Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Småprat (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Det viktigste for folk er å fly billig (splittet) (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=126270)

sail4fun 28-06-2014 15:27

Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Det viktigste for enkelte er å komme hjemmefra til hvorsomhelst på kloden for NOK 399,- [punktum]


Meninsgsløs tråd siden kommentaren var til foregående posting i AOC tråden.

Dash 28-06-2014 15:31

Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul
 
Quote:

Originally Posted by sail4fun (Post 942458)
Det viktigste for enkelte er å komme hjemmefra til hvorsomhelst på kloden for NOK 399,- [punktum]

Er det noe galt i å ville betale så lite som mulig for en tjeneste?

sail4fun 28-06-2014 15:34

Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul
 
Så lenge varen eller tjenesten er produsert "fair", nei.
,og det må også være fair å sloss for arbeidsplassene sine ?

FLIGHT666 28-06-2014 15:45

Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul
 
Quote:

Originally Posted by Dash (Post 942459)
Er det noe galt i å ville betale så lite som mulig for en tjeneste?

Hva om det går utover arbeidsforhold og sikkerhet? Sålenge du betaler lite, så er det ett fett hvordan de som produserer varen/tjenesten har det, right?

Dash 28-06-2014 15:48

Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul
 
Quote:

Originally Posted by FLIGHT666 (Post 942464)
Hva om det går utover arbeidsforhold og sikkerhet? Sålenge du betaler lite, så er det ett fett hvordan de som produserer varen/tjenesten har det, right?

Det har jeg absolutt ikke sagt. Men man kan vel ikke skylde på forbrukerne for dårlige arbeidsforhold i flybrasjen....

FLIGHT666 28-06-2014 16:21

Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul
 
Quote:

Originally Posted by Dash (Post 942467)
Det har jeg absolutt ikke sagt. Men man kan vel ikke skylde på forbrukerne for dårlige arbeidsforhold i flybrasjen....

Neida, var bare satt på spissen. Flybransjen er jo ikke alene om akkurat det. Så lenge markedet vil ha det billigst mulig, så er det vel den veien det går, dessverre.

Cockpitview 28-06-2014 16:22

Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul
 
1 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by sail4fun (Post 942458)
Det viktigste for enkelte er å komme hjemmefra til hvorsomhelst på kloden for NOK 399,- [punktum]

Ja det er rart med det......

LN-VLE 28-06-2014 19:03

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Det er flyselskapenes ansvar å prise sine tjenester slik at de kan møte de utgifter driften krever.

Man kan ikke holde passasjerene ansvarlig for lave priser. Priser man en reise jorden rundt til kr. 399, 299, eller 199 må man regne med at den også blir solgt for 399, 299 eller 199. med mindre man kun annonserer denne prisen, men ikke har lagt ut sete til denne prisen. Men da er det andre mekanismer som slår inn.



Vidar

Cockpitview 28-06-2014 19:49

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Quote:

Originally Posted by sail4fun (Post 942458)
Meninsgsløs tråd siden kommentaren var til foregående posting i AOC tråden.

Utsagnet var vel like meningsløst i AOC tråden vil jeg tro....

sail4fun 28-06-2014 20:07

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Quote:

Originally Posted by Cockpitview (Post 942528)
Utsagnet var vel like meningsløst i AOC tråden vil jeg tro....

Tja , hvem vet, foregående poster i AOC tråden er jo borte , så derfor helt meningsløst.

Men det er jo slik her at man ikke skal ha noen som helst sympati for hverken FD eller Cabinansatte da passer man ikke inn i et flyprat forum...

wilhelm 28-06-2014 20:11

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Er det noen som velger den dyreste banken/mobilleverandøren, dersom du ikke føler du får noe ekstra igjen? Flybransjen er ikke spesiell, det er lavprisaktører og tøff konkurranse i andre bransjer også.

w

TOS 28-06-2014 20:14

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Quote:

Originally Posted by sail4fun (Post 942533)
Tja , hvem vet, foregående poster i AOC tråden er jo borte , så derfor helt meningsløst.

Men det er jo slik her at man ikke skal ha noen som helst sympati for hverken FD eller Cabinansatte da passer man ikke inn i et flyprat forum...

Dette har jo lite med sympati eller ikke å gjøre... Er det slik at du oppriktig tror at det er kundenes feil at vilkårene til de ansatte er slik de er? Som påpekt gjentatte ganger så er det ikke vårt ansvar å sette priser, og vi velger normalt fra et sett av priser som flyselskapene gjør tilgjengelige for oss. Litt på samme måte som når du handler i lokalbutikken din. Du ber neppe om å betale mer enn det som står på prislappen. Ergo, slutt å legge skylden for elendigheten på kundene.

I tillegg er det nå engang slik at lavere priser gir større volum og større behov for ansatte i sektoren, men "problemet" er vel at de som jobber i etablerte selskaper som alltid har vært der føler at denne økningen ikke er "nødvendig" og at dette "bare" er LCC-trafikk (og bidrar til behov for ansatte i feil type selskaper).

jameson82 28-06-2014 20:16

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Om man betaler dyrt har man da noen garanti at de som fortjener det får mer av pengene?
En Samsung S5 eller Iphone av nyeste variant er ikke mye dyrere å produsere enn billigste utgave, og kineseren som lodder kretskortene får 15kr timen (vill gjettning) åkkesom

robertaas 28-06-2014 20:53

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Myndighetene ansvar: Regulere blandt annet sikkerhet og arbeidsforhold
Flyselskapenes ansvar: Gi forbrukerne best mulig tilbud innenfor de reglene som gjelder
Kundenes ansvar: Velge det tilbudet som ser ut til å passe dem best

kimpe 28-06-2014 21:06

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Beste innlegg så langt her er det robertaas som har kommet med!

Helt enig!!

Ofte spiller pris liten rolle om man MÅ være et sted til gitt tid, så disse billigprisene får man sjelden brukt da men ikke vet lenge i forveien hvor man er. Kan har flaks å finne noe som passer, men tiden er viktigere enn pris for noen av oss!

Kim

LN-VLE 28-06-2014 21:10

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Quote:

Originally Posted by robertaas (Post 942556)
Flyselskapenes ansvar: Gi forbrukerne best mulig tilbud innenfor de reglene som gjelder

Er ikke helt enig med deg. Flyselskapenes ansvar er etter mitt syn å prise sine tjenester slik at de først og fremst møter myndighetenes krav, men også skaffe størst mulig overskudd for sine eiere slik at de får best mulig avkastning på sine investeringer. Begge disse kravene kan by på utfordringer i en konkurransesituasjon, men konkurransen fritar ikke flyselskapene for å prise sine tjenester slik at de tjener penger.

Uansett er det ikke kundenes ansvar å sørge for flyselskapenes overlevelse. Men man ser jo at ansatte innen bransjen selv velger bort de dyreste billettene, selv om de vet at dette er med på å redusere selskapenes mulighet til å tilby de ansatte gode vilkår.



Vidar

Superhai 28-06-2014 21:19

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Quote:

Originally Posted by robertaas (Post 942556)
Myndighetene ansvar: Regulere blandt annet sikkerhet og arbeidsforhold
Flyselskapenes ansvar: Gi forbrukerne best mulig tilbud innenfor de reglene som gjelder
Kundenes ansvar: Velge det tilbudet som ser ut til å passe dem best

Dette er vel mer et ideal enn realitet. Spesielt i en internasjonal bransje. Realiteten er at "ansvar" kan strykes ut.

Myndighetene legger opp til det beste for egne innbyggere, selskaper, ansatte og kunder. Det beste er vel en middelvei mellom pris/kostnader/sikkerhet/miljø, men ulike politiske konstruksjoner gir vidt forskjellige forhold. Flyselskapene sørger for å gi det beste resultatet som eierne ønsker. Kundene velger det de føler for. I andre bransjer finnes ulike merkeordninger, som f.eks. fairtrade, godt norsk, nøkler, svane osv. Så kan kundene velge det om de ønsker.

Dag Viking 28-06-2014 21:19

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Quote:

Originally Posted by LN-VLE (Post 942567)

Uansett er det ikke kundenes ansvar å sørge for flyselskapenes overlevelse. Men man ser jo at ansatte innen bransjen selv velger bort de dyreste billettene, selv om de vet at dette er med på å redusere selskapenes mulighet til å tilby de ansatte gode vilkår.



Vidar

Ja, det er vel piloter her inne som skryter av hvor lite de betaler for billettene når de er på fritidsreiser, så mye for solidaritet. Lommeboka styrer, men fine ord på et forum er selvsagt gratis.

sail4fun 28-06-2014 21:21

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Quote:

Flyselskapenes ansvar: Gi forbrukerne best mulig tilbud innenfor de reglene som gjelder
Ja , derfor vrir DY seg unna Norge, hvor de ikke klarer å holde seg innefor lovverket.
Og pokker, det funagere vist ikke fra Irland mot USA heller gitt

Så til 399,- , som jeg skriver "til hele verden" , ikke bare et tilfeldig tilbud til MOL eller LHR... , ser man foskjellen ?

SAS og DY hadde hvor mange hundre millioner i underskudd i Q1 ?

Forbruker som kjøper produkter , varer, tjenester må da gjerne være så blide de vil.
Så man den artikkelen om hun som kjøpte bukse på billig butikk og fant en lapp med bønn om hjelp fra Kinesisk 'fengsels' arbeider ?

Vel, sommeren er for fin til å kaste bort på å løpe i sirkel

robertaas 28-06-2014 21:23

Re: Det viktigste for folk er å fly billig (splittet)
 
Quote:

Originally Posted by LN-VLE (Post 942567)
Er ikke helt enig med deg. Flyselskapenes ansvar er etter mitt syn å prise sine tjenester slik at de først og fremst møter myndighetenes krav, men også skaffe størst mulig overskudd for sine eiere slik at de får best mulig avkastning på sine investeringer. Begge disse kravene kan by på utfordringer i en konkurransesituasjon, men konkurransen fritar ikke flyselskapene for å prise sine tjenester slik at de tjener penger.

Jeg tolker deg dithen at du mener at prisene til Ryanair er for høye og prisene til SAS er altfor lave.


All times are GMT +2. The time now is 20:44.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.