![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
|
![]()
Jeg var nettopp på reise sammen med fruen. Fløy til Norge på UA bonusbilletter, og hadde separate SAS-billetter innenlands i Norge. Flyet fra USA ble såpass forsinket at ingen av oss rakk connecting flight i Oslo, og jeg endret derfor bookingene våre under mellomlanding på LHR. Dette kostet penger - ingen godvilje selv om man er *G og UA Global Services. Greit nok, det. Vel fremme i Oslo ble det klart at fruen faktisk kunne rekke et tidligere fly til TRD, og vi gikk til gaten og spurte pent om hun kunne få bli med flyet som snart skulle gå. "Den billetten kan ikke endres" var svaret vi fikk. SAS skjønner åpenbart ikke at det ikke koster dem et øre å la folk reise med et tidligere fly dersom der er plass - da har man i alle fall i teorien et ekstra sete som kan selges til en senere avgang.
Jeg opplever SAS som noe av det mest rigide i bransjen. Er det bare meg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
|
![]()
Det er ikke bare sas som fører denne policyen. De fleste lar deg ikke endre gratis selvom det er ledig plass på en tidligere avgag, det er min erfaring. Untaket er Easyjet som lar deg endre gratis om det er ledig sete på samme strekning samme dag. Jeg fikk endret fra STN til LGW og tidligere fly helt gratis. Det er god service for et lavkost selskap
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
|
![]() Quote:
Hvis dere har sjekket inn bagasje så er det vel ikke mulig å stå på standby til ny avgang, de liker jo ikke å sende bagasjen når du ikke selv reiser. Dere burde vel egentlig ikke kjøpt ny avgang før dere var sikker på at dere ikke rakk den opprinnelige. Reiseforsikring dekker jo uansett innhenting av reiserute så lenge dere har beregnet mer enn 2 timer i connection. Sas er ikke noe værre enn andre her, jeg husker en gang jeg var tidlig ute på OSL og fant ut at jeg kunne ta en tidligere avgang, ringter til DY og fikk kjøpt billetter til den nye avgangen, og de kannselert den gamle. Så traff jeg en kompis på O´Learys og ble sittende og se på fotballkamp og preike piss med han, endte opp med at jeg misset den nye avgangen jeg hadde kjøpt, og da jeg prøvde å få tak i billettene til den opprinnelige avgangen jeg hadde, så var disse kannselert. Jeg måtte pent se å kjøpe nye. Endte opp med å kjøpe 3 billetter for å komme meg hjem, og avgangen som jeg hadde betalt 499kr endte opp med å koste meg over 3500 kr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
That's the way it is. Kjøper man billetter med restriksjoner, har man ingen grunn til å klage hvis reglene blir fulgt. Og hvis du synes SAS er ille, prøv å ta tog i England ... Ingen problem å bytte - men det KOSTER!
Savner imidlertid et program a la det de fleste amerikanske selskapene har, hvor man kan gjøre endringer samme dag mot et flatt gebyr. Tror volumet av dette ville veie opp inntektstapet. Det er jo tross alt en grunn til at de amerikanske selskapene praktiserer det .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
|
![]() Quote:
Her borte er både UA og Southwest utrolig fleksible når det gjelder å la folk komme med en tidligere avgang hvis tid og palss tillater det. Mine relativt få erfaringer med SAS de siste årene har nesten uten unntak vært skuffende, og i den grad det er mulig sørger jeg for å bruke andre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
|
![]()
Jeg snakker ikke om at de skal behandles som fleksible billetter - jeg snakker om at all sunn fornuft tilsier at det er en fordel for et flyselskap å la folk reise med tidligere avganger slik at de i alle fall i teorien kan selge det ledige setet på den senere avgangen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,647
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Eneste grunnen jeg ser de skal slippe en på ett tidligere fly, er at de ser senere avgang er full/overbooket.
Det er jo selfølgelig lov å bruke sunt norsk bondevett, men tror nok ansatte har fått restriksjoner ifra ledelsen. Og da er det surt å få fyken for å være "snill". Det er jo alltid lov å spør, koster ikke mange kalorier, men de kunne godt hatt ett flatt tillegg, for å endre til en standby bilett f.eks ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Poenget er jo selvfølgelig at de som virkelig vil med et tidligere fly, også er villig til å bla opp... Og mange, meg selv inkludert til tider, bestiller jo -- og betaler for -- fleksibile billetter nettopp for å kunne ta en tidligere/senere avgang. Om jeg likevel kunne tatt et tidligere fly hadde det jo ikke vært noe poeng å bestille fleksibel billett for meg -- og SAS hadde tapt den merinntekten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
Quote:
Hvorfor kan ikke logikken din brukes motsatt - det er tross alt en grunn til at europeiske selskap ikke praktiserer det? Hvordan vet du hvem som har det "rette" svaret - eller kanskje begge har rett, at dagens løsninger er det beste for de ulike markedene?
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,696
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() Quote:
Det burde vært logget hvem som har evt spurt, slik at systemet kunne innhente pax til en tidligere flight, da snakker vi om maksimering av profit, men nå er vi sikkert langt over grensen til hva systemet til f.eks SK kan håndtere ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]() Quote:
Quote:
Men man kan aldri gjøre alle til laks .. noen må bli elefnater også. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
Det som derimot er litt irriterende er uvilje til å endre billetter når opprinnelig avgang åpenbart er forsinket (i området 60++ minutter), og jeg kan rekke et tidligere fly. Har som regel blitt presentert med grunnen "vi kan ikke gjøre det før det eventuelt blir kansellert". (Forøvrig også SAS/Widerøe). Det er unødvendig.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
De som reiser med "full-flex"-biletter vil ofte også få direkte tilbud om å fly med en tidligere avgang når de sjekker inn på automat eller ved bemannet skranke. Spesielt i skranken vil Altéa ofte foreslå alternative (tidligere) avganger for dem som reiser fleksibelt dersom det ennå er åpent for innsjekk på en tidligere avgang og det er plass til overs. Og nei, det hjelper ikke med *G dersom biletten alikevel ikke er fleksibel.
SAS, i likhet med de fleste andre selskaper, er akkurat så fleksible som du betaler dem for å være. Og de som får mest fleksibilitet er selvsagt dem som har betalt for fleksibiliteten...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Det som irriterer meg med flex bilett hos SK, er at de kjører forskjellige klasser i plus, slik at når man har kjøpt plus billett så må man ofte betale mer, da bilett klassen ikke er tilgjengelig lenger om man vil/må bytte avgang.... Da må man ut med mellomlegget, her burde de vært fritt å bytte, og kun operere med 2 klasser, som i kabinen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor fleksible er bonusbilletter? | gardkarlsen | Reiseforum | 2 | 17-04-2011 00:51 |
Fleksible flybilletter til USA. | Twin Otter | Reiseforum | 9 | 30-07-2010 12:58 |
Fleksibilitet på fleksible billetter | Martin | Reiseforum | 6 | 14-07-2010 16:22 |
Bare SAS Norges fleksible billetter som man velge sete ved bestilling? | Fokker 50 | Flyforum | 4 | 01-07-2008 15:06 |
Ikke nok til billigere billetter | sail4fun | Flyforum | 5 | 15-12-2004 15:02 |