Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-04-2006, 23:54   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default De-icing spm

Hvor vanlig er det å kjenne på vingen med lanken etter å ha spylt på avisingsvæske? Har kun sett det blitt gjort på Torp... :


(KGS kan kanskje svare her... )
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2006, 01:44   #2
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Replying to Topic 'De-icing spm'

Jasså? Vært ute å flydd med KLM i vinter?


Er normalt bare KLM sine F-70 og F-100 vi fysisk sjekker vingen med hånden etter de-iceing, for å forsikre oss om at vingeforkanten er ren, og at det ikke er "clear-ice" på vingen...

Dette er inspeksjoner som KLM forlanger utført iht. til sin de-iceing manual, og det er pr. idag ingen andre flyselskaper på Torp som normalt krever en "hands on" sjekk etter de-iceing...

KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2006, 07:50   #3
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Replying to Topic 'De-icing spm'

Dette gjøres vel også på SAS MD'er. Så det i hvertfall før når jeg fløy med "mad dogen" ganske ofte....

Har vel noe med at halemotorfly er mer utsatt, pga fare for is i motorene (Gröttöra-ulykken).
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2006, 07:52   #4
Ludde
ScanFlyer Silver
 
Ludde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: World
Posts: 661
Default Replying to Topic 'De-icing spm'

Flygplan med aft mounted engines ligger alla i farozonen för clear ice.
Olika bolag har lite olika system på hur man löser problemet.
Ludde is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2006, 09:52   #5
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Replying to Topic 'De-icing spm'

Quote:
Originally posted by KennethGS


Jasså? Vært ute å flydd med KLM i vinter?


Satt ved vinduet/nødutgangen på cityhopper sin albino et par helger tilbake. Syntes jeg så en der ute med "rulletrapp" som liknet mistenkelig på Sørensen? :smokin
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2006, 11:12   #6
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Replying to Topic 'De-icing spm'

En slik hands-on check skal gjøres på alle SAS Aoc fly etter de/anti-ice... SAS Braathens Aoc derimot har ikke denne reglen. Der slipper vi hands-on vist sprayeren har "final release" kompetanse.
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2006, 12:49   #7
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Replying to Topic 'De-icing spm'

Quote:
Originally posted by Blubird


Quote:
Originally posted by KennethGS


Jasså? Vært ute å flydd med KLM i vinter?


Satt ved vinduet/nødutgangen på cityhopper sin albino et par helger tilbake. Syntes jeg så en der ute med "rulletrapp" som liknet mistenkelig på Sørensen? :smokin
Ikke usansynlig det nei... ...og siden ingen andre på de-iceing ligner på meg, så var det sikkert meg... :
KennethGS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva koster en de-icing på en B737? Farmer Småprat 19 11-03-2013 21:30
De-icing OSL ENGM 911 Bilder & foto 11 04-10-2012 20:43
De-icing på kortbane nettet Boeing Flyforum 2 09-11-2007 10:31
Severe icing Dag Viking Flyforum 11 30-01-2007 17:13
De-icing av kabinen blazius Flyforum 1 09-03-2006 15:58


All times are GMT +2. The time now is 16:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.