Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-02-2014, 08:00   #1
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

hegnar.no skriver at Avinor ønsker flere langruter fra OSL.
I tillegg til Norwegian og SAS jobber Avinor mot både amerikanske og asiatiske selskaper for økt IC satsing fra OSL.

Les artiklen her: http://www.hegnar.no/okonomi/article756042.ece
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 08:03   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,895
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Tja, da bør de begynne med markedsavdelingen på OSL

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121921
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 08:55   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tja, da bør de begynne med markedsavdelingen på OSL

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121921

Hvis man leser Aftenposten (papir, kommer vel på nett), så kan det virke som de ikke er interessert i Emirates og andre selskaper fra Europa og Midt-Østen.

Dag Falk-Pedersen/Avinor mener blant annet at:
Quote:
  • Passasjerene bør unnngå å måtte bytte fly i HEL, CPH og ARN for å få kortere reisetid
  • Det er feil at billettintektene skal havne i København, London eller Frankfurt
  • Direktefly til mange steder i verden vil styrke norsk næringsliv
  • Han ønsker ikke distriktskamp, og mener at OSL er eneste naturlige satsingen i Norge
  • Han tror ikke SAS og DY løser "problemet" alene
  • Han mener det ikke nytter å få inn flere Europeiske eller Midt-Østen-baserte selskaper (de flyr bare nordmenn til andre huber, sier han)
  • Han innrømmer at det er en smule trangt på OSL akkurat nå, og at transferproblematikken må løses.
Her er det etter min mening mye politikk, hummer og kanari, og mye som ikke henger på greip. Slik jeg leser det så vil han at inntektene skal komme norsk selskaper til gode, og hvis det ikke gøre det så skal de gå til selskaper lang avgårde, som i Asia og USA. Europeiske og sandkasseselskaper må holdes langt unna.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 09:03   #4
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

På radioen ble det sagt at de "vil ha slutt på lekasjen til CPH, FRA og LHR".
.De snakket om 20 nye ruter. Ganske urealistisk vil jeg tro.
Jeg tror de fleste faktisk er fornøyde med å connecte. Man kan jo faktisk nå de fleste steder i verden med one stop fra OSL, så jeg er litt usikker på om en drøss med nye langruter frs OSL rett og slett er nødvendig og liv laga.
Selv synes jeg tilbudet er godt nok som det er.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 09:22   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Det ville vaere hyggelig med flere interkontinentale ruter fra OSL, men aa si at de ikke oensker flere fra Midt-Oesten er aa skyte seg selv i foten fordi de flyr folk til huber. De aller fleste selskaper flyr til sine huber og flyr dem gjerne videre, og dette er selvsagt en del av grunnlaget for rutens eksistens. Det gjelder de fleste av dagens utenlandske langdistanseselskaper som ikke er fra Europa eller Midt-Oesten ogsaa. De maa gjerne satse paa aa faa Korean eller et Kinesisk selskap til OSL, men jeg ville ikke forsoeke aa stenge for Etihad eller Emirates. Det er ikke realistisk aa ha veldig mange langruter med hoey frekvens fra OSL da grunnlaget er for lite og OSL maa forbedre transfer prosedyrer og Non-Schengen omraadet, som til tider er overfylt. Saerlig ved forsinkelser er det et trist sted aa vente.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 09:36   #6
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Håper ikke dette nå er et utspill etter en ny Emirates utsettelse..

Avinor/OSL burde ta vare på de som ønsker å satse fra bakvendtlandet, vi er fortsatt bare 5 mill personer her. Dubai som hub/one stop er helt strålende...
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 09:56   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,922
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Det blir jo litt "hei-hopp" å si at de ikke vil har flere fra midtøsten. Hadde sikker vært gøy å få Qantas, Cathay og Southwest Airlines til OSL, men det er vel ikke det som skjer over natta.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 09:56   #8
ole99
:-)
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 102
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
På radioen ble det sagt at de "vil ha slutt på lekasjen til CPH, FRA og LHR".
Kan OSL konkurrere om transferpassasjerene som idag flyr via CPH, FRA, AMS og LHR på ruter til / fra Nord-Amerika og Østen med tanke på den geografiske beliggenheten og eventuelle nye transferfordninger som er på vei? Hva med DXB og Doha?
ole99 is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 11:46   #9
Epilef
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 310
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

det har litt og så også transfer på innlands flyene
flere som velger heller å fly til CPH, FRA, AMS for å slippe å ha nytt check-in enn å surre rundt med bagasjen og sånt når de "mellomlander" i OSL
Epilef is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 12:19   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Epilef View Post
flere som velger heller å fly til CPH, FRA, AMS for å slippe å ha nytt check-in enn å surre rundt med bagasjen og sånt når de "mellomlander" i OSL
Det er jo faktisk en av de tingene Avinor tar opp som problematisk, og treffer spikeren på hodet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 12:56   #11
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Epilef View Post
det har litt og så også transfer på innlands flyene
flere som velger heller å fly til CPH, FRA, AMS for å slippe å ha nytt check-in enn å surre rundt med bagasjen og sånt når de "mellomlander" i OSL
Jeg ser på det som et lite mål i seg selv å slippe transfer på OSL
RJon is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 13:59   #12
kosvines
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

For oss på vestlandet er det ikke noe aktuelt med OSL hvis en skal vestover. Østover er det egentlig det samme. Er like så greit å mellomlande i Europa fremfor i Oslo.
kosvines is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 14:13   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Quote:
Originally Posted by kosvines View Post
For oss på vestlandet er det ikke noe aktuelt med OSL hvis en skal vestover. Østover er det egentlig det samme. Er like så greit å mellomlande i Europa fremfor i Oslo.
Skjønner at dette er prinsipielt i stedet for rasjonelt, siden vestlandet-OSL-USA gir kortere reisetid enn vestlandet-AMS/FRA/CPH-USA. Dette på grunn av høyere frekvens mellom OSL og vestlandet enn OSL og kontinentet, og total tilbakelagt distanse.
Selvsagt under forutsetning at man gjør omlegginger slik at toll-tullet forsvinner.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 14:17   #14
kosvines
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Men frekvensene er ofte bedre fra AMS/FRA og videre ut i verden enn OSL, så er som oftest ingen problem med kjapp stopp.

Ellers er jo LHR også et greit alternativ med høy frekvens til f.eks USA. Forutsatt en kan holde seg på samme terminal.
kosvines is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 15:02   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Quote:
Originally Posted by kosvines View Post
For oss på vestlandet er det ikke noe aktuelt med OSL hvis en skal vestover. Østover er det egentlig det samme. Er like så greit å mellomlande i Europa fremfor i Oslo.
Det ikke alle som vet at utflydd distanse til USA er kortere fra Vestlandet via OSL enn via europeiske huber

Eksempel for Bergen til Newark:
BGO-OSL-EWR = 6275 km
BGO-LHR-EWR = 6619 km (7,2% ekstra flydd distanse)
BGO-AMS-EWR = 6774 km (8,0% ekstra flydd distanse)
BGO-CPH-EWR = 6905 km (10,0% ekstra flydd distanse)
BGO-FRA-EWR = 7388 km (17,7% ekstra flydd distanse)

Regner med også at det er hyppigere frekvens mellom OSL og BGO enn mellom BGO og de andre hubene. Dermed bør det være en rimelig stor sjanse for å reise via OSL fra Vestlandet vestover vil ha kortere reisetid, selv med ekstraarbeidet på returen på Gardermoen, enn det vil ta å reise via de andre hubene. Da har vi tilbakevist en myte også i dag.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 11-02-2014 at 15:11.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 15:04   #16
kosvines
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Var ikke klar over den forholdsvis store forskjellen der.
kosvines is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 15:21   #17
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Det er vel og bra at man ønsker det og nye toner fra Avinor. Men hvordan har de tenkt til å gjøre dette? Hvilken strategi ser de for seg og hva tenker de å gjøre annerledes enn dagens "vente-strategi"? Det er det som er interessant.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 15:21   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Du er ikke alene om det kosvines. Tro og vite er to forskjellige ting - og vestlendingene så vel som sørlendinger frekventerer bedehusene ofte

KRS-OSL-EWR = 6230 km
KRS-AMS-EWR = 6574 km (5,5% ekstra flydd distanse)
KRS-CPH-EWR = 6624 km (6,3% ekstra flydd distanse)
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 15:23   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,384
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er vel og bra at man ønsker det og nye toner fra Avinor. Men hvordan har de tenkt til å gjøre dette?
Hørt rykter om en ny vaffeloppskrift .....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 15:23   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,895
Default Re: Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er vel og bra at man ønsker det og nye toner fra Avinor. Men hvordan har de tenkt til å gjøre dette? Hvilken strategi ser de for seg og hva tenker de å gjøre annerledes enn dagens "vente-strategi"? Det er det som er interessant.
Spørsmålet er vel ganske berettiget, og man kan lure på om de faktisk gjør noe eller bare forsøker signalisere at de later som de gjør noe

Uansett så kreves det litt mer innsats enn å bare justere på vaffelrøren
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian: Vil droppe nye langruter fra OSL ENGM RAMP Flyforum 60 23-03-2013 02:32
Ny SAS-sjef vil ikke love nye langruter Flying-news Flyforum 11 04-02-2011 12:07
Litt fler Osl-bilder, for den som vil se.. petru26 Bilder & foto 8 24-04-2008 06:23
Avinor vil ha flere ruter fra nord AirbusTrond Flyforum 4 16-05-2007 09:58
Ennå fler bilder fra Gardermoen *airliner seson is open* TigerBlack Flyforum 4 09-05-2006 16:40


All times are GMT +2. The time now is 20:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.