Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-11-2015, 01:53   #1
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Default Arbil lufthavn stenger på grunn av russiske luftangrep

Ser ut til at flyplassen utenfor Arbil (hovedstaden i Irakisk Kurdistan), som er den nest største i Irak, stenger midlertidig fra natt til mandag 23. november minst frem til onsdag. Dermed kanselleres alle flyvninger derfra. Årsaken er russiske luftangrep mot IS-mål i Syria.

Quote:
ERBIL, Kurdistan Region – Baghdad has asked that the airports in Erbil and Sulaimani halt all flights for 48 hours, in order to protect the safety of travelers while Russian jets are targeting the Islamic State (ISIS) in Syria.

“We have been informed by Baghdad to halt the flights because of Russian jets attacking Daesh (ISIS) in Syria. This is for the safety of travelers,” Talar Faiyq, head of Erbil International Airport, told Rudaw late Sunday.

She said all flights were halted for Monday and Tuesday and will not resume at least until Wednesday.
http://rudaw.net/english/kurdistan/221120154

Men ser for meg at dette også vil skape komplikasjoner for innenrikstrafikken i Syria. Regner med at i alle fall flyrutene fra Damaskus til Deir ez-Zor og Qamishli (muligens også Aleppo) vil måtte stanses midlertidig også. Dette er ikke akkurat noen fordel, da lufttransport er den eneste (relativt) trygge formen for transport for dem som er avhengige av å reise fra Qamishli og Deir ez-Zor til Damaskus. Man ser tydelig hvorfor på kartet av Syria under. Reise landeveien via IS-kontrollert territorium er nok ikke å foretrekke.

Last edited by Boeing_fan; 23-11-2015 at 02:11.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2015, 12:20   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Arbil lufthavn stenger på grunn av russiske luftangrep

I dag ble en russisk SU-24 skutt ned av en tyrkisk F-16, som riktignok hadde "forvillet" seg over grensen til Tyrkia. Men det spørs uansett hvor attraktivt det er og fly over Syria i disse dager.

http://www.nettavisen.no/nyheter/mil...423163134.html
Quote:
Tyrkiske myndigheter meldte at to russiske fly nærmet seg grensa før det ene, et Su-24-fly, ble skutt ned da det hadde krenket tyrkisk luftrom. De sier det ble advart ti ganger før det ble åpnet ild.

En tyrkisk militærtalsmann sier det var tyrkiske F16-fly som skjøt ned kampflyet. Han gjør det klart at flyet ble advart før det ble åpnet ild, men at advarslene ble ignorert.
Old 24-11-2015, 13:08   #3
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
I dag ble en russisk SU-24 skutt ned av en tyrkisk F-16, som riktignok hadde "forvillet" seg over grensen til Tyrkia. Men det spørs uansett hvor attraktivt det er og fly over Syria i disse dager.
Hele sannheten får vi vel aldri vite med sikkerhet. Jeg er slett ikke sikker på om flyet i det hele tatt var over tyrkisk luftrom på noe som helst tidspunkt. Dette er foreløpig bare påstand mot påstand. Tyrkerne er allerede grepet i løgn, etter de publiserte sine radarbilder som viste at det russiske flyet overfløy tyrkisk luftrom i 2-3 km. Dette skulle vel ta sånn ca 10-15 sek i marsjhøyde? Merkelig da i så fall, om tyrkerne rakk å gi flyet 10 advarsler, før de skjøt flyet ned Flyet er uansett skutt ned over syrisk luftrom. Det er en ytterst alvorlig provokasjon. Spesielt merkelig er begrunnelsen til Tyrkia for å skyte ned flyet, når det kommer fra det samme landet som daglig krenker syrisk luftrom på det groveste. Her må nok russiske og ikke minst syriske myndigheter ta grep, for dette er ikke akseptabelt.

Last edited by Boeing_fan; 24-11-2015 at 13:12.
Old 24-11-2015, 13:35   #4
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Tyrkerne er allerede grepet i løgn, etter de publiserte sine radarbilder som viste at det russiske flyet overfløy tyrkisk luftrom i 2-3 km. Dette skulle vel ta sånn ca 10-15 sek i marsjhøyde? Merkelig da i så fall, om tyrkerne rakk å gi flyet 10 advarsler, før de skjøt flyet ned
Hvordan kommer du fram til det?! Det er vanlig å advare før vedkommende kommer inn i luftrommet, ikke etter at en evt. krenkelse har funnet sted....
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2015, 13:43   #5
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Hvordan kommer du fram til det?! Det er vanlig å advare før vedkommende kommer inn i luftrommet, ikke etter at en evt. krenkelse har funnet sted....
Quote:
But Turkish military officials said Turkish F-16s had shot down the plane after repeatedly warning its two crew they were violating Turkish airspace.
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-34907983

Hvor mange advarsler rekker man å sende i løpet av 10 sek? Tyrkernes påstander er høyst tvilsomme.
Old 24-11-2015, 13:48   #6
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:

Hvor mange advarsler rekker man å sende i løpet av 10 sek? Tyrkernes påstander er høyst tvilsomme.

Du tar det som står i mediene for god fisk og har ingen forståelse for hvordan kommunikasjon u en slik sammenheng foregår. De ble neppe advart etter at de hadde fløyet inn i luftrommet.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2015, 13:48   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Tyrkernes påstander er høyst tvilsomme.

Mer eller mindre tvilsomme enn dine?

Uansett, flyet er skutt ned, hvilket er sånn som skjer i krig
Old 24-11-2015, 13:51   #8
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Du tar det som står i mediene for god fisk og har ingen forståelse for hvordan kommunikasjon u en slik sammenheng foregår. De ble neppe advart etter at de hadde fløyet inn i luftrommet.
Nei, du har rett i akkurat det. Det er uansett ikke hovedpoenget her. En trenger ikke være noen ekspert for å mene at dette er en fullstendig uakseptabel provokasjon fra et land som daglig krenker syrisk luftrom på det groveste. Men greit nok, kan ta selvkritikk for at jeg uttalte meg litt for bastant om at tyrkerne lyver, selv om jeg står ved at jeg tror det er nettopp det de gjør.
Old 24-11-2015, 13:55   #9
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Mer eller mindre tvilsomme enn dine?

Uansett, flyet er skutt ned, hvilket er sånn som skjer i krig
Konkret hva er det du mener jeg skriver som er tvilsomt? Det er ikke noen direkte krig mellom Tyrkia og Russland (en proxy-krig kanskje, men det er en annen diskusjon). Synes du det er akseptabelt at Tyrkia skyter ned et russisk fly mens det flyr over en annen suveren stat? Flyet ble nemlig ikke skutt ned over tyrkisk luftrom, det ble skutt ned av Tyrkia i syrisk luftrom.
Old 24-11-2015, 14:08   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Konkret hva er det du mener jeg skriver som er tvilsomt? Det er ikke noen direkte krig mellom Tyrkia og Russland (en proxy-krig kanskje, men det er en annen diskusjon). Synes du det er akseptabelt at Tyrkia skyter ned et russisk fly mens det flyr over en annen suveren stat? Flyet ble nemlig ikke skutt ned over tyrkisk luftrom, det ble skutt ned av Tyrkia i syrisk luftrom.

Jeg har ikke sagt noe om hvor eller hvorfor flyet er skutt ned. Kun at det har.

Men ja, det er en ganske naturlig del av en konflikt og man må faktisk regne med tap når man velger delta. Det handler ikke om det som skjedde er akseptabelt eller ikke, da det er en annen diskusjon som vel ikke er veldig relevant her inne.

Jeg mener det er tvilsomt og useriøs når du nærmest bombastisk kan konkludere her allerede nå. Nå er vel alle parter der nede tatt i løgn, men det er "part of the game"
Old 24-11-2015, 14:08   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
...og kilden til at flyet ikke ble skutt ned over tyrkisk luftrom er hva? RT?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2015, 14:22   #12
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
...og kilden til at flyet ikke ble skutt ned over tyrkisk luftrom er hva? RT?
Blant annet ja.

Quote:
The Russian Su24 military jet was shot down by a Turkish F-16 over Syrian territory when returning to Khmeimim airbase. There was no violation of the Turkish border, the Russian Defense Ministry says.
https://www.rt.com/news/323264-turki...ter-shot-Su24/

Quote:
The crew ejected before the jet crashed in Latakia province, but Syrian rebels said at least one was dead.

Flyet gikk ned i Latakia G. Sist jeg sjekket så ligger Latakia i Syria. Forøvrig er diskusjoner om min kildebruk ikke relevant.

Last edited by Boeing_fan; 24-11-2015 at 14:34.
Old 24-11-2015, 15:08   #13
darkcho
ScanFlyer Gold

Hvis den ene kilden sier noe, og den andre noe helt annet, da er vel kildebruken relevant?
Old 24-11-2015, 15:27   #14
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Hvis den ene kilden sier noe, og den andre noe helt annet, da er vel kildebruken relevant?
BBC og RT bekrefter at flyet er skutt ned over syrisk luftrom. Det er poenget. Det er et par debattanter som titt og ofte terper på min kildebruk, det er dette jeg reagerer på.
Old 24-11-2015, 15:30   #15
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Flyet ble skutt ned over Syria etter å ha krenket tyrkisk luftrom...
Old 24-11-2015, 15:35   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Dette måtte jo bare skje, Putin og Nato burde gått opp Rules of engagement spesielt for denne lille delen av Tyrkia som stikker inn i Syria.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2015, 15:58   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
BBC og RT bekrefter at flyet er skutt ned over syrisk luftrom. Det er poenget. Det er et par debattanter som titt og ofte terper på min kildebruk, det er dette jeg reagerer på.
Det er vel strengt tatt ikke så vanskelig å forstå at man terper på dette. Normal kildekritikk skulle tilsi at man er skeptisk til en kilde som er så nært knyttet til maktapparatet i Kreml. Hvis man derimot kan støtte seg på flere kilder, gjerne uavhengig av russisk media, så begynner det å likne på noe. Så, ja, det er klart at kildebruk er relevant når man er bastant.
Old 24-11-2015, 16:04   #18
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Det er vel strengt tatt ikke så vanskelig å forstå at man terper på dette. Normal kildekritikk skulle tilsi at man er skeptisk til en kilde som er så nært knyttet til maktapparatet i Kreml. Hvis man derimot kan støtte seg på flere kilder, gjerne uavhengig av russisk media, så begynner det å likne på noe. Så, ja, det er klart at kildebruk er relevant når man er bastant.
Det greier seg i massevis, vi har diskutert den saken før! Jeg anser RT som en seriøs kilde. Du må gjerne ha en annen mening om den saken, men jeg er ikke interessert i mer diskusjon om det og bruker akkurat de(n) kilden(e) som passer meg. Brukte også BBC for å bekrefte den sammen påstanden. Dette er bare et forsøk på avsporing. Dette er ikke en debatt om kildekritikk!

Faktum er at et russisk fly er skutt ned i syrisk luftrom. Bekreftet av seriøse russiske og vestlige kilder.

Last edited by Boeing_fan; 24-11-2015 at 16:07.
Old 24-11-2015, 16:37   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg har ingen tro på at jeg kommer til å påvirke ditt syn på hva som er troverdige kilder. Spørsmålet er vel forøvrig om det russiske jagerflyet krenket tyrkisk luftrom.
Old 24-11-2015, 16:45   #20
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Jeg har ingen tro på at jeg kommer til å påvirke ditt syn på hva som er troverdige kilder. Spørsmålet er vel forøvrig om det russiske jagerflyet krenket tyrkisk luftrom.
Nei, det kommer du ikke til å gjøre. Så mitt forslag er at vi slår oss til ro med å være enige om å være uenige om den saken og legger ballen død først som sist.

Er forøvrig enig i spørsmålet ditt, men jeg tviler litt på om vi får den sikre sannhet. Stoler ikke helt på påstander fra verken russiske, tyrkiske eller amerikanske myndigheter for den saks skyld. Så det blir påstand mot påstand. Men hovedpoenget står fast - det russiske flyet er skutt ned i syrisk luftrom.
Reply

Posting Rules