![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fra slutten av september starter City Star Airlines med en 3-ukentlig rute Groningen (EHGG) - Stavanger. Ruten blir fl¢yet 3 ganger i uken (for å begynne med) med en Dornier 328.
Beechdriver |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
De har tydelivis funnet en nisje i å fly ansatte i oljeindustrien på kryss og tverrs av Nordsjøen....så gjelder det å se om det blir lønnsomt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
kilde??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
http://www.boarding.no/art.asp?id=23211
Er vel redd for at denne ruten vil trenge mer enn Erik Nevlands familie for å holde seg lønnsom. Tviler på om det er trafikkgrunnlag. Men den kan kanskje stjele noen pax fra KLM SVG-AMS? Noen som vet om City Star Airlines fortsatt har en like lendig beleggsprosent rute på OSL-ABZ? Selskapet virker jo ikke akkurat som noen pengemaskin...
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Aberdeen har allerede ruteforbindelse med Groningen og dermed er det kanskje marked for en slik rute fra SVG også. ABZ og SVG er et nokså likt marked siden begge er oljebyer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er en av Bannerne City star har eller skal ha hengende på Sola.
![]() Men, oj. Se hva det står ![]() 2 av mine City star bilder blir brukt til disse bannerne, og jeg kunne gjerne tenkt meg å hatt et bilde av dem for å se hvordan de ble. Derfor, om noen tilfeldigvis er innom Sola en dag med et kamera i hånden. Kanskje et par knips er greit? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Det er en god del trafikk mellom Stavanger regionen og nordlige Holland. Oljeindustrien har tradisjonelt hatt mye trafikk til Holland i mange tiår.
Blant annet så ligger hollandske NAM sine aktiviteter på land i nord-Holland. NAM er den landbaserte delen av Shell International. Det er også mange leverandørselskaper som holder til i det nordlige Holland. Helikopteraktiviteter går ut fra Den Helder ikke langt unna Gronningen. Gronnigen har vært brukt som charterflyplass i alle år for de fleste som skal til Amsterdamområdet fra SVG og andre destinasjoner. Norfly/Norfly Charter og Partnair brukte Gronningen mye i sin tid på oljerelaterte charterflyginger. Det var selvsagt mye billigere å bruke denne plassen fremfor AMS og slik er det vel enda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Coast air fløy (eller flyr fortsatt?) charter mellom SVG og Wilhelmshafen i Tyskland.
Ble handlet, lastet og sendt avgårde fra Heliporten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ifølge en ny artikkel på Boareding.no blir Stavanger stadig viktigere for City Star.
www.boarding.no/art.asp?id=23215 Og ruta mellom SVG og KSU skal vistnok også gå bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Groningen har i mange hundreaar hatt sterke handels- og kulturelle kontakter med Norden og spesiellt med Norge. Byen har et 400 aars topuniversitet. Ved siden av UVA i Amsterdam er det det eneste universtitet i Nederland hvor man kan studere skandinaviske spraak med bl.a. Norsk som hovedfag. Mange Norske studenter studerer bl.a. medisin og fysioterapi i Groningen.
Saa vidt jeg vet er VFR reporting point Groenningen (en oey syd for ENCN) ved Kjevik oppnevt etter Groningen men jeg kan ta feil. NAM (Nederlandsk Statsoljeselskap) har sitt hoevdkontor i Groningen. Ogsaa Shell har mange aktiviteter. Det gjelder ogsa skippsverft og transport i samme omraadet. Og glemm ikke elektrisitetskabelen fra Norge som gaar til Nederland. Groningen er det sentrale stedet for gassutvinning i Nederland. Shell, NAM, Statoil og Hydro (om jeg har rett i alle fall disse 4) og noen andre store selskap innenfor har avtaler om Groningen-Stavanger ruten. Jeg blir overrasket dersom ruten ikke blir loennsom. Den foerste turen hadde 5 betalende pax om bord. Haaper ruten blir daglig. Hilsen, Beechdriver |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AIS Airlines starter Groningen - København | Trdfly | Flyforum | 5 | 19-02-2020 10:25 |
Sun Air vil starte Manchester-Groningen | Bjarte1 | Flyforum | 0 | 30-03-2016 23:52 |
DAT åpner mulig København - Groningen | Bjarte1 | Flyforum | 2 | 20-05-2015 15:03 |
Stavanger-London-Ottawa-St.John's-Halifax-London-Stavanger (Air Canada) | zico77 | TripReports | 6 | 26-03-2012 15:05 |