![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
Posts: 634
|
![]()
Har flypassasjerer noen standardrettigheter dersom ruteendringer får konsekvenser for en allerede booket reise? Eller er dette opp til det enkelte flyselskap/reisebyrås velvilje?
La oss si at jeg har en bekreftet, gjennomgående lavprisbillett fra A via B til C (på ett selskap, eller samarbeidende selskap). På grunn av en ruteendring er det ikke lenger mulig å nå den planlagte forbindelsen i B. Flyselskapet booker meg over på en senere avgang mellom B og C, dessverre fører dette til at jeg må sitte 5-6 timer ekstra i transitt på B flyplass. - I et slikt tilfelle, har jeg rett til å kansellere bestillingen og få full refusjon? - La oss si at det er mulig å gjennomføre turen med vesentlig mindre forsinkelse med en annen ruting enn A->B->C, f.eks. A->D->C (med samme selskap som opprinnelig booket). Denne rutingen er imidlertid priset høyere enn den opprinnelige bestillingen. Kan jeg kreve kostnadsfri ombooking dersom en slik ombooking får meg frem i samsvar med den opprinnelige reiseplanen? Last edited by blazius; 23-01-2008 at 09:41. Reason: stave leif |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Norwegian har jo endel om dette her
http://www.norwegian.no/graphics/Nas...essigheter.pdf Kansellering ved kontrollerbare omstendigheter
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Nå skal jeg gå og legge meg, men jeg rekker i det minste svare på en måte:
http://www.flypassasjer.no/ Der bør du finne noe. Det er LT som drifter siden, og LT er også tilsynsmyndighet når det gjelder paxrettigheter i tilfeller som dine. |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Eneste rettighetene du har er hvis en av avgangene er blitt instilt og det er under to uker til du reiser. Hvis ikke det er tilfelle så er det opp til flyselskapet/reisebyråets vilje. Jeg ville i alle tilfeller tatt kontakt med flyselskapet/reisebyrået og forklart situasjonen og så se hva slags alternativer de kan komme med.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
Sist gang CPH-New York-Florida til CPH-Washington-Florida fikk vi flybiletter på SAS til en verdi av ca 18 000 kroner (synes jeg å huske). Holdt til (nesten) Oslo-Roma tur/retur og Oslo-Hellas tur/retur. Ganske bra betalt synes jeg. Enkelte ganger har vi fått telefon på forhånd. |
|
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
Posts: 634
|
![]()
Takk for alle svar! Nå er ikke dette noen konkret problemstilling for meg, men jeg har opplevd litt ymse tidligere - alt fra å sitte "hele dagen" (6-7 timer) på OSL uten kompensasjon til å bli oppringt på forhånd og få forpleining i transitt og oppgradert klasse på flyet videre (selv om forsinkelsen ikke var på mer enn halvannentime eller så). Første tilfelle var BU (noen år siden, altså), det andre var KL.
|
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
|
![]()
Hei. Ankom nettopp Bodø 2,5t forsinket. Mistet derfor båt til Svolvær. Har jeg virkelig ingen rettigheter ift SAS? F.eks. Overnatting? Uten deres forsinkelse ville jeg jo kommet meg hjem i dag..
|
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 166
|
![]()
Reiseforsikringen vil kunne dekke dette under det som kalles "innhenting av planlagt reiserute".
Utdrag fra Europeiske sin: "Ved innhenting av planlagt reiserute når du kommer for sent til forhåndsbetalt transport som følge av teknisk feil, værforhold eller trafikkuhell med offentlig transport, erstattes inntil kr 20 000 pr person - inntil kr 50 000 for familie, og inntil kr 1 500 pr person - inntil kr 4000 for familie for overnatting." Du må få en skriftlig bekreftelse fra SAS sin ankomstskranke om at flyet har ankommet for sent iht rutetid. Og der kan du jo evt spørre om du har 'krav' på noe fra dem, eller om du må ta det via reiseforsikringen.
__________________
Flightdiary |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
|
![]()
Takk! Dette stemte. Reiseforsikringen redder meg. SAS var lite behjelpelig..
|
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Jeg er litt usikker på hva slags hjelp SAS skulle yte deg i en slik situasjon??
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) Last edited by litt-amatør; 10-02-2013 at 23:07. |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Flyselskapene har ansvar for å frakte deg så raskt som mulig til den DESTINASJON som er beskrevet i din flybillett. Om du skal videre med fly, som er i en sammenhengende billett og du ikke når dette, vil du få gratis ombooking, hotell mat etc.
Men, om du skal videre noe sted på en separat billett eller med et annet transportmiddel er ikke dette noe flyselskapet har eller skal ta ansvar for. Det er da det er viktig å ha en god reiseforsikring som kan dekke denne type eventualiteter. |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 613
|
![]()
Jeg har flere ganger fått refundert £30-40 pga. forsinket fly inn til LHR og BHX for buss-/togbillett videre til min destinasjon.
Så lenge SAS bruker punktlighet såpass betydelig i sin markedsføring, er dette også et kort man som forbruker bør vite å benytte: send mail til SAS Customer Care og si du velger SAS pga. punktlighet. Legg ved kvitteringer og be om refusjon av utleggene. Personlig har jeg hittil aldri fått avslag. |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]()
Ved stoerre forsinkelser har jeg ogsaa faatt dekket utgifter av SAS i etterkant. Du vil nok uansett faa dekket mer via reiseforsikringen.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 8
|
![]()
Lurer på om det er noen smarte hoder her som har noen synspunkter på min problem stilling, eller om jeg er helt på "bærtur"
Skal fly: SK1453(08:20)/9403(10:10) OSL-CPH-VIE 27/3-2013. SK 1453 er kanselert og jeg er booket på SK 453(07:40) som går 40 min.tidligere. Det er dermed ikke noe problem å nå SK9403 i CPH. Mitt problem er som følger;jeg bor ikke i Oslo sentrum, har ikke noen buss som er inne i sentrum før 06:40, og kan dermed i prisippet nå flytog fra Oslo S kl 06:45, og vil da være på OSL 07:03. En liten forsinkelse og jeg er F****. Alternativet er å ta en taxi til Oslo S som koster ca. 550, men da kan jeg like godt ta taxi hele veien. Snakket med SK i dag på tlf. De tilbyr meg å booke om til en avgang som går direkte 13:55, men da rekker jeg ikke toget videre fra VIE.(som jo ikke er Sk problem ,men..). Jeg har funnet en reiserute via FRA som passer meg perfekt,og jeg vil også rekke toget i VIE. Dette er en codeshare med LH, OSL-FRA-VIE SK 4755(09:35)/SK 3297(12:30). Jeg legger dette frem for SK , og karen på kundesevice sjekker med supervisor og får beskjed at det kun er 24 timer før avreise at de booker om på andre *A, selv om det er codeshare. Men jeg kunne få full refusjon, det var ikke noe problem, og da kunne jeg jo bare booke meg en bill selv på nettet. Forstå det den som kan, jeg skjønner ikke hva de tenker på. Har jeg noen case her? Det hører også med til historien at når denne reisen er utført vanker det EBG, og det er en av grunnene til at jeg ikke tar refund og flyr med noen andre, som har ok pris den dagen. Trenger poengene. Jeg var også freidig nok til å spørre om de kunne dekke en taxtameterbil for meg, men det fikk jeg blankt nei på.:-) Så uansett hvordan jeg velger å gjøre det vil jeg komme ut med tap, jeg har bet.hele reisen med SAS MC,men forsikringen slår først inn etter 1 times forsinkelser. Noen som har et bra stalltips å komme med ?
__________________
Flights 2012: OSl-BKK-TPE-BKK-OSL-TG/KLM OSL-LGW-PUJ-LGW-OSL-DY/TOM OSL-EWR-OSL-CO OSL-FRA-OSL-SK OSL-EWR-LAX-HNL-LAX-PHX-MSP-ORD-EWR-ARN-OSL UA/AA/SK |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Ta en taxi
![]()
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det er EU261/2004 som krever at du kan få refusjon. Du har rett til re-ruting ved første anledning, ved en senere dato avhengig av kapasitet eller refusjon. Dette har du fått. Hvor bor du siden du ikke klarer å komme til flyplassen før 7?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
Join Date: Oct 2012
Posts: 36
|
![]()
Hei til dere smarte flyentusiaster.
I og med at mine interesser for fly og den slags ikke strekker seg lengre enn til dette forumet lurte jeg på noe angående en forsinkelse og hvilke rettigheter vi har(hadde). Frykter at vi er veldig seint ute og at rettighetene våre har frafalt, og derfor trengs det ekstra hjelp her. Saken er som følger: I fjor, nærmere bestemt 5 april skulle vi landet 08:35 i Paris etter en nattflight med Air France. Sen taxing samt kø på rullebanen gjorde at vi landet nærmere femti minutter senere. Da vår connecting-flight ikke var på mer enn 1t05 minutter ble det umulig for oss å rekke flyet på kaosflyplassen til Air France. Vi ble booket om til et fly seks timer senere, og vi kom til slutt hjem i åtte, ni-tiden på kvelden samme dag. 8 timer senere enn vi oppsatt rutetid. Når vi ankom service-desken fikk vi ingen hjelp foruten nye billetter til Oslo. Så da begynner jeg spørrerunden med: - Har vi i utgangspunktet krav på erstatning fra AF? Om ja: Gjelder dette fortsatt? Hvordan skal vi gå frem isåfall? Om nei: Hvorfor ikke? Før jeg blir skutt hodet av for uvitenhet vil jeg presisere at jeg har lett overalt på nettet etter svar, men presise svar som treffer til punkt å prikke er dessverre mangelvare. Vil legge til at jeg ikke ble klar over denne rettigheten før jeg sopet over nettet etter svar på en forsinkelse nå nylig, og at jeg i tiden etter denne flyreisen fikk øynene opp for fly. |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
Det er ikke satt noen tidsbegrensning for krav så langt jeg kan finne.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Hadde vel krav på et måltid selv om det ligger utenfor flyselskapets kontroll? Uansett lite vits å henge seg opp i de skarve 200 kronene nå.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 250 | 28-02-2025 08:27 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |