![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 402
|
![]()
Heisan!
Jeg skal fly CPH-BKK med TG951 på torsdag og tilbake på TG954 neste søndag. Skal en tur til Australia. På turen bortover får jeg vel en del dagslys, og lurer litt på om jeg kommer til å ha det når jeg flyr over Tibet. I 2007 hadde jeg en en-gang-i-livet sykkeltur i Tibet, der jeg også var med på førstebestigningen av Toze Kangri der inne. Nå ser jeg på GCMap at storsirkelen går nesten rett over Toze Kangri. Det hadde vært spennende om jeg kunne titte ned på fjellet mitt. Det er et digert massiv, helt sikkert enkelt å se. Greia er at jeg ikke kan huske å ha sett et eneste fly på turen... Det er mulig det er fordi området er ganske tørt, men jeg pleier å ha øynene opp. Så jeg lurer på om rutene går et annet sted. Er det mulig å si noe om det generelt, eller er det så væravhengig at det er håpløst...? Det jeg egentlig er ute etter, er å bestemme hvilken side av flyet jeg bør sitte på for å ha best sjanse til å se noe der nede... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,065
|
![]()
Tipper du flyr over India (med potensiell utsikt mot Tibet på venstre siden) på svarteste natta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,312
|
![]()
Neppe!
De aller aller fleste av disse flygningene kommer inn over Dehli, så Kolkata før Burma inn mot BKK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Er vel tvilsomt om noen flyr storsirkel i dette området.
De fleste rutene går sør for Nepal, så venstre side må det bli. ![]() Ta en titt her: http://gis.icao.int/icaogisanp/map.h...94313d072ee70b
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Som andre sier her så unngår man vanligvis å fly over Himalaya. Den faste ruta går over India. Hvis det er dagslys så vil du som regel se Himalaya på venstre side nedover. Litt avhenging av avstanden, de bruker flere ruter gjennom India. Hadde engang en tur her i dagslys og kunne se ett skikkelig panorama over fjellene. Så tydelig Everest og flere andre 8000 metere. Fint syn! Du ser bort på dem, ikke ned
![]() Last edited by LN-SEK; 15-10-2013 at 23:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 402
|
![]()
Okei, takk for det! Greit med gode tips, da setter jeg meg på venstre side, så får jeg "ta til takke" med Himalaya. :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Hvis du vil over Tibet, så er muligens London-Hong Kong ett tips...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,065
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Mulig det er et dumt spørsmål, men hvorfor det?
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Ikke dumt spørsmål
![]() Det er pga høyden på terreng. Hvis man får bortfall av en motor eller dekompresjon så kan ikke flyene normalt å holde høyden som er nødvendig her. Hvis man MÅ fly over Himalaya så er det egne ruter ned til lavere terreng som skal brukes hvis motorbortfall eller dekompresjon. Dette ble jeg fortalt av en flykaptein. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,651
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Noen av rutene har lagt inn "escape routes" som tar deg raskeste veien mot lavere terreng i tilfelle loss of cabin pressure. Tror dette er company procedures og dermed ikke flytypeavhengig, mer avhengig av in-house kompetanse i selskapet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Escaperoutes er også delt inn i forskjellige variasjoner som ex. loss of oxygen, engine failure type 1, type 2 osv osv.
Vi får disse kartene som en del av FPL på DY longhaul, men vet ikke hvor populært det er å dele disse uten rette godkjennelse så vi lar det være med tekst ![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside + re-start av BKK | jefi99 | Flyforum | 13 | 24-03-2014 11:47 |
CPH-BKK i kveld | Kleppan | Småprat | 1 | 04-10-2012 19:46 |
KUL-BKK-CPH-OSL i eco extra, får ikke valgt sete på KUL-BKK | Powell | Reiseforum | 1 | 20-06-2012 23:04 |
Priser CPH-BKK-CPH/ Bizniz class | Bizflyer | Flyforum | 3 | 03-06-2007 19:00 |
TG 747 CPH-BKK | MountainDew | Flyforum | 4 | 14-06-2006 21:26 |