Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-09-2018, 07:18   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,061
OBB 19 Fullere og fullere fly

For de som synes flyene blir fullere og fullere (og også trangere) så har de helt rett. IATA presenterte nylig en graf som viser gjennomsnittlig fyllingsgrad for sine medlemmer fra 1991 og frem til i dag. Nå var starten av 90-tallet riktignok preget av Gulf Krig og økonomiske nedgangstider, men ser uansett hvordan flyene i dag er fullere enn noen gang

https://www.iata.org/publications/ec...prclt=AzYSDqDx
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IATA belegg.JPG
Views:	688
Size:	73.8 KB
ID:	45617  
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 17:54   #2
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Fullere og fullere fly

Trolig bra for økonomien til selskapene. Men samtidig er vel dette noe som påvirker selskapene sin evne til å håndtere uregelmesigheter. Når det ikke er ledige seter, da hjelper det ikke at man "kan" sende passasjerene med et annet selskap.
storg is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 18:19   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,061
Default Re: Fullere og fullere fly

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Trolig bra for økonomien til selskapene.


Ja, men samtidig så var jo billettene vesentlig dyrere for 25 år siden slik at de kanskje klarte tjene penger på et lavere belegg. Selv om det skal sies at kostnadene også var høyere
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-09-2018, 13:53   #4
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Fullere og fullere fly

Er forundret over hvordan flyselskap klarer å hente seg inn etter alvorlig IRROPS.

La oss si OSL eller FRA har vore stengt et helt døgn grunnet ATC streik eller snøstorm. På Gardermoen betyr det mange hundre flyvinger borte og over det dobbelte på FRA. Antar at pax som planla å reise dagen med snag, kom seg forsinket fram. Selv med re-routing utenom problemområdet – dersom flyselskapene har en load factor på +80%, hvor kommer kapasiteten fra?
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2018, 13:59   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,456
Default Re: Fullere og fullere fly

Ikke alle som reiser der og da. Mange som dropper å reise eller booker seg om senere. F.eks. forretningsreisende på vei til møter. Noen kjører, noen tar toget. Noen blir busset. Og mange connectionpax reiser andre ruter. Det løser seg alltid opp etter en dag eller to.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2018, 19:04   #6
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 413
Default Re: Fullere og fullere fly

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Er forundret over hvordan flyselskap klarer å hente seg inn etter alvorlig IRROPS.

La oss si OSL eller FRA har vore stengt et helt døgn grunnet ATC streik eller snøstorm. På Gardermoen betyr det mange hundre flyvinger borte og over det dobbelte på FRA. Antar at pax som planla å reise dagen med snag, kom seg forsinket fram. Selv med re-routing utenom problemområdet – dersom flyselskapene har en load factor på +80%, hvor kommer kapasiteten fra?
To terminaler på FRA var stengt i en del timer i starten av august, pga. sikkerhetsbrudd, og det så ikke ut da jeg ankom flyplassen. Det var folk absolutt overalt, og minimalt med informasjon å få, fordi ingen visste noe.

LH/SK valgte å sende flyene fra FRA, for å unngå at det ble forsinkelser/kaos også på flightene til FRA, noe som antagelig var fornuftig. Bl.a. var det to avganger fra FRA til OSL som fløy av sted tomme, eller med et minimum av passasjerer.

Det tok LANG tid å komme i orden igjen etter det kaoset, og personlig ble jeg 70 timer forsinket tilbake til OSL, til tross for at * sølvkort i prinsippet skal gi prioritet. Det hjalp selvfølgelig ikke at FRA ble delvis stengt igjen pga. vær to dager etter sikkerhetsbruddet, slik at flyvningen jeg egentlig hadde fått den dagen ble kansellert. Så det gikk ikke veldig smertefritt å komme i orden igjen for LH, men jeg har forståelse for at det var veldig vanskelig å hente seg inn igjen etter det kaoset, midt i sommerferieavviklingen, og tilhørende proppfulle fly.
espenlok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly Peterfsx Register- og ATC-Forum 3 21-11-2014 04:36
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! Wig-wag Småprat 3 27-08-2012 12:48
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? GFL Bilder & foto 1 12-04-2010 19:48
Fullere fly hos SAS Braathens LN-RKF Flyforum 0 18-10-2004 06:43


All times are GMT +2. The time now is 09:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.