![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,810
|
![]()
En liten rapport fra en langweekend i Florida med fattern. NB! Denne er litt negativ om SAS, men håper på forståelse. Grunnene til at jeg er litt negativ er forventningene da SAS får i overkant mye skryt på longhaul, prisen og at de så lett kunne gjort dette bedre. Jeg bruker et viktig utgangspunkt som jeg tror man kan glemme med premium economy og det er at det er et forfinet økonomi-produkt og ikke et nedgradert businessprodukt.
Vi kjøpte Plus billetter som kom på 12.000 per person og jeg var vel 90% sikker på at vi ble oppgradert på grunn av at vi er så likanes (og EBD + EBG) samt at jeg slang inn bud på Plussgrade – men den slo ikke til på noen av turene. Så.. Parkering express på P10 leverte som vanlig og gutta der er nå på fornavn med meg og gir alltid en bra start på turen. Gull-kantinen synes jeg er fremdeles et meget bra sted å starte ferien, men synes det er trist at den nå er stort sett stappfull og klientellet er litt vekslende. Tror gi-bort-gull og tonnevis med statuspoeng på kredittkort vil gjære dette til en litt kjip plass i fremtiden. Priority boarding gikk så der, men liker at de separerer folk før siste «venterommet». 20A har jeg ikke prøvd før og var ganske skuffende da det ikke gir mulighet til å strekke ute beina i det hele tatt og bildene SAS viser med denne fotstøtten blir jo bare tull – den kan ikke brukes. Prøvde å booke vekk 20A på hjemreisen, men det var umulig da maskinen var full. Crewet var norsk med en herlig snobbete godt voksen purser som ble litt vel breial etter hvert noe som man skal ha en god del sarkasme-gener for å plukke opp. Hele opplegget med at du må bestille alt du skal ha nærmeste tre timene, plastkopper, svært kjip vin (men meget god musserende) synes jeg de lett kan gjøre mer elegant. Det blir bare rot. Enten så sitter du der som en grisk fyllik eller så sitter du der skremmende edru. Etter serveringen ble det HELT stille.. Jeg tror de var helt borte i to timer. Jeg plinget på servitrisa som kom etter 15 minutter (jeg tøyser ikke) og jeg bestilte en musserende vin, hun svarte «den er vi tomme for» og etter å ha jobbet med mennesker en del år så sa jeg til fattern «hun der juger, og hun juger dårlig noe som også fattern spottet umiddelbart» Jeg takket nei til hvitvinen og bestilte den musserende av purseren som hentet to… Tenk at de gidder å oppføre seg slik? Maten var virkelig pyton og fattern som jeg har lurt over til SAS fra DY kommer nok ikke til å blomstre med EBG kortet sitt utover. Du føler på hele flyturen at du er på jobben til de ansatte som jeg synes er ubehagelig og du føler deg litt i veien.. (NB! Jeg kommer med SAS -ros senere). Jeg synes også at det er 100% fritt for en liten påskjønnelse til EBD er litt trist.. Selv med «kun» gull på Etihad kom pursheren bak til meg på monkey med et glass Champagne før takeoff og sa hei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,810
|
![]()
Imigration gikk meget kjapt med automater (kun jeg som kålet til litt, men fikk hjelp av en hyggelig offiser som faktisk også var mottakelig for litt pun humor). VI landet på ett annet område enn før (på samme område som Avianca loungen er) og priority bagasjen var mer eller mindre den siste som kom på båndet.
Så ned på min kjære Sixt MIA hvor jeg endelig har forstått at Diamond og Platinum kan gå rett ned å hente bilen. Vi hadde booket luxury convertible hvor jeg var forespeilet 440i (som er en formidabel bil) men de hadde kun fire sylindrede 430i på lager. Da gikk vi heller for en (dessverre også fire sylindret) speller ny faceliftet C300 cab som i Florida er en deilig bil og med blindsone bla bla som man er blitt mer eller mindre avhengig av. Vi valgte Westin Fort Lauderdale Beach som ligger et kvartal unna av det hotellet vi bodde på under vår første guttetur til Florida i 1984 som dessverre er revet. Westin ser helt likt ut som i 1984 med den karakteristiske broen til stranden men det var en annen kjede i 1984. Hoteller i Florida er mækk-dyrt om dagen, og du ser at dette området begynner å bli temmelig eksklusivt om dagen. Vi betalte 4000 kroner natten per rom (etter 30% rabatt) som er temmelig stivt for et litt slitent 4 stjerners hotell. Rommet jeg fikk var på bakkeplan og vendt mot en mur og så ille at jeg for første gang sa i fra på en hyggelig måte. Etter to minutter fikk jeg nytt rom i niende etasje med full havutsikt og en totalt annerledes opplevelse. Resepsjonisten var nederlandsk og jeg tok et par strofer så var vi på nett. Fort Lauderdale/Miami…. Fy f……. for et område dette er.. Det skuffer aldri og blir bedre og bedre.. Mange spør hvordan kan du dra til samme sted om og om igjen? Da nevner jeg at de drar til samme fordømte hytta syv ganger i året selv også blir vi enige om å være uenige.. Det er så sabla mye fint å se på og gjøre, og fire dager er overhodet ikke nok.. Det var fullt program hver dag fra 0700 til midnatt (med tvert avbrukket ribben), så man sov meget godt om natten og ingen form for jetlag hadde noen sjanser til å dukke opp. Ufattelig mye god mat, båttur, masse råning, litt shopping og masse mimring hvor vi besøkte steder fra Miami Vice og Scarface. Nye favorittstedet som er selvsagt med Dragen og barna om et par måneder der denne… (jeg dævver): https://www.smithandwollensky.com/ou...s/miami-beach/ Helt utrolig… Hele området South Pointe og da denne restauranten som har ufattelig god mat, ufattelig god service og «people watching» fra en annen planet.. Maken til mye flotte og ikke minst originale mennesker som rant forbi.. Nei.. Miami/Fort Lauderdale er fremdeles meget trygt inne på topp fem listen.. Eneste er at det som nevnt har blitt veldig dyrt der nå (og ikke bare på grunn av de norske Lirene). Selv med moderat drikking og lite tre, fire, femrettere så koster det skjorta for det meste. Eneste som har norske priser der er Hooters som vi alltid drar innom – men selv der koster en liten white trash lunch med to øl fort 7-800 kroner med tipsen. På Smith and Wollenski lå et glass med en god amerikansk Chardonnay på 300 kroner. He he.. En morgen hentet valet-Juan feil bil til oss til stor latter (De tar forøvrig 40 USD per natt for parkering plus tax og kraftig tips - han fikk ikke tips for denne bilen da.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
Flot rapport |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,863
|
![]()
Har vært skuffet over servicen selv de siste gangene på SAS PLUS på IC.
Føler at SAS har gjort det til et rent økonomiprodukt med bedre stol, og personalet har iallefall ikke gjort det bedre. Foran gardinen derimot har begge deler vært strålende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,810
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]()
Kjempe artig rapport og er helt enig i den kritikken du kommer med, forhånds bestilling av drikke varer er utrolig at SAS (som vel er de eneste som kluter med dette) driver med selv på Premium Economy. Det eneste lille positive jeg ser på bildene er skikkelig glass, Singapore Premium Economy hadde 100% plast (med et lite forbehold om at min opplevelse stammer fra 2 ULR flighter og at vekt er inne i bilde - men tror ikke det)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,810
|
![]()
Så var det hjemturen.. Har ikke vært så solbrent siden jeg var snørrunge. Et par dager ved bassenget og sikkert 10-12 timer i bil med taket av gjorde at man så ut som en øgle på våren der man leverte fra seg Jan Thomas-sleden. Sixt charget merkelig nok ikke for bensinfylling denne gangen (som ikke var inkludert) og den svært hyggelige colombianske venninnen fra Sixt brukte fire minutter på hele prosessen.
Innsjekken gikk greit og det var fremdeles glem det å kjøpe oppgradering da flyet var stappfullt foran (Plus og Business var stappfullt begge veier, men relativt lett bakerst?!? – mye pengesterke Florida-farere eller mye upgrades og ID? Det var en del SAS ansatte som passasjerer) Vi hadde bare 40 minutter på oss, men valgte for første gang å ta turen innom Avianca loungen som lå rett bortenfor gaten. Den var stappfull med halvparten latinamerikanere og andre halvparten skandinaver. Helt grei lounge med ekkel mat og litt forfriskende vann (eller ultralite øl som noen kaller det). Priority boardingen gikk fint, men jeg tipper at i hvert fall 50% av flyet var priority, og de igjen regnet med at de var kun 2% så det var bare å vente til de hadde knuffet seg om bord. Hjemturen var vel copy/paste av turen til.. Meget fraværende crew – nå falte vi at vi var på jobben deres, og i tillegg at de var virkelig på vei hjem etter en tøff turnus så ringe på noen knapp nå hadde jeg ikke turt om jeg fikk penger for det. Det som er av filmer var sett opp og det de har av serier er en episode (1!!) tuller du? Så med brukket ribben var det bare å dytte i seg to flasker billig hvitvin og en Imovane. Etter et par timer så begynner helvetet hvor de skal tvangsvekke flyet og siden de ansatte ikke kan sove så skal i alle fall ikke vi gjøre det.. Jeg kan ikke fatte å begripe at de skal lage SÅ mye ut av denne ufattelig kjipe frokosten på en nattflight?? Hadde det vært er måltid med omelett, god kaffe så det var en nytelse så hadde jeg fremdeles vært skeptisk – men med denne buss-frokosten så virker det som alle bare blir sure. Når den er ryddet bort så sitter du forfjamset og venter på at flyet skal lande om to timer.. Tullete. CPH gikk greit med deilig kort connection også var man på OSL. Der var bagasjen min borte hvor jeg var dum nok til å ha PCen min pakket bort da jeg ikke liker å plage medpassasjerer med carryons. Dette er noe SAS skulle fortelle meg at man ikke skulle gjøre ca 84 ganger de nærmeste timene. Det som ble litt ergerlig her var at på OSL sa de spesifikt at det sto i systemet at jeg var EBD (Eller rettere sagt stod det visstnok EBG) så de skulle prioritere meg. Jeg fortalte høflig at PCen min var i kofferten og at jeg hadde planlagt dagen til å ferdigstille en del som jeg skulle ha med til min flight med SAS dagen etter til AMS. De skjønte «alvoret» og skulle få denne til meg så fort som mulig. Jeg ba spesifikt om at det innebærer ikke at de sender kofferten på en hele Oslo rundt runde hvor jeg er sist og at den må sendes med bil i det den kommer frem.. (gjerne på min regning). Jeg var vel hjemme 10.00 ca og begynte forsiktig å purre og de fant ut ca 12.00 at den skulle ankomme OSL 14.00. Alle jeg pratet med forsto at jeg måtte ha den ASAP (og fortalte meg at du må ikke sende PC med kofferten – det skal man ikke). Jeg fulgte dette opp til ca 1600 men da var all mulighet til å kommunisere med SAS over for denne dagen og ingen måte å kontakte noen som helst og aller minst sjåføren. 23.00 kom det en varebil utenfor og kofferten var i hende. Sikkert mange som mener jeg er en kødd, men det er jo de som har rotet bort denne kofferten, kofferten var i utgangspunktet Priority, det var tross alt en pluss billett og jeg er tross alt i deres system en god kunde. Da synes jeg at ni timer fra OSL til Oslo blir for dumt. Sendte klage (først feil tydeligvis da Diamant-mailen bare er for Eurobonus?, men de fortalte meg at jeg ikke må pakke ned PCen i kofferten) og fikk til slutt en mail fra SAS Customer ett eller annet at jeg ikke må pakke ned PCen hvor jeg svarte at det var ikke poenget, og deretter ble det stille. Så – hva var det positive da? Jo, jeg fløy sas dagen etter i Plus OSL-CPH-AMS. Den timesturen i Plus fra AMS til CPH – det er service for pengene det!! Sprudlevann i ekte glass, kluter, mat, deilig sjokolade og en ufattelig god service!! Meget personlig og du fælte at du var 30 år tilbake i tid.. Rart at to Plus produkter kan tilfredsstille forventingene så forskjellig? SC |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,810
|
![]() Quote:
Der minte du meg på en ting til - litt knotete at det er toaletter ganske langt bak på economy. Bra mot blodpropp, men litt slitsomt med alle som blir bryskt avvist (og godt er det) og må ta en u-turn rett ved siden av rad 20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
|
![]()
Takk for rapport og at du tar tid til å skrive
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Angående det med kjip frokost ... er det den nye trenden? Fløy Lufthansa Business Atlanta-Frankfurt-Helsinki nylig, og frokosten på Atlanta-Frankfurt var miserabel. Det var så jeg lurte på hvorfor de kom med brød - det var jo ikke engang syltetøy.
Men Frankfurt-Helsinki ... Stappfullt brett med eggerøre, pastry, yoghurt, smoothie og alt det vanlige småtilbehøret. Jeg rullet stappmett i land. Ordentlig digg. Mye hyggeligere stemning ombord på kortruten også. Det samme med SAS hvor jeg fløy Oslo-Stavanger-Oslo med CityJet før nyttår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,863
|
![]()
Det med TV-serier med 1 episode, jeg klarer ikke å forestille meg noe annet enn at det er innhold SAS mottar betaling for å promotere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,307
|
![]()
Det er enkelt å greit noe pubertalt oppstanasig med den manglende servicen man for ofte opplever hos SAS. Utover det min favoritt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Takk for rapport. Basert på den tror jeg ikke det blir noe SAS Plus på unge LN-RTP over Atlanteren, hadde tenkt å prøvekjøre en slik tur fra MIA til OSL, men holder meg til 787 med Kjos, setene og benplass der er bra nok, men maten er gebredlg så man tar med matpakke. No Big Deal....
![]()
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com Last edited by LN-RTP; 14-03-2019 at 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 837
|
![]()
Tak for en fin rapport, SudCaravelle!
For at undgå signalforvirring burde SAS i stedet kalde deres Plus longhaul for ‘Premium Economy’ for netop at understrege, at der er tale om et opgraderet Economy produkt og IKKE et business light produkt! Du har ret i, at det er - eller kan være ![]() flyve Plus inden for Europa. Mon ikke de forskellige selskaber er meget opmærksomme på, at et PE produkt på ingen måde skal forveksles med Business Class, og derfor laver de en række krumspring, så pax ikke er i tvivl og kender deres plads i hakkeorden! Når dette er sagt, så vil jeg stadig hævde, at SAS Plus er bedre på long haul end f.eks. Lufthansas Premium Economy, som jeg fløj med for et par år siden. SKs stol var lidt bedre, maden var også bedre, men plastik glassene var det samme på begge selskaber. Desuden har SAS gratis lounge adgang, hvor det er muligt, og der er også fast track i security samt prioriteret boarding - det sidste i hvert fald i teorien ![]() Lufthansa tilbyder ikke disse ground services på PE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2018
Posts: 128
|
![]() Quote:
Og ellers - takk for fin trip report. Report, SudCaravelle.
__________________
Er ikke dyslektisk. Skrivefeil skyldes iPad og klumpete fingre... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Feb 2013
Location: Lier
Posts: 335
|
![]()
Takk for fin rapport
![]() Da jeg reiste i Plus til EWR i mai 2017 ble jeg positivt overrasket over servicenivået og syntes at crewet var hyggelige og proaktive. Men som jeg skrev i TR'en min den gangen er det mulig jeg var i overkant positiv fordi jeg hadde gruet meg til å reise i baki balja igjen etter å ha flydd tur-retur JNB med EK i Business noen uker før og ble overraskende oppgradert fra Go til Plus ved gate, rett før boarding på OSL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
|
![]()
Begrunnet kritikk er paa sin plass. For 12 000 boer man jo kunne forvente et bra produkt. Det er sjelden det er riktig sure FA, men paa lange flyvninger blir jo servicen viktigere enn paa smaa europeiske hopp. Jeg har hatt noen turer i SAS plus paa intra europeisk i det siste og var ikke veldig imponert, maten en merkelig blanding av stuing og salat ble servert paa 2 av 3 flyvninger, polarrulle paa den siste. Jeg har tre turer til i plus i naer fremtid, skal se om det kan bli rapporter og sammeligninger. Kan sammenligne med vanlig eco ogsaa da jeg har noen av dem med SAS ogsaa. Det virkelige gode med aa fly SAS er naar man tjener poeng i Aegeans glimrende program, der er det gamle minimum 600/1200 poeng for eco/plus.
__________________
Upcoming flights: APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,204
|
![]()
Takk for Florida-rapport, alltid hyggelig å lese. Skal over selv til sommeren, men det er lenge å vente og mye snø igjen å måke før den tid.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]() Quote:
![]() Ellers lurer jeg på hvorfor ingen har kommentert at voksne menn sitter med beina oppetter veggene, hittil... ![]()
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Weekend-tur til Singapore | SudCaravelle | TripReports | 33 | 06-12-2022 13:05 |
En meget kort weekend i Florida.. | SudCaravelle | TripReports | 21 | 29-08-2019 13:49 |
Weekend-tur til London | OttoL | TripReports | 12 | 17-04-2019 16:22 |
Weekend tur til New York | Seacougar | TripReports | 18 | 14-11-2009 22:37 |
Litt on topic; Hjelp til tur til Florida, USA | Herlov | Flyforum | 14 | 24-01-2005 07:59 |