![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
saxet fra nrk.no
20.25 Brennpunkt: Hemmeligheten (t) 15 mennesker omkom da et passasjerfly fra Widerøe styrtet ved Mehamn i 1982. Ulykken blir nå gransket for tredje gang. Har de som har undersøkt ulykken gjennom 22 år fått all informasjon om hva som skjedde på ulykkesdagen? |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
|
![]()
Er det ikke snart på tide å la de som døde og deres etterlatte få fred?
|
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Skjønner hva du mener, men er ikke etterlatte etter noen av de omkomne med blant dem som ønsker en ny granskning da?
|
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Syne at det er gått så lang tid at Forsvaret bør kunne komme med sannheten. Som dere skjønner har jeg ikek særlig tro på det de har kommet med så langt.
Ellers er det merkelig at Havarikommisjonen ikke etterforsket tips og hendelser som ville være naturlig, at vrakdeler ble kastet på havet igjen etter at de var hentet opp, at logger forsvant, at vitner ikke blir trodd etc Man opprettet en ny Havarikommisjon etter en stund for å gjøre samme jobben som mange mente var blitt gjort for dårlig....også den med samme leder. Begynner jo å lure på hva slags oppdrag Havarikommisjonen egentlig har hatt..... Skal bli spennede å se dokumentaren. |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Denne saken har mange sider:
1) Mange tror at det har foregått en del hemmelighold og viktige ting er skjult for almenheten og de etterlatte. Mange etterlatte er ikke trygge på at den granskingen som er foretatt er uavhenging. Så lenge det er tvil om det, vil det alltid henge en skygge over granskingen. 2) Har det skjedd noe snusk, er det nok "snuskerne" som helst vil stoppe offentlighetens innsyn. 3) Det skjedde mye rart i Norge og ut fra Norge under den kalde krigen, også på 80-tallet. 4) Noen etterlatt ønsker nok ikke at det rippes opp i det. Og det er et dilemma. Hvilket hensyn skal veie tyngst? Det er det vel opp til enhver å selv vurdere.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
personlig har jeg tungt for å tro på konspirasjonsteoriene - nettopp fordi det er så vanskelig å holde på hemmeligheter. I Akersgata heter det at når to mennesker vet noe er det en hemmelighet, når tre mennesker vet det er det en nyhet. Folk snakker, og med så mange folk som eventuelt skulle vært involvert i et cover-up etter Mehamn kan jeg ikke fatte at ikke noen har tatt et møte med en journalist i et mørkt portrom.
|
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
|
![]()
Minner litt om Scandinavian Star... Har absolutt respekt for de som jobber med slike saker - men også de etterlatte har nok forskjellige meninger.
|
![]() |
![]() |
#8 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Det gikk noen historier i Luftforsvaret som jeg vet helt sikkert ble videreformidlet til journalister. Det kan være flere årsaker at de ikke er kommet ut, men antagelig lot de seg ikke verifisere. I denne siste granskningen er ansatte i Forsvaret som har noe å fortelle løst fra taushetsplikten. Det er derfor langt større sannsynlighet for å få frem alle detaljer nå enn det har vært tidligere. Hvis det er noe mer å fortelle, da.
|
![]() |
![]() |
#9 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 30
|
![]() Quote:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_nordland/4244633.html Jeg går ut i fra at man mener at dette spionflyet eventuellt kunne ha verdifull informasjon å komme med og at ikke dette flyet var involvert i selve ulykken. |
|
![]() |
![]() |
#10 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Nei, den maskinen var laaangt til havs, men kunne jo i teorien fått med seg ulykken på en eller annen måte.
|
![]() |
![]() |
#11 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Tja, det får man si var en ganske usedvanlig dårlig produksjon til NRK å være...
![]() Men fin film av SR-71 og KC-135 i Bodø! |
![]() |
![]() |
#12 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
|
![]()
og CK: Hvor finner vi Manhamn?
![]()
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Jeg skjønte mindre av den dokumentaren.... Hva forsøkte dem å fortelle?
|
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]()
Skjønte ikke helt hva dette hadde med saken å gjøre. Det er vel en velkjent hemmlighet at amerikanske spionfly opererte langs kysten og brukte Bodø som base/alternate, men at dette skulle ha noe å si for denne ulykken kan jeg ikke se.
Hvis det befant seg britiske fly i området burde vel også disse vises på utskriften fra Honningsvåg? Hvis de ikke ble slettet i ettertid da. EDIT: Slettet et lite gjennomtenkt resonnement ![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Uttrykket "å koke suppe på en spiker" fikk en ny mening etter å ha sett Brennpunkt-programmet.
Dette var håpløst.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Hele meningen med programmet var tydeligvis å fokusere på radarplotting. Vitsen med å snakke så mye om RC-135 var selvsagt at den etter manges mening da kunne ha fått med seg vital info/interessante "blipp" rundt ulykken. Kan det være så innfløkt å forstå da?
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Etter å ha lest på websidene til Brennpunkt, så skjønner jeg hva de ville fortelle, men det kom veldig dårlig frem i programmet.
|
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 30
|
![]()
I siste setning fra kommentatoren i programmet kom det frem hva som egentlig var hele hensikten med dette programmet. Ellers var det litt søkt ja.
|
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
1. Fly fra USAF flyr øst av 24 graden: De fløy fra base i UK, ergo gjelder ikke denne regelen, og de var i internasjonalt luftrom uansett. 2. Sjef for Honningsvåg Reporting post blir "ferska" i ubetydlig feil ang indent på fly LANGT utenfor stasjonens ansvarsområde. Om det var overlagt, så var de ikke innblandet, men flere hundre nautiske fra området i FL nosebleed. (Og på etteretningsoppdrag oppdrag, ett sted går grensen for innsyn osv) 30 min med fine flybilder, med kommentar fra gjengen som etter programmet for 2 år siden nektet å intervjue eller ta imot info fra ansatte på Bardufoss som hadde andre opplevelser av dagen i 1982. Begrunnelsen var at deres side av saken ikke var interessant!
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NRK1 Brennpunkt 16/4: F-35 | JowDones | Spotteralerts | 0 | 16-04-2013 20:26 |
Spotteralert NRK1 onsdag kveld | Discus | Flyforum | 6 | 02-06-2010 20:08 |
Se på NRK1 kl 1955 i kveld. | Olebno | Flyforum | 21 | 23-10-2008 13:10 |
På NRK1 i kveld | TG923 | Flyforum | 7 | 29-08-2006 12:09 |
Bernt Balchen på nrk1 i kveld | N-3PB | Flyforum | 14 | 21-12-2004 21:07 |