![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Fredag skulle jeg reise BGO-AMS-MAD på business betalt med Miles. I Amsterdam fikk jeg vite at KLM måtte bruke en slitt Transavia-maskin, og ble derfor nedgradert til economy.
Nå dirrer jeg i spenning over hvor mye jeg får tilbake, og lurer på hvordan refusjonen beregnes i mitt tilfelle. Har lest om 30% av billettpris ved flyreiser under 1500 km, og 50% over, innen EU. 1. Hvilken billettpris blir det tatt utgangspunkt i, ettersom reisen ble betalt med poeng og det bare var på AMS-MAD jeg ble nedgradert? 2. Hvor lang er flyreisen? Når jeg på nett får opp i underkant av 1500 km i rett luftlinje, er det også dét KLM forholder seg til? 3. Vil refusjonen være miles eller cash? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
1) Normalt er det prisen for hele reisen delt på de forskjellige legs ifht. avstand, dvs. ca 62% for AMS-MAD 2) Rundt 1450 km iflg. storsirkelen. Du kan også sjekke mil-kalkulatoren til KLM for opptjening. (EU-forordingen: "...the great circle method being used to determine distance...") 3) Husk på å få refundert taxes/fees også. De skal gjøre dette ila. syv dager. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...4R0261:EN:HTML
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Ok, da skjønner jeg litt mer :-) Takk for svar og tips!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Noen få timer etter sendt mail, fikk jeg telefon fra FB i Frankrike med beskjed om at jeg ville få tilbakeført halvparten av de 25.000 miles jeg hadde betalt. Da fløy jeg altså business BGO-AMS og AMS-MAD på economy for 12.500. Og har nok på konto til en ny énveis-billett til Madrid eks. skatter & avgifter. Helt greit. Tror jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Drar opp igjen denne tråden her. En venn av meg skulle i dag fly OSL-CPH-SFO-LAS, men pga "snøstormen" kom han seg ikke avgårde til CPH tidsnok til å rekke flyet videre til SFO og ble derfor booket om på OSL-EWR-LAS. På strekket EWR-LAS har han blitt nedgradert til Economy (5:50h lang flytur). Hva slags kompensasjon kan han kreve for dette? Gjelder samme regler som nevnt over fortsatt? Billetten er bestilt via united sine sider og er i bookingklasse Z hos SAS og P hos United.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Dette er typisk ekstraordinære hendelser, men går ann å skrive til kundeservice.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Uff, kjipt med slike ekstraordinære hendelser. Har i alle fall gitt han beskjed om å ta kontakt med United når han er på EWR for å høre om muligheter for å settes på venteliste for upgrade eller om mulig ombooking til tidligere flight med F seter ledig.
Tusen takk for svar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Det er ulempen med US-selskaper. De oppgraderer folk med vouchers og høystatuskunder et par dager før avgang, og når man da blir ombooket så er alle setene gitt bort til andre og man havner fort på 23B selv med en fullpris betalt F-billett.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Refusjon ved ubrukt billett hos Wizz air | krølle | Reiseforum | 2 | 26-07-2019 07:37 |
Traumatisk nedgradering til 1A | robertaas | TripReports | 12 | 19-05-2015 19:42 |
Nedgradering av Security? Brev til SD | Farmer | Flyforum | 12 | 06-06-2012 23:59 |
Refusjon ved no-show | LN-AND | Reiseforum | 6 | 16-07-2010 16:58 |
Refusjon av avgifter ved bonusreise | TG923 | Reiseforum | 2 | 06-06-2010 23:47 |