![]() |
|
![]() |
#1 |
Anthill kicker
|
![]()
Det rapporteres om at Kineseren Huang Nubo kjöpte seg opp 1,000 mäl kyst-areal i Troms, med utvikling av luksusferieanlegg for rike Kinesere i Lyngsalpe-omrädet som prosjekt ?
Lik Thomas'er, som krever ä se for ä tro, Flyprat-venner, fölg mine öyne : for meg er dette förste steg av et större kinesisk strategisk inntog i Nord-Norge ... i naer fremtid ser vi at de begynner ä snuse pä idéen ä ta over kontroll pä Wideröe ? Spörsmäl til de som dette berörer : hvorfra stemmer Huang Nubo's mangfoldige milliarder ?? http://e24.no/naeringsliv/kjoepte-1-...troms/22988659 http://www.ft.com/intl/cms/s/0/26b0f...#axzz31wjWQyVB |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Om noen kinesere er interessert i Widerøes så er det nok lettere veier enn ved å etablere resorts i Nord-Norge.
![]() |
#3 |
Anthill kicker
|
![]()
Kinesere tenker i tids-spenn pä "fem generasjoner" ... videre vet de at de ikke er velkomne som Investorer i ekonomisk strategiske assets i Norge. Jeg viser til Island's bestemte avvisning av Huang Nubo. Derfor er veien gjennom strämenn en mulighet, noe som krever naert forhold og personlig omgang. Geografisk innmarsj med stille flaggfestning er oftest "förste steg" taktisk sett, kort detter oppfulgt med et visst antall kinesiske innflytter-familier ... de laerer seg spräket, sender barna pä skole. För du vet bedre räd, finner du kinesere overalt i omegnen, som kjöper seg inn i samfunnet, bedrift etter bedrift. Penger styres frem etter behov, i overflod. Snart er naeringslivet styrt av kinesere, enten direkt eller gjennom fidei commis (strämenn).
Men kanskje jeg tar feil, Superhai ... kanskje er Huang Nubo's utspill en Guds Velsignelse for alle berörte i omrädet ? http://chinawatchcanada.blogspot.fr/...e-iceland.html Last edited by Frequent Traveller; 17-05-2014 at 10:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Han er en investor, som driver med eiendom og med fokus på fritidsområder. Om han blir sett på som guds velsignelse, kommer nok ann på øyet som ser. Men sannsynligvis like stor velsignelse som f.eks. Olav Thon.
Det er heller ikke en hemmelighet at han har bånd til makten i Beijing, som sikkert har sine interesser, men det er en globalisert verden og mye av det vi omgir oss med har liten egennasjonal tilhørighet. Men Widerøe ser jeg fortsatt som utenfor en kinesisk eiendomsmagnats interesse, og Kinas større økonomiske og politiske interesser. At andre kinesiske investorer kan være interessert er mulig, på samme vis som også amerikanske og europeiske.
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Litt drøyt kanskje .. Ser 'frykten', men det er jo egentlig ikke særlig annerledes enn andre 'feriekolonier' som er opprettet utenlands .. amerikanske cruiseselskapers selvdrevne eiendommer på diverse karibiske øyer f.eks ... Dette vil jo også tilføre distriktet gode penger i arbeidsplasser og skatteinntekter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Anthill kicker
|
![]()
Kinesere er drevne forretnings-strateger, som vet at uforstyrret vekst er avhengig av evnen ä fritt kunne styre logistikken inn og ut av omrädet hvor man opererer fra ... jeg spär tre typer nye utviklinger etter kort tid : 1. opprettelse av luksus-cruiser i omrädet med forgreninger bl.a. rundt Nordkapp östover (cf Balearia-modellen); 2. intensifisering av Executive Aircraft-operasjoner v/TOS (eller finns det en annen flyplass naermere Lyngen ?), med Huang Nubo's gjester (venner, kunder, forretnings-bekjentskaper, politiske relasjoner ...); og 3. initiering av kupp pä Wideröe-aksjene, först gjennom naive - pengeglade - strämenn, deretter i äpent dagslys, med 100 % kontroll av selskapet som mälsetning.
Overdreven fantasi ? --- eller heller kald nöktern synskhet ? ... "time will show" ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg kan ikke se at dette skal være noe å bekymre seg for. Det er tross alt en relativt liten investering det er snakk om, hvor det verste som kan skje er at det reiser en haug med rike kinesere dit for å bruke penger. Jeg hadde vært mer skeptisk til at kinesiske selskaper kjøper opp norske, høyteknologisk selskaper, som f. eks. Elkem. Eller at de bygger mobilnett for Telenor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Det er dog en ting du glemmer i konspirasjonsiveren din, Widerøe kan ikke eies med mer en 49,9% av et selskap utenfor EU/EØS skal de ha lov til å operere her Selv jobbet jeg nesten to år med kinesiske eiere i den forrige jobben min (ja, med direkte link til den kinesiske staten) og det var helt problemfritt, og langt bedre enn med den forrige eieren, styrt av en viss tidligere kjøpmann. Og basert på mine erfaringer så vil jeg f.eks foretrekke kinesiske eiere i forhold til f.eks amerikanske. Widerøe overlevde å være eiet av SAS.....da takler de definivt kinesere. Selv om jeg ikke tror det blir noe av og du driver å legger sammen 1+1 og får det til å bli 5 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Utrolig kanskje, men det finner drevne forretningsstrateger i nært samtlige land, selv om ikke alle har samme ressursene å boltre seg med.
Det er vel noe de allerede gjør...
![]() |
#12 | |
Anthill kicker
|
![]() Quote:
Aerlig talt, dog jeg ikke regner meg selv som "EN AV DE BERÖRTE" av denne Huang Nubo-affaeren (selv er jeg boende i Toulouse), var - som sagt andre steder - min bestefar fast beboende i Shanghai fra ca 1907 til 1943, min far ble födt i Shanghai og fra min 3/4-engelsk-aettede bestemors side og hennes (antatte) 1/4 kinesisk nedstamming, regner jeg selv antagelig ä ha 1/16-dels kinesisk blod. Sä tro meg när jeg sier : stol ikke pä en Kineser, man vet ikke hva de kan finne pä för det er for sent ! Til Wideröe-eiere idag sier jeg : pass godt pä aksjene deres, folkens ! Ingen kan si at Frequent Traveller ikke har gitt dere god Advarsel ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Men det er over 1 mrd. kinesere, og blant de er det ærlige folk og også uærlige...statistisk lov tilsier at begge grupper er mye større enn befolkningen i Norge. Quote:
![]() Ellers så sitter du ikke så trygt nede i Toulouse. L'affaire Nubo har strukket sine armer andre steder, og hvem vet hva slags uhyggelige planer han har pønsket ut mens han har fartet rundt i franskelandet. http://www.crt-nordpasdecalais.fr/20...lité-chinoise/ Ellers hvis man er kjent i kinesisk tungemål så kan man studere den mer filantropiske siden av Huang Nubo her: http://h.inkphp.com Jeg tenkte det, men var ikke helt sikker.
![]() |
![]() |
#15 | |
Anthill kicker
|
![]() Quote:
Huang Nubo er en Filantrop, sier du ? Da er jo alt iorden, Brave New World ... nok om dette ? Og Superhai, ingen "selvinkriminering" fra min side : familien er jeg stolt av ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg ser egentlig ingen logikk i at kineserne skulle være interessert i WF .. vi har jo ingen fly som kan nå Kina. SAS, derimot ......
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Upgrade me....
|
![]()
Ganske heftig å vinkle denne investeringen til at noen skulle kjøpe opp WF.
Kineserne er kjent for en ting spesielt, og det er at de er svært proteksjonistisk ovenfor sine prosjekter, og nok kommer til å levere så mye som mulig av tjenester selv. Samt legge igjen så lite som mulig. Noe sier meg at det blir å angre på denne, vet ikke helt hva, men magefølelsen omkring denne greia er sterk. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny runde med anbud i Nord-Norge | Discus | Flyforum | 12 | 25-08-2016 14:28 |
Virgin Atlantic inntar Norge | Robin882 | Flyforum | 6 | 08-10-2009 22:15 |
Julestjerne over Nord-Norge med F-16 | LN-MEH | Flyforum | 11 | 19-12-2008 15:44 |
Norwegian med sommerkampanje til Nord-Norge | DY | Flyforum | 0 | 23-05-2005 16:13 |