![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Norwegian markedsverdi i dag i følge diverse media: 10,3 milliarder NOK
Til sammenligning så har SAS en markedsverdi på 4,4 milliarder NOK Kan dette virkelig være tilfelle ? At Norwegian er over dobbelt så mye verdt enn SAS ? http://e24.no/boers-og-finans/naa-er...arder/20364775 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
|
![]()
At Norwegian sin egenkapital er mer verdt er ikke så rart
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Kjos skal ha all mulig honør for den jobben han gjør med å bygge opp selskapet sitt. Greit jeg jobber (intil videre) for konkurenten hans, men det er bare å bli imponert over at han klarer å få selskapet til å gå såpass bra.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Verdivurdering er ofte et kompromiss mellom vekst og resultat. At DY har en slik prising i forhold til Sas overrasker derfor ikke.
(Fra 1A på dy på tur nordover. Ikke mye å klage på wifi her) ![]()
__________________
Last edited by LN-TIB; 02-05-2013 at 22:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]()
Verdivurdering kan være gjort på 2 sekunder med multiplikasjon.
Antall aksjer i markedet x aksjepris = Markedsverdi 35,162,139 shares x 231.20 NOK = 8,13 mrd kroner Dersom selgerne på børsen er villige, inkludert Bjørn Kjos selv som vel sitter med 43% eller den som husker, så kan du kjøpe hele sulamitten med antakeligvis et museklikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Norwegians innkjöps-rettigheter pä 222 feeder-fly alene tilsvarer lett en gjemt (IKKE BOKFÖRT !!) merverdi pä mellom ti og femten milliarder NOK, som kan plusses pä dagens börs-notert aksje-verdi innen tiden naermer seg leverans av flyene ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]() Quote:
Regnestykket kompliseres jo av at kanskje halvparten er leaset. Men gitt at de ikke var det, så ser man jo fort at selskapets verdi anslås til å være lavere enn eiendeler. Ser man i regnskapet, kan man sikkert se hva flyene er priset for (pliktig regnskapsopplysning). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Riktig, LN-RRE : kursen avspeiler risiko-elementet i Passiva ... for öyeblikket kan det se ut som om Kjos' gaps-höyde ikke strekker til for ä bite av 222 feeder-fly ? Men mannens kreativitet er samtidig forbausende, han feier vekk det ene obstakkel etter det andre ... vi fär se hvor höyt investor-tiltroen ligger rundt 2016-2018 ?
När det gjelder "pliktig regnskapsopplysning" er det ofte v/overenskomst Buyer-Seller seg imellom at en forhandlet discount pä selve flyprisen blir vinduspyntet vekk (gradvis eller helt) til kontraktuelle retttigheter f.o.c. pä diverse pre-delivery og/eller post-delivery goods and services, dette for ä fullt bibeholde nedskrivningspotensialet i aktivaposten "fly" mens samtidig man unngär ä avduke hemmelig salgs-pris ... ? (eksempel : hvor mange är leveres Goldcare vedlikehold til NAX's 787 f.o.c. av Boeing ?) Last edited by Frequent Traveller; 12-02-2014 at 11:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]()
Fordeler og kundelojalitet, godt leverandørsamarbeid og egentlig interessentsamarbeid som helhet, er ikke mulig å regnskapsføre, men har ofte en vesentlig verdi og evne til å skape omsetning i fremtiden. Av og til er denne verdien kanskje sett bort fra av markedet, men tror i de aller fleste tilfeller dette også reflekteres i børsverdien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
... negativ ?! : hvem hadde spädd at Boeing ville velge ä spinke og spare tilbake pä avtalte goodies (f.eks. m/Goldcare f.o.c. ?) og derved holde sparsommere spares stocks enn forsvarlig v/NAX's outstations til den grad at dette kanskje har pädratt NAX en rekurrent alt for lav 787 service dispatch reliability ? Huff !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]()
Ingen umulighet at verdien i "goodwill" kan være negativ. Goodwill beskriver jo akkurat disse elementene. "Badwill"
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian utsetter leveringer av MAX8 for 18 milliarder | LN-TIB | Flyforum | 3 | 25-04-2019 16:00 |
Norwegian henter NOK 400m | BudFox | Flyforum | 26 | 29-08-2008 11:39 |
Norwegian med nok en rute | BU595 | Flyforum | 20 | 18-02-2007 21:42 |
Nå er Norwegian stort nok | Airwolf | Flyforum | 18 | 30-03-2006 11:49 |