Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-01-2018, 22:52   #1
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Hei jeg og min mor planlegger tur til Gran Canaria neste høst. Og min mor sitter i rullestol. Og hvis man da får plass uten flybro er det da mulig å få hjelp ned/opp flytrappen. Selv om min mor kan bevege seg litt med støtte er hun ikke så veldig lysten til å gå opp/ned en ganske bratt flytrapp. Så hvordan eventuelt løses dette?

Eventuelt bruker Thomas Cook som oftest plass med flybro der nede?
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2018, 23:02   #2
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikk er flybro

Uten flybro er det vel som oftest bæring. Så 3 stk ble bært ombord på Haugesund på torsdag. Noen flyplasser har vel en bil som ser ut som cateringbil som heiser rullestolen opp til flyet.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2018, 23:08   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro

Noen mobile trapper har også rollestolheis. Det løser seg hvertfall om hun har gitt beskjed om at hun må ha rollestol ombord.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2018, 23:40   #4
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro

Takk for svar, ja skal selvsagt gi beskjed. Vi må vel og låne rullestol på flyplassen. Da den hun har vel sendes som innsjekket bagasje. Er en manuell sammenleggbar rullestol hun har.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 00:40   #5
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Kan hun gå rundt inne i flyet? I så fall gi beskjed til reisebyrået at hun trenger WCHS-assistanse. Må hun ha hjelp til setet må hun ha WCHC-assistanse. Da får dere hjelp fra innsjekk og til flydøra, og er det ikke bro vil dere bli hentet i heisebil som frakter henne rett til flydøra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 00:49   #6
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Uten flybro er det vel som oftest bæring. Så 3 stk ble bært ombord på Haugesund på torsdag. Noen flyplasser har vel en bil som ser ut som cateringbil som heiser rullestolen opp til flyet.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Quote:
Originally Posted by Murre View Post
Kan hun gå rundt inne i flyet? I så fall gi beskjed til reisebyrået at hun trenger WCHS-assistanse. Må hun ha hjelp til setet må hun ha WCHC-assistanse. Da får dere hjelp fra innsjekk og til flydøra, og er det ikke bro vil dere bli hentet i heisebil som frakter henne rett til flydøra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis jeg støtter henne så klarer hun å gå inne i flyet. Satser på å kjøpe pluss slik at vi for sete helt i første del. Vet dog ikke om hun vil klare å bruke do ombord da de er ganske små. Har aldri reist med en A333 før men hvis WC ombord der er som på andre fly jeg har reist med så er de litt trange. Men ja med litt støtte av meg og eventuelt mulighet til å sette hånden på nakkestøtte klarer hun å gå litte grann. Men ønsker ikke å gå opp/ned en bratt flytrapp.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 01:00   #7
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Hvis jeg støtter henne så klarer hun å gå inne i flyet. Satser på å kjøpe pluss slik at vi for sete helt i første del. Vet dog ikke om hun vil klare å bruke do ombord da de er ganske små. Har aldri reist med en A333 før men hvis WC ombord der er som på andre fly jeg har reist med så er de litt trange. Men ja med litt støtte av meg og eventuelt mulighet til å sette hånden på nakkestøtte klarer hun å gå litte grann. Men ønsker ikke å gå opp/ned en bratt flytrapp.


Da tenker jeg WCHC (Wheelchair to Chair) er like greit dere bestiller. Da får dere ofte seter på de fremste radene, og hjelp helt til setet - ofte med en liten trillestol ombord.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 11:01   #8
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Quote:
Originally Posted by Murre View Post
Da tenker jeg WCHC (Wheelchair to Chair) er like greit dere bestiller. Da får dere ofte seter på de fremste radene, og hjelp helt til setet - ofte med en liten trillestol ombord.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.

I trådstarter sitt tilfelle er det riktige å bestille WCHS, som er rullestol assistanse for passasjerer som ikke kan gå i trapper (som jo er tilfellet her). Nå er nok ikke broene på LPA høye nok til A330, så trapp blir det nok uansett. Da kommer det en ambulift å henter dere ved flydøren, som er en mobil "heis". Hvis dere har egen manuell rullestol så ta den med til gate, og få den levert på gate ved ankomst.
Starling is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 13:15   #9
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.

I trådstarter sitt tilfelle er det riktige å bestille WCHS, som er rullestol assistanse for passasjerer som ikke kan gå i trapper (som jo er tilfellet her). Nå er nok ikke broene på LPA høye nok til A330, så trapp blir det nok uansett. Da kommer det en ambulift å henter dere ved flydøren, som er en mobil "heis". Hvis dere har egen manuell rullestol så ta den med til gate, og få den levert på gate ved ankomst.
Godt mulig du jobber i handling. Jeg har kun vært med som reiseleder for flere funksjonshemmede i min jobb innen funksjonshemmedes organisasjoner gjennom ti år.

Jeg er uenig i at WCHS er rett assistanse for en som ikke kan gå uten støtte! Det er synonymt med at hun ikke kan gå om ledsageren har hendene fulle av kofferter eller brekker en arm. Og er det noe en ledsager ofte har, så er det mer enn nok med bagasjebæring for to. WCHS-assistanse slutter/starter per definisjon ved flydøra, og tro meg, det gjør den også på flere flyplasser vi har besøkt, så for å sikre seg bør en som ikke kan gå uten hjelp ha assistanse helt til setet. Mange av mine medreisende med WCHC-assistanse får sete på rad 2, evt. på bakerste rader hvis de boardes fra de bakre dørene. Og dette er det sjekk-innpersonalet som avgjør. Ofte har dog handlerne flyttet oss til rad 1 hvis ledig, uten at vi ber om det, om ingen nødutgang der.

Mao - teori og praksis er ikke nødvendigvis det samme. Men å antyde at funksjonshemmede bestiller hjelp for å få fordeler, synes jeg er en virkelig manglende respekt for og forståelse for en gruppe sårbare mennesker. Å være funksjonshemmet og avhengig av hjelp og alltid tilgang på det er neimen ingen fordel! Funksjonshemmede må planlegge enormt mye mer enn funksjonsfriske for å kunne reise på tur. Og når man ser den dårlige og mangelfulle behandlinga de og hjelpemidlene deres ofte får på ei flyreise, er det virkelig viktig å sikre seg ved et worst case scenarie.
__________________

Last edited by Murre; 28-01-2018 at 13:18.
Murre is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 13:18   #10
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.

I trådstarter sitt tilfelle er det riktige å bestille WCHS, som er rullestol assistanse for passasjerer som ikke kan gå i trapper (som jo er tilfellet her). Nå er nok ikke broene på LPA høye nok til A330, så trapp blir det nok uansett. Da kommer det en ambulift å henter dere ved flydøren, som er en mobil "heis". Hvis dere har egen manuell rullestol så ta den med til gate, og få den levert på gate ved ankomst.
Tusen takk, vi kommer uansett til å betale for eco pluss helt forran i flyet. Siden jeg er lang og stor og det er litt bedre plass mellom setene der.

Men bruker man vanligvis dør 1 eller dør 2? På A330
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 13:21   #11
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.

I trådstarter sitt tilfelle er det riktige å bestille WCHS, som er rullestol assistanse for passasjerer som ikke kan gå i trapper (som jo er tilfellet her). Nå er nok ikke broene på LPA høye nok til A330, så trapp blir det nok uansett. Da kommer det en ambulift å henter dere ved flydøren, som er en mobil "heis". Hvis dere har egen manuell rullestol så ta den med til gate, og få den levert på gate ved ankomst.
Quote:
Originally Posted by Murre View Post
Godt mulig du jobber i handling. Jeg har kun vært med som reiseleder for flere funksjonshemmede i min jobb innen funksjonshemmedes organisasjoner gjennom ti år.

Jeg er uenig i at WCHS er rett assistanse for en som ikke kan gå uten støtte! Det er synonymt med at hun ikke kan gå om ledsageren har hendene fulle av kofferter eller brekker en arm. Og er det noe en ledsager ofte har, så er det mer enn nok med bagasjebæring for to. WCHS-assistanse slutter/starter per definisjon ved flydøra, og tro meg, det gjør den også på flere flyplasser vi har besøkt, så for å sikre seg bør en som ikke kan gå uten hjelp ha assistanse helt til setet. Mange av mine medreisende med WCHC-assistanse får sete på rad 2, evt. på bakerste rader hvis de boardes fra de bakre dørene. Og dette er det sjekk-innpersonalet som avgjør. Ofte har dog handlerne flyttet oss til rad 1 hvis ledig, uten at vi ber om det, om ingen nødutgang der.

Mao - teori og praksis er ikke nødvendigvis det samme. Men å antyde at funksjonshemmede bestiller hjelp for å få fordeler, synes jeg er en virkelig manglende respekt for og forståelse for en gruppe sårbare mennesker. Å være funksjonshemmet og avhengig av hjelp og alltid tilgang på det er neimen ingen fordel! Funksjonshemmede må planlegge enormt mye mer enn funksjonsfriske for å kunne reise på tur. Og når man ser den dårlige og mangelfulle behandlinga de og hjelpemidlene deres ofte får på ei flyreise, er det virkelig viktig å sikre seg ved et worst case scenarie.
Takk i forhold til håndbagasje kommer vi nok til å kun ha en sekk som jeg har på ryggen. Men skal tenke litt på det.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 14:14   #12
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Quote:
Originally Posted by Murre View Post
Godt mulig du jobber i handling. Jeg har kun vært med som reiseleder for flere funksjonshemmede i min jobb innen funksjonshemmedes organisasjoner gjennom ti år.

Jeg er uenig i at WCHS er rett assistanse for en som ikke kan gå uten støtte! Det er synonymt med at hun ikke kan gå om ledsageren har hendene fulle av kofferter eller brekker en arm. Og er det noe en ledsager ofte har, så er det mer enn nok med bagasjebæring for to. WCHS-assistanse slutter/starter per definisjon ved flydøra, og tro meg, det gjør den også på flere flyplasser vi har besøkt, så for å sikre seg bør en som ikke kan gå uten hjelp ha assistanse helt til setet. Mange av mine medreisende med WCHC-assistanse får sete på rad 2, evt. på bakerste rader hvis de boardes fra de bakre dørene. Og dette er det sjekk-innpersonalet som avgjør. Ofte har dog handlerne flyttet oss til rad 1 hvis ledig, uten at vi ber om det, om ingen nødutgang der.

Mao - teori og praksis er ikke nødvendigvis det samme. Men å antyde at funksjonshemmede bestiller hjelp for å få fordeler, synes jeg er en virkelig manglende respekt for og forståelse for en gruppe sårbare mennesker. Å være funksjonshemmet og avhengig av hjelp og alltid tilgang på det er neimen ingen fordel! Funksjonshemmede må planlegge enormt mye mer enn funksjonsfriske for å kunne reise på tur. Og når man ser den dårlige og mangelfulle behandlinga de og hjelpemidlene deres ofte får på ei flyreise, er det virkelig viktig å sikre seg ved et worst case scenarie.
Du oppfordrer jo TS til å velge WCHC for å få plass fremst i flyet, gjør du ikke?. Det er uansett ikke noe tema, da DK er et charterselskap og har en policy om å ikke flytte på pax i kabinen. Dette har med taxfree og meals osv er forhåndsbestilt. Det er ikke riktig at HR/HS assistansen slutter ved flydøren, selskapet er såklart ansvarlig til å hjelpe passasjeren helt fram til flysetet sitt.

TS: Jeg er ganske sikker på at de bruker dør 2 til høyre, men det må tas med en spade salt
Starling is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 14:19   #13
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Du oppfordrer jo TS til å velge WCHC for å få plass fremst i flyet, gjør du ikke?. Det er uansett ikke noe tema, da DK er et charterselskap og har en policy om å ikke flytte på pax i kabinen. Dette har med taxfree og meals osv er forhåndsbestilt. Det er ikke riktig at HR/HS assistansen slutter ved flydøren, selskapet er såklart ansvarlig til å hjelpe passasjeren helt fram til flysetet sitt.

TS: Jeg er ganske sikker på at de bruker dør 2 til høyre, men det må tas med en spade salt
Tusen takk, tur er nå bestilt. Med eco+ og sete 4A/C begge veier. 4A og 4K var bakerste rad på eco+ med rullestol symbol. Og man bruker jo borde på A siden så tenker A er bedre enn K.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 14:26   #14
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Du oppfordrer jo TS til å velge WCHC for å få plass fremst i flyet, gjør du ikke?
Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har konstatert hvor man ofte får plass når man har assistanse.

For øvrig har jeg flere ganger opplevd at mine medreisende er blitt flyttet FRA et sete de har bet for.
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 16:38   #15
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Just for the record:
I sin tid lærte jeg disse internationalt brugte koder, som dækkede
følgende:
WCHR: rullestol Ramp (gate): passager kan selv gå ombord via airbridge/steps
WCHS: rullestol Steps: passager skal bæres op/ned ad trappen, men
kan selv gå til sit sæde og bevæge sig i flyet.
WCHC: rullestol Chair, d.v.s passager skal bæres om bord og fra borde,
kan ikke selv gå til og fra sit sæde.

Jeg tror ikke, at det har ændret sig gennem årene, og jeg har set nogle
forviklinger - med tilhørende forsinkelser- når der ikke har været meldt klart
ud om passagerernes mobilitet! Derfor er dette så vigtigt!

Hvor i flyet disse pax skal anbringes, skal jeg ikke kloge mig på

Last edited by oy-viv; 28-01-2018 at 16:42.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2018, 12:51   #16
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.
Da kan det vel høve seg med tillsvar fra andre i Handling?

WCHC er rett nok, som du sier, for passasjerer som "ikke klarer å gå". Men "ikke klarer å gå" kan defineres ganske vidt i denne bransjen. Det er alt fra "klarer ikke å gå i det hele tatt" til "klarer ikke å gå uten støtte". Som grunnlag for bestilling av assistanse vil jeg da si at man, dersom man er i tvil, bestiller den "tyngre" av de assistansekodene man lurer på om er korrekt. Og trenger man støtte helt inn til setet kan det være like greit å bestille WCHC først som sist.
For å oppsummerer litt kjapt kodene:
WCHR: "Wheelchair Ramp": passasjeren kan fint gå i trapper og inn i flyet, men har antakelig problemer med å gå lengere distanser.
WCHS: "Wheelchair Steps": passasjeren kan ikke gå i trapper.
WCHC: "Wheelchair Carry": passasjeren trenger hjelp helt inn til setet. "Carry" er slikt sett litt missvisende, da mange passasjerer er i utmerket stand til å flytte seg selv fra "bærestolen" til setet og tilbake uten hjelp. De trenger ofte bare stolen.

Utganspunktet for bestilling av WCHR og WCHS bør uansett være at passasjeren er i stand til å klare seg selv fra flydøra og inn til setet, evt. fra setet og ut til flydøra. Behov for assistanse helt inn til setet bør helst være WCHC.

... og du og du, hvor mange ganger har jeg ikke måttet stå skolerett for pursere og crew som forlanger svar på hvorfor enkelte passasjerer var "bare" WCHR/S når de helt klart trengte hjelp helt inn til setet...

Hva setevalg anngår, så er det ingen automatikk i at passasjerer med assistanse får bedre seter, men dette varierer også litt mellom flyselskapene. Det eneste som du kan være ganske sikker på er at om du så mye som anntyder at du behøver en rullestol, da får du ikke sitte ved nødutgang. Betalt eller ei...
__________________
Mvh
Gunnar

Last edited by Gunnar; 29-01-2018 at 13:02.
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2018, 16:56   #17
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?

WCHC vil vel også typisk innebære at handling må stille med to medarbeidere for å løfte passasjeren fra setet. WCHS - når det ikke er trapp - holder med én medarbeider.
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Når er det er det mest trafikk på BGO patrickdidrikson Flyspotting 4 13-07-2013 13:21
Når skiftet Braathens ifra det første til det andre skjemaet ?? rhusberg Flyhistorisk forum 3 01-02-2010 21:24
Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt? Glenn Flyforum 15 24-02-2009 08:48
Er det ikke det ene, så er det det andre (A380 nytt) CK Flyforum 4 03-12-2008 18:51
Når du ikke trodde det fantes flere ville ideer... Isbamse Flyforum 4 01-06-2007 15:41


All times are GMT +2. The time now is 05:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.