![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]()
Hei jeg og min mor planlegger tur til Gran Canaria neste høst. Og min mor sitter i rullestol. Og hvis man da får plass uten flybro er det da mulig å få hjelp ned/opp flytrappen. Selv om min mor kan bevege seg litt med støtte er hun ikke så veldig lysten til å gå opp/ned en ganske bratt flytrapp. Så hvordan eventuelt løses dette?
Eventuelt bruker Thomas Cook som oftest plass med flybro der nede? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]()
Uten flybro er det vel som oftest bæring. Så 3 stk ble bært ombord på Haugesund på torsdag. Noen flyplasser har vel en bil som ser ut som cateringbil som heiser rullestolen opp til flyet.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Noen mobile trapper har også rollestolheis. Det løser seg hvertfall om hun har gitt beskjed om at hun må ha rollestol ombord.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]()
Takk for svar, ja skal selvsagt gi beskjed. Vi må vel og låne rullestol på flyplassen. Da den hun har vel sendes som innsjekket bagasje. Er en manuell sammenleggbar rullestol hun har.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
|
![]()
Kan hun gå rundt inne i flyet? I så fall gi beskjed til reisebyrået at hun trenger WCHS-assistanse. Må hun ha hjelp til setet må hun ha WCHC-assistanse. Da får dere hjelp fra innsjekk og til flydøra, og er det ikke bro vil dere bli hentet i heisebil som frakter henne rett til flydøra.
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
|
![]() Quote:
Da tenker jeg WCHC (Wheelchair to Chair) er like greit dere bestiller. Da får dere ofte seter på de fremste radene, og hjelp helt til setet - ofte med en liten trillestol ombord. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
|
![]() Quote:
I trådstarter sitt tilfelle er det riktige å bestille WCHS, som er rullestol assistanse for passasjerer som ikke kan gå i trapper (som jo er tilfellet her). Nå er nok ikke broene på LPA høye nok til A330, så trapp blir det nok uansett. Da kommer det en ambulift å henter dere ved flydøren, som er en mobil "heis". Hvis dere har egen manuell rullestol så ta den med til gate, og få den levert på gate ved ankomst. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
|
![]() Quote:
Jeg er uenig i at WCHS er rett assistanse for en som ikke kan gå uten støtte! Det er synonymt med at hun ikke kan gå om ledsageren har hendene fulle av kofferter eller brekker en arm. Og er det noe en ledsager ofte har, så er det mer enn nok med bagasjebæring for to. WCHS-assistanse slutter/starter per definisjon ved flydøra, og tro meg, det gjør den også på flere flyplasser vi har besøkt, så for å sikre seg bør en som ikke kan gå uten hjelp ha assistanse helt til setet. Mange av mine medreisende med WCHC-assistanse får sete på rad 2, evt. på bakerste rader hvis de boardes fra de bakre dørene. Og dette er det sjekk-innpersonalet som avgjør. Ofte har dog handlerne flyttet oss til rad 1 hvis ledig, uten at vi ber om det, om ingen nødutgang der. Mao - teori og praksis er ikke nødvendigvis det samme. Men å antyde at funksjonshemmede bestiller hjelp for å få fordeler, synes jeg er en virkelig manglende respekt for og forståelse for en gruppe sårbare mennesker. Å være funksjonshemmet og avhengig av hjelp og alltid tilgang på det er neimen ingen fordel! Funksjonshemmede må planlegge enormt mye mer enn funksjonsfriske for å kunne reise på tur. Og når man ser den dårlige og mangelfulle behandlinga de og hjelpemidlene deres ofte får på ei flyreise, er det virkelig viktig å sikre seg ved et worst case scenarie. Last edited by Murre; 28-01-2018 at 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
Men bruker man vanligvis dør 1 eller dør 2? På A330 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
|
![]() Quote:
TS: Jeg er ganske sikker på at de bruker dør 2 til høyre, men det må tas med en spade salt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
|
![]() Quote:
For øvrig har jeg flere ganger opplevd at mine medreisende er blitt flyttet FRA et sete de har bet for. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
|
![]()
Just for the record:
I sin tid lærte jeg disse internationalt brugte koder, som dækkede følgende: WCHR: rullestol Ramp (gate): passager kan selv gå ombord via airbridge/steps WCHS: rullestol Steps: passager skal bæres op/ned ad trappen, men kan selv gå til sit sæde og bevæge sig i flyet. WCHC: rullestol Chair, d.v.s passager skal bæres om bord og fra borde, kan ikke selv gå til og fra sit sæde. Jeg tror ikke, at det har ændret sig gennem årene, og jeg har set nogle forviklinger - med tilhørende forsinkelser- når der ikke har været meldt klart ud om passagerernes mobilitet! Derfor er dette så vigtigt! Hvor i flyet disse pax skal anbringes, skal jeg ikke kloge mig på ![]() Last edited by oy-viv; 28-01-2018 at 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]() Quote:
WCHC er rett nok, som du sier, for passasjerer som "ikke klarer å gå". Men "ikke klarer å gå" kan defineres ganske vidt i denne bransjen. Det er alt fra "klarer ikke å gå i det hele tatt" til "klarer ikke å gå uten støtte". Som grunnlag for bestilling av assistanse vil jeg da si at man, dersom man er i tvil, bestiller den "tyngre" av de assistansekodene man lurer på om er korrekt. Og trenger man støtte helt inn til setet kan det være like greit å bestille WCHC først som sist. For å oppsummerer litt kjapt kodene: WCHR: "Wheelchair Ramp": passasjeren kan fint gå i trapper og inn i flyet, men har antakelig problemer med å gå lengere distanser. WCHS: "Wheelchair Steps": passasjeren kan ikke gå i trapper. WCHC: "Wheelchair Carry": passasjeren trenger hjelp helt inn til setet. "Carry" er slikt sett litt missvisende, da mange passasjerer er i utmerket stand til å flytte seg selv fra "bærestolen" til setet og tilbake uten hjelp. De trenger ofte bare stolen. Utganspunktet for bestilling av WCHR og WCHS bør uansett være at passasjeren er i stand til å klare seg selv fra flydøra og inn til setet, evt. fra setet og ut til flydøra. Behov for assistanse helt inn til setet bør helst være WCHC. ... og du og du, hvor mange ganger har jeg ikke måttet stå skolerett for pursere og crew som forlanger svar på hvorfor enkelte passasjerer var "bare" WCHR/S når de helt klart trengte hjelp helt inn til setet... Hva setevalg anngår, så er det ingen automatikk i at passasjerer med assistanse får bedre seter, men dette varierer også litt mellom flyselskapene. Det eneste som du kan være ganske sikker på er at om du så mye som anntyder at du behøver en rullestol, da får du ikke sitte ved nødutgang. Betalt eller ei...
__________________
Mvh Gunnar Last edited by Gunnar; 29-01-2018 at 13:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
WCHC vil vel også typisk innebære at handling må stille med to medarbeidere for å løfte passasjeren fra setet. WCHS - når det ikke er trapp - holder med én medarbeider.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Når er det er det mest trafikk på BGO | patrickdidrikson | Flyspotting | 4 | 13-07-2013 13:21 |
Når skiftet Braathens ifra det første til det andre skjemaet ?? | rhusberg | Flyhistorisk forum | 3 | 01-02-2010 21:24 |
Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt? | Glenn | Flyforum | 15 | 24-02-2009 08:48 |
Er det ikke det ene, så er det det andre (A380 nytt) | CK | Flyforum | 4 | 03-12-2008 18:51 |
Når du ikke trodde det fantes flere ville ideer... | Isbamse | Flyforum | 4 | 01-06-2007 15:41 |