Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2006, 14:33   #1
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Default KLM belastet reisen to ganger

KLM er ikke kommet helt heldig ut ifølge en artikkel hos Forbruker.no Skjer dette hos andre flyselskap eller er det bare KLM som har krøll i datamaskinene sine?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 14:39   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Dette hadde kunnet blitt enkelt loest hvis kunden eller KLM hadde vaert glupe nok til aa ringe banken ...

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 14:49   #3
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Hvis man kontakter banken så har man jo krav på å få pengene tilbak asap(5 dg?). Greit nok at noe har gått galt. Men "forbrukeren" bør jo ringe banken og høre hva de kan gjøre.
storg is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 15:05   #4
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Det var da voldsomt da. Glipper skjer jo fra tid til annen. Gå endelig til avisen med en gang. Er det noe du kan være sikker på så er det at avisene tar saken.

Journalisten oppfordrer reisende med KLMå gå å sjekke bankkontoen; ærlig talt. Hvor dum går det an å bli. Da sjekker jeg heller om jeg har blitt lotto- millionær... uten å spille...
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 15:09   #5
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by litt-amatør
Da sjekker jeg heller om jeg har blitt lotto- millionær... uten å spille...
Jeg venter heller på en telefon fra den kanten... :smokin

....men jeg tror de har rotet bort telefonnummeret mitt....
Old 24-05-2006, 15:22   #6
OEH
ScanFlyer Gold

Men ifølge denne artikkelen kunne jo ikke banken svare på om beløpet var trukket eller reservert. Det er jo nesten det mest utrolige i denne saken.
Uansett er dette svært dårlig reklame for KLM, og de bør nok komme med en skikkelig beklagelse til de kundene som er berørt av dette.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 15:32   #7
jb1
ScanFlyer Rusty

Kunden hadde jo her vært i kontakt med selskapet og har ventet i lang tid på pengene ifølge artikkelen. Det virker ikke som hun har gått rett til avisen. Personlig tror jeg "trusler" til selskapet om å legge saken frem for Forbrukerrådet har god nok virkning. Kompensasjonen KLM tilbyr er jo heller ikke særlig å skryte av, heller tvert imot.
Old 24-05-2006, 16:02   #8
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Somregel er det ikke flyselskapet som føkker opp.. Det er forbindelsen mellom banken og flyselskapet som ikke er helt god.

det som normalt sett skjer (for SAS sin del) er at vi sender anmodning om authorisasjon fra kortselskapet. Er alt i orden med kortet, (ikke sperret,dekning og sånt) så får vi en autorisasjonskode, som sperrer gitt beløp på kontoen til reisende. (på en måte kvittering) fra selskapet som vi gjennomfører billiteringen på.

Når vi kjører vårt oppgjør sender vi denne "kvitteringen" til kortselskapet og vi gjennomfører den faktiske transaksjonen. Da skal sånn i teorien autorisasjonen/sperren opphøre. og her er det ting går galt.

Selv om vi har gjennomført transaksjonen henger fortsatt denne sperren igjen i banken sine systemer og det ser ut som vi har trukket dobbelt opp. Naturligvis ringer kunden fly forbanna til oss. Mens banken glad å uvitende lar dagen gå videre.

Det er banken som må løse opp denne sperra i sine situasjoner. Så som du ser er det ikke nødvendigvis KLM som har tabba seg ut. Men banken/kortleverandøren din som har problemer.

Med andre ord, ta kontakt med banken din å få de til å ordne opp..
Old 24-05-2006, 16:48   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tror heller at personen ( som liker å klage til Forbrukerrådet etc, .det er mange som synes det er herlig å klage og komme i avisa ) har booket samme reisen to ganger og vil ikke innrømme det.

Har selv vært ute for at hvis serveren har stor pågang, spes. i kampanjetider, tar det tid før bekrefelsen kommer.

Dersom man er utålmodig, som også jeg er, tror man at bookingen ikke har gått igjennom og begynner forfra igjen, og booker samme tur to ganger.

Så kommer det etter en tid to bekreftelser på samme tingen.

Jeg har selv gjort det, men har innrømet min feil, kontaktet selskapet og fått annullert det.
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 16:58   #10
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by SQ 777

Tror heller at personen ( som liker å klage til Forbrukerrådet etc, .det er mange som synes det er herlig å klage og komme i avisa ) har booket samme reisen to ganger og vil ikke innrømme det.

Har selv vært ute for at hvis serveren har stor pågang, spes. i kampanjetider, tar det tid før bekrefelsen kommer.

Dersom man er utålmodig, som også jeg er, tror man at bookingen ikke har gått igjennom og begynner forfra igjen, og booker samme tur to ganger.

Så kommer det etter en tid to bekreftelser på samme tingen.

Jeg har selv gjort det, men har innrømet min feil, kontaktet selskapet og fått annullert det.
Men en får vel da to ulike bookingreferanser....mne ikke sikkert alle legger merke til det.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 17:00   #11
OEH
ScanFlyer Gold

Da hadde det vel kanskje blitt oppdaget litt før det hadde gått 9 måneder.
Reisen ble jo betalt i august, og vedkommende ble trukket for beløpet på nytt i mai i år.
Så jeg tror nok ikke det er det som har skjedd i dette tilfellet.

I det andre tilfellet ble jo beløpet for reisen trukket hele 8 ganger.
Så utålmodige at de booker 8 ganger er vel de færreste vil jeg tro.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 17:11   #12
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by jb1

Kunden hadde jo her vært i kontakt med selskapet og ventet i lang tid på pengene ifølge artikkelen. Det virker ikke som hun har gått rett til avisen. Personlig tror jeg "trusler" til selskapet om å legge saken frem for Forbrukerrådet har god nok virkning. Kompensasjonen til tilbyr er jo heller ikke særlig å skryte av, heller tvert imot.
Ja det er klart at dette kan være veldig irriterende og ike bra av KLM. Dårlig reklame også. Var nok litt overivrig i stad, men var så oppgitt over alle innleggene til artikkelen som gikk over alle grenser. Men ikke verst pris t/r Australia for godt under 6000 kr. (Ikke at det er noen unnskyldning!).
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 20:01   #13
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by litt-amatør

Quote:
Originally posted by jb1

Kunden hadde jo her vært i kontakt med selskapet og har ventet i lang tid på pengene ifølge artikkelen. Det virker ikke som hun har gått rett til avisen. Personlig tror jeg "trusler" til selskapet om å legge saken frem for Forbrukerrådet har god nok virkning. Kompensasjonen KLM tilbyr er jo heller ikke særlig å skryte av, heller tvert imot.
Ja det er klart at dette kan være veldig irriterende og ike bra av KLM. Dårlig reklame også. Var nok litt overivrig i stad, men var så oppgitt over alle innleggene til artikkelen som gikk over alle grenser. Men ikke verst pris t/r Australia for godt under 6000 kr. (Ikke at det er noen unnskyldning!).
Hehe, det er lov til å være engasjert. Enig 6000 kr til Australia er det laveste jeg har hørt om noen sinne, kanskje KLM hadde oppgitt feil pris og ville "straffe" henne i etterkant. Uansett, om det banken eller flyselskapet som har skylden i feilen, bør jo den man kontakter ført forsøke å rette opp feilen for kunden, man kan strekke kontraktsmedhjelperprinsippet litt. For kunden er det knekkende likegyldig hvor feilen ligger.
Old 26-05-2006, 01:39   #14
laurenz
ScanFlyer Molded

For min del fremstår Forbruker.no som stadig mer useriøs. Sakene belyses veldig ensidig og motparten får enten ikke forsvare seg eller bare med noen veldig få linjer. Disse fantastiske rådene som journalistene stadig kommer med er ofte enten meningsløst eller rett å slett dumme. Og da har vi enda ikke nevnt de mange tusen innlegg i debatten som ofte er helt på trynet.
Hva som er sant i denne saken får ingen av oss vite men KLM får negativ oppmerksomhet. Kanskje helt uten grunn.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2006, 06:01   #15
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Kutt Visa så slipper man slike problemer... Det finnes dat både Diners Club og Eurocard/MasterCard...
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules