![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
http://www.abcnyheter.no/node/81831
Quote:
__________________
Mine bilder på Airliners |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Blir vel vanskelig aa bevise at majoren som var kaptein var paa fylla saa lenge etter ulykken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Rettsmedisinsk institutt fastslo at han hadde mellom 1 og 1.6 promille ved havariet, og opp mot 2.8 promille da han begynte arbeidsdagen. Det var også en "offentlig hemmelighet" allerede dager etter havariet, jeg kjente maskinisten som omkom, og vet hvilken belastning det var på hans etterlatte.
Mvh, Last edited by Gandalf; 19-01-2009 at 19:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
Litt mer enn den såkalte styrepilsen det da...
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
wow, saa staten sier da at saken er foreldet?? Det er jo ganske heftig ansvarsfraskrivelse
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Nå har ikke jeg fulgt med i saken, men om de sier saken er foreldet så er ikke det ansvarsfraskrivelse men et byråkratisk F-skap
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Leste i artikkelen som det er linket til at man har hemmeligholdt informasjonen om at kapteinen var full frem til 2005. Hvordan det kan vaere en militaer hemmelighet, har jeg liten forstaaelse for.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,592
|
![]()
Det kan ikke ha vært blant de store hemlighetene fordi det var rimelig kjent i umiddelbart etter ulykken blant folk i Luftforsvaret at majoren hadde alkoholproblemer.
Jeg fikk høre dette samtaletema blant folk i luftforsvaret på Sola Flystasjon bare noen uker etter ulykken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Forsvarets ulykkeskommisjoner har arbeidet utenfor offentlighet, av mange grunner, de fleste av dem gode. Grytøya var en tragisk ulykke på tampen av det som var etterslepsårene fra andre verdenskrig- og 50-tallskulturen, fire år etter invasjonen i Tjekkoslovakia, mens Vietnamkrigen fremdeles holdt på og mens Sovjet var meget tett både til lands, utenfor kysten og i luften rett utenfor grensen. Hemmeligholdskulturen var en del av det hele, akkurat som det om 35 år kanskje vil være vanskelig å forstå hvorfor norske soldater, spesialjegre og flygere som jobber i Afghanistan ikke omtales ved navn.
For å understreke det, Grytøya var, som alle de fleste flyulykker, en forferdelig ulykke som kunne og burde vært unngått, noe de pårørende minnes på hver eneste dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Foreldelse er byråkratenes måte å slippe unna på og det er like stusselig hver gang det ordet (kan) brukes...
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Når det er sagt så synes jeg det å skyve foreldelse foran seg i en slik sak vitner om dårlig dømmekraft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Kunne ikke vært mer enig. "Foreldelse" i en slik sak som dette er veldig spesielt, selv om det (kanskje) er ihht loven. På en annen side, i USA måtte Bill Clintons regjering klargjøre nettopp foreldelsesprinsippet, siden eksempelvis "product liability"-lovene gjorde at en småflyprodusent som Cessna kunne saksøkes på kryss og tvers, dersom en person i havarerte i sitt 50 år gamle Cessna-veteranfly. Prinsippet lammet hele GA-industrien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
|
![]()
50 år siden Grytøyaulykken i dag
NRK P2 har en lang sak om dette i programmet P2-pulsen i dag kl. 1000 Også ny bok om saken til salgs nå https://spartacus.no/boker/grytoya-tragedien https://www.iharstad.no/en-tragedie-...f/5-126-167128
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fin historie om flystyrten på Hummelfjell 1956 | la4gy | Flyhistorisk forum | 0 | 12-10-2013 13:07 |
Fire kom fra denne flystyrten i live | Basse-HAU | Flyforum | 1 | 14-10-2011 09:46 |
Ruben, "mirakel-gutten" fra flystyrten i Libya | sirpjalle | Småprat | 0 | 09-05-2011 22:08 |
Medias dekning av flystyrten i Indiahavet | Hickok | Flyforum | 12 | 01-07-2009 10:20 |