Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2006, 14:33   #1
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,122
Default KLM belastet reisen to ganger

KLM er ikke kommet helt heldig ut ifølge en artikkel hos Forbruker.no Skjer dette hos andre flyselskap eller er det bare KLM som har krøll i datamaskinene sine?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 14:39   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Dette hadde kunnet blitt enkelt loest hvis kunden eller KLM hadde vaert glupe nok til aa ringe banken ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 14:49   #3
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Hvis man kontakter banken så har man jo krav på å få pengene tilbak asap(5 dg?). Greit nok at noe har gått galt. Men "forbrukeren" bør jo ringe banken og høre hva de kan gjøre.
storg is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 15:05   #4
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Det var da voldsomt da. Glipper skjer jo fra tid til annen. Gå endelig til avisen med en gang. Er det noe du kan være sikker på så er det at avisene tar saken.

Journalisten oppfordrer reisende med KLMå gå å sjekke bankkontoen; ærlig talt. Hvor dum går det an å bli. Da sjekker jeg heller om jeg har blitt lotto- millionær... uten å spille...
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 15:09   #5
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Quote:
Originally posted by litt-amatør
Da sjekker jeg heller om jeg har blitt lotto- millionær... uten å spille...
Jeg venter heller på en telefon fra den kanten... :smokin


....men jeg tror de har rotet bort telefonnummeret mitt....
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 15:22   #6
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Men ifølge denne artikkelen kunne jo ikke banken svare på om beløpet var trukket eller reservert. Det er jo nesten det mest utrolige i denne saken.
Uansett er dette svært dårlig reklame for KLM, og de bør nok komme med en skikkelig beklagelse til de kundene som er berørt av dette.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 15:32   #7
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,619
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Kunden hadde jo her vært i kontakt med selskapet og har ventet i lang tid på pengene ifølge artikkelen. Det virker ikke som hun har gått rett til avisen. Personlig tror jeg "trusler" til selskapet om å legge saken frem for Forbrukerrådet har god nok virkning. Kompensasjonen KLM tilbyr er jo heller ikke særlig å skryte av, heller tvert imot.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 16:02   #8
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Somregel er det ikke flyselskapet som føkker opp.. Det er forbindelsen mellom banken og flyselskapet som ikke er helt god.

det som normalt sett skjer (for SAS sin del) er at vi sender anmodning om authorisasjon fra kortselskapet. Er alt i orden med kortet, (ikke sperret,dekning og sånt) så får vi en autorisasjonskode, som sperrer gitt beløp på kontoen til reisende. (på en måte kvittering) fra selskapet som vi gjennomfører billiteringen på.

Når vi kjører vårt oppgjør sender vi denne "kvitteringen" til kortselskapet og vi gjennomfører den faktiske transaksjonen. Da skal sånn i teorien autorisasjonen/sperren opphøre. og her er det ting går galt.

Selv om vi har gjennomført transaksjonen henger fortsatt denne sperren igjen i banken sine systemer og det ser ut som vi har trukket dobbelt opp. Naturligvis ringer kunden fly forbanna til oss. Mens banken glad å uvitende lar dagen gå videre.


Det er banken som må løse opp denne sperra i sine situasjoner. Så som du ser er det ikke nødvendigvis KLM som har tabba seg ut. Men banken/kortleverandøren din som har problemer.

Med andre ord, ta kontakt med banken din å få de til å ordne opp..
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 16:48   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Tror heller at personen ( som liker å klage til Forbrukerrådet etc, .det er mange som synes det er herlig å klage og komme i avisa ) har booket samme reisen to ganger og vil ikke innrømme det.

Har selv vært ute for at hvis serveren har stor pågang, spes. i kampanjetider, tar det tid før bekrefelsen kommer.

Dersom man er utålmodig, som også jeg er, tror man at bookingen ikke har gått igjennom og begynner forfra igjen, og booker samme tur to ganger.

Så kommer det etter en tid to bekreftelser på samme tingen.

Jeg har selv gjort det, men har innrømet min feil, kontaktet selskapet og fått annullert det.
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 16:58   #10
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Quote:
Originally posted by SQ 777


Tror heller at personen ( som liker å klage til Forbrukerrådet etc, .det er mange som synes det er herlig å klage og komme i avisa ) har booket samme reisen to ganger og vil ikke innrømme det.

Har selv vært ute for at hvis serveren har stor pågang, spes. i kampanjetider, tar det tid før bekrefelsen kommer.

Dersom man er utålmodig, som også jeg er, tror man at bookingen ikke har gått igjennom og begynner forfra igjen, og booker samme tur to ganger.

Så kommer det etter en tid to bekreftelser på samme tingen.

Jeg har selv gjort det, men har innrømet min feil, kontaktet selskapet og fått annullert det.
Men en får vel da to ulike bookingreferanser....mne ikke sikkert alle legger merke til det.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 17:00   #11
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Da hadde det vel kanskje blitt oppdaget litt før det hadde gått 9 måneder.
Reisen ble jo betalt i august, og vedkommende ble trukket for beløpet på nytt i mai i år.
Så jeg tror nok ikke det er det som har skjedd i dette tilfellet.

I det andre tilfellet ble jo beløpet for reisen trukket hele 8 ganger.
Så utålmodige at de booker 8 ganger er vel de færreste vil jeg tro.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 17:11   #12
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Quote:
Originally posted by jb1


Kunden hadde jo her vært i kontakt med selskapet og ventet i lang tid på pengene ifølge artikkelen. Det virker ikke som hun har gått rett til avisen. Personlig tror jeg "trusler" til selskapet om å legge saken frem for Forbrukerrådet har god nok virkning. Kompensasjonen til tilbyr er jo heller ikke særlig å skryte av, heller tvert imot.
Ja det er klart at dette kan være veldig irriterende og ike bra av KLM. Dårlig reklame også. Var nok litt overivrig i stad, men var så oppgitt over alle innleggene til artikkelen som gikk over alle grenser. Men ikke verst pris t/r Australia for godt under 6000 kr. (Ikke at det er noen unnskyldning!).
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 20:01   #13
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,619
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Quote:
Originally posted by litt-amatør


Quote:
Originally posted by jb1


Kunden hadde jo her vært i kontakt med selskapet og har ventet i lang tid på pengene ifølge artikkelen. Det virker ikke som hun har gått rett til avisen. Personlig tror jeg "trusler" til selskapet om å legge saken frem for Forbrukerrådet har god nok virkning. Kompensasjonen KLM tilbyr er jo heller ikke særlig å skryte av, heller tvert imot.
Ja det er klart at dette kan være veldig irriterende og ike bra av KLM. Dårlig reklame også. Var nok litt overivrig i stad, men var så oppgitt over alle innleggene til artikkelen som gikk over alle grenser. Men ikke verst pris t/r Australia for godt under 6000 kr. (Ikke at det er noen unnskyldning!).
Hehe, det er lov til å være engasjert. Enig 6000 kr til Australia er det laveste jeg har hørt om noen sinne, kanskje KLM hadde oppgitt feil pris og ville "straffe" henne i etterkant. Uansett, om det banken eller flyselskapet som har skylden i feilen, bør jo den man kontakter ført forsøke å rette opp feilen for kunden, man kan strekke kontraktsmedhjelperprinsippet litt. For kunden er det knekkende likegyldig hvor feilen ligger.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2006, 01:39   #14
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

For min del fremstår Forbruker.no som stadig mer useriøs. Sakene belyses veldig ensidig og motparten får enten ikke forsvare seg eller bare med noen veldig få linjer. Disse fantastiske rådene som journalistene stadig kommer med er ofte enten meningsløst eller rett å slett dumme. Og da har vi enda ikke nevnt de mange tusen innlegg i debatten som ofte er helt på trynet.
Hva som er sant i denne saken får ingen av oss vite men KLM får negativ oppmerksomhet. Kanskje helt uten grunn.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2006, 06:01   #15
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,382
Default Replying to Topic 'KLM belastet reisen to ganger'

Kutt Visa så slipper man slike problemer... Det finnes dat både Diners Club og Eurocard/MasterCard...
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
«Den utrolige reisen» Speedbird TripReports 40 29-12-2012 07:37
FedEx skal ha belastet bedrifter og offentlige kontorer overpris sirpjalle Småprat 0 12-12-2012 11:21
Noen ganger foran, andre ganger bak... Turtle Bilder & foto 12 18-06-2012 21:41
Den lange reisen Norwing TripReports 35 04-01-2011 20:50
Nye bestevenner på reisen Dag Viking Flyforum 3 05-11-2006 19:41


All times are GMT +2. The time now is 19:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.