![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Nedgangen rammer også Avinor nå:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Sk...e-7899252.html Det med flyplassstrukturen er vel det mest dramatiske her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,362
|
![]()
Det er ikke umulig det uansett er endel ekstra flesk hos Avinor og at dette uansett burde ha vært gjort. Fordelen med nedgangstider er at det blir lettere og gjøre nødvendige grep
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
|
![]()
Det er vel uansett overmodent med en revisjons av flyplasstrukturen i Norge. Selv om nok noen lokalsamfunn vil protestere heftig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Jeg tror dette bare er fornuftig og i utgangspunktet er positive nyheter (med unnak av de som evt mister jobben) da veldig mye henger igjen fra Luftfartsverket. Jeg kjenner til hvordan Avinor og OSL jobber med ruteutvikling og der er det mye å hente mtp effektivisering og profesjonalisering da det i dag dessverre er veldig fragmentert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Hot tip; AFIS blir mye raskere omgjort til remote towers. Mye å spare på der i lengden på de plasser hvor det er gjennomførbart mtp. radardekning osv. Men som teknologien blir bedre og ADS-B kommer for fullt, så blir det nok fremtiden med kun noen få AFIS sentraler.
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Hadde ei på klapp igår som har vært og sett på remote twr i Sverige og er i kontakt med Avinor ang. slikt i Norge. Det er ikke bare bare og selv om det er imponerende er det endel ting man ikke ser så bra med kameraer. På den annen side ser du selvsagt endel ting bedre i mørket med infrarødt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,362
|
![]()
Som et av kostnadskuttene til Avinor så har de nå bestemt at Røros og trolig Fagernes vil være stengt midt på dagen for og spare penger. Sistnevnte ligger vel uansett tynt an når anbudsruten forsvinner neste vår
http://www.nrk.no/trondelag/avinor-d...ner-1.12389149 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
|
![]()
Bare OSL, BGO, TRD og SVG som går i pluss for Avinor, resten i minus..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
|
![]()
Kjevik og Vigra har også gått i pluss, om ikke med så mye, men likevel ;-)
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
|
![]()
Du glemmer iallfall én lufthavn som gikk med overskudd i 2014; Bodø. Ifølge
http://www.an.no/okonomi-og-naringsl...er/s/5-4-34113 tilførte Bodø lufthavn 22,1 millioner til Avinor i 2014. Quote:
Last edited by ENBO; 03-06-2015 at 18:56. Reason: Litt tillegg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Men driver Avinor flyplassdrift der (ut over drift av terminal/atc/lufthavnvakt)?
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
|
![]()
Nix. Ikke ennå :-)
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,362
|
![]()
Utdype? Er vel ikke så veldig mye og utdype annet enn jeg mener det er sløs med felles midler og holde en flyplass åpen når det uansett ikke er trafikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
|
![]()
Spørsmålet er jo hva du mener med trafikk. Men ut ifra det du skriver så mener du kommersiell rutetrafikk. Hva med GA, charter, luftambulanse, lufttransport, Sea King, politi?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,362
|
![]() Quote:
Og rednings og ambulanse helikoptere trenger ikke en åpen flyplass for og kunne gjøre jobben sin Da sitter man igjen men GA, dvs stort sett hobbyflyvning, som det ikke kan være Avinor sin oppgave og betale for |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Jeg vil anslå at f.eks. på Sola så utgjør "hobbyflyvning" (klubbflyging) ca 30-40% av alle GA-operasjoner (Sola har Norges nest største "flåte" av små/mikro-fly), altså er en overvekt av GA-flygingene IKKE "hobbyflyging". (Når det er sagt, så er det jo godt mulig at GA på Fagernes/Røros er 90% "hobby"..). Ideelt sett bør jo enhver flyplass gå med overskudd/i null, og ta betalt av sine brukere slik at det går opp-i-opp.. eventuelt bør nasjonale myndigheter (ikke privateide selskaper) sørge for tilskudd/opprettholdelse av distrikts-Norge.. Last edited by bamseh; 05-06-2015 at 09:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,557
|
![]()
Nå er ikke dette min sterke side, men er ikke flyplassen tilgjengelig for GA/nødtrafikk likevel som 'ukontrollert' og eller VFR? Det er jo mange mindre flyplasser som hverken har tårn eller brann/havari ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Selvstyret vil bygge tre nye lufthavner og bygge ut to(/tre) eksisterende på Grønland | Trdfly | Flyforum | 21 | 26-01-2025 09:15 |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Juli vid tre tre stora! CPH ARN OSL | ATC | Flyforum | 32 | 14-08-2009 07:24 |