Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-07-2006, 06:27   #1
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Spesielle meteorologiske forhold!

God morgen!

Akkurat nå befinner det seg tydligvis et passe stort høytrykk mellom Norge og UK. Og i tillegg så har visst Sola og Heathrow en felles VHF-frekvens, 118.500 MHz. Hvordan vet jeg det? Jo, jeg får inn fly som ligger på finalene 09R og 09L på Heathrow på VHF-mottakeren i tårnet her på Sola! (Strengt tatt står vel den mottakerantenna utenfor flyplassgjerdet, på en knaus rett øst av Sola sentrum.) Hørte akkurat BA026 lese tilbake landingsklarering på 09R, og BA012 på 09L(?) noen minutter senere.

Jeg har aldri før opplevd å få inn trafikk på Heahtrow, men jeg kan for eksempel huske å ha fått inn Edinburgh Ground på vår Ground-frekvens, som er felles.

Normalt er man avhengig av fri sikt for å motta på VHF-båndet, men under spesielle høytrykksfordhold gis det tydligvis dispensasjon fra denne regelen.

Hilsen trøtt nattevakt med en halvtime igjen igjen før 3 uker ferie!
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2006, 08:50   #2
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Replying to Topic 'Spesielle meteorologiske forhold!'

Får håpe du er våken nok til ikke å bryte inn og gi klarsignal for landing på Sola da.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2006, 12:24   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Replying to Topic 'Spesielle meteorologiske forhold!'

Hehe intet nytt fenomen dette...

På gamle Fornebu husker jeg atc kommunikasjon fra Kastrup slo inn rett som det var. Og heldigvis, du bare får dem inn på høytaleren, du klarer ikke svare dem...

Men morsomt å høre på er det...

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2006, 13:03   #4
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Replying to Topic 'Spesielle meteorologiske forhold!'

Det er jo disse radiosignalene som blir bøyd oppover av høytrykket, og dermed går over lengre områder enn vanlig, enkelt fortalt. Samme fenomen som gir 'falsk nedbør' på radar...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2006, 13:26   #5
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Replying to Topic 'Spesielle meteorologiske forhold!'

OSL har det vel også rett som det er slått inn snakk fra Billund TWR som deler 118.300..
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2006, 00:22   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Re: Spesielle meteorologiske forhold!

Søndag ettermiddag når jeg kjørte hjem fra Flesland etter endt flygning var det en Britisk kanal med klassisk musikk som forstyrret inn på nrk mp3 sin frekvens 95,4. Faktisk flere ganger var den britiske kanalen så sterk at det ikke var mulig å høre nrk mp3!

Når jeg fløy på lørdag var trykket 1035mb og på Søndag 1030mb.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2006, 09:17   #7
Lystige Laura
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 57
Default Re: Spesielle meteorologiske forhold!

Quote:
Originally posted by Blubird





Det er jo disse radiosignalene som blir bøyd oppover av høytrykket, og dermed går over lengre områder enn vanlig, enkelt fortalt. Samme fenomen som gir 'falsk nedbør' på radar...
Nesten, signalene blir bøyd nedover. Radiosignaler i det frekvensområdet går nokså rettlinjet. Men når de ved spesielle meterologiske forhold oppe i atmosfæren blir reflektert nedover mot jorden igjen kan de "overvinne" jordens krumning og fjell og nå betydelig lenger.

Det samme skjer med CB radioer og fjernsynssendinger. På 70/80 tallet var det mange på vestkysten av Norge som hadde "englandsantenne" for å ta inn engelske fjernsynskanaler om sommeren. Dette var før parabolen sin tid. Men det virket kun når det var høytrykk i nordsjøen.
Lystige Laura is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2006, 09:56   #8
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Re: Spesielle meteorologiske forhold!

Aah! Nedover var det ja.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2006, 09:59   #9
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Spesielle meteorologiske forhold!

Jeg hører stemmer i hodet mitt under alle type meteorologiske forhold, på alle frekvenser.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vindforhold i høyen, i forhold til ekstreme forhold på bakken. Polaris Flyteknisk forum 16 27-03-2011 23:51
Skjeldne/spesielle fly Madman Bilder & foto 4 21-09-2009 07:19
Spesielle lysforhold ATC-flyradar Bilder & foto 18 19-08-2007 00:36
Artige/spesielle bilder Rusl Flyforum 1 06-06-2005 16:33


All times are GMT +2. The time now is 18:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.