![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
https://www.sasgroup.net/newsroom/pr...tes-to-the-us/
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
3x ukentlig hver fra slutten av april
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Sånn får ha dette i arkivet også:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]()
Ser at Norge trakk det korteste strået i denne sammhengen. Skjønner SAS med den økningen i passasjeravgiften på IC som kommer fra nyåret, så er det ikke spesielt attraktivt å starte en rute fra f.eks BGO.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,388
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,982
|
![]()
Som utflyttet bergenser synes jeg det er litt kjipt at Bergen ikke fikk ruten til New York. Men det var ikke helt uventet etter de nye avgiftene. Men det er litt kult at Aalborg får rute til New York. Jeg tror ikke de har hatt det gør, iallefall ikke I min tid som flyinteresset, dvs siste 45 årene.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,607
|
![]()
Bra for GOT, og det jeg trodde, men AAL var en overraskelse.
__________________
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 204
|
![]()
Riktigt kul før Göteborg och Aalborg men jag måste fråga mig vad ær det 'føretagsmæssiga' bakom det? Var det en risk att någon annan skulle børja trafikera linjerna så det ær rent konkurrensmæssigt? SAS ville vara først. Jag tror inte det. Jag antar också att kannabiliserings-effekten ær relativt stor. Dvs hur många mindre kommer nu åka på deras befintliga linjer, eller omvænt hur många fler netto passagerare får de? Før att jæmføra med Lufthansa så har de inte ens direkt från Hamburg eller Berlin, och de ær "lite" større stæder.
Ær SAS ett bolag med en LH hub-strategi (och ær det då 1 eller 3 hubs?) eller ær det en LH P2P? Satsar de på business eller low cost? Krasst, som aktieægare eller investerare vad ær det jag køper? Igen riktigt kul før Gøteborg och Allborg men ær den hær 'låt oss satsa på alla kort' stategi något som kommer att ge en bra avkastning? Ær det en vinnare? Kommer det rædda SAS? Edit: Eller ær det hær inte ett føretagsmæssigt beslut? Det hær ær ett beslut før att tillfredsstælla de två størsta ægarna, svenska och danska staten. Visa att SAS gør något før de två lænderna? Och det førklarar varfør Bergen inte fick en linje? Det ær inte en fråga om ekonomi, det hær ær igen den politiska delen av SAS som tagit beslutet? Last edited by Jccl; 21-12-2022 at 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,080
|
![]()
Att JCCL. Var ikke noe av poenget med å få A321lr at en ikke trenger tenke Hub, men kan sikre point to point. Tipper det er både svensker og danske businessfolk som evner benytte disse rutene for å sikre aktivitet i områdene. København sikrer vel flere viktige regionkontorer nettopp fordi de har skjønt viktigheten av point to point.
Men hadde jo vært fint med direkterute fra bgo, det er jo gode connections til Oslo for oss som vil finne bonusreise. Last edited by Chriscross; 21-12-2022 at 15:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
Join Date: Sep 2018
Posts: 44
|
![]()
@Jccl, jeg regnet meg fram til at du stiller 13 spørsmål i innlegget ditt... ;-) Anyway, svenske staten har sagt tydlig at den ikke er å regne med i framtiden som eier i SAS, så det må vel bety at SAS ser GOT-EWR som "føretagsmessig".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 204
|
![]()
att Chriscross: Jo A321lr kræver ett mindre underlag. Men det gæller ju också "tunnare" linjer från en hub dvs. man kunde tex trafikera Johannesburg från CPH (A321lr når dit hoppas jag), væxla om och øka tætheten till NY och/eller frigøra kapacitet så de kan starta Houston, Seattle eller.... Allt i "andan" av en hub.
Jag ær så klart part och ønskar en CPH-hub så jag ær inte neutral. Min poæng var bara att jag såg inte det ekonomiska (antar att kannabiliseringen ær stor) + jag har svårt att lura om SAS satsar P2P eller på en Hub. Man kan inte båda, så många mænniskor bor det inte hær och SAS har lite problem med ekonomin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 204
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Jag tror absolut att Göteborg är ett företagsmässigt beslut och inte för att behaga någon. Det är en linje som har efterfrågats länge av lokalt näringsliv. Enligt rätt säkra källor var ett amerikanskt flygbolag (UA?) på vippen att komma med Göteborg innan pandemin. SAS har inte haft maskiner i flottan som har varit små/stora (beror på hur man ser det) nog för att serva annat än huvudstädernas hubar vilket man har nu. Kanske vi även får se fler linjer med Link/Cityjet i framtiden ut i Europa? SAS anklagas ju på detta och andra forum för att inte ha "balls" och detta är iaf lite utanför boxen.
Well, vi får se hur linjen tar sig. Sommaren på västkusten är också enormt populär hos personer från US of A så jag tror nog att trafiken kommer gå i bägge riktningar.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]() Quote:
Även en Airbus A330-300E klarar inte CPH-JNB-CPH non-stop utan kraftiga payload restriktioner. A321LR har en praktisk räckvidd från CPH till Toronto som max räckvidd. Till New York är det något kortare flygtid. Ethiopian Airlines kommer snart öppna CPH. ET kommer säkert fånga upp den begränsade efterfrågan på Afrika som finns i Danmark, främst bland etniska minoriteter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
Feed fra Skandinavia er ikke noen spesiell faktor her. Men på Newark kommer du til og fra de fleste stater nonstop.
Til Bergens disfavør teller det at Widerøe stadig er sterkere der. Jeg tror ikke at SAS er villig til å ofre feed til Oslo for å la WF feede (litt) til Bergen. De har sikkert også god intel på hvordan UA gjorde det, og det kan også være en faktor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 130
|
![]()
KLM tar mye feed via AMS over Atlanteren, det kan være en faktor både for GOT og AAL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,935
|
![]()
Syntes det hørtes kult ut det der. Synes sånn sett at Aalborg hørtes veldig smart ut. Det er vel et forsøk på å stagge KLM da?
Like interessant synes jeg tanken om strategi her er. Er det sååååå mange Jyder som skal på tur til NY at det lønner seg å konkurrere spesifikt på det. Hadde trodd at mange skulle videre og at de gjerne heller ville connecte her i Europa på et selskap som fløy til sluttdestinasjonen. Men klart, skal du til Cedar Rapids, så er det jo ikke noen som fly rett dit uansett så klart. Men opprinnelig hadde jeg trodd at SAS skulle bruke 321'ene til å pepre Østkysten av USA fra F.eks CPH. YUL, YYZ, BOS, NYC, ORD, PHL, WAS, TPA, MIA + + +.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,321
|
![]()
Når det ikke ble noen suksess for Norwegian eller United fra Bergen før økte avgifter kan det jo ikke være noen stor overraskelse at SAS prøver andre byer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
Med bare 3 maskiner blir den pepringen begrenset ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Ja, men siden den overtar rutetidene til SK901/902, er det lite tilgjengelig feed utgående på EWR siden
SK921 AAL18.35 - EWR 21.05 A321LR 146 SK922 EWR 23.30 - AAL 13.05 A321LR 357 SK917 GOT 18.30 - EWR 21.05 A321LR 357 SK918 EWR 23.20 - GOT 13.15 A321LR 246 Ser ut som de beholder 1x ukentlig SK901/902 for å kunne slynge flyet til CPH? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Novair/Apollo med CPH/AAL-OSL og AAL-BGO - KANSELLERT | Someone | Flyforum | 8 | 13-07-2020 13:51 |
New York neste uke (22 januar)? Selger SAS Go - OSL - EWR og EWR - CPH - OSL | lutt | Reiseforum | 1 | 19-01-2016 21:56 |
EWR-MCO, EWR-OSL med Continental og SAS | SudCaravelle | TripReports | 12 | 08-08-2011 20:16 |
Norge öppnar för försäljning av SAS | jikswoboB | Flyforum | 5 | 16-10-2009 14:53 |
SAS Öppnar Stockholm-Bangkok | Savipix | Flyforum | 61 | 29-10-2007 16:43 |