![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ser ut til at flyplassen utenfor Arbil (hovedstaden i Irakisk Kurdistan), som er den nest største i Irak, stenger midlertidig fra natt til mandag 23. november minst frem til onsdag. Dermed kanselleres alle flyvninger derfra. Årsaken er russiske luftangrep mot IS-mål i Syria.
Quote:
Men ser for meg at dette også vil skape komplikasjoner for innenrikstrafikken i Syria. Regner med at i alle fall flyrutene fra Damaskus til Deir ez-Zor og Qamishli (muligens også Aleppo) vil måtte stanses midlertidig også. Dette er ikke akkurat noen fordel, da lufttransport er den eneste (relativt) trygge formen for transport for dem som er avhengige av å reise fra Qamishli og Deir ez-Zor til Damaskus. Man ser tydelig hvorfor på kartet av Syria under. Reise landeveien via IS-kontrollert territorium er nok ikke å foretrekke. ![]() Last edited by Boeing_fan; 23-11-2015 at 02:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
I dag ble en russisk SU-24 skutt ned av en tyrkisk F-16, som riktignok hadde "forvillet" seg over grensen til Tyrkia. Men det spørs uansett hvor attraktivt det er og fly over Syria i disse dager.
http://www.nettavisen.no/nyheter/mil...423163134.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Last edited by Boeing_fan; 24-11-2015 at 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
Hvor mange advarsler rekker man å sende i løpet av 10 sek? Tyrkernes påstander er høyst tvilsomme. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Du tar det som står i mediene for god fisk og har ingen forståelse for hvordan kommunikasjon u en slik sammenheng foregår. De ble neppe advart etter at de hadde fløyet inn i luftrommet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Mer eller mindre tvilsomme enn dine? Uansett, flyet er skutt ned, hvilket er sånn som skjer i krig |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nei, du har rett i akkurat det. Det er uansett ikke hovedpoenget her. En trenger ikke være noen ekspert for å mene at dette er en fullstendig uakseptabel provokasjon fra et land som daglig krenker syrisk luftrom på det groveste. Men greit nok, kan ta selvkritikk for at jeg uttalte meg litt for bastant om at tyrkerne lyver, selv om jeg står ved at jeg tror det er nettopp det de gjør.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Konkret hva er det du mener jeg skriver som er tvilsomt? Det er ikke noen direkte krig mellom Tyrkia og Russland (en proxy-krig kanskje, men det er en annen diskusjon). Synes du det er akseptabelt at Tyrkia skyter ned et russisk fly mens det flyr over en annen suveren stat? Flyet ble nemlig ikke skutt ned over tyrkisk luftrom, det ble skutt ned av Tyrkia i syrisk luftrom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Jeg har ikke sagt noe om hvor eller hvorfor flyet er skutt ned. Kun at det har. Men ja, det er en ganske naturlig del av en konflikt og man må faktisk regne med tap når man velger delta. Det handler ikke om det som skjedde er akseptabelt eller ikke, da det er en annen diskusjon som vel ikke er veldig relevant her inne. Jeg mener det er tvilsomt og useriøs når du nærmest bombastisk kan konkludere her allerede nå. Nå er vel alle parter der nede tatt i løgn, men det er "part of the game" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Flyet gikk ned i Latakia G. Sist jeg sjekket så ligger Latakia i Syria. Forøvrig er diskusjoner om min kildebruk ikke relevant. Last edited by Boeing_fan; 24-11-2015 at 14:34. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis den ene kilden sier noe, og den andre noe helt annet, da er vel kildebruken relevant?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
BBC og RT bekrefter at flyet er skutt ned over syrisk luftrom. Det er poenget. Det er et par debattanter som titt og ofte terper på min kildebruk, det er dette jeg reagerer på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flysitter
|
![]()
Flyet ble skutt ned over Syria etter å ha krenket tyrkisk luftrom...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette måtte jo bare skje, Putin og Nato burde gått opp Rules of engagement spesielt for denne lille delen av Tyrkia som stikker inn i Syria.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er vel strengt tatt ikke så vanskelig å forstå at man terper på dette. Normal kildekritikk skulle tilsi at man er skeptisk til en kilde som er så nært knyttet til maktapparatet i Kreml. Hvis man derimot kan støtte seg på flere kilder, gjerne uavhengig av russisk media, så begynner det å likne på noe. Så, ja, det er klart at kildebruk er relevant når man er bastant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Faktum er at et russisk fly er skutt ned i syrisk luftrom. Bekreftet av seriøse russiske og vestlige kilder. Last edited by Boeing_fan; 24-11-2015 at 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg har ingen tro på at jeg kommer til å påvirke ditt syn på hva som er troverdige kilder. Spørsmålet er vel forøvrig om det russiske jagerflyet krenket tyrkisk luftrom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Er forøvrig enig i spørsmålet ditt, men jeg tviler litt på om vi får den sikre sannhet. Stoler ikke helt på påstander fra verken russiske, tyrkiske eller amerikanske myndigheter for den saks skyld. Så det blir påstand mot påstand. Men hovedpoenget står fast - det russiske flyet er skutt ned i syrisk luftrom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Russiske bombefly | SBT | Flyteknisk forum | 5 | 25-11-2015 23:32 |
A380-båten på grunn | Someone | Småprat | 2 | 07-02-2013 11:43 |
Russiske kopier! | Tertit54 | Flyforum | 26 | 28-02-2009 00:38 |
flymodell av russiske flytyper.. | B767 | Samlerhjørnet | 11 | 15-09-2007 11:34 |
Agderfly - grunn til bekymring? | GF1 | Flyforum | 5 | 25-05-2005 21:47 |