![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Airbus mener at pilotene ikke trenger å sitte i den fremste spissen, men kan sitte f.eks i den bakerste spissen, eller en annen plass i flyet.
http://www.vg.no/forbruker/reise/luf...et/a/23246014/ Betyr det at man kan f.eks ha en parnoramalounge helt fremme som man kan ta ekstra betalt for? og er dette første steg på å sette pilotene på bakken, gjennom å flytte de gradvis bakover til det ikke går lengere for så å flytte de til et flightsenter på bakken? Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]() Quote:
![]() But seriously ... vi har sett førerløse tog og trikker, det eksprimenteres med førerløse biler .. Selvfølgelig vil det før eller siden komme førerløse fly. Den som tror noe annet har nok hodet godt begravet i sanden .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
|
![]() Quote:
Dere som har erfaring fra å sitte i nesen på flyet, er dette en god ide? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,975
|
![]()
Jeg husker ennå eksamensoppgaven vi fikk i norsk i 9. klasse i 1984. I stilen som skulle skrives som en del av eksamen startet med en fortelling med at vi var ombord i et fly som skulle fly oss en eller annen plass. Flyturen gikk som planlagt en stund helt til "kapteinen" kom på luften og fortalte at dette var et førerløst fly som ble fjernstyrt fra bakken. Deretter skulle vi skrive resten av historien. Unødvendig å si at dette var en oppgave som passet meg bra.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Hvorfor skal de da i det hele tatt sitte om bord?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]()
Det finnes jo allerede i form av ymse droner, hvor de største jo er av betydelig størrelse. Eneste forskjell er at de enten brukes til overvåkning eller angrep og ikke transport
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
|
![]()
...og sånn sett så har jo førerløse fly tatt livet av ekstremt mange mennesker.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
![]()
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
|
![]() Quote:
En annen vesentlig forskjell er hyppigheten de deiser i bakken med. Før de klarer å holde militære droner i lufta, hvor man tross alt har kontroll på alle parametere, blir det uten meg som passasjer! -eggs |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Fører løse droner kan bli hacket og overtatt av en annen fører, så den muligheten ligger nok ett stykke frem i tid. Sikringer kan sikkert CA skifte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
Man kunne vel have et cockpit placeret lidt som motor 2 på en DC10/MD11, det svarer vel til kommandobroens placering på størstedelen an flyene i handelsflåden (tankere, bulkcarriers og de fleste containerskibe),Aerodynamisk er det nok en anden sag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]() Quote:
Selvsagt, og derfor er det ennå lenge til de egner seg til kommersiell luftfart. Poenget mitt var at dette alt finnes, men med store mangler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Det amerikanske forsvaret har vel ikke mindre enn 12.000 droner/UAV hvis jeg husker riktig.
Så det er nok bare ett tids-spørsmål.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,693
|
![]() Quote:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Sammenlingn med stridsfly, så er kanskje statistikken litt annerledes .. Ikke særlig relevant sammenligningsgrunnlag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Operasjon av luftfartøy i strid er ikke sammenlignbart med kommersiell lufttrafikk. Her snakker vi i tillegg om ubemannede fartøyer. For kommersiell operasjon vil helt andre sikkerhetsbestemmelser bli lagt til grunn.
Å forsøke å sammenligne statistikk for disse blir bare feil da det ikke finnes noe å sammenligne med. Ennå. Last edited by LN-MOW; 04-07-2014 at 19:06. Reason: corr |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Eller hvorfor skal denne softwaren være ombord? Man kan jo tenke seg at alle kommandoer til flighten kommer fra en datamaskin på bakken som sender kommandoen til en datamaskin ombord som deretter sender styresignaler til rorene og andre funksjoner datamaskinen vil ha utført. Dette vil være en lettere datamaskin som gir mer vekt til betalt last. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vekt av passasjerer bakerst bak i flyet | Iver | Flyteknisk forum | 22 | 07-11-2016 11:18 |
Airbus søker patent på seter med varierende antall i bredden, gir dårligere komfort. | robertaas | Småprat | 0 | 23-02-2016 14:55 |
Airbus patent - Vil stable business class i høyden | Fnate | Småprat | 8 | 11-10-2015 00:23 |
Hvorfor trangere jo lenger bak du kommer? | RWY 24 | Flyforum | 5 | 01-07-2011 00:09 |
Hva skjer med reg.nr når flyet ikke lenger er i bruk | Twin Otter | Register- og ATC-Forum | 3 | 12-01-2010 18:34 |