![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
I morgen er det 20 år siden den tragiske Torghattenulykken utenfor Brønnøysund hvor 36 mennesker omkom!
Var en god reportasje om dette i lokalavisa på lørdag, desverre ikke publisert på nett, men regner med det finnes nok av historier om ulykka og flere kommer det vel i morgen på selve dagen! Disse omkom i flyulykken Flybesetning: Flykaptein Bjørn Hanssen (58) Bodø Andreflyger Johannes Andal (31) Florø Cabinpersonale Eirin Lyngmo (30) Tromsø Passasjerer: Arvid Malvin Meier Aune (44) Sandviksberget Harry Antonsen (44) Træna Jan Ivar Baardsen (27) Eidkjosen Mildrid Baadsvik (38) Bangsund Aud Edvardsen (35) Ålesund Ronny Edvarsen (14) Ålesund Jonny Eidissen (46) Rørvik Terje Johan Gustavsen (42) Mosjøen Monica Helander (26) Bodø Arnfinn Husø (45) Sandnessjøen Endre Iveland (32) Bodø Randi Lovise Johansen (29) Brønnøysund Berit Johansen (24) Brønnøysund Colbjørn Karlsen (50) Bodø Lars Kristian Lauritsen (82) Brønnøysund Tove Marianne Moe (25) Brønnøysund Alf Nilssen (59) Oslo Evelyn Nilssen (55) Oslo Lill Heidi Nilsen (27) Bodø Jan H. Pettersen (34) Leknes i Lofoten John Petter Pettersen (46) Brønnøysund Emil Rakvaag (47) Gladstad Atle Runung (29) Oslo Randi Skille (30) Brønnøysund Roger Skille (11) Brønnøysund Gunnar Skaar (19) Langevåg Halvard Skaar (50) Langevåg Hilde Skaar (16) Langevåg Paal Henning Skaar (17) Langevåg Torill Skaar (38) Langevåg Kjell Stavang (42) Brønnøysund Kjell Magne Teigen (21) Tromsdalen Ellen Westerfjell (21) Brønnøysund E!
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kjente en av de omkomne, RIP Endre!
Her er forresten Havarikommisjonens rapport. Var faktisk den ulykken som fikk meg inn i Luftfartsverket, visste ikke at det fantes noe som het AFIS før dette. Halvåret etterpå dukket jeg opp på Stokka for å starte OJT. Kjenner godt han som var på vakt på Brønnøy den kvelden, og selvsagt også de som ble involvert på Stokka. Mvh, Last edited by Gandalf; 05-05-2008 at 16:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Står en del om ulykken her også: http://www.ba-avis.no/torghatten-ulykken/
Var i Brønnøysund (har familie der) når dem kom ned med flyvraket i en container bak på en lastebil. Va utrolig spesielt å se den grønne halen stikke opp av containeren.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
RIP alle, og mine medfølelser til de etterlatte....
Jobbet selv i WF på den tida, og min Far satt i WF's interne havarikommisjon, så det ble en tung tid i heimen på den tida, som det var i -82, -90 og -93 også.... Fader'n fløy faktisk havarikommisjonen fra BOO til BNN samme kvelden, og den turen sitter tungt i han enda... Huff, R.I.P !
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tenk at det kun var en passasjer bosatt i Sandnessjøen som var med på flyet..
Synd at flesteparten av passasjerene skulle i konfirmasjon hos familiemedlemmer både i Sandnessjøen og i Brønnøysund:O |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Her er noen flere linker:
Brønnøysunds Avis NRK Nordland - Torghatten-ulykken time for time Jeg tenker på ulykken hver morgen når jeg står opp, sier mannen som hadde ansvaret for å rydde opp etter flystyrten i Torghatten. E!
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Husker denne ulykken godt. Jeg var fem år og hadde bodd i Sandnessjøen frem til 1987. Hadde vært på torghatten og hadde allerede da et sterkt forhold til Widerøe og de grønne flyene. Husker at de spilte trist musikk og "viste triste bilder" på tv'en den kvelden eller var det dagen etterpå....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Husker denne dagen.
Jeg var relativt nylig flyttet nedover etter fem år på Barudfoss. Noen WIF-flyvertinner jeg kjente fortalte meg om ulykken mens vi stod i kø for å komme inn på Barock. Det ble en litt spesiell kveld på by'n. Jeg kjente ikke noen av de som omkom, men det gjorde selvfølgelig WIF-jentene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flysitter
|
![]()
Kan en mobiltelefon ha forårsaket denne tragedien?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Sterk dokumentar! Takk for linken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
En god dokumentar med mange sterke, personlige historier. Det som gjorde aller sterkest inntrykk på meg var at en hel familie på to foreldre og tre barn på utsletta. Filmen går jo langt i å plassere skyld på en tredjeperson i cockpit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
Quote:
Og mobiltelefonsporet kan vi dømme ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]()
Reprise på NRK2 om et par minutter, kl. 23:25.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Verdig og flott dokumentar. Husker godt at jeg lå inne med MTB i Bergen havn den helgen. Tragiske, men gode historier - bra fortelling. Og så er jeg så glad for dokumentarfilmskapere som velger fortellerstemmer med omhu - Nils Nordberg må være Norges beste. Interessant samfunnsperspektiv å se at det var HV-soldater som måtte hente ut de forulykkende. Var vel nevnt i teksten etterpå at det var flere som har vært preget i etterkant, og den ansvarlige politimannen orket jo ikke å snakke i filmen heller. Som et annet litt sidespor så ser man jo også hvordan formidlingen av nyheter skjer på en annen måte i dag enn den gang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ser reprisen på NRK2, nå
Bare et spørsmål. Hører at det sies "QNH ti-tjueto" eller "QNH ten-twentytwo" i programmet av flygelederen. Er det korrekt prosedyre? Skal ikke alle tallene sies hver for seg? Altså "QNH one-zero-two-two"? Vil ikke et utydelig radiomottak av slik vital opplysning, kunne føre til feil flyhøyde dersom man stiller høydemåleren feil etter QNHen som man trodde man hørte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ten twenty two er på ingen måte akseptabel måte å lese QNH på. Jeg har heller aldri opplevd den varianten over radioen. Vet ikke hva som var vanlig i 1988, men jeg tviler på at det var noe annerledes. Har ikke lest transcriptet fra kommunikasjonen mellom afis/fly, men tviler på at ten twenty two ble sagt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ENHA Hamar Lufthavn 1988-1991 | Tertit54 | Flyforum | 24 | 13-02-2025 15:43 |
TV Torghattenulykken (NRK1 6/5-18 kl. 2105) | Discus | Spotteralerts | 0 | 05-05-2018 19:54 |
14 mai 1988... | T J Johansen | Flyhistorisk forum | 10 | 22-11-2015 21:33 |
Fly/ rute på SK902/SK901 i 1988? | bufo222 | Flyhistorisk forum | 13 | 03-09-2010 01:37 |
En gammel Aftenposten fra 1988 | gustavf | Flyhistorisk forum | 8 | 22-07-2010 21:31 |