Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-03-2014, 13:09   #1
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Utøkede sikkerhetsregimer på flyplasser bortkastet

Amerikansk/australsk studie mener at ytterligere sikkerhetstiltak på flyplassene vil ikke være verdt kostnadene, og man bør kanskje til og med se på å lette på en del tiltak.

http://www.latimes.com/business/la-f...#axzz2wDf5IL7A

Link til studien:

http://dx.doi.org/10.1016/j.jairtraman.2013.11.003
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2014, 21:53   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,112
Default Re: Utøkede sikkerhetsregimer på flyplasser bortkastet

Wow, kan det være mulig at noen begynner å bruke hodet her?????
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2014, 22:02   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Utøkede sikkerhetsregimer på flyplasser bortkastet

Det spørs jo helt hvordan man sammenligner og regner. Men at flybransjen historisk sett har vært reaktiv og sikkerhetsregimet i hovedsak er styrt av en irrasjonel frykt for hendelser som i seg selv er ganske så sjeldne er unikt.

Ser man på ting som skader og dødsfall i trafikken og relatert til våpen, eller sykdom i tredje verden, etc. så stryker jo folk med som fluer uten at man gjør så veldig store trekk sammenlignet med flybransjen.

Så tar man noe så enkelt som direkte dødfall i bilulykker (ikke passasjerer og tredjeparter) i USA pr mnd i 2012, og sammenligner med at nå ~300 mennesker er "borte" med Malaysia Airlines sin 777, så er ikke det mer enn hva som ryker til i trafikken på 3-4 dager. Det vil si at i de to ukene vi har leitet etter 777'en har det da omkommet ca 2-3 ganger så mange i trafikken bare i USA.

Hva er det som gjør det rasjonelt at i ene tilfellet har vi nå 20+ land innvolvert i en aksjon, media med mer eller mindre hysteriske innfall om at det burde være mulig å spore alle fly hele tiden og alt må taes opp, mens en jevn strøm av dødsfall i trafikken er "akseptabelt"?

Det er en ganske interessant å se i hvilke tilfeller vi aksepterer dødfall og i hvilke tilfeller de er vanskelig å akseptere.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norske flyplasser Sveinmk General Aviation og sjøfly 10 03-04-2013 13:05
Flyplasser og handlingselskaper? TOS Småprat 27 08-12-2011 22:53
Kart over flyplasser RSL Flyforum 4 22-01-2008 17:07
Flyplasser Twin Otter Flyforum 7 31-03-2005 20:03
Bortkastet SAS-reklame i dagens DN EB Flyforum 9 31-10-2004 11:07


All times are GMT +2. The time now is 21:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.