Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-09-2014, 04:07   #1
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
United Fleksible vs ikke-fleksible billetter

Jeg var nettopp på reise sammen med fruen. Fløy til Norge på UA bonusbilletter, og hadde separate SAS-billetter innenlands i Norge. Flyet fra USA ble såpass forsinket at ingen av oss rakk connecting flight i Oslo, og jeg endret derfor bookingene våre under mellomlanding på LHR. Dette kostet penger - ingen godvilje selv om man er *G og UA Global Services. Greit nok, det. Vel fremme i Oslo ble det klart at fruen faktisk kunne rekke et tidligere fly til TRD, og vi gikk til gaten og spurte pent om hun kunne få bli med flyet som snart skulle gå. "Den billetten kan ikke endres" var svaret vi fikk. SAS skjønner åpenbart ikke at det ikke koster dem et øre å la folk reise med et tidligere fly dersom der er plass - da har man i alle fall i teorien et ekstra sete som kan selges til en senere avgang.

Jeg opplever SAS som noe av det mest rigide i bransjen. Er det bare meg?
sentry is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 04:59   #2
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: SAS og fleksibilitet

Det er ikke bare sas som fører denne policyen. De fleste lar deg ikke endre gratis selvom det er ledig plass på en tidligere avgag, det er min erfaring. Untaket er Easyjet som lar deg endre gratis om det er ledig sete på samme strekning samme dag. Jeg fikk endret fra STN til LGW og tidligere fly helt gratis. Det er god service for et lavkost selskap
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 09:02   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by sentry View Post
SAS skjønner åpenbart ikke at det ikke koster dem et øre å la folk reise med et tidligere fly dersom der er plass - da har man i alle fall i teorien et ekstra sete som kan selges til en senere avgang.
Hvis billetter som ikke er fleksible ble endret som fleksible billetter, betyr det at SAS taper penger siden det er ingen vits å kjøpe dyrere fleksible billetter.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 13:35   #4
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by sentry View Post
Jeg var nettopp på reise sammen med fruen. Fløy til Norge på UA bonusbilletter, og hadde separate SAS-billetter innenlands i Norge. Flyet fra USA ble såpass forsinket at ingen av oss rakk connecting flight i Oslo, og jeg endret derfor bookingene våre under mellomlanding på LHR. Dette kostet penger - ingen godvilje selv om man er *G og UA Global Services. Greit nok, det. Vel fremme i Oslo ble det klart at fruen faktisk kunne rekke et tidligere fly til TRD, og vi gikk til gaten og spurte pent om hun kunne få bli med flyet som snart skulle gå. "Den billetten kan ikke endres" var svaret vi fikk. SAS skjønner åpenbart ikke at det ikke koster dem et øre å la folk reise med et tidligere fly dersom der er plass - da har man i alle fall i teorien et ekstra sete som kan selges til en senere avgang.

Jeg opplever SAS som noe av det mest rigide i bransjen. Er det bare meg?

Hvis dere har sjekket inn bagasje så er det vel ikke mulig å stå på standby til ny avgang, de liker jo ikke å sende bagasjen når du ikke selv reiser.

Dere burde vel egentlig ikke kjøpt ny avgang før dere var sikker på at dere ikke rakk den opprinnelige. Reiseforsikring dekker jo uansett innhenting av reiserute så lenge dere har beregnet mer enn 2 timer i connection.


Sas er ikke noe værre enn andre her, jeg husker en gang jeg var tidlig ute på OSL og fant ut at jeg kunne ta en tidligere avgang, ringter til DY og fikk kjøpt billetter til den nye avgangen, og de kannselert den gamle. Så traff jeg en kompis på O´Learys og ble sittende og se på fotballkamp og preike piss med han, endte opp med at jeg misset den nye avgangen jeg hadde kjøpt, og da jeg prøvde å få tak i billettene til den opprinnelige avgangen jeg hadde, så var disse kannselert. Jeg måtte pent se å kjøpe nye. Endte opp med å kjøpe 3 billetter for å komme meg hjem, og avgangen som jeg hadde betalt 499kr endte opp med å koste meg over 3500 kr.
econ is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 13:57   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: SAS og fleksibilitet

That's the way it is. Kjøper man billetter med restriksjoner, har man ingen grunn til å klage hvis reglene blir fulgt. Og hvis du synes SAS er ille, prøv å ta tog i England ... Ingen problem å bytte - men det KOSTER!

Savner imidlertid et program a la det de fleste amerikanske selskapene har, hvor man kan gjøre endringer samme dag mot et flatt gebyr. Tror volumet av dette ville veie opp inntektstapet. Det er jo tross alt en grunn til at de amerikanske selskapene praktiserer det ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 14:18   #6
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
United Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Hvis dere har sjekket inn bagasje så er det vel ikke mulig å stå på standby til ny avgang, de liker jo ikke å sende bagasjen når du ikke selv reiser.

Dere burde vel egentlig ikke kjøpt ny avgang før dere var sikker på at dere ikke rakk den opprinnelige. Reiseforsikring dekker jo uansett innhenting av reiserute så lenge dere har beregnet mer enn 2 timer i connection.
Hadde ikke sjekket inn bagasje, så det var ikke noe problem. Vi endret billettene når vi visste at vi ikke kom til å rekke den opprinnelige avgangen. Og reiseforsikring er dessverre ikke tema - systemet er litt annerledes i USA enn hva vi var vant med fra Norge.

Her borte er både UA og Southwest utrolig fleksible når det gjelder å la folk komme med en tidligere avgang hvis tid og palss tillater det. Mine relativt få erfaringer med SAS de siste årene har nesten uten unntak vært skuffende, og i den grad det er mulig sørger jeg for å bruke andre.
sentry is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 14:21   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by sentry View Post

Her borte er både UA og Southwest utrolig fleksible når det gjelder å la folk komme med en tidligere avgang hvis tid og palss tillater det. Mine relativt få erfaringer med SAS de siste årene har nesten uten unntak vært skuffende, og i den grad det er mulig sørger jeg for å bruke andre.
Det har nok mest med dine forventninger å gjøre. Både regelverk og policies er annerledes i Europa. Hilsen en som har jobbet på 'begge sider' ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 14:22   #8
sentry
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Hvis billetter som ikke er fleksible ble endret som fleksible billetter, betyr det at SAS taper penger siden det er ingen vits å kjøpe dyrere fleksible billetter.
Jeg snakker ikke om at de skal behandles som fleksible billetter - jeg snakker om at all sunn fornuft tilsier at det er en fordel for et flyselskap å la folk reise med tidligere avganger slik at de i alle fall i teorien kan selge det ledige setet på den senere avgangen.
sentry is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 14:49   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by sentry View Post
Jeg snakker ikke om at de skal behandles som fleksible billetter - jeg snakker om at all sunn fornuft tilsier at det er en fordel for et flyselskap å la folk reise med tidligere avganger slik at de i alle fall i teorien kan selge det ledige setet på den senere avgangen.
I så fall er det jo bare for de som reiser på møter og andre dagsturer å booke en kveldsavgang og så bare møte opp på ettermiddagen og forvente å få bli med første og beste fly. Skjønner godt at selskapene vil verne om sine inntekter, jeg hadde gjort det samme selv.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 14:55   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,647
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by sentry View Post
Jeg snakker ikke om at de skal behandles som fleksible billetter - jeg snakker om at all sunn fornuft tilsier at det er en fordel for et flyselskap å la folk reise med tidligere avganger slik at de i alle fall i teorien kan selge det ledige setet på den senere avgangen.
Og hvordan vil det å la noen reise på en tidligere avgang ikke være å behandle billetten som en fleksibel billett?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 22:09   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det har nok mest med dine forventninger å gjøre. Både regelverk og policies er annerledes i Europa. Hilsen en som har jobbet på 'begge sider' ..
Dette er nok key her... Har ikke noe med SAS å gjøre.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 22:37   #12
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: SAS og fleksibilitet

Eneste grunnen jeg ser de skal slippe en på ett tidligere fly, er at de ser senere avgang er full/overbooket.
Det er jo selfølgelig lov å bruke sunt norsk bondevett, men tror nok ansatte har fått restriksjoner ifra ledelsen. Og da er det surt å få fyken for å være "snill".
Det er jo alltid lov å spør, koster ikke mange kalorier, men de kunne godt hatt ett flatt tillegg, for å endre til en standby bilett f.eks
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 22:44   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SAS og fleksibilitet

Poenget er jo selvfølgelig at de som virkelig vil med et tidligere fly, også er villig til å bla opp... Og mange, meg selv inkludert til tider, bestiller jo -- og betaler for -- fleksibile billetter nettopp for å kunne ta en tidligere/senere avgang. Om jeg likevel kunne tatt et tidligere fly hadde det jo ikke vært noe poeng å bestille fleksibel billett for meg -- og SAS hadde tapt den merinntekten...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 23:22   #14
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Eneste grunnen jeg ser de skal slippe en på ett tidligere fly, er at de ser senere avgang er full/overbooket.
Det burde være helt utvilsomme tilfeller. Men jeg var tidlig ute til SK269 OSL-BGO i dag (EK var 40 min før rute), og spurte om det var mulig å komme med SK267 en time tidligere. Fikk beskjed om at det var mulig, men at jeg måtte ta det med billettskranken i så fall for å betale gebyr/mellomlegg, som jeg regnet med. Tenkte ikke mer på det før jeg ved gaten hørte at 269 var stappfull og en del overbooket. Rart at de ikke er mer våken enn dette, og ser at det hadde vært vinn-vinn for alle involverte når jeg spør 2-3 timer i forveien.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Savner imidlertid et program a la det de fleste amerikanske selskapene har, hvor man kan gjøre endringer samme dag mot et flatt gebyr. Tror volumet av dette ville veie opp inntektstapet. Det er jo tross alt en grunn til at de amerikanske selskapene praktiserer det ....
Er ikke det (hos de fleste) begrenset til kunder med elitestatus?

Hvorfor kan ikke logikken din brukes motsatt - det er tross alt en grunn til at europeiske selskap ikke praktiserer det? Hvordan vet du hvem som har det "rette" svaret - eller kanskje begge har rett, at dagens løsninger er det beste for de ulike markedene?
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 23:28   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,696
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Hvorfor kan ikke logikken din brukes motsatt - det er tross alt en grunn til at europeiske selskap ikke praktiserer det? Hvordan vet du hvem som har det "rette" svaret - eller kanskje begge har rett, at dagens løsninger er det beste for de ulike markedene?
BA praktiserer det på shorthaul hvis prisen er noen klasser opp fra billigste klasse. Da kan man bytte kostnadsfritt samme dag innen samme kabin (selvbetjent via weben). Gjorde det selv en gang, og funket helt smooth, men man kan KUN gjøre det samme dag. KLM og LH har jo fremdeles de eldgamle reglene om minimum tre dager eller "saturday night stay" på intra-EU så vi har alle ender av skalaen her i Europa.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2014, 23:32   #16
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Det burde være helt utvilsomme tilfeller. Men jeg var tidlig ute til SK269 OSL-BGO i dag (EK var 40 min før rute), og spurte om det var mulig å komme med SK267 en time tidligere. Fikk beskjed om at det var mulig, men at jeg måtte ta det med billettskranken i så fall for å betale gebyr/mellomlegg, som jeg regnet med. Tenkte ikke mer på det før jeg ved gaten hørte at 269 var stappfull og en del overbooket. Rart at de ikke er mer våken enn dette, og ser at det hadde vært vinn-vinn for alle involverte når jeg spør 2-3 timer i forveien.


Er ikke det (hos de fleste) begrenset til kunder med elitestatus?

Hvorfor kan ikke logikken din brukes motsatt - det er tross alt en grunn til at europeiske selskap ikke praktiserer det? Hvordan vet du hvem som har det "rette" svaret - eller kanskje begge har rett, at dagens løsninger er det beste for de ulike markedene?
Burde vært en selvfølge i slike tilfeller. Men situasjonen kan jo også endre seg fort, pga endring av flytype etc.
Det burde vært logget hvem som har evt spurt, slik at systemet kunne innhente pax til en tidligere flight, da snakker vi om maksimering av profit, men nå er vi sikkert langt over grensen til hva systemet til f.eks SK kan håndtere.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2014, 02:32   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Er ikke det (hos de fleste) begrenset til kunder med elitestatus?
Nei. Men elitekunder betaler mindre.

Quote:
Hvorfor kan ikke logikken din brukes motsatt - det er tross alt en grunn til at europeiske selskap ikke praktiserer det? Hvordan vet du hvem som har det "rette" svaret - eller kanskje begge har rett, at dagens løsninger er det beste for de ulike markedene?
Vel - amerikanske selskaper tjener penger som aldri før, og ser ut til å ha funnet 'formelen' totalt sett ...

Men man kan aldri gjøre alle til laks .. noen må bli elefnater også.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 09-09-2014, 19:48   #18
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: SAS og fleksibilitet

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Det burde være helt utvilsomme tilfeller. Men jeg var tidlig ute til SK269 OSL-BGO i dag (EK var 40 min før rute), og spurte om det var mulig å komme med SK267 en time tidligere. Fikk beskjed om at det var mulig, men at jeg måtte ta det med billettskranken i så fall for å betale gebyr/mellomlegg, som jeg regnet med. Tenkte ikke mer på det før jeg ved gaten hørte at 269 var stappfull og en del overbooket. Rart at de ikke er mer våken enn dette, og ser at det hadde vært vinn-vinn for alle involverte når jeg spør 2-3 timer i forveien.
Min erfaring er faktisk at det "fungerer" i halvparten av tilfellene jeg har prøvd. Flere ganger med SAS jeg har vært "tidlig ute", og hørt om å få ta et tidligere fly.. som regel har skranken funnet ut at det f.eks. er bare 2-5 plasser ledige på min opprinnelige avgang, og dermed latt meg endre fritt, andre har det ikke fungert (sannsynligvis fordi det er "nok" ledige på min avgang..).

Det som derimot er litt irriterende er uvilje til å endre billetter når opprinnelig avgang åpenbart er forsinket (i området 60++ minutter), og jeg kan rekke et tidligere fly. Har som regel blitt presentert med grunnen "vi kan ikke gjøre det før det eventuelt blir kansellert". (Forøvrig også SAS/Widerøe). Det er unødvendig..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2014, 22:49   #19
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Fleksible vs ikke-fleksible billetter

De som reiser med "full-flex"-biletter vil ofte også få direkte tilbud om å fly med en tidligere avgang når de sjekker inn på automat eller ved bemannet skranke. Spesielt i skranken vil Altéa ofte foreslå alternative (tidligere) avganger for dem som reiser fleksibelt dersom det ennå er åpent for innsjekk på en tidligere avgang og det er plass til overs. Og nei, det hjelper ikke med *G dersom biletten alikevel ikke er fleksibel.

SAS, i likhet med de fleste andre selskaper, er akkurat så fleksible som du betaler dem for å være. Og de som får mest fleksibilitet er selvsagt dem som har betalt for fleksibiliteten...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2014, 05:53   #20
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Fleksible vs ikke-fleksible billetter

Det som irriterer meg med flex bilett hos SK, er at de kjører forskjellige klasser i plus, slik at når man har kjøpt plus billett så må man ofte betale mer, da bilett klassen ikke er tilgjengelig lenger om man vil/må bytte avgang.... Da må man ut med mellomlegget, her burde de vært fritt å bytte, og kun operere med 2 klasser, som i kabinen.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor fleksible er bonusbilletter? gardkarlsen Reiseforum 2 17-04-2011 00:51
Fleksible flybilletter til USA. Twin Otter Reiseforum 9 30-07-2010 12:58
Fleksibilitet på fleksible billetter Martin Reiseforum 6 14-07-2010 16:22
Bare SAS Norges fleksible billetter som man velge sete ved bestilling? Fokker 50 Flyforum 4 01-07-2008 15:06
Ikke nok til billigere billetter sail4fun Flyforum 5 15-12-2004 15:02


All times are GMT +2. The time now is 23:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.