![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Etter forrige ukes Milagerun til Amsterdam, Alnabru og Brussel, er det nå på tide med den egentlige sommerferien. Den med de to SAS-flightene som gjorde at jeg booket åtte til for å få bonusen på 30.000 poeng. Den turen som gjorde meg til Eurobonus-sølv, og som gjør at jeg forventer skikkelig råkkestjernebehandling av SAS. De rakk dessverre ikke å sende meg et sølvkort jeg kan klistre i panna, men det skal da ikke gå ut over meg...?
Nuvel. Etter et par fridager, samt et par dager med eksotiske utflukter til steder som Lillestrøm og Kongsvinger, klarte jeg i dag å stå opp tidsnok. Faktisk en time før første vekkerklokke, takket være et veldig akkutt behov for å gå på do. Tenkte å satse på 11;40...nei vent! Det var nye tider (busstider, altså), og nå gikk den 20 minutter før. 11:20-ish, da altså. Det praktiske nå, er at bussen ankommer OSL omtrent på hel time, og sånt er praktisk ![]() Kofferten ble pakket kvelden før, og det som skulle i pc-veska ble lagt nedi der i dag tidlig. Laptop, iLadere, Pass, kortholder, velferdsoff.... Velferdoffiser? Ooops! Krysser fingrene for at dette skal gå bra allikevel. Bussen kom når den skulle, og det kunne virke som om det var noen som skulle vært der for en time siden (eller: for 40 minutter siden, etter den gamle rutetabellen). Vi kom oss også til OSL i tide (etter ny tabell). Der fant jeg først en automat, og fikk printet et boardingkort og en bagasjetag, og begynte å lete etter Plus-skranken. Der var det faktisk kø ![]() Skandale, etc. etc. Da skulle jeg virkelig ønske jeg hadde et sølvkort i panna. Istedenfor fant jeg en av de selvbetjente skrankene, der jeg fikk sendt kofferten av gårde. Fast Track gikk også nogenlunde kjapt. Littegrann kø, men ingen ekstrakontroll. De valgte heller å scanne bagasjen til han EBG/D/P-en eller hva han nå var, foran meg i køen en ekstra gang. Silverkort, FTW ![]() Fant deretter en minibank for litt valutauttak, kantina, en sitteplass, og litt mat. ![]() Dagens SAS-billett ble egentlig booket som en envegs dit jeg skal, men ble i ettertid endret til en via-billett. Først via et sted, så via et annet sted. I utganspunktet kostet den 800 kroner i SAS Plus, noe som virket rimelig. Hva det kostet å endre i ettertid, "så jeg ikke så nøye på" *host* Straks avgang mot en annen SAS-hub, og derfra videre ut i verden der en konsert venter. Skal faktisk på to konserter i løpet av turen, og stikkordet for begge er "Boulevard". Det er ikke to konserter med samme band/artist, og det er forøvrig heller ikke Green Day. Nå tror jeg at jeg skal hente meg en cola til, og irritere meg over fyren i 3B på en av flightene ![]() Snakkes! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() På plass på et sted med coladispenser. Ganske standard flight over hit. Ble en Mikkeler og litt potetgull. Denne gangen fikk jeg bare en rød en, uten noe mer spørsmål. Kanskje de har en iPad eller noe der det står at det er den jeg liker? Landet før tiden - noe crewet klarte å gni inn - og fant kjapt en gate, og jeg fant kantina. En time til avgang, fra en pir hvor dragen sa de hadde en annen kantine om jeg evt. ville benytte meg av den. Tror jeg bare blir sittende her. Last edited by Martin; 23-06-2015 at 10:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kult. Avgang om en halvtime, og gaten forsvant fra skjermen. Nå står det "vänta på gate".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
God tur videre!
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fant gaten, men det drøyer visst med boarding. Vet de ikke at jeg skal rekke en konsert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Da var man straks klar for neste leg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Crewstalking på høyt plan. Samme cockpit som fra OSL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Grompf.
Priority betyr visst "sist på båndet" her. Kombiner det med å havne bak de to tregeste i verden til å kjøpe togbilletter i kø. Endelig på et tog. Under 45 minutter til konsertstart. Har heldigvis midtgangsete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Joker
|
![]()
Sølvkort er det som gjelder. Ser frem til fortsettelsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Star Alliance only.
|
![]()
Stockholm - London? Eller Amsterdam?
Ser frem til fortsettelsen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Star Alliance only.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Etter litt blomstring i SAS-kantina på Arlanda, bestemte jeg meg for å bevege på meg, og finne gaten. Da var gaten blitt borte. Alle andre flighter hadde gate, men ikke min. Så stod det "Wait for gate", og så stod det "Gate F31". Flott, da gikk jeg dit.
SAS Plus på denne flighten bestod av tre rader. 6 tresetere. Plass til 12 personer om alle skal ha ledig sete ved siden av seg. Det var booket 13. Gjett hvor trettendemann satt? Jepp, ved siden av meg. Vi fikk uansett skvist oss ned, og kom oss av gårde. Oppe fikk vi mat: ![]() ![]() Og nøt utsikten ![]() Etterhvert fløy vi over her: ![]() Hotellet mitt er forresten rett til venstre for den jernbanestasjonen Så landet vi på.... *trommevirvel* AMS ![]() (Sånn til info, så var denne turen planlagt før dagsturen forrige mandag) Egentlig skulle jeg bare ha en overnatting før videre transport neste dag. Som vanlig sitter jeg ofte og sjekker og booker om hoteller, og valget falt til slutt på et Hampton-hotell rett ved Amsterdam Bijlmer Arena. Så oppdaget jeg at det var noen konsertarenaer i området, og jaggu var det ikke en konsert jeg kunne tenke meg å gå på. Flighten skulle da ankomme 18:15. Konserten skulle begynne 20:00. Normalt er jeg på plass i arenaen på et tidspunkt som 18:15. Først var det bagasje. Første bagasje skulle være ventet på båndet 18:40. Min kom enda senere. Så var det togbillett: Fant en automat, og stilte meg opp i køen. Han foran meg var notorisk dårlog til å kjøpe togbilletter virket det som, og brukte veldig lang tid. Jeg gav opp etterhvert, og fant en annen automat og stilte meg i kø der. Han som stod foran meg der, var nesten enda tregere. Det hører med at han jeg stod bak først ble ferdig først av de to. Så var det å finne tog. Skulle som nevnt til Amsterdam Bijlmer Arena. I motsetning til OSL, der togene bare går i to retninger, går togene fra Amsterdam i mange retninger, og det er tydeligvis ikke bare å "ta et som går ditover", så stopper alle der ![]() ![]() Fikk sjekket kjapt inn på hotellet som lå nesten rett under broa togene kjørte oppå, og fant så vegen hit: ![]() Og: Etter å ha reist hjemmefra, og ikke hatt annen dødtid enn på flyplasser før/mellom avgangene, ved bagasjebåndet, på togplatformen, samt noen få minutter for litt nødlading av iPhone på hotellrommet, så rakk jeg konserten akkurat med 7 minutters margin ![]() ![]() Sykt bra konsert fra Mr. Browne. Og et par overraskelser i bandet: Bob Glaub: Spilte bass på Preminition- og Blue Moon Swamp-albumene til John Fogerty. De jeg hørte på omtrent hele sommeren 1998. Greg Leisz: Spilt på albumer med Springsteen, Fogerty, Eagles, Joe Walsh.. Har absolutt hør steelgitarspillet hans før. Og dagens overraskelse: Shane Fontayne. Spilte med Springsteen på hans "The Other Band"-turne i 1992/1993, men der jeg først stiftet bekjentskap med han (selv om jeg ikke var klar over det før mange år etterpå) var på låta "Please Forgive Me" av Bryan Adams. Nok om det. Tror de holdt på i nesten tre timer (inkl. en liten pause). Fant etterpå vegen tilbake til hotellet via en liten Burger King som lå halvvegs. Nå er det kvelden, og i morgen skal jeg videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så var man om bord i neste transportmiddel. Skroget er blått, bobler er fortært og jeg forstår ca. en tredjedel av annonseringene på PA-anlegget. Ankomst i morgen tidlig lokal tid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nja. My guess is KLM. Behøver ikke være gebrokkent om det annonseres på tre språk. Hvis han skal til feks frankrike, annonseres det ofte på nederlandsk, fransk og engelsk. Er Martin like språkmektig som meg, er det (ca) kun det siste som gir noen mening.
Men for all del, de flyr begge langt østover. ![]()
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid Last edited by Bergern; 26-06-2015 at 08:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nei, det har du jaggu rett i! Særlig når det gjelder den mannen der
![]() Skrog er nevnt.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
DFDS til Newcastle?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Han er i alle fall ikke kjent for langturer østover
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mulig Oslo-tur Sommer 2015-Tips/Råd/Ideer! | ForeverSAS | Reiseforum | 22 | 20-04-2015 20:17 |
Ideer om destinasjoner for sommeren 2015? Hvor bør jeg reise 2015? | robertaas | Reiseforum | 69 | 15-03-2015 20:03 |
Seattle-tur og Boeingbesøk 2015 | Discus | Flyforum | 57 | 19-02-2015 10:52 |