og booking og slikt?
Takker for super rapport så langt, forøvrig
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,191
|
![]()
Dette ser tungt ut, godt du kommer deg hjem til 17 grader og yr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]()
Seilturen ble etterfulgt av 4 netter på Amphora Gardens i Split. Er endel av Amphora Hotel, men «Hagedelen» er leiligheter i bygget bak selve hotellet. Som også har et eget 20 meters basseng på taket.
![]() ![]() Noen bilder fra Split ![]() ![]() ![]() Etter 12 netter på tur var det tide å komme oss hjem. SAS og SK4804. LN-RGL som var satt opp, og selv om det er en NEO kan man jo snart kalle den «gode gamle» da den jo er 7 år gammel. En forhåndbooket Uber tok oss til SPU. Innsjekk på nett funker ikke, mistenker en «Kroatia-greie» men på SPU er det både automater og bagdrop. Men det både veier all bagasje og har gjort det hele til en heller manuell prosess. Dog med bra kapasitet og heller lite kø i sikkerhetskontrollen gikk det relativt kjapt. Fikk håndbagasjen tatt ut til ekstra sjekk pga gasspatroner til redningsvesten og en supervisor måtte tilkalles. Som også kunne forklare det var greit og de skal jo i håndbagasje og ikke innsjekket. ![]() ![]() Trafikken en sen onsdagsmorgen på SPU var dominert av easyJet, SAS, Norwegian og Volotea ![]() ![]() 160 passasjerer såvidt jeg klarte se. 3 rader pluss. Vi hadde 4A-D. Med meg som buffer mellom barna i B ![]() Avgang godt innenfor det 15 minuttene innenfor rutetid, og etter en høyresving rett etter avgang kunne vi etterhvert sette kursen nordover med fin oversikt over hvor vi hadde seilt ![]() Gikk for «bring-in-board» med medbrakt pizza fra kvelden før. Selv kald, er den bedre enn SAS sin ![]() Sov deler av turen og etter møtt skyene og regnet når vi nærmet oss Norge, ble det landing på OSL ti minutter før rutetid ![]() #velkommentilnorsksommer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]() Lyset lyver litt på bildet der, men jeg ble brun selv med barnas faktor 50, Quote:
Der det var ledig, hvor vi kunne sitte samlet og få to vindusseter, uten å betale ekstra ![]() Quote:
Selve båten fikset svigerfar, som var kaptein. Akkurat der kommer man langt, det vil si opp til 50 fot, med norsk båtførerbevis. Hvordan det er lenger sørover hvor det er mer trafikk, og når den virkelig høysesongen begynner når mellom-Europa starter ferien vet jeg ikke, men vi opplevde aldri at havnen var full. Det var også proft og ferdig opplegg med mooringer i havnene, så slapp den klassiske greske varianten med dreggkjetting på kryss og tvers. På de mest fancy havnene (ACI) så kunne man også forhåndbooke via app. Hvilket havnesheriffene gjerne fortrakk man gjorde. Og stort sett jeg som tok meg av det. Jeg er ingen stor seiler, men jeg er ganske brukbar som matros, navigatør og stuart. Yr? Regn kaller vi det. Og var tungt innimellom. Måtte stadig sveive i vei. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Velrapportert!
Kan det virkelig være så lett som at å ha tatt båtførerprøven er godt nok for leie? Vi er en gjeng som har en halv drøm om nettopp en slik ferie, da vi har noen turer bak oss med 40-foter på gennaker mellom holmer og skvulpeskjær uten å rive av kjølen. Vi har dog aldri forventet å kunne gjennomføre uten å ta med lokal skipper, siden båtførerprøve er høyeste skriftlige kompetanse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]() Quote:
Det går sågar en "urban legende" der nede om en nordmann som leide båt med jegerprøven.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,689
|
![]()
Langt bak har noen klare fordeler dersom radene helt foran er tatt (i tillegg til det Someone nevnte). Man kommer kjapt til setet sitt (Norwegian har veldig ofte trapp foran og bak). Og om ikke flyet er fullt så er det bak det er ledige seter, så ofte scorer vi ledig midtsete på de bakerste radene om booker/velger vindu+midtgangsete.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,625
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Amerika - Sommer 2024 Live | SudCaravelle | TripReports | 44 | 10-08-2024 16:34 |
New England sommer 2024, eller bare Boston | Chriscross | TripReports | 13 | 18-07-2024 12:14 |
AF Sommer Rute EVE-CDG 2024 | Tarzan | Småprat | 1 | 24-12-2023 12:08 |
Zadar , Kroatia | SQ 777 | Reiseforum | 4 | 16-01-2010 19:06 |
OT: Kroatia? | wf145 | Flyforum | 0 | 19-01-2006 21:52 |