![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Amerikansk/australsk studie mener at ytterligere sikkerhetstiltak på flyplassene vil ikke være verdt kostnadene, og man bør kanskje til og med se på å lette på en del tiltak.
http://www.latimes.com/business/la-f...#axzz2wDf5IL7A Link til studien: http://dx.doi.org/10.1016/j.jairtraman.2013.11.003
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,112
|
![]()
Wow, kan det være mulig at noen begynner å bruke hodet her?????
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Det spørs jo helt hvordan man sammenligner og regner. Men at flybransjen historisk sett har vært reaktiv og sikkerhetsregimet i hovedsak er styrt av en irrasjonel frykt for hendelser som i seg selv er ganske så sjeldne er unikt.
Ser man på ting som skader og dødsfall i trafikken og relatert til våpen, eller sykdom i tredje verden, etc. så stryker jo folk med som fluer uten at man gjør så veldig store trekk sammenlignet med flybransjen. Så tar man noe så enkelt som direkte dødfall i bilulykker (ikke passasjerer og tredjeparter) i USA pr mnd i 2012, og sammenligner med at nå ~300 mennesker er "borte" med Malaysia Airlines sin 777, så er ikke det mer enn hva som ryker til i trafikken på 3-4 dager. Det vil si at i de to ukene vi har leitet etter 777'en har det da omkommet ca 2-3 ganger så mange i trafikken bare i USA. Hva er det som gjør det rasjonelt at i ene tilfellet har vi nå 20+ land innvolvert i en aksjon, media med mer eller mindre hysteriske innfall om at det burde være mulig å spore alle fly hele tiden og alt må taes opp, mens en jevn strøm av dødsfall i trafikken er "akseptabelt"? Det er en ganske interessant å se i hvilke tilfeller vi aksepterer dødfall og i hvilke tilfeller de er vanskelig å akseptere. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norske flyplasser | Sveinmk | General Aviation og sjøfly | 10 | 03-04-2013 13:05 |
Flyplasser og handlingselskaper? | TOS | Småprat | 27 | 08-12-2011 22:53 |
Kart over flyplasser | RSL | Flyforum | 4 | 22-01-2008 17:07 |
Flyplasser | Twin Otter | Flyforum | 7 | 31-03-2005 20:03 |
Bortkastet SAS-reklame i dagens DN | EB | Flyforum | 9 | 31-10-2004 11:07 |