Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2014, 15:27   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Norwegian Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Det viktigste for enkelte er å komme hjemmefra til hvorsomhelst på kloden for NOK 399,- [punktum]


Meninsgsløs tråd siden kommentaren var til foregående posting i AOC tråden.

Last edited by sail4fun; 28-06-2014 at 16:40. Reason: Meninsgsløs tråd siden kommentaren var til foregående posting i AOC tråden.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 15:31   #2
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Det viktigste for enkelte er å komme hjemmefra til hvorsomhelst på kloden for NOK 399,- [punktum]
Er det noe galt i å ville betale så lite som mulig for en tjeneste?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 15:34   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Så lenge varen eller tjenesten er produsert "fair", nei.
,og det må også være fair å sloss for arbeidsplassene sine ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 15:45   #4
FLIGHT666
Aces High
 
FLIGHT666's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 64
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Er det noe galt i å ville betale så lite som mulig for en tjeneste?
Hva om det går utover arbeidsforhold og sikkerhet? Sålenge du betaler lite, så er det ett fett hvordan de som produserer varen/tjenesten har det, right?
FLIGHT666 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 15:48   #5
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by FLIGHT666 View Post
Hva om det går utover arbeidsforhold og sikkerhet? Sålenge du betaler lite, så er det ett fett hvordan de som produserer varen/tjenesten har det, right?
Det har jeg absolutt ikke sagt. Men man kan vel ikke skylde på forbrukerne for dårlige arbeidsforhold i flybrasjen....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 16:21   #6
FLIGHT666
Aces High
 
FLIGHT666's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 64
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Det har jeg absolutt ikke sagt. Men man kan vel ikke skylde på forbrukerne for dårlige arbeidsforhold i flybrasjen....
Neida, var bare satt på spissen. Flybransjen er jo ikke alene om akkurat det. Så lenge markedet vil ha det billigst mulig, så er det vel den veien det går, dessverre.
FLIGHT666 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 16:22   #7
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Det viktigste for enkelte er å komme hjemmefra til hvorsomhelst på kloden for NOK 399,- [punktum]
Ja det er rart med det......
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	898
Size:	49.9 KB
ID:	37167  

Last edited by Cockpitview; 28-06-2014 at 16:33.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 19:03   #8
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Det er flyselskapenes ansvar å prise sine tjenester slik at de kan møte de utgifter driften krever.

Man kan ikke holde passasjerene ansvarlig for lave priser. Priser man en reise jorden rundt til kr. 399, 299, eller 199 må man regne med at den også blir solgt for 399, 299 eller 199. med mindre man kun annonserer denne prisen, men ikke har lagt ut sete til denne prisen. Men da er det andre mekanismer som slår inn.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 19:49   #9
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Meninsgsløs tråd siden kommentaren var til foregående posting i AOC tråden.
Utsagnet var vel like meningsløst i AOC tråden vil jeg tro....
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 20:07   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Utsagnet var vel like meningsløst i AOC tråden vil jeg tro....
Tja , hvem vet, foregående poster i AOC tråden er jo borte , så derfor helt meningsløst.

Men det er jo slik her at man ikke skal ha noen som helst sympati for hverken FD eller Cabinansatte da passer man ikke inn i et flyprat forum...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 20:11   #11
wilhelm
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Oslo, Norway
Posts: 368
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Er det noen som velger den dyreste banken/mobilleverandøren, dersom du ikke føler du får noe ekstra igjen? Flybransjen er ikke spesiell, det er lavprisaktører og tøff konkurranse i andre bransjer også.

w
wilhelm is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 20:14   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Tja , hvem vet, foregående poster i AOC tråden er jo borte , så derfor helt meningsløst.

Men det er jo slik her at man ikke skal ha noen som helst sympati for hverken FD eller Cabinansatte da passer man ikke inn i et flyprat forum...
Dette har jo lite med sympati eller ikke å gjøre... Er det slik at du oppriktig tror at det er kundenes feil at vilkårene til de ansatte er slik de er? Som påpekt gjentatte ganger så er det ikke vårt ansvar å sette priser, og vi velger normalt fra et sett av priser som flyselskapene gjør tilgjengelige for oss. Litt på samme måte som når du handler i lokalbutikken din. Du ber neppe om å betale mer enn det som står på prislappen. Ergo, slutt å legge skylden for elendigheten på kundene.

I tillegg er det nå engang slik at lavere priser gir større volum og større behov for ansatte i sektoren, men "problemet" er vel at de som jobber i etablerte selskaper som alltid har vært der føler at denne økningen ikke er "nødvendig" og at dette "bare" er LCC-trafikk (og bidrar til behov for ansatte i feil type selskaper).

Last edited by TOS; 28-06-2014 at 20:19.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 20:16   #13
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Om man betaler dyrt har man da noen garanti at de som fortjener det får mer av pengene?
En Samsung S5 eller Iphone av nyeste variant er ikke mye dyrere å produsere enn billigste utgave, og kineseren som lodder kretskortene får 15kr timen (vill gjettning) åkkesom
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 28-06-2014 at 20:18.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 20:53   #14
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Myndighetene ansvar: Regulere blandt annet sikkerhet og arbeidsforhold
Flyselskapenes ansvar: Gi forbrukerne best mulig tilbud innenfor de reglene som gjelder
Kundenes ansvar: Velge det tilbudet som ser ut til å passe dem best
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 21:06   #15
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,152
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Beste innlegg så langt her er det robertaas som har kommet med!

Helt enig!!

Ofte spiller pris liten rolle om man MÅ være et sted til gitt tid, så disse billigprisene får man sjelden brukt da men ikke vet lenge i forveien hvor man er. Kan har flaks å finne noe som passer, men tiden er viktigere enn pris for noen av oss!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 21:10   #16
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Flyselskapenes ansvar: Gi forbrukerne best mulig tilbud innenfor de reglene som gjelder
Er ikke helt enig med deg. Flyselskapenes ansvar er etter mitt syn å prise sine tjenester slik at de først og fremst møter myndighetenes krav, men også skaffe størst mulig overskudd for sine eiere slik at de får best mulig avkastning på sine investeringer. Begge disse kravene kan by på utfordringer i en konkurransesituasjon, men konkurransen fritar ikke flyselskapene for å prise sine tjenester slik at de tjener penger.

Uansett er det ikke kundenes ansvar å sørge for flyselskapenes overlevelse. Men man ser jo at ansatte innen bransjen selv velger bort de dyreste billettene, selv om de vet at dette er med på å redusere selskapenes mulighet til å tilby de ansatte gode vilkår.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 21:19   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Myndighetene ansvar: Regulere blandt annet sikkerhet og arbeidsforhold
Flyselskapenes ansvar: Gi forbrukerne best mulig tilbud innenfor de reglene som gjelder
Kundenes ansvar: Velge det tilbudet som ser ut til å passe dem best
Dette er vel mer et ideal enn realitet. Spesielt i en internasjonal bransje. Realiteten er at "ansvar" kan strykes ut.

Myndighetene legger opp til det beste for egne innbyggere, selskaper, ansatte og kunder. Det beste er vel en middelvei mellom pris/kostnader/sikkerhet/miljø, men ulike politiske konstruksjoner gir vidt forskjellige forhold. Flyselskapene sørger for å gi det beste resultatet som eierne ønsker. Kundene velger det de føler for. I andre bransjer finnes ulike merkeordninger, som f.eks. fairtrade, godt norsk, nøkler, svane osv. Så kan kundene velge det om de ønsker.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 21:19   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post

Uansett er det ikke kundenes ansvar å sørge for flyselskapenes overlevelse. Men man ser jo at ansatte innen bransjen selv velger bort de dyreste billettene, selv om de vet at dette er med på å redusere selskapenes mulighet til å tilby de ansatte gode vilkår.



Vidar
Ja, det er vel piloter her inne som skryter av hvor lite de betaler for billettene når de er på fritidsreiser, så mye for solidaritet. Lommeboka styrer, men fine ord på et forum er selvsagt gratis.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 21:21   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Quote:
Flyselskapenes ansvar: Gi forbrukerne best mulig tilbud innenfor de reglene som gjelder
Ja , derfor vrir DY seg unna Norge, hvor de ikke klarer å holde seg innefor lovverket.
Og pokker, det funagere vist ikke fra Irland mot USA heller gitt

Så til 399,- , som jeg skriver "til hele verden" , ikke bare et tilfeldig tilbud til MOL eller LHR... , ser man foskjellen ?

SAS og DY hadde hvor mange hundre millioner i underskudd i Q1 ?

Forbruker som kjøper produkter , varer, tjenester må da gjerne være så blide de vil.
Så man den artikkelen om hun som kjøpte bukse på billig butikk og fant en lapp med bønn om hjelp fra Kinesisk 'fengsels' arbeider ?

Vel, sommeren er for fin til å kaste bort på å løpe i sirkel
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 21:23   #20
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Er ikke helt enig med deg. Flyselskapenes ansvar er etter mitt syn å prise sine tjenester slik at de først og fremst møter myndighetenes krav, men også skaffe størst mulig overskudd for sine eiere slik at de får best mulig avkastning på sine investeringer. Begge disse kravene kan by på utfordringer i en konkurransesituasjon, men konkurransen fritar ikke flyselskapene for å prise sine tjenester slik at de tjener penger.
Jeg tolker deg dithen at du mener at prisene til Ryanair er for høye og prisene til SAS er altfor lave.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bruker det være mye folk Oslo - Kirkenes på en mandag? Norge Rundt På 14 Dager Småprat 19 10-07-2012 14:38
I serien fulle folk på fly... Tertit54 Flyforum 3 08-06-2009 18:16
Hvordan kan det bli så billig ? Farmer Flyforum 4 25-05-2008 00:14


All times are GMT +2. The time now is 22:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.