Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2015, 14:04   #1
LN-BEF
ScanFlyer Blue

LN-BEF's Avatar

Spørsmål Vektbegrensninger for WCHC pax?

Godt nyttår alle

Kom meg for øret idag at det er noen selskaper som har innført en vektbegrensning på hvor mye en WCHC pax kan veie før paxen får denied boarding. I praksis så må man (slik jeg ble forklart det) opplyse om egen vekt slik at det søkes om assistanse under booking. Dette var helt nytt for meg og jeg hørte ingenting om dette da jeg reiste hjem før jul.

Widerøe praktiserer dette hørte jeg.

Er det noen andre som gjør noe lignende?
Hvor går denne grensen?
Er dette noe som har blitt innført etter nyttår?

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 14:54   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: Vektbegrensninger for WCHC pax?

WF har grense på 120 kg, og vedkommende må kunne sitte i et vanlig flysete, men jeg vet ikke hvor lenge siden det har vært. Det er ihvertfall lengre enn over nyttår.
Old 05-01-2015, 15:01   #3
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-BEF View Post
Godt nyttår alle

Kom meg for øret idag at det er noen selskaper som har innført en vektbegrensning på hvor mye en WCHC pax kan veie før paxen får denied boarding. I praksis så må man (slik jeg ble forklart det) opplyse om egen vekt slik at det søkes om assistanse under booking.
Kan det være lov å etterspørre en persons vekt når man skal på reise? Hvis det medfører riktighet er ikke grensen nådd for personvern og like rettigheter blant oss?
Old 05-01-2015, 15:25   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Ser at det kom som en Bulletin i juni. Det har aldri vært like muligheter for reisende (og tviler på det skjer med det første) som har så pass begrenset mulighet til å klare seg på egenhånd. Det er sikkerhet og begrensninger i fysisk utforming som bestemmer dette. Men det er et strengt lovverk som regulerer dette som skal sørge for at man så langt som mulig skal kunne gi de samme mulighetene som andre har.
Old 05-01-2015, 16:02   #5
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Widerøe innførte dette allerede i juni 2014, og det var etter et lengre samarbeide med bl.a Handicapforbundet m.fl

På websiden står bl.a dette :

RULLESTOLASSISTANSE DELES INN I TRE KATEGORIER:
WCHR (Ramp):
Den reisende klarer selv å gå opp/ned trapper og inn i flyet. Assistanse er nødvendig til/fra utgangen/gate.
WCHS (Steps):
Den reisende klarer å gå til flysetet selv. Assistanse er nødvendig helt fram til flyet, og man må bæres opp/ned trapper.
WCHC (Cabin seat):
Den reisende er helt immobil. Assistanse/bæring er nødvendig helt frem til flysetet. For å imøtekomme krav til sikkerhet for både passasjerer og ansatte når det gjelder bl.a evakuering og personskader (på passasjerer og ansatte), samt at vårt flyplasspersonell skal kunne være forberedt og bemannet har vi innført nye prosedyrer. Rullestolen kan være maks 43 cm bred, og passasjeren kan maks veie 120kg. Dersom passasjeren veier mellom 90 og 120kg må dette opplyses om ved bestilling.

http://www.wideroe.no/flyturen/spesielle-behov

Årsaken til disse grensene på 43 cm, er bredden på midtgangen.
Når det gjelder vektgrensene så er dette for at flyselskapet i det hele tatt skal kunne håndtere denne typen reisende på en respektabel måte, samt sikre at det er nok/rett personell på jobb.
Husk at på mange av kortbaneflyplassene er det ofte ikke mer enn 2 personer på vakt hos Widerøe, og er det to damer à 50 kg, så kreves det ofte litt styrking av arbeidsstokken for å kunne ta i mot og sende avgårde passasjerer med slike ekstra behov.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules