Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-09-2006, 15:06   #1
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Default Fare for streik i SAS DK

http://www.na24.no/naeringsliv/article747422.ece
Old 22-09-2006, 16:08   #2
OJB
ScanFlyer Rusty

Default Re: Fare for streik i SAS DK

Nei , nu for fanden.......da blir de neste langturene planlagt over AMS med KL isteden.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2006, 16:11   #3
Thomas
ScanFlyer Rusty

Godt det er 14dager til..
Old 22-09-2006, 16:19   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

CAU igjen
Old 22-09-2006, 18:11   #5
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Trist!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2006, 11:37   #6
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

CAU igjen
Hvem ellers? CAU = "Crocodiles Are Us"

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2006, 12:05   #7
Flaps40
ScanFlyer Blue

Resultatet er vel at en del av rutene etterhvert overtas av andre selskaper i SAS familien, som Spanair, AirBaltic, Estonian etc med lavere cost level enn SK.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2006, 13:05   #8
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally posted by Flaps40

Resultatet er vel at en del av rutene etterhvert overtas av andre selskaper i SAS familien, som Spanair, AirBaltic, Estonian etc med lavere cost level enn SK.

Nei. SAS har lyktes med å sette de tre landenes kabinforeninger opp mot hverandre og fått lavere kostnader fra SE og NO,men IKKE DK.CAU har ikke veket en tomme eller bidratt med noe som helst i det hele tatt når det gjelder "Turnaround 2005"! Det er dette SAS vil til livs.Dette er også grunnen til at den svenske kabinforeningen har raslet med sablene i det siste.De har ofret aller mest og vil gjerne ha noen forbedringer.

At det skal være andre selskaper i gruppen som skal ta over,vil også ramme pilotene.Vi har inngått en avtale med SAS om at all ekspansjon skal tilfalle SAS Airline,og at ingen ruter som vi flyr nå,overlates til andre.Det vil i så fall være et avtalebrudd.Så der har CAU intet å frykte.

CAU er kun interessert i innsparingstiltak dersom det gavner dem.Ref. bemanningsreglene i kabinen på langrutene.Det var ikke måte på "krokodilletårer" fra CAU da de hevdet at det ville spare SAS for mange penger dersom ikke de norske og svenske kabinansatte fikk fly langruter.At langrutene i fremtiden kun vil bli fløyet med dansk kabin for fremtiden var selvfølgelig en bonus for de danske.Hele sjelen med det skandinaviske konseptet og ånden er i ferd med å bli ødelagt takket være CAU.Nordens jøder!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2006, 14:52   #9
MOB
Newcomer

Hvorfor skal man som cabincrew konstant gå ned i løn, ned i pension, ned i ferie og op i arbejdstid, mens resten af samfundet går op i løn (minimum som inflationen) og får mere ferie? Økonomien i scandinavien er god, men det skal alle åbenbart ikke mærke noget til.

Jeg arbejder ikke i sas men i et andet flyselskab hvor vi ikke har problemer med overenskomsten. Hos os ligger lønnen højere eller på niveau med lønnen i sas, og hos os går det alligevel godt.
At man for 3. gang i træk stiller som krav til cabincrew i sas (både i no, se og dk) at der skal spares XXX kr på deres område er vel nærmere tegn på inkompetent ledelse der ikke kan finde ud af at drive forretning. Hvad med en ny ledelse der er deres løn værd....
MOB is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2006, 16:46   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Spennende å lese at det finnes selskaper med bedre lønn og betingelser enn det de har i SAS... Hvilket selskap?
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2006, 22:06   #11
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Vil et være mulig å operere langrutene med svensk og norsk Kabincrew i en periode om det skulle bli streik blant danskene ?

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2006, 22:12   #12
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

I teorien JA, men i praxis så lar det seg vel ikke gjøre forde det ikke er nok CC'er til å fylle opp. Og en omdisponering etter rooster release vil nok bli sett på som streikebryteri ? , men nå er jeg ikke helt sikker på hvordan forholdet er mellom CAU og NKF siden CAU fikk slutt på 3-2-2' avtalen.

Men mange ARN flighter går vel med mye/bare svensk CC'er ?

Når NKF var i streik så ver vel CC' på langrute skjermet så lenge de ikke hadde kort prod i forkant.

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2006, 15:19   #13
Merrilfield
ScanFlyer Blue

Minimum crew på 330/340 er seks cc. I et stykke tid vil nok SAS kunne få av gårde flighter med minimumsbemanning----servicen blir deretter.
Etterhvert stopper det opp --MEN--en eventuell streik vil ikke vare mer enn to til tre dager. Konsekvensene blir for store --OGSÅ for CAU sine medlemmer.
CAU er i panikk---SAS DK har ikke noe hjemme-marked. Kastrup som hub er deres eneste trumfkort. Om det forblir et trumfkort gjenstår å se.
Merrilfield is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2006, 15:20   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by Merrilfield

SAS DK har ikke noe hjemme-marked.
Den skjønte jeg ikke?
Old 04-10-2006, 22:13   #15
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Vi er villig til at kæmpe til sidste blodsdråbe,

=20938&cHash=1a79224397]Kabinformand ensom

Om nå Crock' ender opp i streik så er det vel bare å skolere flere norske CC'er på stor buss, gjennåpne sk907 , samt åpne flere ic ruter fra ARN.

Synt og skam at de griner seg til IC , for så igjen å true med streik.

Old 07-10-2006, 17:59   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Konflikt-information

Forhandlingsdelegationen har nu siddet i forligsinstitutionen siden fredag kl. 15.00. Det er nu aftalt, at der holdes en pause, og at forhandlingerne genoptages, i morgen søndag kl. 10.00.

http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=11876
Old 09-10-2006, 08:00   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

(mulig) Strejk udsat

Efter 45 timers forhandling, har Forligsmanden i dag, mandag kl. 07.00, bestemt at udsætte den varslede strejke med 14 dage.

I denne periode, har forligsmanden pålagt CAU, at fortsætte forhandlingerne.

Desværre kan vi ikke, i detaljer, informere om status i forhandlingerne, men det skal understreges, at CAU ikke er gået på kompromis med de opstillede krav. Der skal heller ikke være nogen tvivl om, at der at stadig er meget meget langt mellem CAU og SAS.

Yderligere information vil blive udsendt når de foreligger.

Hilsen

Bestyrelsen

http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=11889
Old 09-10-2006, 20:56   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Da ligger ihvertfall turen min til Wien tryggt an....men jeg er litt usikker på hva det blir når jeg skal hjem om 4 uker....
Old 09-10-2006, 23:52   #19
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Merkelig at danskene fortsatt er så krigerske i dagens situasjon, da?

Quote:
FBU4EVER sa: SAS har lyktes med å sette de tre landenes kabinforeninger opp mot hverandre
Sånn var det også for 40 år tilbake, hvilket beviser at ny adm absorberer det de "har bruk for" fra sine forgjengere.

Øh, de burde vel kanskje lest seg litt opp på historikk, sånn i tilfelle tilfelle.

Jeg holder pusten for CAU sitt forsøk på å sage over grenen...

Old 11-10-2006, 11:57   #20
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Denne formanden i CAU har jo en retorikk som får meg til å tenke på rødefaner, hammer og sigd , grøss & gru.

CAU

Quote:
Gode kolleger, kære medlemmer

Jeg føler, at situationen mellem SAS og CAU er så anspændt, at der er behov for en status med helt klare udmeldinger. Jeg tillader mig derfor at henvende mig direkte til jer.

Jeg vil starte med at takke for den store opbakning, som bestyrelsen har oplevet fra jer medlemmer igennem den sidste tid. Det har været fantastisk at opleve, at ingen har tvivlet på, at det var nu eller aldrig. Bestyrelsen arbejder rigtig godt sammen, og vi har, som jeg selv opfatter det, den bedst tænkelige forhandlingsdelegation, og vi skal efter bedste evne forsøge at leve op til jeres tillid og jeres forventninger. Desværre tror jeg, at det på et tidspunkt bliver nødvendigt at anmode om jeres hjælp.

Overenskomsten, der skulle have været fornyet 1. marts i år, er stadig ikke fornyet, og strejken, der skulle have været sat i gang, er blevet udsat i 14 dage. En udsættelse, som ikke skyldes fremskridt i forhandlingerne, men en udsættelse, som efter min vurdering for en stor del er begrundet i, at vi billedligt talt ”styrer trafikken på Storebæltsbroen” og Danmark ikke kan være lukket i efterårsferien.

Man skulle tro at SAS havde så stor interesse i at bevare roen på arbejdspladsen, at de i det mindste gik ind i forhandlingerne med en velvilje til at høre på de argumenter, som CAU på vegne af deres medlemmer fremfører. Det er desværre ikke tilfældet. Vi har nu forhandlet siden sommeren 2005, og det er ikke min opfattelse, at SAS på noget som helst punkt har imødekommet CAU's krav om, at der her og nu skal ske en forbedring af vort arbejdsmiljø. Vi har et umiddelbart presserende behov for at få et mealstop, et break på dagen, vi har behov for at få begrænset de meget lange arbejdspas vi har, osv. osv.

CAU møder ingen forståelse for de arbejdsmæssige problemer som vi påpeger. SAS viser ikke vilje til at påtage sig det arbejdsmiljømæssige ansvar, de som arbejdsgivere i SAS har, tværtimod er det min opfattelse, at man bevidst nedgør cabin crew og bevidst negligerer de problemer cabin crew har. Jeg har aldrig i de 10 år jeg har været faglig leder, eller i de 28 år jeg har været ansat i SAS, oplevet magen til uansvarlig ledelse. Hvorledes skulle man kunne tillade sig at kalde sig en ansvarlig ledelse, og samtidigt totalt overse det personale der udgør kernen i hele firmaet.

Ledelsen bør seriøst granske deres samvittighed; overveje hvad det er der foregår, og om det de kræver, virkelig er det de ønsker at påføre det personale de har ansvaret for. Mener man det seriøst, må det være mig tilladt at komme med min helt personlige mening; så er man ikke værdig til at være leder i SAS, og bør overveje sin stilling.

SAS kræver en besparelse på ca. 20 %. Cabin crew udgør 60-70 % af de ansatte i SAS Airline Danmark, men udgør kun 5 % af SAS' totale omkostninger. Siger CAU ja til de krav SAS stiller, vil SAS således være i stand til at sænke deres omkostninger med 1 %. Næppe noget der rykker væsentligt på bundlinien. Til gengæld vil de flyvende stå tilbage med en aftale og et arbejdsmiljø, som er helt og totalt slået i stykker.

Forligsmanden har pålagt CAU, at vi ikke offentlig går i detaljer med, hvad det er, der bliver diskuteret i Forligsinstitutionen, så det vil vi, så vidt det er os muligt, afholde os fra. Følgende mener jeg dog, at vi med god samvittighed kan tillade os at informere vores medlemmer om. Der er meget langt imellem det SAS kræver, og det CAU ser som en acceptabel overenskomst. SAS ønsker at forringe vores arbejdstidssystem på alle væsentlige områder, som eksempel skal nævnes, at SAS ønsker, at vi går bort fra arbejdsmodulerne A-B-D, og overgå til et én-strenget system, et system hvor dagene ligger som i modul B, men her kommer det groteske; arbejdstiden ligger stort set som i modul D. Tænk lige over den!

Cabin crew har brug for forbedringer, ikke forringelser. Og med den bestyrelse, som sidder i CAU, er der ingen risiko for at vi kommer til at acceptere forringelser. Vi kommer til at få vores krav igennem, vi kommer ikke til at bukke under for det pres som SAS lægger på os, og vores medlemmer. Der findes ingen mulighed for at CAU kan underskrive en aftale med de krav SAS stiller. Jeg håber og tror på, at nogen højere oppe i systemet indser at den politik, som er lagt for kabinepersonalet i Danmark ikke er holdbar; at firmaet ikke kan fortsætte på den måde som de gør. SAS må ændre sin indstilling til, hvorledes de behandler deres ansatte. SAS må påtage sig sit arbejdsmiljømæssige ansvar, give os en ordentlig arbejdsplads, en rimelig overenskomst, alt i alt en rimelig og fair behandling, ellers kommer der ingen løsning.

Kommer der ikke snart andre boller på suppen, må de fagligretslige spilleregler træde i kraft, og det vil sige, at vi får en strejke.

Vil SAS ledelse ikke høre, så må de lære.

Med venlig hilsen
CAU

Verner Lundtoft Jensen
Formand

Reply

Posting Rules