Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-06-2006, 12:44   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Jan Carlzon "Alla kallar mig fortfarande Janne"

http://hd.se/familj/2006/06/25/jan_carlzon_alla_kallar_mig_janne

Jan Carlzon "Alla kallar mig fortfarande Janne"

Jan Carlzon, legendarisk företagsförnyare och före detta SAS-chef, har en hel del att göra. Sedan en månad tillbaka är han ordförande i intresseorganisationen Företagarna med 50 000 företagare och 20 branschförbund i medlemsregistret.
— Företagarnas främsta uppgift är att bedriva opinion för ett offensivare Företagssverige och det är anledningen till att jag åtagit mig det här uppdraget. Jag vill vara med och skapa bättre förutsättningar för dem som vill ta risken att omsätta sina idéer i företagande och kanske till och med våga göra det modigaste som finns i dagens Sverige - anställa folk.
Företagsamma vågspel är han själv knappast obekant med, finansmannen och riskkapitalisten Carlzon. Som dock föredrar den lite gulligare beteckningen affärsängel - en direktöversättning från amerikanska ursprunget "business angel".

— Om du tjänat ihop ett kapital och vågar riskera en del av detta genom att investera i uppstart av nya företag och hjälpa entreprenörer att komma igång då är du en affärsängel, förklarar han.
Ett antal lyckosamma änglaräddande insatser har bland annat gjort honom till delägare i ett tidigare konkurshotat, men numera mycket framgångsrikt klädföretag.
Det har nyligen sagts från företagsekonomiskt expertishåll att det i dag skulle behövas en ny Janne Carlzon för att förhindra att flygbolaget SAS går i konkurs inom tre till fem år. Den "gamle" kommenterar lakoniskt:
— Om man med detta menar en affärsman - inte en kostnadsadministratör eller teknikutvecklare - så tycker jag dom har helt rätt.
Att det var Vingresor/Club 33:s produktchef, marknadsdirektör och vd åren 1969-1978, Janne Carlzon, som uppfann grisfesten är en myt. Och karriären som reseledare inskränkte sig till fyra månaders praktik på Club 33 i Italien våren 1966 medan han fortfarande gick på Handels.
— Vad jag däremot kan ta åt mig äran av är att jag tillhör den första generation som var med om att produktutveckla sällskapsresan från att bara ha varit en flygtransport, busstransfer och ett hotellrum till ett helhetskoncept med miniklubbar, egna hotell och en massa aktiviteter.

Han är också ganska nöjd med att han under sitt sista vd-år på Vingresor 1978 och mitt under värsta oljekrisen, lyckades vända förlust till vinst genom att göra en så kallad turn-around. Samma konststycke upprepades sedan de båda följande åren när han som vd för Linjeflyg omvandlade den sömniga affärsmannafraktaren till ett piggt folkflyg med billiga ungdomsbiljetter.
Ett intet dock mot det lappkast som fick SAS, den flygande kolossen på lerfötter, att lyfta till oanade höjder under Janne Carlzons ledning som vd och koncernchef 1981-1993 . Bland annat genom att bli världsbäst på att hålla tidtabellen, införa business class, platta till organisationen och skicka hela SAS-personalen på charmkurs för att möta passagerarna med ett leende.

När han efter 13 år lämnade SAS var det för att han inte fick förverkliga sin vision att slå samman Europas 24 nationella flygbolag och dela upp dem i fem, sex grupperingar. Allianser som i dag är en självklarhet.
— Jag har nästan alltid haft rätt när det gäller mina visioner. Fast det är ju inte så mycket värt om du har fel tajming, konstaterar Jan Carlzon med ett skratt.
Han är bland annat juris hedersdoktor vid två amerikanska universitet. Men på frågan vad han är mest stolt över att ha uträttat under sin långa, skiftande karriär, svarar han:
— När vi på Vingresor utvecklade miniklubb-produkten med utgångspunkt från att även barnen och inte bara föräldrarna har specifika behov och gjorde en annons där det stod "Nu är det inte längre besvärligt att åka med mamma och pappa på semester". En verkligt affärsmässig utgång från ett kundbehov!
En annan stolthet av det mera emotionella slaget upplever han var gång han går ombord på ett plan som det står SAS på.
— Vi var 40 000 SAS-medarbetare på min tid. Jag tror inte jag ljuger om jag säger att 35 000 av dom aldrig skulle komma på tanken att kalla mig direktör Carlzon. Alla kallar mig fortfarande Janne. Det betyder att man jobbat nära människor och det tror jag är en förutsättning för att lyckas i ett serviceföretag.
Savipix is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules