![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Dn.no melder at en kabinansatt er tatt med promille på Gardermoen.
En rutinekontroll. Er det på sin plass med hyppigere controller? https://www.dn.no/nyheter/2015/11/07...l-p-gardermoen
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Politiet vil ikke si hvilket selskap det gjelder, men sier at flyet dro av gårde ca et kvarter forsinket. Ser man på avgangene fra OSL fra kl 0730 og de nærmeste par timene, trenger man vel ikke å være detektiv for å regne seg fram til hvilket selskap det er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Artikkelen sier jo at SAS har bekreftet at det var en av deres ansatte.
Meget lav promille - 0,13
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Vedkommende hadde kunnet kjørt bil med andre ord...
Det er kanskje mange som ikke er klar over hvor lang tid det kan ta før absolutt all alkohol er ute av kroppen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvor lite må man ha for å fly?
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er nulltolernse, altså 0,0. Regelen er at man skal ha under 0,2 åtte timer før avgang, da skal man i prinsipp ikke ha noe promilleutslag ved tjeneste
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2014
|
![]()
Nå vet ikke jeg om den kabinansatte har erkjent å ha drukket alkohol eller ikke. Men i denne saken er det svært viktig å avvente resultatet fra blodprøven. Det er faktisk en rekke ting som kan gi små utslag på blåseprøver, bla fersk gjærbakst og medisiner.
Har selv blitt stoppet og blåst 0,29 en halv time etter at jeg trykket innpå en 5 pakk med ferske Statoil boller. Blodprøven viste 0,0 Last edited by RedLine; 07-11-2015 at 16:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...2-5#%C2%A76-12 Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Det er skikkelig mye boller....
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
https://www.youtube.com/watch?v=DkVcrcuTgsU
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvorfor "twitter " politiet om en "ikke" sak?!!
Useriøst! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
På hvilken måte er dette en ikke-sak?
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]() På alle måter, så lenge det ikke kan bevises at hun har drukket alkohol under 8 timer før innsjekk. Kjenner ikke til hva som står i SAS' OM, men jeg tipper den sier max 0,2 i promille og avhold i 12 timer. Så da er det bare å vente og se hva blodprøven viser. Er denne på samme nivå og det ikke kan påvises inntak under 8 timer før, så kan rettspparatet ta en annen sak istedet. Kan det ikke påvises promille og inntak iht. SAS' egne regler har de heller intet oppsigelsesgrunnlag. Har ikke sett polititweeten, men synes det virker unødvendig. Slike saker er veldig belastende uansett skyld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Med mindre du sitter på bedre og mer informasjon enn politiet, så kan jeg ikke forstå hvordan det kan konkluderes med at dette er en ikke-sak.
Man har blåst en utåndingsprøve til 0,13 promille på morgenen før man skal ut å fly! Det er i aller høyeste grad en sak, da man har lov om pliktmessigavhold og den loven er man uansett mistenkt for å ha brutt. Så vil blodprøven gi et nøyaktig svar på konsentrasjonen i blodet, som kan være noe forskjellig fra utåndingsluften. I tillegg kommer et ikke ubetydelig sikkerhetsfradrag. Alle polititweeter omhandler i hovedsak saker som ikke er påtalemessig avgjort, og dermed ikke dømt/straffet. At flypersonell skal skjermes mer enn andre promillister er en underlig påstand i mine øyne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Ergo "IKKE SAK" til vi eventuelt får høre at personen tok en "knert" til frokosten eller blodprøven viser OVER 0,2. og nok en gang hadde dere vært like engasjerte når det gjelder 13-14 timers arbeidsdager hadde dere hatt "litt" troverdighet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Legal Eagle
|
![]()
Selvsagt er en promillesak en sak. Det er snakk om å sette sikkerheten i fare for uskyldige mennesker. På samme måte som 13-14-timers arbeidsdager.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Siste avsnittet ditt taler for seg selv, så usakligheten der lar jeg stå uimotsagt. Har likt mye av det du har skrevet før her på forumet, men nå faller sakligheten igjennom. Last edited by LN-CGJ; 08-11-2015 at 14:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
EBD
![]() Join Date: Aug 2012
|
![]()
Lovverket har ikke jeg inngående kjennskap til. Drikking har jeg noe erfaring med, og min personlige mening er at 0.13 i promille er ikke å sette andres liv i fare. Det er en ikke-sak.
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
Viktig å huske at man er uskyldig inntil det motsatte er bevisst. 0.13 er innenfor mulige feilmarginer og promillen kan derfor ha andre årsaker enn alkoholinntak.
Still fingern i jorda, folkens ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Du er selvfølgelig også klar over at i en del land er det lov å kjøre bil med 0,8 promille alkohol i blodet. Det er et nivå som jeg absolutt ikke ville være komfortabel med at vi hadde hatt i Norge så det er sagt ![]() Man skal ikke tjenestegjøre på luftfartøy dersom man er PÅVIRKET av alkohol men man er IKKE påvirket dersom man blåser 0,13 promille. Politisk korrekthet fordummer bare debatten og at politiet twittrer denne saken synes jeg er direkte usmakelig. Hadde det vært snakk om en som var påvirket så fair enough. Men kast gjerne stein dere som er perfekte ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kabin crew tatt med promille på SVG | DC 10-30 | Flyforum | 21 | 14-07-2019 15:58 |
SAS-pilot tatt med 0,64 i promille | mcduck | Flyforum | 40 | 11-09-2017 15:54 |
SAS pilot tatt med promille | VC-10 | Flyforum | 1 | 10-05-2012 08:30 |
Kaptein i Air Canada tatt med promille | Skyhigh | Flyforum | 1 | 29-04-2009 14:14 |
Norsk pilot tatt med 0,85 i promille på Schiphol | kbo | Flyforum | 24 | 12-12-2008 00:39 |