![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
God morgen!
Akkurat nå befinner det seg tydligvis et passe stort høytrykk mellom Norge og UK. Og i tillegg så har visst Sola og Heathrow en felles VHF-frekvens, 118.500 MHz. Hvordan vet jeg det? Jo, jeg får inn fly som ligger på finalene 09R og 09L på Heathrow på VHF-mottakeren i tårnet her på Sola! ![]() Jeg har aldri før opplevd å få inn trafikk på Heahtrow, men jeg kan for eksempel huske å ha fått inn Edinburgh Ground på vår Ground-frekvens, som er felles. Normalt er man avhengig av fri sikt for å motta på VHF-båndet, men under spesielle høytrykksfordhold gis det tydligvis dispensasjon fra denne regelen. Hilsen trøtt nattevakt med en halvtime igjen igjen før 3 uker ferie! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Får håpe du er våken nok til ikke å bryte inn og gi klarsignal for landing på Sola da.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hehe intet nytt fenomen dette...
På gamle Fornebu husker jeg atc kommunikasjon fra Kastrup slo inn rett som det var. Og heldigvis, du bare får dem inn på høytaleren, du klarer ikke svare dem... Men morsomt å høre på er det... ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er jo disse radiosignalene som blir bøyd oppover av høytrykket, og dermed går over lengre områder enn vanlig, enkelt fortalt. Samme fenomen som gir 'falsk nedbør' på radar...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
På OSL har det vel også rett som det er slått inn snakk fra Billund TWR som deler 118.300..
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Søndag ettermiddag når jeg kjørte hjem fra Flesland etter endt flygning var det en Britisk kanal med klassisk musikk som forstyrret inn på nrk mp3 sin frekvens 95,4. Faktisk flere ganger var den britiske kanalen så sterk at det ikke var mulig å høre nrk mp3!
Når jeg fløy på lørdag var trykket 1035mb og på Søndag 1030mb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det samme skjer med CB radioer og fjernsynssendinger. På 70/80 tallet var det mange på vestkysten av Norge som hadde "englandsantenne" for å ta inn engelske fjernsynskanaler om sommeren. Dette var før parabolen sin tid. Men det virket kun når det var høytrykk i nordsjøen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Aah! Nedover var det ja.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg hører stemmer i hodet mitt under alle type meteorologiske forhold, på alle frekvenser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vindforhold i høyen, i forhold til ekstreme forhold på bakken. | Polaris | Flyteknisk forum | 16 | 27-03-2011 23:51 |
Skjeldne/spesielle fly | Madman | Bilder & foto | 4 | 21-09-2009 07:19 |
Spesielle lysforhold | ATC-flyradar | Bilder & foto | 18 | 19-08-2007 00:36 |
Artige/spesielle bilder | Rusl | Flyforum | 1 | 06-06-2005 16:33 |