![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
I følge flyklagenemda mottar de nå færre klager på Ryanair enn på Norwegian og SAS.
Dette tolker de som at Ryanair har skjerpet seg. http://www.dinepenger.no/regler/ryan...t-seg/20937976 Ombudet ønsker at det skal brukes "standard priser", som innkluderer bagasje, i annonsering av flyreiser for å lette sammenligning av priser. Dette er et innspill de har gjort til EU. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
evig optimist
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
|
![]()
Statistikk.. Herlige greier.
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]()
De ønsker helst at man skal ha sammenlignbare priser i annonser, slik man har for taxi - "jamførpris".
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
Skal det gjøres noe, så for det eventuelt være at de setter opp en liste, med hva de forskjellige gebyrene er på. Sammen med utgangsprisen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]() Quote:
I dag finnes det også billigere flybilletter enn det de annonserer, fordi det er et minimumskrav til tilgjengelighet.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
Og en snittpris er jo fort like villedende den, så bedre at de oppgir pris+ gebyrer som kan komme i tillegg. Gebyrer som uansett vil komme i tillegg bør dog tviges til å oppgis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Standardpriser som inneholder enl elementer, for annonsering, blir etter mitt syn misvisende. Dersom noen av disse elementene som "skal være med" i denne standardprisen er valgbar vil du alltid ende opp med at noen ikke velger disse elementene ved bestilling og ender opp med en annen pris enn annonsert, likevel.
Det som må være med i slike standardpriser er prisen på flybilletten og de tillegg som ikke er frivillige tillegg. Flyselskapene opererer med "fra" priser, så du risikerer uansett å havne på en annen pris enn annonsert. Dette tar selvsagt opp spørsmålet om hvorfor drivstofftillegget ligger utenom billettprisen? Er ikke drivstoff en del av de utgiftene flyselskapene har for å oppfylle sin del av avtalen med passasjeren, slik at kostnadene for dette burde ligget i billettprisen? Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
Alle andre tillegg mener jeg mener jeg heller bør stå ved siden av. Det burde da være ryddig nok for alle oppegående mennesker hvis prisen alle må betale stod der + at alle frivillige tilleggsgebyrer stod listet opp ved siden av. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
AirBussjåfør
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 414
|
![]()
Det er vel heller det at folk er så vant til at man ikke har noen rettigheter i Ryanair, som gjør at færre klager på dem. Norwegian og SAS derimot er ikke akkurat helt synonymt med Ryanair i folks hoder - Ergo forventer man mer fra de norske selskapene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Grunnen til at man klager er vel fordi man ikke er fornøyd med hva man har fått levert, eller ikke levert? Og man har de samme rettigheter hos Ryanair som hos alle andre flyselskap i Europa. En annen forklaring til at Ryanair ikke lengere er innklaget, for det sies faktisk så fra forbrukerombudet, kan være at de i sin jakt på kostnader har konkludert med at hvis de gir sine passasjerer det de har krav på blir det ingen klager, og selskapet trenger ikke bruke ressurser på å svare de forskjellige lands forbrukermyndigheter. Altså penger spart. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]()
Tja, det var vel en viss mismatch med hvor mange klager som fikk medhold? Kjekt dette med statistikk, altså.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
De tallene det vises til er at 3 klager angående FR har kommet inn så langt i år, og alle ble avvist. 14 klager på SAS, hvor 1 fikk medhold. 40 klager på DY, hvorav 3 fikk medhold. Noe som betyr at drøyt 7% av klagene for både SAS og DY har fått medhold så langt i år, mens 0% av klagene på FR har fått medhold. Er det noe jeg misforstår i ditt innlegg? Last edited by TOS; 01-07-2013 at 15:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
|
![]() Quote:
da klager dem heller ikke visst ikke alt er som det skal være. men visst dem kjøper litt "dyrere" billetter forventer dem mer og visst dem ikke får det klager dem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]() Quote:
Den store ulempen (som rammer bedrifter mer enn forbrukere) er at rabatter og bonusordininger for bedrifter stort sett tar utgangspunkt i nettopriser (ekskl. skatter/avgifter/drivstoffillegg) Nå er vel ikke drivstofftillegget det som er problemet med annonserte priser, samtlige selskaper tar med basispris, skatter og avgifter (inkl. drivstofftillegg) i annonsene sine. Samme som med mva på innlandsreiser.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() I forhold til dette oppslaget er det som i følge Forbrukerombudet er viktigst imidlertid at den annonserte prisen er en pris man faktisk kan reise for. I så måte er vel de selskapene som annonserer i Norge i all hovedasak flinke til å ta med de ting som skal med (med enkelte unntak). Med standariserte priser/jamførpriser så blir vel spørsmålet hva man skal definere som standardproduktet. Jeg vil tro at det meste av forretningstrafikk er basert på reisende uten innsjekket bagasje, mens det for ferie-/fritidsreisende nok er slik at man ofte sjekker inn bagasje. Vi hører jo stadig at det er de som reiser mye i jobbsammenheng som bidrar til størsteparten av inntektene, og de er kanskje også størst målt i antall pax per år? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
|
![]()
Muligens en liten digresjon, men har sett en del på denne statistikken tidligere også, og det som slår meg er at det i forhold til antall kunder/gjennomførte flyreiser er svært få klager som går så langt så det blir sak av det.
Det er jo overraskende med tanke på hvor mye fokus det har vært i media i forbindelse med kundebehandling, økonomi etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kuer verre for kliamet enn fly?? | Isbamse | Flyforum | 7 | 17-01-2008 19:44 |
Tog forurenser verre enn fly | sail4fun | Flyforum | 42 | 06-09-2007 04:23 |
Fins det noen verre lufthavn enn Dublin? | GF1 | Flyforum | 10 | 23-07-2007 14:11 |
- Ku-promp verre enn eksos | LN-SEK | Flyforum | 17 | 04-12-2006 19:07 |
Verre enn Tjøntveit? | ANX | Flyhistorisk forum | 9 | 06-10-2005 09:41 |