![]() |
|
![]() |
#1 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]()
Vi skal antakeligvis til Alaska til sommeren så må etterhvert begynne og planlegge rute
![]() Antakeligvis reiser vi ut fra Wien og vil helst reise med Star Alliance, ser dog at KLM/Delta er langt billigere. Tar gjerne et stopp i hver retning om det passer med tid og økonomi, vi snakker ku-vogn og lavt budsjett her. Tenker å fly inn/ut av Anchorage og så kjøre litt rundt, i alle fall til Fairbanks, og helt til nord om tiden tillater det.. Blir nok 2-3 uker et sted.. Noen som har gode råd og tips her? Enten reiserute eller aktiveteter/erfaringer fra Alaska. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
|
![]()
Hva med å ta fly til Seattle og leie bil der, for så å kjøre med ferge på inside passage? Da kjører man til Prince Rupert og tar fergen til Bellingham/Skagway og derfra videre til Juneau. Du kan levere tilbake bilen i ANC eller kjøre tilbake til SEA
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]()
Det er ingen dumt ide.
Kikket litt på muligheter for å hoppe av flyet i Seattle eller Vancouver, herfra går det cruise til Anchorage som kunne vært interessant, deretter leie bil i Anchorage og kjøre til Fairbanks og tilbake i en sirkel :-) Med stopp i Sfo på veien tilbake kan vi få med oss både air Canada 787 og lufthansa a380 ved atlanterhavskrysningene.. ![]() I beste tilfelle kan man kanskje legge 1-2 dager på stopover også, så har man en rimelig rå ferie.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
|
![]() Quote:
http://www.bcferries.com/schedules/inside/ http://www.dot.state.ak.us/amhs/ Jeg anbefaler at du da tar med bilen ombord på fergene og kjører Alaskan Highway tilbake. Jeg skulle det egentlig for 4 år siden men pga labour day, så var fergen innstilt så vi rakk ikke siste biten opp til Alaska. Vi hadde kjørt fra NYC-SEA så vi kunne ikke planlegge for stramt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]()
Gode tips, men det ser ut som vi dropper dette og satser på en lenger reise nordover i Alaska, så flyet helt frem til Anchorage og leier bil der.
Så nå er "eneste" utfordring å finne billige nok biz-billetter til å forsvare forskjellen til økonomi, noe som ser hardt ut for øyeblikket.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]()
Til sommeren skal jeg og min bedre halvdel til Alaska en tur.
Lager da en tråd for å samle mine tanker og få eventuelle tilbakemeldinger/erfaringer fra andre forumister, samt forhåpentligvis få et ok utgangspunkt for en tripreport ![]() Min bedre halvdel har ingen interesse for fly og flyreiser slik at hun faller ut så fort jeg sier flyreise, jeg derimot ønsker å få en opplevelse av turen også. Eksempelvis nye widebody, nye lounger, nye selskap etc. På reisetidspunktet er jeg EBD og Skywards Gold, hun er (åpenbart) EBG. Det er vel omtrent uendelig mange måter å reise til Alaska på, alt etter hvor mye man ønsker å betale.. Vi har et totalbudsjett som åpenbart ikke er nok, og ønsker derfor en "billigst mulig" (les mest for pengene) reise. Om det gir gode EB-poeng har det selvfølgelig en verdi, da vi har familie i Nord-Norge og normalt koster det oss bortimot 10 000 kr for billetter, eller 30 000 EB-poeng.. Uansett, avreise vil være fra et sted i Sentral-Europa, fortrinnsvis VIE/BTS, alternativt BUD, KRK, KTW eller til nød PRG. ca 10. juli, retur ca 1. august. Absolutt mest effektive reisemåte jeg har sett er med Condor Air fra FRA til ANC, men det er ikke noe jeg ser som interessant. Det finnes en rimelig P-klasse billett fra CPH men det er noe tungvindt og litt i overkant i pris, ca 16000kr. Jeg kunne godt tenkt meg å bruke Emirates på en strekke, bare for å få nytte av Skywards Gold. Billigste muligehet for dette ser ut til å være BUD-DXB-NRT. Fra NRT til ANC og tilbake finnes det også en god del muligheter. Tidligere siktet jeg inn på å fly mest mulig med UA men jeg mistenker at UA vil kutte opptjeningen og da ser jeg ingen grunn til å velge de når man eksempelvis kan fly med ANA. En artig kuriositet med UA er at jeg kan rute med både 747 og 787. For snaue 10k kan vi fly NRT-IAH-ANC med 100% opptjening i ANA, noe som virker som en grei deal. Gir 20k poeng og i reisetid er det greit, selv om flyturen er veldig lang. Ved denne løsningen tar vi et par dager i Tokyo på veien og får 6-8 timer på returen. Akkurat nok til en tur i Narita Park. Har også luktet på muligheten for å reise jorden rundt, men klarer ikke å få dette til å bli billigere enn 16k. Emirates igjen til NRT og Air Canada stort sett for resten. Kjenner lite til Air Canada, men de gir ikke 100% opptjening utenriks og 0% innenriks på billige billetter. Ser derfor fortsatt ANA som beste alternativ, dog blir det da kun 777 siden deres 787 flåte ikke brukes til USA (som jeg finner) utover SJC som blir for dyrt. Det går fra MUC til HND med 787 og det kunne forsåvidt vært interessant men da ryker tanken om Emirates og DXB louge.. Ser også nå på open jaw muligheter for å klare å presse inn en RTW billett på budsjett, men klarer ikke å finne gode kombinasjoner med ANA MUC-NRT inkludert. Kun i Y og da snakker vi dobbelt budsjett på pr person. Har det muligens sammenheng med "A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS" - Hva betyr dette? Kan kun kombineres to internasjonale strekninger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 2,001
|
![]()
Interessante betraktninger
![]() Min flyselskap/reise prioritering er ganske enkel: 1) Selskap fra Asia, 2) Europa og til slutt 3) amerikansk. Mao. ville jeg enkelt gått via Japan til ANC. En annen bonus er japansk curry som er helt latterlig godt. Har kun funnet det en gang utfor Japan, og det var i YVR. ![]() ANA flyr forøvrig til både SEA/YVR med B788 så jeg skjønner ikke hvorfor du skal helt ned til IAH? Derfra er det plenty med ANC muligheter. Har forøvrig samme "problem" som deg når det gjelder sommerens tur. Det er morsomt å se hva som finnes av ruter mot UIO/LIM ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
|
![]()
Fløy i sommer selv inn til ANC via LAX med noen dager der. UA flyr direkte inn fra ORD, DEN og SFO. Kansellerte fra SEA i vår 2014. Vet ikke om de er igang igjen der. Lang tur i M-klasse inneriks....
Anbefaler Denali National Park. Helst med overnatting(er). Dagsturer med buss er mulig og kan gi mange flotte dyreopplevelsen. Vi overnattet og så bjørn fra bussen begge veier. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]() Quote:
![]() IAH kom inn i bildet rett og slett fordi reisetiden og pris var sammenliknbar med en "kortere" rute med lenger layover og eventuelt flere mellomlandinger. Tidspunktet for reise var også ok, i tillegg til at det gir ok med poeng ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]() Quote:
![]() Kona har jobbet der to somre for noen år siden så hun lengter tilbake. Ser for oss å leie bil og kjøre fra Anchorage, gjerne helt opp til Deadhorse om vi rekker. Helt klart at IAH-ANC er en lang tur, og UA-service er kanskje ikke ideelt. Men etter 2 uker i telt er det vel uansett ok ![]() Mulig jeg vil prøve å legge et leg med AC istedenfor UA. Etter hva jeg leser er UA like trist som SAS og man får ikke et glass vin engang uten å vifte med VISA-kortet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]()
Hmm.. Så det vil være fordel å "knekke" flighten i to og spise litt på veien? Er UA lounger noe særlig eller finnes det andre bedre alternativ? Lufthansa har kanskje noen i USA? ANA? Air Canada?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hvis du snakker om på US domestic, så er det dårlig med alternativer, og US sine United Club er ikke mye å skryte av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]()
Det har jeg egentlig lest tidligere, så kanskje en tanke å legge ruten innom et sted hvor det finnes alternativer..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
|
![]()
UA sine loungen er egentlig bare ok til frokost som serveres til kl 10 ca. Deretter kun snakk og drikke. Ikke UA Lounge i ANC.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
Jeg flyr til ANC via YVR med Air Canada Rouge, som er en slags lavprisvariant med ekstra dårlig beinplass. Har heldigvis booket Business, men selv det er ikke noe hurraprodukt - uansett bedre beinplass og blokkert midtsete.
UA Domestic First må jo være milevis bedre med skinnsetene sine, selv om maten sikkert stinker balle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]()
Dessverre er det dårlig med business billetter i min prisklasse for denne turen, så må nok bare finne ut hvem som gir best pakke i økonomi.. Med mindre det finnes noen veldig billige upgrades noe sted..
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har noen tips til spektakulære opplevelser i Sveits i januar? | robertaas | Reiseforum | 16 | 18-02-2014 10:08 |
Fire personer til Lanzarote i oktober - noen tips? | Martin | Reiseforum | 6 | 04-08-2011 21:47 |
Noen som skal til Paris? | LN-MOW | Flyforum | 11 | 07-06-2011 09:36 |
Et lite tips for de som skal til MOW/SVO snart | Edricson | Reiseforum | 4 | 04-07-2010 15:05 |
Tur til BEG, noen tips? | The Ticketor | Flyforum | 3 | 12-07-2006 08:51 |