Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-12-2014, 23:36   #1
Are G
EBD

Default Skal til Alaska, noen tips?

Vi skal antakeligvis til Alaska til sommeren så må etterhvert begynne og planlegge rute

Antakeligvis reiser vi ut fra Wien og vil helst reise med Star Alliance, ser dog at KLM/Delta er langt billigere.
Tar gjerne et stopp i hver retning om det passer med tid og økonomi, vi snakker ku-vogn og lavt budsjett her.

Tenker å fly inn/ut av Anchorage og så kjøre litt rundt, i alle fall til Fairbanks, og helt til nord om tiden tillater det..
Blir nok 2-3 uker et sted..

Noen som har gode råd og tips her?
Enten reiserute eller aktiveteter/erfaringer fra Alaska.
Are G is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2014, 23:49   #2
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Default Re: Skal til Alaska, noen tips?

Hva med å ta fly til Seattle og leie bil der, for så å kjøre med ferge på inside passage? Da kjører man til Prince Rupert og tar fergen til Bellingham/Skagway og derfra videre til Juneau. Du kan levere tilbake bilen i ANC eller kjøre tilbake til SEA
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2014, 01:03   #3
Are G
EBD

Det er ingen dumt ide.
Kikket litt på muligheter for å hoppe av flyet i Seattle eller Vancouver, herfra går det cruise til Anchorage som kunne vært interessant, deretter leie bil i Anchorage og kjøre til Fairbanks og tilbake i en sirkel :-)
Med stopp i Sfo på veien tilbake kan vi få med oss både air Canada 787 og lufthansa a380 ved atlanterhavskrysningene..

I beste tilfelle kan man kanskje legge 1-2 dager på stopover også, så har man en rimelig rå ferie..
Old 23-12-2014, 02:51   #4
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Are G View Post
Det er ingen dumt ide.
Kikket litt på muligheter for å hoppe av flyet i Seattle eller Vancouver, herfra går det cruise til Anchorage som kunne vært interessant, deretter leie bil i Anchorage og kjøre til Fairbanks og tilbake i en sirkel :-)
Med stopp i Sfo på veien tilbake kan vi få med oss både air Canada 787 og lufthansa a380 ved atlanterhavskrysningene..

I beste tilfelle kan man kanskje legge 1-2 dager på stopover også, så har man en rimelig rå ferie..
Her er noen tips:
http://www.bcferries.com/schedules/inside/
http://www.dot.state.ak.us/amhs/

Jeg anbefaler at du da tar med bilen ombord på fergene og kjører Alaskan Highway tilbake. Jeg skulle det egentlig for 4 år siden men pga labour day, så var fergen innstilt så vi rakk ikke siste biten opp til Alaska. Vi hadde kjørt fra NYC-SEA så vi kunne ikke planlegge for stramt.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 13:06   #5
Are G
EBD

Gode tips, men det ser ut som vi dropper dette og satser på en lenger reise nordover i Alaska, så flyet helt frem til Anchorage og leier bil der.

Så nå er "eneste" utfordring å finne billige nok biz-billetter til å forsvare forskjellen til økonomi, noe som ser hardt ut for øyeblikket..
Old 07-02-2015, 20:59   #6
Are G
EBD

Default Tur til Alaska - Planleggingstråd

Til sommeren skal jeg og min bedre halvdel til Alaska en tur.
Lager da en tråd for å samle mine tanker og få eventuelle tilbakemeldinger/erfaringer fra andre forumister, samt forhåpentligvis få et ok utgangspunkt for en tripreport
Min bedre halvdel har ingen interesse for fly og flyreiser slik at hun faller ut så fort jeg sier flyreise, jeg derimot ønsker å få en opplevelse av turen også. Eksempelvis nye widebody, nye lounger, nye selskap etc.
På reisetidspunktet er jeg EBD og Skywards Gold, hun er (åpenbart) EBG.

Det er vel omtrent uendelig mange måter å reise til Alaska på, alt etter hvor mye man ønsker å betale.. Vi har et totalbudsjett som åpenbart ikke er nok, og ønsker derfor en "billigst mulig" (les mest for pengene) reise. Om det gir gode EB-poeng har det selvfølgelig en verdi, da vi har familie i Nord-Norge og normalt koster det oss bortimot 10 000 kr for billetter, eller 30 000 EB-poeng..

Uansett, avreise vil være fra et sted i Sentral-Europa, fortrinnsvis VIE/BTS, alternativt BUD, KRK, KTW eller til nød PRG. ca 10. juli, retur ca 1. august.

Absolutt mest effektive reisemåte jeg har sett er med Condor Air fra FRA til ANC, men det er ikke noe jeg ser som interessant.

Det finnes en rimelig P-klasse billett fra CPH men det er noe tungvindt og litt i overkant i pris, ca 16000kr.

Jeg kunne godt tenkt meg å bruke Emirates på en strekke, bare for å få nytte av Skywards Gold. Billigste muligehet for dette ser ut til å være BUD-DXB-NRT. Fra NRT til ANC og tilbake finnes det også en god del muligheter.
Tidligere siktet jeg inn på å fly mest mulig med UA men jeg mistenker at UA vil kutte opptjeningen og da ser jeg ingen grunn til å velge de når man eksempelvis kan fly med ANA. En artig kuriositet med UA er at jeg kan rute med både 747 og 787.
For snaue 10k kan vi fly NRT-IAH-ANC med 100% opptjening i ANA, noe som virker som en grei deal. Gir 20k poeng og i reisetid er det greit, selv om flyturen er veldig lang.

Ved denne løsningen tar vi et par dager i Tokyo på veien og får 6-8 timer på returen. Akkurat nok til en tur i Narita Park.

Har også luktet på muligheten for å reise jorden rundt, men klarer ikke å få dette til å bli billigere enn 16k. Emirates igjen til NRT og Air Canada stort sett for resten. Kjenner lite til Air Canada, men de gir ikke 100% opptjening utenriks og 0% innenriks på billige billetter. Ser derfor fortsatt ANA som beste alternativ, dog blir det da kun 777 siden deres 787 flåte ikke brukes til USA (som jeg finner) utover SJC som blir for dyrt. Det går fra MUC til HND med 787 og det kunne forsåvidt vært interessant men da ryker tanken om Emirates og DXB louge..

Ser også nå på open jaw muligheter for å klare å presse inn en RTW billett på budsjett, men klarer ikke å finne gode kombinasjoner med ANA MUC-NRT inkludert. Kun i Y og da snakker vi dobbelt budsjett på pr person. Har det muligens sammenheng med "A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS" - Hva betyr dette? Kan kun kombineres to internasjonale strekninger?
Old 08-02-2015, 11:31   #7
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Interessante betraktninger Vedr. ANA B788 så går den også fra FRA og DUS, sistnevnte prøvde jeg for en måned siden.

Min flyselskap/reise prioritering er ganske enkel: 1) Selskap fra Asia, 2) Europa og til slutt 3) amerikansk. Mao. ville jeg enkelt gått via Japan til ANC. En annen bonus er japansk curry som er helt latterlig godt. Har kun funnet det en gang utfor Japan, og det var i YVR.

ANA flyr forøvrig til både SEA/YVR med B788 så jeg skjønner ikke hvorfor du skal helt ned til IAH? Derfra er det plenty med ANC muligheter.

Har forøvrig samme "problem" som deg når det gjelder sommerens tur. Det er morsomt å se hva som finnes av ruter mot UIO/LIM Skyteam dominans er stikkordet for kortest reisetid, men det bryr vi oss ikke om
Old 08-02-2015, 13:01   #8
SAS_flyer
ScanFlyer Blue

SAS_flyer's Avatar

Fløy i sommer selv inn til ANC via LAX med noen dager der. UA flyr direkte inn fra ORD, DEN og SFO. Kansellerte fra SEA i vår 2014. Vet ikke om de er igang igjen der. Lang tur i M-klasse inneriks....

Anbefaler Denali National Park. Helst med overnatting(er). Dagsturer med buss er mulig og kan gi mange flotte dyreopplevelsen. Vi overnattet og så bjørn fra bussen begge veier.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2015, 16:04   #9
Are G
EBD

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Interessante betraktninger Vedr. ANA B788 så går den også fra FRA og DUS, sistnevnte prøvde jeg for en måned siden.

Min flyselskap/reise prioritering er ganske enkel: 1) Selskap fra Asia, 2) Europa og til slutt 3) amerikansk. Mao. ville jeg enkelt gått via Japan til ANC. En annen bonus er japansk curry som er helt latterlig godt. Har kun funnet det en gang utfor Japan, og det var i YVR.

ANA flyr forøvrig til både SEA/YVR med B788 så jeg skjønner ikke hvorfor du skal helt ned til IAH? Derfra er det plenty med ANC muligheter.

Har forøvrig samme "problem" som deg når det gjelder sommerens tur. Det er morsomt å se hva som finnes av ruter mot UIO/LIM Skyteam dominans er stikkordet for kortest reisetid, men det bryr vi oss ikke om
Jeg har søkt med KVS og finner kun fra MUC med 787, resten med 777. Finner heller ikke ANA 787 til YVR, kun codeshare med Air Canada og det er jo ikke det samme ANA flyr 777 til YVR. De har også codeshare med UA 787 til LAX, men igjen, det er ikke ANA.. Det er kanskje ikke så farlig da de fleste 777 har 2+3+3 mens 787 har 3+3+3 konfigurasjon. Egen toseter er absolutt et pluss.

IAH kom inn i bildet rett og slett fordi reisetiden og pris var sammenliknbar med en "kortere" rute med lenger layover og eventuelt flere mellomlandinger. Tidspunktet for reise var også ok, i tillegg til at det gir ok med poeng En "bonus" er vel å skryte på seg en 14 timers flytur, selv om det kanskje ikke er supert i Y.
Old 08-02-2015, 16:18   #10
Are G
EBD

Quote:
Originally Posted by SAS_flyer View Post
Fløy i sommer selv inn til ANC via LAX med noen dager der. UA flyr direkte inn fra ORD, DEN og SFO. Kansellerte fra SEA i vår 2014. Vet ikke om de er igang igjen der. Lang tur i M-klasse inneriks....

Anbefaler Denali National Park. Helst med overnatting(er). Dagsturer med buss er mulig og kan gi mange flotte dyreopplevelsen. Vi overnattet og så bjørn fra bussen begge veier.
Denali er selve målet for turen
Kona har jobbet der to somre for noen år siden så hun lengter tilbake.
Ser for oss å leie bil og kjøre fra Anchorage, gjerne helt opp til Deadhorse om vi rekker.

Helt klart at IAH-ANC er en lang tur, og UA-service er kanskje ikke ideelt. Men etter 2 uker i telt er det vel uansett ok
Mulig jeg vil prøve å legge et leg med AC istedenfor UA. Etter hva jeg leser er UA like trist som SAS og man får ikke et glass vin engang uten å vifte med VISA-kortet...
Old 08-02-2015, 16:22   #11
SAS_flyer
ScanFlyer Blue

SAS_flyer's Avatar

Quote:
Denali er selve målet for turen
Kona har jobbet der to somre for noen år siden så hun lengter tilbake.
Ser for oss å leie bil og kjøre fra Anchorage, gjerne helt opp til Deadhorse om vi rekker.

Helt klart at IAH-ANC er en lang tur, og UA-service er kanskje ikke ideelt. Men etter 2 uker i telt er det vel uansett ok
Mulig jeg vil prøve å legge et leg med AC istedenfor UA. Etter hva jeg leser er UA like trist som SAS og man får ikke et glass vin engang uten å vifte med VISA-kortet...
Så flott! UA gir kun brus gratis på M, men det er de gode på!
Old 08-02-2015, 16:27   #12
Are G
EBD

Quote:
Originally Posted by SAS_flyer View Post
Så flott! UA gir kun brus gratis på M, men det er de gode på!
Så en norsk EBD føler seg hjemme der? HAha..
Old 08-02-2015, 16:32   #13
SAS_flyer
ScanFlyer Blue

SAS_flyer's Avatar

Quote:
Så en norsk EBD føler seg hjemme der? HAha..
Jeg vil si at største utfordringen på lange strekk med UA som til ANC er mat ombord for salg. Lav kvalitet, wrap er ok, men man går litt lei i lengden. Rolf
Old 08-02-2015, 17:06   #14
Are G
EBD

Hmm.. Så det vil være fordel å "knekke" flighten i to og spise litt på veien? Er UA lounger noe særlig eller finnes det andre bedre alternativ? Lufthansa har kanskje noen i USA? ANA? Air Canada?
Old 08-02-2015, 17:30   #15
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Hmm.. Så det vil være fordel å "knekke" flighten i to og spise litt på veien? Er UA lounger noe særlig eller finnes det andre bedre alternativ? Lufthansa har kanskje noen i USA? ANA? Air Canada?
Hvis du snakker om på US domestic, så er det dårlig med alternativer, og US sine United Club er ikke mye å skryte av.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2015, 18:29   #16
Are G
EBD

Det har jeg egentlig lest tidligere, så kanskje en tanke å legge ruten innom et sted hvor det finnes alternativer..
Old 08-02-2015, 19:22   #17
SAS_flyer
ScanFlyer Blue

SAS_flyer's Avatar

UA sine loungen er egentlig bare ok til frokost som serveres til kl 10 ca. Deretter kun snakk og drikke. Ikke UA Lounge i ANC.
Old 08-02-2015, 19:44   #18
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Det har jeg egentlig lest tidligere, så kanskje en tanke å legge ruten innom et sted hvor det finnes alternativer..
Canada f.eks?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2015, 20:02   #19
ILS2
ScanFlyer Gold

Jeg flyr til ANC via YVR med Air Canada Rouge, som er en slags lavprisvariant med ekstra dårlig beinplass. Har heldigvis booket Business, men selv det er ikke noe hurraprodukt - uansett bedre beinplass og blokkert midtsete.

UA Domestic First må jo være milevis bedre med skinnsetene sine, selv om maten sikkert stinker balle.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2015, 20:24   #20
Are G
EBD

Dessverre er det dårlig med business billetter i min prisklasse for denne turen, så må nok bare finne ut hvem som gir best pakke i økonomi.. Med mindre det finnes noen veldig billige upgrades noe sted..
Reply

Posting Rules