![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Ifølge melding fra WF så fyr ikke de minste Dash 8 maskinene nord for Røros i dag pga for lavt luftrykk .
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...877c001178dae4
__________________
Upcomming flights:? Last edited by Tertit54; 10-02-2020 at 08:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
|
![]()
Kan noe forklare det tekniske her?
Trodde det også kunne være problemer med for høyt trykk også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Posts: 83
|
![]()
Så vidt jeg har skjønt kan man ikke stille inn lavere trykk enn 948hPa i det mekaniske altimeteret til dash 8. Nå er det 944hPa i Bodø f.eks.
__________________
F-ENBO3, F-ENBO4, F-ENRS1, F-ENSH2, F-ENVR1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Location: Köln, Tyskland
Posts: 196
|
![]()
Just nu verkar det vara som lägst i Brønnøysund, Mosjøen, Sandnessjøen och Hemavan, alla rapporterar QNH 943 hPa (!).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
|
![]() Quote:
Så det har egentlig ikke noe med performance å gjøre, men at man havner utenfor hvor instrumentene eller det tekniske utstyret kan brukes? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Posts: 83
|
![]()
Ja. Safety first. De kan ta av men vet da ikke hvor høyt oppe i lufta de er...
__________________
F-ENBO3, F-ENBO4, F-ENRS1, F-ENSH2, F-ENVR1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,617
|
![]()
Har Babcock «bedre» utstyr?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Hvorfor kompenseres det ikke etter de retningslinjene som er beskrevet i AIP?: https://ais.avinor.no/no/AIP/View/73...ENR_1_7_en.pdf
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,508
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
|
![]()
Lol at Widerøe ikke har tatt kostnaden med å ha operative omregningstabeller
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
|
![]() Quote:
Norwegian hadde hatt samme problem om de fortsatt fløy 737-300. Der gikk instrumentene bare ned til 968hPa. -eggs |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]() Quote:
Det er ikke noe lol med det. I følge selskapet har man ikke opplevd dette på 27 år. Det er mao ikke en dagligdags hendelse. I tillegg er det litt mer som skal på plass enn å kun utstyre flyene med omregningstabeller. Ikke minst når man flyr non-precision approacher. Det er prosedyrer som skal læres, trenes på og holdes current på et vis. Mangel på elektronisk glidebane rundt omkring er, vil jeg tro, en av de aller største risikofaktorene rundt dette. Alt for mange steder man er avhengig av barometriske høyder under approach, og det blir risikofylt på en helt annen måte enn ved å kun fly ILS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Bruker de ikke korreksjon på temperatur? I så fall burde det være en ganske smal sak å kunne fly på ekstreme lavtrykk også. Men, om det er verdt arbeid og kostnad er en annen sak. Kulde kommer man jevnlig borti, men ekstreme lavtrykk er litt mer sjelden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]() Quote:
Det kan du godt si, men nå er flybransjen tuftet på å kjøre safe fra første øyeblikk noe inntreffer. Da er det ikke bare å tute og kjøre avgårde når et såpass sjeldent værfenomen oppstår som faktisk de færreste noensinne har vært utsatt for. Det er som sagt krav til dokumentasjon og trening. Så får man i disse dagene i så fall både korreksjon for temp og trykk samtidig. Hvor den ene er konstant 30 ft per hPa og den andre lineært minkende ved lavere høyder. Det kreves enkelt og greit trening og prosedyrer som man enten har eller ikke har. WF har dette ikke, da det sannsynligvis koster mer enn det smaker. I tillegg korrigerer forresten de fleste FMSer for temperatur automatisk når man legger inn aktuell temperatur på landingsflyplassen, noe som forenkler den biten dramatisk. Enkelt forklart: det er ikke noe hokus pokus å få det til, men det kreves mer enn en laminert papirlapp i cockpit for å være oppe og gå. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
|
![]()
Kan kun huske dette har skjedd en gang. Da jobbet jeg på FBU. Det kan godt ha vært i 1993, siden 27 år er nevnt.
Da sto det et par utenlandske selskaper (BA og LH?) på fjernparkering og surmulte mens resten fløy. Tror det var 737 på begge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,110
|
![]()
Det kan jo ha å gjøre med om flyene ikke er sertifisert for å fly utenfor visse grenseverdier. Da blir det fort et juridisk problem og ikke et flyoperativt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,987
|
![]() Quote:
Også kjent som risikostyring. Slik jeg leser det er dette teknisk feil/problemer og således har man krav på kompensasjon ved forsinkelse? Hilsen en som nettopp ankom Båtsfjord fra Alta med buss; 500km/7,5timer ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
|
![]()
Dash 8-1/2/300 er ikke sertifisert for å fly i under 948 hectopascal. Så det er ikke operatøren som setter grensene, men fabrikant og sertifiseringsmyndigheter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Men dette blir vel neppe opplyst ved booking av billetter.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe-fly måtte returnere pga motorproblem (4.8.2015) | LN-WIC | Småprat | 0 | 04-08-2015 20:18 |
Litt flymedisin - alle som klager på lavtrykk | anders320 | Småprat | 9 | 30-06-2014 09:20 |
Tiger Airways Grounded pga manglende sikkerhet | Mekum | Flyforum | 10 | 10-08-2011 15:31 |
frigg grounded.. | petru26 | Flyforum | 2 | 08-04-2009 20:41 |
Odd Einar Dørum slakter Widerøe pga. innstilt fly | Stian | Flyforum | 46 | 18-11-2008 21:00 |