![]() |
|
![]() |
#1 |
Paulo Fernandes
|
![]()
På tirsdag 5.august fløy en svensk medstudent (Jonathan Hölling) og jeg fra Keflavik til Bíldudalur på vestkysten her på Island. Faren til Jonathan var på besøk og i den forbindelse fikk vi noen ekstra skarpe bilder fra turen. Alle bilder er tatt av han.
Mens jeg kalte tårnet for å oppgi vår flightplan, gjorde Jonathan walk-around av dagens flymaskin - TF-KFC (en Diamond DA40 TDI) ![]() Her setter jeg inn alt jeg trenger på flyturen - Ipad, kart, headset, kalkulator og kneeboard: ![]() Takser via S1 til rullebane 02 for avgang: ![]() Etter avgang fløy vi en høyresving for å kunne fortsette på rute 6 til Reykjavik (en av VFR-rutene gjennom Reykjavik) ![]() ![]() Nærbilde av Hallgrímskirkja - Reykjavik og Islands nesthøyeste bygning: ![]() Flyr over Reykjavik: ![]() Passerer et tysk cruiseship ![]() På Islands er det alltid noen fjell i nærheten! ![]() ![]() På tide med kaffepause / svensk fika på 4500 ft: ![]() Mountain waves / cap clouds er ikke uvanlig her på Island. Denne dagen blåste vinden rett av fjellene og vi så flere slike formasjoner langs kysten. Vi hadde også en del turbulens på turen: ![]() Inflight selfie er et must! =) ![]() Last edited by Paulo; 07-08-2014 at 23:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Paulo Fernandes
|
![]()
Sjekker rullebane-lengde og AFIS-frekvensen til Bíldudalur flyplass før descent begynner:
![]() Under nedstigningen til Bíldudalur kunne man se at det ikke var mye klaring mellom skyene og fjellene. Alikevel var det nok til at vi trygt kunne nå flyplassen: ![]() ![]() Flyr crosswind til rullebane 05 i Bíldudalur: ![]() Downwind til rullebane 05: ![]() Base til rullebane 05: ![]() ![]() Video av approach, landing og take off: https://www.youtube.com/watch?v=KXsf...g_4ErS0FpKSI96
Bíldudalur flyplass-terminal: ![]() Bare to (tyske?) turister var inne på terminalen: ![]() Takket være en veldig hyggelig AFIS-kontrollør fikk vi et snarvisitt i kontrolltårnet: ![]() Etter både et besøk i tårnet og et på toalettet var det på tide å dra tilbake til Keflavik. TF-KFC skulle nemlig brukes til flyleksjoner senere på dagen ![]() ![]() ![]() Kort finale på rullebane 02 i Keflavik: ![]() ![]() Det danske luftforsvaret hadde tatt turen innom denne ettermiddagen. Deres destinasjon var Grønland. ![]() ![]() Det var det for denne gangen =) Tilbakemeldinger mottas med takk! Last edited by Paulo; 07-08-2014 at 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Tusen takk for turen!
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tøft!
Litt juks å ha kartet på høyre display når man flyr VFR vel? ![]() Dere har ikke tilfeldigvis noen bilder av Canadian Warplane Heritage Museum sin Lancaster som var innom både Keflavik og Reykjavik i dag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Flott å se på-
Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flotte bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Flotte bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flott serie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flotte bilder Paulo
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flotte bilder! Og bra å se en G1000 skjerm UTEN fingeravtrykk!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Paulo Fernandes
|
![]() Quote:
Jo, bra bilder av Lancasteren finnes på Keilirs facebook-side, men jeg tok et selv også: ![]() Quote:
Takk for alle tilbakemeldinger folkens! Last edited by Paulo; 10-08-2014 at 20:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er klart det er bra å bruke alle tilgjengelige hjelpemidler, men jeg for min del, som instruktør, tillater ikke studentene å bruke kartet på G1000 mens de lærer basic navigasjon
![]() ![]() Så du Lancasteren fly? Lite som lager så bra lyd som fire Merlins... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Paulo Fernandes
|
![]()
Vi har aldri brukt G1000 under vår flytrening. Jeg lærte å fly på en DA20 som kun hadde en enkel GPS. Denne ble aldri anvendt under treningen. Det er kun når jeg bygger timer på DA40 at G1000 kommer inn i bildet.
Ja, jeg så Lancasteren fly. Merket ikke noe spesielt på lyden desverre. Men så har vi hatt mye forskjellig flybråk her borte :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Om ikke du flyr executive eller mindre fly tar det nok en stund før du ser igjen noe så fancy som en G1000 som trafikkflyger...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flugmaður
|
![]()
Gode greier og flotte bilder!
Skal til Island å fly litt om en måned, og etter å ha lest denne tråden kjenner jeg at det rister veldig i fly-foten min ![]()
![]() |
#16 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Hva har skjedd med bildene ?? Jeg får bare se en boks for hvert bilde.
Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vannbrøyting på Keflavik | kekker | Småprat | 1 | 22-02-2018 15:28 |
Keflavik-Höfn | Paulo | Bilder & foto | 8 | 17-02-2015 20:19 |
BIKF radar FR24 is up! | scanhorse | Register- og ATC-Forum | 7 | 15-10-2011 18:15 |
OSL - Keflavik | baselutvann | Reiseforum | 8 | 22-06-2010 07:02 |
Uvær og forsinkelser på BIKF, A 380 på plass for å teste landinger i crosswind | TPN | Flyforum | 4 | 12-11-2006 03:39 |