Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-09-2004, 11:08   #1
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Kontrollsentral Sør til Sola

Ledelsen i Avinor har i dag lagt fram sitt forslag til lokalisering av Kontrollsentral Sør.

Et styrevedtak skal foreligge 6. oktober.

All trafikk inn i Oslo AOR (luftrommet tilhørende Oslo Kontrollsentral) ble nokså umiddelbart stoppet. Luftfarten kan nok forvente forsinkelser i lang tid.

Avinor informerer her.

Edit: Her har vi et aktuelt NOTAM, som sier at ingen lufttrafikktjeneste vil bli utøvet i Oslo sitt område resten av dagen, unntatt er selvfølgelig ambulansetrafikk.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 11:18   #2
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

...og det vil si at Gardermoen er stengt?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 11:20   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

og nå er hele luftrommet stengt so protest!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 11:25   #4
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Dagbladet henger med: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/27/409512.html
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 11:28   #5
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Here we go again!

Bare et lite spørsmål. Er ikke Røyken nylig åpnet av Kongen med pomp og prakt?

DY is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 11:30   #6
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Avinor uttaler: "Sola er det økonomisk mest fordelaktige alternativet, mener administrasjonen i Avinor. Nærheten til offshoremiljøet og helikoptertrafikken har også bidratt til Solas fordel."

....så nærheten til vår hovedflyplass Gardermoen hadde ikke så stor betydning? Merkelig argument å flytte en kontrollsentral pga offshoremiljøet og helikoptertrafikk. Noen som kan forklare meg fordelen med den nærheten?

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 11:40   #7
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

oh my godess..

Er det noe vits å dra på spotting etter jobb idag tro ??
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 11:40   #8
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Flygelederne HADDE min store sympati og støtte, men å stenge hele luftrommet som betjenes av Røyken, det er PØBELoppførsel.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 11:48   #9
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Quote:
Originally posted by GF1
Flygelederne HADDE min store sympati og støtte, men å stenge hele luftrommet som betjenes av Røyken, det er PØBELoppførsel.
Såså, ro ned. Hadde du likt å befinne deg ombord i et fly som var under kontroll av en flygeleder som nettopp har fått vite at han må flytte hjem og familie fra Østlandet til Vestlandet? I don't think so.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 11:53   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Quote:
Originally posted by LN-ATC


Quote:
Originally posted by GF1
Flygelederne HADDE min store sympati og støtte, men å stenge hele luftrommet som betjenes av Røyken, det er PØBELoppførsel.
Såså, ro ned. Hadde du likt å befinne deg ombord i et fly som var under kontroll av en flygeleder som nettopp har fått vite at han må flytte hjem og familie fra Østlandet til Vestlandet? I don't think so.
Feigt å kalle det noe annet en en Politisk Streik, her får dere -0- sympati, kom dere tilbake på jobb.
Prøv heller å ramme de som tar besluttningene.

/Geir
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 12:00   #11
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

.og på osl.no står der: Dagens status: Trafikken ved Oslo Lufthavn går som normalt.
Guest is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 12:05   #12
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Quote:
Originally posted by jens


.og på osl.no står der: Dagens status: Trafikken ved Oslo Lufthavn går som normalt.
Forsinkelser er kanskje normalt
DY is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 12:13   #13
Rusl
ScanFlyer Blue
 
Rusl's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 61
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Må innrømme at sympatien er liten her også....når ting blir gjort på denne måten.

De økonomiske konsekvensene er vel bra store
__________________
Mvh Rune
------------------!
Rusl is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 12:19   #14
intransfer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

En tillitsvalgt uttalte seg nettopp på radio og sa at svært få følte seg i form til å utføre arbeidet tilfredstillende i dag. For så vidt en greit forklaring, besluttningen innebærer jo en viss endring i livssituasjonen til flygelederene. Sikkert ikke like enkelt å være helt konsentrert om arbeidet da. Har selv fått slike nyheter der jeg jobbet tidligere (etter 11.09.2001) og det blir en spesiell arbeidssituasjon i timene etterpå.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 12:27   #15
HaraldH
Newcomer
 
HaraldH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 41
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Quote:
Originally posted by LN-BRK


Avinor uttaler: "Sola er det økonomisk mest fordelaktige alternativet, mener administrasjonen i Avinor. Nærheten til offshoremiljøet og helikoptertrafikken har også bidratt til Solas fordel."

....så nærheten til vår hovedflyplass Gardermoen hadde ikke så stor betydning? Merkelig argument å flytte en kontrollsentral pga offshoremiljøet og helikoptertrafikk. Noen som kan forklare meg fordelen med den nærheten?
Tror neppe nærheten til ditt eller datt har spilt noen rolle her. Her er det nok the bottom line som helt og holdent har styrt beslutningen. Jeg må allikevel si at jeg er overrasket at Sola "vant", da jeg hadde trodd at lobbyistene på Røyken som tross alt sitter nærmere ledelsen i Wergelandsveien enn folka på Sola gjør hadde hatt bedre tilgang til Fr. Flesland.

I slike prosesser er det forøvrig alltid noen som "taper". Hadde Røyken blitt valgt hadde det vært flygelederne på Sola som hadde vært misfornøyde og flytrafikken på vestlandet og offshore som (potensielt) hadde vært lammet.
HaraldH is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 12:29   #16
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

At vi ikke tenkte på å slå av telenettene da noen tusen Telenor-kolleger ble sagt opp forrige året...

Men ikke skyt på LN-ATC, i alle fall - han er uskyldig!
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 12:35   #17
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Dette er dramatisk, og vil IKKE gi sympati. La oss håpe de iallefall har vett nok til å pelle seg tilbake på jobb ASAP. Dette blir kaos. Heldigvis ventet de til 10:30 - når trafikken hadde roet seg noe etter morgenrushet.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 12:36   #18
WestAir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 481
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

I alle lokaliseringssaker vil det være vinnere og tapere. Flygelederne i Røyken er faktisk ikke de eneste som har opplevd å miste jobben eller at arbeidsplassen blir flyttet. Å ramme uskyldige flypassasjerer på en slik måte er barnslig!
WestAir is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 12:36   #19
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

osl.no suger.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 12:37   #20
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Quote:
Originally posted by HaraldH


Quote:
Originally posted by LN-BRK


Avinor uttaler: "Sola er det økonomisk mest fordelaktige alternativet, mener administrasjonen i Avinor. Nærheten til offshoremiljøet og helikoptertrafikken har også bidratt til Solas fordel."

....så nærheten til vår hovedflyplass Gardermoen hadde ikke så stor betydning? Merkelig argument å flytte en kontrollsentral pga offshoremiljøet og helikoptertrafikk. Noen som kan forklare meg fordelen med den nærheten?
Tror neppe nærheten til ditt eller datt har spilt noen rolle her. Her er det nok the bottom line som helt og holdent har styrt beslutningen. Jeg må allikevel si at jeg er overrasket at Sola "vant", da jeg hadde trodd at lobbyistene på Røyken som tross alt sitter nærmere ledelsen i Wergelandsveien enn folka på Sola gjør hadde hatt bedre tilgang til Fr. Flesland.

I slike prosesser er det forøvrig alltid noen som "taper". Hadde Røyken blitt valgt hadde det vært flygelederne på Sola som hadde vært misfornøyde og flytrafikken på vestlandet og offshore som (potensielt) hadde vært lammet.

Kanskje de tok det for gitt at dette ble lagt til Røyken.....
...noe a la P4 gjorde...de trodde jo at de skulle få forlenget konsesjonen i 10 år til, og leverte en visstnok dårlig gjennomarbeidet søknad.....

....bare en tanke.
DY is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kamp om ny kontrollsentral 1944vintage Flyforum 18 18-07-2015 22:36
Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral sail4fun Flyforum 37 15-02-2013 22:20
Bemanning på Kontrollsentral Nord Green1 Flyforum 0 12-08-2005 10:01
Per Oscar Jacobsen skal lede oppbyggingen av kontrollsentral Sør sail4fun Flyforum 0 29-01-2005 22:32


All times are GMT +2. The time now is 10:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.