![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
saxet fra nrk.no
20.25 Brennpunkt: Hemmeligheten (t) 15 mennesker omkom da et passasjerfly fra Widerøe styrtet ved Mehamn i 1982. Ulykken blir nå gransket for tredje gang. Har de som har undersøkt ulykken gjennom 22 år fått all informasjon om hva som skjedde på ulykkesdagen? |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er det ikke snart på tide å la de som døde og deres etterlatte få fred?
|
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Skjønner hva du mener, men er ikke etterlatte etter noen av de omkomne med blant dem som ønsker en ny granskning da?
|
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Syne at det er gått så lang tid at Forsvaret bør kunne komme med sannheten. Som dere skjønner har jeg ikek særlig tro på det de har kommet med så langt.
Ellers er det merkelig at Havarikommisjonen ikke etterforsket tips og hendelser som ville være naturlig, at vrakdeler ble kastet på havet igjen etter at de var hentet opp, at logger forsvant, at vitner ikke blir trodd etc Man opprettet en ny Havarikommisjon etter en stund for å gjøre samme jobben som mange mente var blitt gjort for dårlig....også den med samme leder. Begynner jo å lure på hva slags oppdrag Havarikommisjonen egentlig har hatt..... Skal bli spennede å se dokumentaren. |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Denne saken har mange sider:
1) Mange tror at det har foregått en del hemmelighold og viktige ting er skjult for almenheten og de etterlatte. Mange etterlatte er ikke trygge på at den granskingen som er foretatt er uavhenging. Så lenge det er tvil om det, vil det alltid henge en skygge over granskingen. 2) Har det skjedd noe snusk, er det nok "snuskerne" som helst vil stoppe offentlighetens innsyn. 3) Det skjedde mye rart i Norge og ut fra Norge under den kalde krigen, også på 80-tallet. 4) Noen etterlatt ønsker nok ikke at det rippes opp i det. Og det er et dilemma. Hvilket hensyn skal veie tyngst? Det er det vel opp til enhver å selv vurdere.
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
personlig har jeg tungt for å tro på konspirasjonsteoriene - nettopp fordi det er så vanskelig å holde på hemmeligheter. I Akersgata heter det at når to mennesker vet noe er det en hemmelighet, når tre mennesker vet det er det en nyhet. Folk snakker, og med så mange folk som eventuelt skulle vært involvert i et cover-up etter Mehamn kan jeg ikke fatte at ikke noen har tatt et møte med en journalist i et mørkt portrom.
|
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Minner litt om Scandinavian Star... Har absolutt respekt for de som jobber med slike saker - men også de etterlatte har nok forskjellige meninger.
|
![]() |
![]() |
#8 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Det gikk noen historier i Luftforsvaret som jeg vet helt sikkert ble videreformidlet til journalister. Det kan være flere årsaker at de ikke er kommet ut, men antagelig lot de seg ikke verifisere. I denne siste granskningen er ansatte i Forsvaret som har noe å fortelle løst fra taushetsplikten. Det er derfor langt større sannsynlighet for å få frem alle detaljer nå enn det har vært tidligere. Hvis det er noe mer å fortelle, da.
|
![]() |
![]() |
#9 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_nordland/4244633.html Jeg går ut i fra at man mener at dette spionflyet eventuellt kunne ha verdifull informasjon å komme med og at ikke dette flyet var involvert i selve ulykken. |
|
![]() |
![]() |
#10 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Nei, den maskinen var laaangt til havs, men kunne jo i teorien fått med seg ulykken på en eller annen måte.
|
![]() |
![]() |
#11 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Tja, det får man si var en ganske usedvanlig dårlig produksjon til NRK å være...
![]() Men fin film av SR-71 og KC-135 i Bodø! |
![]() |
![]() |
#12 |
www.lch78.net
|
![]()
og CK: Hvor finner vi Manhamn?
![]()
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg skjønte mindre av den dokumentaren.... Hva forsøkte dem å fortelle?
|
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Skjønte ikke helt hva dette hadde med saken å gjøre. Det er vel en velkjent hemmlighet at amerikanske spionfly opererte langs kysten og brukte Bodø som base/alternate, men at dette skulle ha noe å si for denne ulykken kan jeg ikke se.
Hvis det befant seg britiske fly i området burde vel også disse vises på utskriften fra Honningsvåg? Hvis de ikke ble slettet i ettertid da. EDIT: Slettet et lite gjennomtenkt resonnement ![]()
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Uttrykket "å koke suppe på en spiker" fikk en ny mening etter å ha sett Brennpunkt-programmet.
Dette var håpløst.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hele meningen med programmet var tydeligvis å fokusere på radarplotting. Vitsen med å snakke så mye om RC-135 var selvsagt at den etter manges mening da kunne ha fått med seg vital info/interessante "blipp" rundt ulykken. Kan det være så innfløkt å forstå da?
![]()
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Etter å ha lest på websidene til Brennpunkt, så skjønner jeg hva de ville fortelle, men det kom veldig dårlig frem i programmet.
|
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
|
![]()
I siste setning fra kommentatoren i programmet kom det frem hva som egentlig var hele hensikten med dette programmet. Ellers var det litt søkt ja.
|
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
1. Fly fra USAF flyr øst av 24 graden: De fløy fra base i UK, ergo gjelder ikke denne regelen, og de var i internasjonalt luftrom uansett. 2. Sjef for Honningsvåg Reporting post blir "ferska" i ubetydlig feil ang indent på fly LANGT utenfor stasjonens ansvarsområde. Om det var overlagt, så var de ikke innblandet, men flere hundre nautiske fra området i FL nosebleed. (Og på etteretningsoppdrag oppdrag, ett sted går grensen for innsyn osv) 30 min med fine flybilder, med kommentar fra gjengen som etter programmet for 2 år siden nektet å intervjue eller ta imot info fra ansatte på Bardufoss som hadde andre opplevelser av dagen i 1982. Begrunnelsen var at deres side av saken ikke var interessant!
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |