Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-07-2014, 21:11   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Airbus mener at pilotene ikke trenger å sitte i den fremste spissen, men kan sitte f.eks i den bakerste spissen, eller en annen plass i flyet.

http://www.vg.no/forbruker/reise/luf...et/a/23246014/

Betyr det at man kan f.eks ha en parnoramalounge helt fremme som man kan ta ekstra betalt for? og er dette første steg på å sette pilotene på bakken, gjennom å flytte de gradvis bakover til det ikke går lengere for så å flytte de til et flightsenter på bakken?



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 21:22   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Agurknytt - Samletråd

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post

Betyr det at man kan f.eks ha en parnoramalounge helt fremme som man kan ta ekstra betalt for? og er dette første steg på å sette pilotene på bakken, gjennom å flytte de gradvis bakover til det ikke går lengere for så å flytte de til et flightsenter på bakken?
Bingo!

But seriously ... vi har sett førerløse tog og trikker, det eksprimenteres med førerløse biler .. Selvfølgelig vil det før eller siden komme førerløse fly. Den som tror noe annet har nok hodet godt begravet i sanden ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 21:43   #3
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
Airbus Airbus vil flytte pilotene bort fra fronten av flyet

Quote:
Fremtidige cockpiter behøver ikke å befinne seg i nesen av flyet, og pilotene er ikke avhengige av vinduer for å føre flyet, mener Airbus.

I en patentsøknad som ble levert på slutten av fjoråret og kjent i slutten av juni, beskriver Airbus en helelektronisk cockpit – der flygerne via store skjermer kan speide fremover, melder Seattle Post-Intelligencer.

Allerede i dag kan vi som passasjerer «se» forover og nedover på visse flytyper – fra små kameraer montert på flyet, via skjermen i stolsetet foran.
http://www.vg.no/forbruker/reise/luf...et/a/23246014/

Dere som har erfaring fra å sitte i nesen på flyet, er dette en god ide?
RJon is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 22:02   #4
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,975
Default Re: Agurknytt - Samletråd

Jeg husker ennå eksamensoppgaven vi fikk i norsk i 9. klasse i 1984. I stilen som skulle skrives som en del av eksamen startet med en fortelling med at vi var ombord i et fly som skulle fly oss en eller annen plass. Flyturen gikk som planlagt en stund helt til "kapteinen" kom på luften og fortalte at dette var et førerløst fly som ble fjernstyrt fra bakken. Deretter skulle vi skrive resten av historien. Unødvendig å si at dette var en oppgave som passet meg bra.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 22:06   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Airbus vil flytte pilotene bort fra fronten av flyet

Hvorfor skal de da i det hele tatt sitte om bord?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 22:34   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Agurknytt - Samletråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Bingo!

But seriously ... vi har sett førerløse tog og trikker, det eksprimenteres med førerløse biler .. Selvfølgelig vil det før eller siden komme førerløse fly. Den som tror noe annet har nok hodet godt begravet i sanden ..
Det finnes jo allerede i form av ymse droner, hvor de største jo er av betydelig størrelse. Eneste forskjell er at de enten brukes til overvåkning eller angrep og ikke transport
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 22:54   #7
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Airbus vil flytte pilotene bort fra fronten av flyet

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Hvorfor skal de da i det hele tatt sitte om bord?
For å skifte sikringen, når den går, slik at piloten fortsatt kan ha kontroll med ror og pedaler. Ellers tar jeg toget.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 22:56   #8
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
Default Re: Agurknytt - Samletråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det finnes jo allerede i form av ymse droner, hvor de største jo er av betydelig størrelse. Eneste forskjell er at de enten brukes til overvåkning eller angrep og ikke transport
...og sånn sett så har jo førerløse fly tatt livet av ekstremt mange mennesker.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 23:51   #9
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Agurknytt - Samletråd

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
...og sånn sett så har jo førerløse fly tatt livet av ekstremt mange mennesker.
Langt færre enn fly med førere om du ser historisk på det
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 11:15   #10
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Agurknytt - Samletråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det finnes jo allerede i form av ymse droner, hvor de største jo er av betydelig størrelse. Eneste forskjell er at de enten brukes til overvåkning eller angrep og ikke transport

En annen vesentlig forskjell er hyppigheten de deiser i bakken med.

Før de klarer å holde militære droner i lufta, hvor man tross alt har kontroll på alle parametere, blir det uten meg som passasjer!


-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 13:23   #11
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Fører løse droner kan bli hacket og overtatt av en annen fører, så den muligheten ligger nok ett stykke frem i tid. Sikringer kan sikkert CA skifte.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 14:04   #12
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Man kunne vel have et cockpit placeret lidt som motor 2 på en DC10/MD11, det svarer vel til kommandobroens placering på størstedelen an flyene i handelsflåden (tankere, bulkcarriers og de fleste containerskibe),Aerodynamisk er det nok en anden sag.
__________________
Flights since 01-01-2015:



Plans for 2024/25: HAM-AMS-BLL-AMS-BER-LHR-BLL//AAL-CPH-SIN-DPS-SIN-AAL//BLL-AMS-LCY-AMS-BLL-AMS-LHR-SFO-SEA-SLC-YYZ-AMS-CDG-BLL//AAL-CPH-BOS-ORD-SEA-LAS-AMS-BLL
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 15:02   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Agurknytt - Samletråd

Quote:
Originally Posted by eggs View Post
En annen vesentlig forskjell er hyppigheten de deiser i bakken med.

-eggs

Selvsagt, og derfor er det ennå lenge til de egner seg til kommersiell luftfart. Poenget mitt var at dette alt finnes, men med store mangler
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 17:15   #14
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Det amerikanske forsvaret har vel ikke mindre enn 12.000 droner/UAV hvis jeg husker riktig.
Så det er nok bare ett tids-spørsmål..
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 17:19   #15
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det amerikanske forsvaret har vel ikke mindre enn 12.000 droner/UAV hvis jeg husker riktig.
Så det er nok bare ett tids-spørsmål..
og 500-600 uhell ?
Tidspørsmål ja, men også snakk om flere 10år
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 17:21   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,693
Default Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Man kunne vel have et cockpit placeret lidt som motor 2 på en DC10/MD11, det svarer vel til kommandobroens placering på størstedelen an flyene i handelsflåden (tankere, bulkcarriers og de fleste containerskibe),Aerodynamisk er det nok en anden sag.
Ja, for da faller argumentasjonen til Airbus bort:
Quote:
Flyets front blir langt mer aerodynamisk når man slipper å ta hensyn til vinduer som skal monteres og «ødelegger» den ideelle, avrundede nesen på flyet.- De store cockpitvinduene – og den kraftige forsterkningen rundt dem – fører til uønsket vektøkning på flyet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 17:57   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
og 500-600 uhell ?
Tidspørsmål ja, men også snakk om flere 10år
Sammenlingn med stridsfly, så er kanskje statistikken litt annerledes .. Ikke særlig relevant sammenligningsgrunnlag.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 18:59   #18
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sammenlingn med stridsfly, så er kanskje statistikken litt annerledes .. Ikke særlig relevant sammenligningsgrunnlag.
Forstår jeg informasjonen rett så er ikke nedskyting av droner det største problemet i forhold til loss.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 19:03   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Operasjon av luftfartøy i strid er ikke sammenlignbart med kommersiell lufttrafikk. Her snakker vi i tillegg om ubemannede fartøyer. For kommersiell operasjon vil helt andre sikkerhetsbestemmelser bli lagt til grunn.

Å forsøke å sammenligne statistikk for disse blir bare feil da det ikke finnes noe å sammenligne med. Ennå.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 04-07-2014 at 19:06. Reason: corr
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 19:37   #20
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
vi har sett førerløse tog og trikker, det eksprimenteres med førerløse biler .. Selvfølgelig vil det før eller siden komme førerløse fly. Den som tror noe annet har nok hodet godt begravet i sanden ..
Og da snakker vi selvsagt helt uberørt av menneskehender? Hvor datamaskiner starter opp, tar av, flyr til bestemmelsesstedet, lander og taxer inn til broen kun ved hjelp av softwaren ombord i flymaskinen? hvor denne datamaskinen kommuniserer med datamaskiner på bakken som holder kontroll på de andre maskinene som er i samme område og sikrer en sikker flight som ikke kommer i konflikt med andre flighter?

Eller hvorfor skal denne softwaren være ombord? Man kan jo tenke seg at alle kommandoer til flighten kommer fra en datamaskin på bakken som sender kommandoen til en datamaskin ombord som deretter sender styresignaler til rorene og andre funksjoner datamaskinen vil ha utført. Dette vil være en lettere datamaskin som gir mer vekt til betalt last.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vekt av passasjerer bakerst bak i flyet Iver Flyteknisk forum 22 07-11-2016 11:18
Airbus søker patent på seter med varierende antall i bredden, gir dårligere komfort. robertaas Småprat 0 23-02-2016 14:55
Airbus patent - Vil stable business class i høyden Fnate Småprat 8 11-10-2015 00:23
Hvorfor trangere jo lenger bak du kommer? RWY 24 Flyforum 5 01-07-2011 00:09
Hva skjer med reg.nr når flyet ikke lenger er i bruk Twin Otter Register- og ATC-Forum 3 12-01-2010 18:34


All times are GMT +2. The time now is 06:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.