Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-09-2011, 21:51   #1
ThePassenger
Newcomer
 
Join Date: Feb 2008
Location: BGO
Posts: 21
Default Refusjon ved nedgradering

Fredag skulle jeg reise BGO-AMS-MAD på business betalt med Miles. I Amsterdam fikk jeg vite at KLM måtte bruke en slitt Transavia-maskin, og ble derfor nedgradert til economy.

Nå dirrer jeg i spenning over hvor mye jeg får tilbake, og lurer på hvordan refusjonen beregnes i mitt tilfelle. Har lest om 30% av billettpris ved flyreiser under 1500 km, og 50% over, innen EU.

1. Hvilken billettpris blir det tatt utgangspunkt i, ettersom reisen ble betalt med poeng og det bare var på AMS-MAD jeg ble nedgradert?

2. Hvor lang er flyreisen? Når jeg på nett får opp i underkant av 1500 km i rett luftlinje, er det også dét KLM forholder seg til?

3. Vil refusjonen være miles eller cash?
ThePassenger is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2011, 22:19   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,688
Default Re: Refusjon ved nedgradering

Quote:
Originally Posted by ThePassenger View Post
1. Hvilken billettpris blir det tatt utgangspunkt i, ettersom reisen ble betalt med poeng og det bare var på AMS-MAD jeg ble nedgradert?

2. Hvor lang er flyreisen? Når jeg på nett får opp i underkant av 1500 km i rett luftlinje, er det også dét KLM forholder seg til?

3. Vil refusjonen være miles eller cash?


1) Normalt er det prisen for hele reisen delt på de forskjellige legs ifht. avstand, dvs. ca 62% for AMS-MAD

2) Rundt 1450 km iflg. storsirkelen. Du kan også sjekke mil-kalkulatoren til KLM for opptjening. (EU-forordingen: "...the great circle method being used to determine distance...")

3) Husk på å få refundert taxes/fees også. De skal gjøre dette ila. syv dager.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...4R0261:EN:HTML
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2011, 22:27   #3
ThePassenger
Newcomer
 
Join Date: Feb 2008
Location: BGO
Posts: 21
Default Re: Refusjon ved nedgradering

Ok, da skjønner jeg litt mer :-) Takk for svar og tips!
ThePassenger is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2011, 08:25   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,058
Default Re: Refusjon ved nedgradering

Quote:
Originally Posted by ThePassenger View Post
Ok, da skjønner jeg litt mer :-) Takk for svar og tips!
Fint om du gir tilbakemelding på hvordan det går, greit å vite til senere.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2011, 19:04   #5
ThePassenger
Newcomer
 
Join Date: Feb 2008
Location: BGO
Posts: 21
Default Re: Refusjon ved nedgradering

Noen få timer etter sendt mail, fikk jeg telefon fra FB i Frankrike med beskjed om at jeg ville få tilbakeført halvparten av de 25.000 miles jeg hadde betalt. Da fløy jeg altså business BGO-AMS og AMS-MAD på economy for 12.500. Og har nok på konto til en ny énveis-billett til Madrid eks. skatter & avgifter. Helt greit. Tror jeg.
ThePassenger is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2015, 19:46   #6
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Default Re: Refusjon ved nedgradering

Drar opp igjen denne tråden her. En venn av meg skulle i dag fly OSL-CPH-SFO-LAS, men pga "snøstormen" kom han seg ikke avgårde til CPH tidsnok til å rekke flyet videre til SFO og ble derfor booket om på OSL-EWR-LAS. På strekket EWR-LAS har han blitt nedgradert til Economy (5:50h lang flytur). Hva slags kompensasjon kan han kreve for dette? Gjelder samme regler som nevnt over fortsatt? Billetten er bestilt via united sine sider og er i bookingklasse Z hos SAS og P hos United.
__________________
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2015, 20:53   #7
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Refusjon ved nedgradering

Quote:
Originally Posted by kimmam View Post
Drar opp igjen denne tråden her. En venn av meg skulle i dag fly OSL-CPH-SFO-LAS, men pga "snøstormen" kom han seg ikke avgårde til CPH tidsnok til å rekke flyet videre til SFO og ble derfor booket om på OSL-EWR-LAS. På strekket EWR-LAS har han blitt nedgradert til Economy (5:50h lang flytur). Hva slags kompensasjon kan han kreve for dette? Gjelder samme regler som nevnt over fortsatt? Billetten er bestilt via united sine sider og er i bookingklasse Z hos SAS og P hos United.
Policy til SAS:
Quote:
SAS - United Airlines
SAS Business Class passengers (C, D, Z-class fares) are entitled to be upgraded on UA routes within North America.
Passengers booked on SAS C, D, Z-class fares are entitled to be upgraded to UA First Class as Business Class not offered on routes within North America.

Note:
If no seats available at time of booking in First Class, passengers will be seated in Economy Class

Within North America, United are operating with two-cabin version flights (First and Economy)

Some flights are operated with one cabin (All Economy) version only
Dash is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2015, 21:29   #8
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Refusjon ved nedgradering

Quote:
Originally Posted by kimmam View Post
Gjelder samme regler som nevnt over fortsatt?
Dette er typisk ekstraordinære hendelser, men går ann å skrive til kundeservice.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2015, 22:06   #9
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Default Re: Refusjon ved nedgradering

Uff, kjipt med slike ekstraordinære hendelser. Har i alle fall gitt han beskjed om å ta kontakt med United når han er på EWR for å høre om muligheter for å settes på venteliste for upgrade eller om mulig ombooking til tidligere flight med F seter ledig.

Tusen takk for svar
__________________
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2015, 22:38   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,688
Default Re: Refusjon ved nedgradering

Quote:
Originally Posted by kimmam View Post
Uff, kjipt med slike ekstraordinære hendelser. Har i alle fall gitt han beskjed om å ta kontakt med United når han er på EWR for å høre om muligheter for å settes på venteliste for upgrade eller om mulig ombooking til tidligere flight med F seter ledig.
Det er ulempen med US-selskaper. De oppgraderer folk med vouchers og høystatuskunder et par dager før avgang, og når man da blir ombooket så er alle setene gitt bort til andre og man havner fort på 23B selv med en fullpris betalt F-billett.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Refusjon ved ubrukt billett hos Wizz air krølle Reiseforum 2 26-07-2019 07:37
Traumatisk nedgradering til 1A robertaas TripReports 12 19-05-2015 19:42
Nedgradering av Security? Brev til SD Farmer Flyforum 12 06-06-2012 23:59
Refusjon ved no-show LN-AND Reiseforum 6 16-07-2010 16:58
Refusjon av avgifter ved bonusreise TG923 Reiseforum 2 06-06-2010 23:47


All times are GMT +2. The time now is 13:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.