![]() |
|
![]() |
#1 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
https://e24.no/internasjonal-oekonom...-flyindustrien
«EU gransker gigantsamarbeid i flyindustrien Konkurransemyndighetene frykter at planene vil fjerne den tredje største globale konkurrenten i flyindustrien.» Nå må de skjerpe seg ... barnehage! Regner med at USA snart starter lignende granskning mellom Airbus + Bombardier. Det blir for dumt... Ser ingen forskjell mellom Boeing + Embraer vs Airbus + Bombardier |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,376
|
![]()
USA har allerede godkjent (og trolig gransket) Airbus sitt oppkjøp av CSeries/Bombardier
Uansett, slike granskninger (for å kalle dem det) er veldig vanlig ved både fusjoner og oppkjøp. Nå er det ikke umulig de her har litt insentiv til å forsinke saker og ting her riktignok. Akkurat som når BA overtok BMI. Ble gransket og ble funnet at for å begrense litt konkurransevridningen så måtte de oppgi noen slots. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]()
Hva har egentlig EU de skulle sagt om at et Amrikansk og et Brasiliansk selskap sammarbeider? annet en at de ikke liker det.
Last edited by Glean EBG; 04-10-2019 at 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,376
|
![]() Quote:
Store internasjonale fusjoner hvor bedriftene har betydelige markedsandel i andre land/områder krever godkjenning derfra Hadde det vært Airbus som kjøpe Embraer så ville det også krevd amerikansk godkjenning Dette kan både være på overnasjonalt nivå, som f.eks EU. Men også på nasjonalt nivå. Et konkret eksempel: Da Carlsberg kjøpte (eller fusjonerte) med Ringnes så tvang finske myndigheter dem til å selge bryggerier i Finland, selv om det var en dansk-norsk «greie» |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Dette er helt vanlig praksis i alle bransjer med internasjonale aktører og det er strenge regler som gjelder slik at én aktør ikke blir dominerende.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Som flere skriver så er dette helt ordinær praksis for alle fusjoner som er over en viss størrelse. Som -KOG skriver er dette for å hindre en markedsutvikling som innebærer mindre effektiv konkurranse, og er hjemlet i konkurranselovgivningen i "alle" land. Dette er faktisk en fin ting.
Ja, det kommer an på hvilke markeder som berøres og i hvilken utstrekning, og ikke hvor bedriften er hjemmehørende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,376
|
![]()
Og EU er ikke fornøyd med materiale de har fått fra Boeing og Embraer og har nå satt hele prosessen på hold
https://www.bloomberg.com/news/artic...-embraer-stake Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mulig fusjon mellom Boeing og Embraer | kekker | Flyforum | 38 | 16-09-2024 22:04 |
EU undersøker GDSene om mulig prissamarbeid | Someone | Småprat | 0 | 24-11-2018 08:38 |
Delta kjøper 20 Embraer E190 fra Boeing, samt 40 737-900ER - KANSELLERT | Someone | Flyforum | 3 | 29-04-2016 08:28 |
Embraer og Boeing arbeider sammen om transportfly | Desk pilot | Flyforum | 0 | 01-07-2012 22:31 |
EU undersøker lavprisselskapenes praksis | erlendi | Flyforum | 23 | 15-08-2011 16:59 |