![]() |
|
![]() |
#1 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Nei, dette er ikke tittelen på en vits. Ei heller på en vandrehistorie, men derimot en hendelse på min hjemflyplass Værnes (TRD) jeg fikk høre om i dag.
Kjenner jo etterhvert flere av de som står i gatene, og dette skal være helt sant, selv om det kanskje er vanskelig å tro. Her kommer det: En av damene som jobber i gaten skulle som vanlig ned for å ta imot et ankommende fly. Etter å ha åpnet flydøren fikk hun beskjed av crew ombord at det var passasjerer ombord som trengte hjelp og at disse skulle gå av helt sist. Etter at alle nadre pax hadde forlatt flyet satt det igjen 12 kinesiske passasjerer, og samtlige av disse var blinde! Beskjeden fra crewet var at de hadde fått beskjed om at alle sammen skulle med et tog nordover fra Værnes, og at de måtte følges til stasjonen og få de ombord i rett tog. Første problemet var at ikke en eneste av kineserne snakket ett eneste ord engelsk. Etter flere forsøk måtte damen geleide ut èn og èn kineser fra flyet, og forsøke å få de utenfor til å forstå at de måtte vente på at alle var ute før de kunne gå videre mot ankomst for å hente bagasjen. Dette var da selvsagt ikke enkelt når ingen snakket eller forsto engelsk, og hun som hjalp dem kunne ikke kinesisk. Mens hun var inne på flyet med hjelp fra resten av crewet for å få alle trygt av, begynte flere av de blinde kineserne å virre rundt på broen, krasjet i veggene, snublet i kanter etc. Etter en lang stund fikk man samlet sammen alle og sskulle gå videre, men å få 12 bl,inde kinesere til å holde hverandre og gå på rekke bak hverandre var ikke enkelt. Flere snublet og gikk på det de kunne gå på, og det ble totalt kaos. Tilslutt fikk hun i gaten tak i flere sikkerhetsvakter som måtte hjelpe alle trygt ned til bagasjebåndet, de ble loset ned gjennom sikkerhetsslusene og kom tilslutt ned trappen. Så fortsatte kaoset! Hvordan skulle de blinde kunne peke ut eller fortelle hvilken bagasje som var deres?? Ingen snakket et ord engelsk og alle var blinde... De måtte vente til alle andre passasjerer hadde hentet sin bagasje, så manuelt gå igjenom èn og èn koffert for å finne rett bagasje til alle. Når alle hadde fått bagasjen etter en laaaang stund, fortsatte kaoset da alle nå skulle loses ned til jernbanestasjonen som ligger noen hundre meter unna. Alle de blinde kineserne med bagasje som skulle trilles, i tillegg til at ingen forsto ett ord hva som ble sagt eller noen av dem kunne se hvor de gikk. Sikkerhetsvakter hjelpsomme som få og damen i gaten i et svare kaos med 12 blinde kinesere, nå med bagasje, som alle virret i hver sin retning og krasjet i alt de kunne krasje i. Hvordan de tilslutt kom frem til jernbanestasjonen på Værnes måtte gudene vite, men på en måte gikk det tilslutt. Kineserne sto på perrongen og ventet, de skulle faktisk til en liten bygd langs nordlandsbanen. (Hva de skulle der alle sammen aner jeg ikke) Toget kom, så startet kaoset igjen med å få alle ombord med all bagasjen. Da alle var ombord kom konduktøren og spurte om billetter, da trakk sikkerhetsvakter og gatecrew seg stille unna, og forlot de 12 blinde kineserne i NSB`s varetekt. Om de tilslutt kom frem, og hvordan det gikk, vites ikke. En fantastisk historie som viser litt av ulike problemer man kan komme bort i på en vanlig arbeidsdag på en flyplass. Ingen dager er like! Bra man hjelper det som trenger hjelp, men man må jo kunne le litt av alt som oppstår også! Må innrømme at jeg i mange timer nå har trukket på smilebåndet, respektfullt, av tanken på de 12 som virret vilt rundt på flyplassen uten å se og uten å snakke et ord engelsk... ![]() ![]() ![]() Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hærlig! Joda, ikke unikt dette. Noen ganger bare kommer man ut for slikt ..
![]() Som da det iranske herre-handicap-basketballaget havnet i KristiansAnd isteden for KristiansUnd engang på nittitallet .. Eller de to lysvåkne og opplagte kanadiske småjentene som reiste som UM fra Seattle til Trondheim og terroriserte meg i seks timer på det gamle Innlandskontoret på FBU..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() Quote:
Det var en stille ettermiddag i tårnet på Kjevik da telefonen ringte. En svært oppskjørtet, på grensen til hysterisk, dame forklarte at hun ringte fra det italienske charterselskapet Volare og lurte på om det var noen restriksjoner eller andre former for begrensninger på å fly til Kristiansand/Kjevik. Nå. Med en gang. Øyeblikkelig. Med det samme. "Neida, her er det stille og rolig, bare hyggelig at noen stikker innom, velkommen skal dere være." "Grazie, grazie mille!!" sa damen og la på. Hmm, det var da besynderlig..? Nuvel, en times tid senere dukker det opp en Volare A320. Den kom fra Kristianstad i Sverige. Pussig ruting, men charter er charter og det er jo så mye rart. Ut av den kommer det 180 italienske alpejegere. Alle sammen med hvert sitt gevær. Ikke bare er de italienske, de ser f..nmeg ut nøyaktig som Capitan Alberto Bertorelli i allo allo! Store fjær i hatten og alpelue. Paradeuniform og full pakke. Gutta skulle på NATO-øvelse på Evjemoen. Volare hadde tatt feil av Kristianstad i det nøytrale Sverige og Kristiansand i NATO-Norge. Gutta baki ante vel knapt hvor de skulle, og var sikkert mer opptatt med å sjekke opp flyvertinnene enn å følge med på geografien. Pilotene hadde fått flight plan til Kristianstad og var vel vant med å fly charter til så mange rare steder med så mange rare folk at de ikke stilte kritiske spørsmål. Fadesen ble ikke opdaget før 180 bevæpnede italienske soldater sto på svensk jord uten annet forhåndsvarsel enn en flight plan på en tilsynelatende uskyldig A320. "Nu jäklar!" tenkte vel de for anledningen utkallte poliser och tullbetjenter. (Internasjonal flyging før Schengen og den slags) Svenskene valgte den letteste løsningen; få de vekk så fort som mulig før noen oppdager dem. Kanskje like greit. Jeg er ikke så god på internasjonal juss og denslags, men bevæpnede NATO-soldater (aner ikke om geværene var ladd -sannsynligvis ikke) i Sverige uten at Försvarsmakten er informert..? Last edited by KnutW; 17-08-2017 at 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hehe .. fort gjort. Var flightrep på en NATO-charter med SAS til Skopje under krigen i Jugoslavia. Kort bane og varmt vær gjorde det nødvendig med en tur ned til Thessaloniki for å tanke, og vi kom oss greit dit. Vel inne på stand tuslet jeg ned trappen og oppdaget at de hadde begynt å losse maskinen, så jeg gaulet 'ochi ochi ochi' og veivet med armene. Men ettersom det nærmest ramlet ut automatvåpen var øynene store og overraskelsen stor. Fikk fort alt ombord igjen og skalket lukene, men noen må ha tatt en telefon for plutselig var vi omringet av en gruppe morske greske soldater. (Vel, de prøvde ihvertfall.) Heldigvis skjønte de fort ståa, og vi ble etterlatt med et lag som gjorde sitt beste for å se seriøse ut mens vi fuelet ferdig. Morsom tur, men vedkommende som allokerte en MD87 til denne turen trenger kurs i lastekapasitet. Det var mye bagasje som måtte vente på Herc'en dagen etter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
|
![]()
Ai ai for noen historier! Fornøyelig lesing til morgenkaffen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fantastisk lesing noen av disse historiene...
Sliter med å spise frokosten mellom latterkulene... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Engang for mange Herrens år siden, da jeg var en ung SAS ground hostess i CPH, skulle jeg sammen med
en rødhætte sende dagens første afgang til MMA ( Bulltofta) af sted. Det var en CV-440 med afgang kl. 7.15. Vejret var lidt mudret, men ikke værre end at de kunne tage af sted. Så langt, så godt! Hvad der derefter skete var fuldstændig surrealistisk, og historien ville være bedre, hvis jeg kunne huske alle detaljerne! Flyet kom aldrig til MMA, for da det nærmede sig Bulltofta begyndte tågen at rulle ind over flypladsen. De holdede et stykke tid, inden de returnerede til CPH. Men - i mellemtiden var CPH også blevet tågeramt, så der kunne de så heller ikke lande! Herefter begyndte jagten på en passende flyplads, hvor de kunne få sat passagererne af, og GOT var inde i billedet! Det opgav man, da vejret også var dårligt der, og som tiden gik endte det med, at besætningen skulle finde en lufthavn, som var åben og hvor de kunne tanke op! Jeg husker, at vi i trafikafdelingen måbende stod ved telexen og fulgte med i flyets divertions. Det var sindssygt! De fleste danske indenrigslufthavne blev forsøgt, og de fleste var lukkede p.g.a. WX, men så vidt jeg husker var de nede i BLL, inden de ville forsøge MMA/CPH igen! Men den forventede opklaring udeblev, og på et tidspunkt divertede Metrop'en til HAM, hvor man fik fuel og lunch, mens man afventede grønt lys fra MMA eller CPH. Det endte med, at flyet landede i CPH ved 14.30 tiden, lige før min vagt sluttede. Jeg blev sendt ud på gate 16 i den gamle finger B og tog imod de passagerer, jeg havde sendt af sted mange timer tidligere. Jeg husker især den trætte og forvirrede amerikaner, der sagde til mig: "Ah, finally in Malmoe!" Last edited by oy-viv; 17-08-2017 at 10:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, der kunne utgis mange bind med alt som har skjedd i og rundt flyplasser og fly.
De har nå i alle fall jernbanestasjon på ENVA En liten søt en fra ankomstluka på ENZV, en godt voksen dame kommer bort og lurer på hvor toget til Lillehammer går fra? Vel, du må nå i alle fall til jernbanestasjonen i byen. Ja, men jeg kommer jo fra byen, kort fortalt, hun kom med flybussen, sjekket inn, rulletrapp, Security, inn i avgangshallen, henger seg på en hale med ankommende pax, ned rulletrapp, inn i ankomsthallen, og vips, hvor er toget til Lillyhammer. For øvrig så har hun ikke blitt sett siden, så antar at hun har både reist, og reist og ankommet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Minner meg om den amerikanske kvinnen som kom med CPH- eller AMS-flyet til KRS og gikk rett fra flytrappen og satte seg inn i Skyvan'en fra Air Executive som opererte BU-ruta til Farsund/Lista og SVG. Når Skyvan'en hadde startet taksingen og nærmet seg rullebanen skrek hun STOPP siden hun trodde hun var på shuttlebussen inn til terminalen. Hun skulle av på KRS.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Flere som har fått jernteppe når de skal lese opp bookingkode?
https://www.youtube.com/watch?v=7XfIFjCw
UBI
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skyping på høyttaler i lounge... (og andre irriterende historier) | Fnate | Småprat | 67 | 04-02-2022 10:52 |
En TSA-agent forteller om jobben sin (og andre historier) | Discus | Småprat | 3 | 05-04-2016 18:40 |
Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier) | HS-TGA | Småprat | 188 | 03-07-2013 01:29 |
Velkommen til gode historier fra den andre siden... | dc-8-63 | Flyhistorisk forum | 19 | 21-01-2006 15:05 |