![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hei!
De siste gangene jeg har hørt noen flyr intra-europeiske strekninger med SK, så går det på at det er veldig få reisende i Bizclass. De tilfeller jeg har hørt om kan du telle antall biz passasjerer på en hånd. Er det noen flere her som har erfaring med å fly SK intra-Europeisk i det siste som kan fortelle om hvor mange som flyr Bizklasse på de flightene de har vært med på? Også gjerne hvor man har reist. Jeg skal en tur til Hamburg i desember. Fra Krs via cph til ham betaler jeg 1990 kroner for billetten. Jeg reiser ut mandag og hjem tirsdag. En biz på samme strekning koster 9217 kr og en flex 6797. Da er det jo en godt spørsmål om hvorfor man da velger de dyre billettene når man kan gjøre det mye billigere? Ja, det er jo nesten verdt pengene å booke en billig billett for så å la den gå til spille om man nå allikevel ikke skal reise, fremfor å bruke 6797 kroner å få pengene tilbake? De fleste som booker er jo ganske sikker på at de skal reise. Så om man da blir forsinket i møter e.l. og må ta et senere fly hjem vil det jo fortsatt være billigere å kjøpe en ny billett hjem om man bare har en billigbillett! Dessuten, det både krs-cph og cph-ham flys med Q400. Det er kun cph-ham på 45 min som har egen bizclass. Kan det da være behov for et biz produkt? Så den eneste grunnen jeg ser til at noen skulle velge bizclasse europeisk er 1. Det ikke er andre billetter ledig 2. Man skal videre intercontinentalt på biz Eller har jeg misforstått noe her? Kanskje de heller skulle tenke som i USA og ha en bizclasse a la first hvor de fleste som sitter der er oppgraderte gullkunder? Skjer det forresten at noen av Sk's beste kunder blir oppgradert til Biz uten at flyet er stappfullt og det sitter en stakkar alene på fremste rad? Ja, jeg bare spør! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nå velger en del business fordi det gir tilgang til loungen, det er ikke alle som er gull
![]()
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det var i så tilfelle et meget dyrt lounge-opphold!!
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Var ihvertfall tilnærmet fullt med 5 radet biz (2+2) og 2 rader flex når jeg dro til DUS på fredag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ute på tur
|
![]()
Min erfaring med OSL-LHR, LHR-CPH og OSL-ZRH var at det var veldig tomt og veldig lite verdt pengene. For min del var det pga. forbindelse med long haul forran.
Hvis du overser det faktum at du får et halvt brett med tragisk mat og noe mer oppmerksomhet så er det det samme trange setet som på rad 234. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
...uten at det har så mye å si for meg da lånekassen ikke vil gi ekstra stipend til livsnytende og halv dekadente studenter ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg synes maten og servicen på SAS intra europeisk er meget bra, aner ikke hva dere forventer dere av servering på disse korte turene, men det er vitterlig en varmrett bortsett fra frokosten. Og servicen er utmerket, du har en FA som serverer fra 1-10 personer, noe som gir en personlig touch.
Grunnen til at de fleste med litt vett i huet ikke velger business er jo fordi at prisene er helt hinsides. Av en eller annen merkelig grunn mener SAS at Flex og business burde koste ca. det samme, bare noen hundrelapper forskjell hver vei. Problemet er at de fleste bedrifter ikke vil tillate å bruke 9000 spenn t/r OSL-CDG når det finnes billetter for 1600 t/r. Hos oss får vi lov å kjøpe hva vi ønsker å spise og drikke ombord på firmaets regning, inkludert alkohol, men aldri lov å reise i Flex/C. Det eneste unntaket er at møtet blir forsinket og vi må endre returen, dvs kjøpe en ny billett. Det blir stort sett aldri en faktor, men om det blir det, er de fleste SAS ansatte såpass serviceinnstilte på flyplassene rundt om at de endrer billettene uten tillegg. MEN hadde SAS kjørt samme policy som BA og tilbydt restriksive C billetter til mellom 2-3000.- t/r, hadde vi garantert fått godkjent det. Priser t/r på 4000 godtar jobben glatt, men til 9000 klarer jeg aldri å selge inn slike priser, noe jeg forstår, fordi det er så bortkastet. Det folk påstår de betaler for, er jo fleksibiliteten, ikke loungetilgang. Hvordan det går, aner jeg ikke. Men med de prisene de opererer med, dekker de jo inn både det blokkerte midtsetet og vel så det. IMO, så er det i snitt ca. 4 passasjerer i C hver avgang (ikke heng meg for det tallet, jeg tipper bare på bakgrunn av de ca. 30 intra europeiske flygningene jeg har hatt i år) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg fløy OSL-AMS for en drøy måned siden og var heldig med timingen for ombordstigningen. Jeg ble da tildelt et nytt sete og da i business, og jeg tror 80% av de som reiste i businesskabinen var oppgraderinger (det var vel bortimot 10 av oss der fremme, og jeg så at iallefall 6-7 ble oppgradert mens jeg ventet på å gå ombord). Jeg synes servicen er helt grei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det jeg opplever som jobber med dette er at SAS er litt fram og tilbake om vi skal satse på businessclass. Noen ganger får vi høre at SAS kommer til å tone ned, siden stadig flere bedrifter ikke lar paxen reise på business. Men så kommer man med at nå skal man satse på business paxen og virkelig gi de noe ekstra. Og i det siste virker som det siste er det man satser på.
Fleksibilteten har vel blitt mindre attraktiv etter at man startet med enveispriser på alt, og man faktisk bare kan kjøpe en ny billett i stedet for å endre den dyrere billetten. Og det er jo grunnen til at selskapene har kviet seg med å inføre akkurat det. I større bedrifter er det jo ofte også en avtalepris inne i bildet som gjør at ting kan være litt annerledes.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg fløy OSL-DUB med SK i fjor høst, vi fløy en -800 (LN-RRL).
På den fligten hadde de ikke en gang hengt opp "klasseskille", beinplassen var like ræva som resten av flyet, samt at "low-class" passasjerene som gikk først inn på flyet tok med seg avisene som var lagt fram til oss. Det var det negative da.. Servicen var upåklagelig! Vi ble lesset ned i pils,whiskey og konjakk, samt veldig god mat. Kabinpersonellet var erfarene og dullet med oss som noen unger! Nice! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Har flydd business en gang, på OSL-ARN. Da fikk jeg sete 5B - joda, dette setet var redusert til ca. 10 cm mellom 5A og 5C, og jeg og reisefølget ble flyttet til rad 11 (Hvorpå han som satt der var hyggelig og flyttet enda litt bakover..).
Samme det, når jobben betalte.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Det jeg reagerer på er, som du sier over, prisen for å kjøpe en intra-EU biz-billett er jo ikke noe noen kan forsvare. Spesielt ikke for en kunde. Det som har plaget med med servicen er at maten har de gangene jeg har reist vært a la en kjedelig salat med hauger av salat-blader og ikke noe annet nam, med et stykke fisk eller kylling over som er å ihjelstekt/kokt at det ikke er noe godt å tygge. Hadde noen gitt meg noe a la en god, grov baguette fra Godt Brød, en flaske Farris e.l. så hadde jeg strålet, men ikke forsøkt å ha et halvt brett med en litne trøtt salat, en overkokt dings, to biter sjokolade og tre strimler oppraspet et-eller-annet og presenter det som en forrett av noe sammen med en hovedrett av noe. Det er å overselge det du får, grundig. Se på mat i Asia, selv på fly får de bitene til å bli godt spiselig, selv på små turer. At det er 1-2 personer som tar seg av maks 10 personer er bare positivt og hyggelig. Det eneste som driver meg til å ende opp forran gardinen i Europa er forbindelse til long haul. Hadde SK hatt noe av BA sin I-klasse, og faktisk hatt biz i Skandinavia igjen, så kunne jeg latt meg lokke fremover, men med dagens priser så er SAS noe jeg unngår om det er praktisk mulig, og nå er jeg lykkelig langt bak. ![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan går det med Ted? | EB | Flyforum | 8 | 16-04-2008 18:01 |
Hvordan går det med | Vaskeball | Flyforum | 254 | 08-11-2006 21:38 |
Hvordan går det med Northport ? | KLMfan | Flyforum | 34 | 03-09-2006 16:43 |