![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]()
Hei. Jeg har bestemt meg for å ikke bare dagdrømme om å ta en CMB-tur, men å faktisk gjennomføre det til høsten. Har funnet en reiseagent som er villig til å booke dette, så worst case er å refundere billetten gratis. Ruten blir CMB-XXX-YYY-LHR-LAX, men det er bare én ting som er garantert: LHR-LAX i BA F med nyflylukten (jada, det er et ord) i deres A380. Spørsmålet er hvordan jeg skal komme meg til LHR. Har funnet en del ulike alternativer, som alle er mulig å booke til ca samme pris:
A) EK F CMB-MLE-DXB-LHR. B) CX C CMB-HKG-DXB + EK F DXB-LHR. C) CX C CMB-HKG + EK F HKG-DXB-LHR. D) CX C CMB-BKK + EK F BKK-HKG + CX F HKG-LHR. E) CX C CMB-BKK + CX F BKK-HKG-LHR. Alternativ E er best ut fra er miles-perspektiv, ettersom det blir OneWorld hele veien - men det er produktene, ikke miles, som er avgjørende. Og jeg "må" nesten få inn EKs A380 et eller annet sted - for litt av rasjonaliseringen jeg har brukt for å overbevise meg selv om dette prosjektet, er å droppe BKK-HKG-BKK med EK F som jeg egentlig hadde planer om når jeg skal til BKK i mai. (Dermed har jeg tjent 6000 kroner der, kjempelogisk, ikke sant? ![]() Alternativ A gir første klasse hele veien, men lite variasjon, og CMB-MLE-DXB-flighten er kjent for å ofte få EKs dårligste F-produkt. Dermed er det alt. B, C og D som foreløpig ligger best an. Alt. D gir litt av alt, men kun en kort flight på 2:50 med EKs A380, noe som fort blir nærmere 2 timer i effektiv flytid. Det kan hende at jeg hiver på LAX-LAS/SFO/SAN på slutten, og tar DXB-FRA-LHR eller HKG-FRA-LHR i stedet for direkterutene for å tjene flere miles/TP, men det tar jeg til slutt hvis det passer inn og ikke øker prisen eller total reisetid noe særlig. Setter pris på alle innspill (utenom at dette er galskap), både til rutene jeg allerede har funnet og eventuelle andre muligheter jeg ikke har sett. Gjerne også til hvordan jeg kommer meg hjem igjen fra LAX til BGO, enveisbillett fra USA til Europa er veldig dyrt, med få unntak (f.eks FI og DY, men kun fra østkysten).
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 25-03-2013 at 01:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]()
Det blir fortsatt ganske dyrt, ca 6-7000 kr. Da blir det billigere å kjøpe enveis LAX-NYC + NYC-FRA (med SQ) og FRA-BGO, som er det beste alternativet jeg har kommet frem til foreløpig. Men har jo god tid, og kan ha is i magen en god stund for eventuelle kampanjer som måtte komme.
Du skal ikke se bort ifra at det blir en TR. ![]()
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
|
![]()
Icelandair flyr faktisk fra vestkysten - Seattle står på rutekartet og fra LAX er Virgin America (look out for the Rabid Badger
![]() Alternativt fra Los Angeles er envei med Air New Zealand til London - der er ofte gode enveis priser å finne
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,081
|
![]()
Er det lov å ha stopover i Europa på disse USA-billettene?
Er du under 32 kan du bli student så finner kanskje Kilroy i Norge eller STA travel i Usa hyggelig enveispris hjem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,192
|
![]()
Tja eller gjør det enkle da, reis kun med håndbagasje og hopp av billetten i LHR og finn deg en billig avgang hjem derifra. "Problemet" her er vel at miles kreditering kan bli vel litt infløktes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Er ikke student, men er under 26, så Kilroy/STA kan være aktuelt. Men tviler på at de kan bli billigere enn Icelandair/Air New Zealand, så det måtte eventuelt være for å få flere alternativer i ca samme prisklasse. Har tidligere bestilt BA BGO-LHR-SFO gjennom STA uten å få de vanvittige enveis-prisene, så de har tydeligvis en del flere valgmuligheter. Quote:
![]()
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 25-03-2013 at 08:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
|
![]()
Var de prisene fra CMB bare en vei?
Hva koster det t/r da? i såfall kan du jo kjøpe deg en billett t/r Norge - CMB til en mer fornuftig penge enn masse enveis billetter med heller suspekte selskaper? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]()
Enveis CMB-LAX er ca 12-14 000 avhengig av rute, og tur/retur det dobbelte, så det er ikke aktuelt. Har ikke nevnt prisen tidligere, de 6000,- jeg nevnte var for BKK-HKG-BKK med EKs A380 i F, som jeg egentlig hadde planer om. Men det var før jeg fikk griller i hodet av å lese om billige CMB-billetter, så det er jo ikke nødvendig når jeg EK F på denne turen i stedet.
![]() Har ikke planer om å bestille noe "sketchy", og enveisbilletter BGO-CMB lider heldigvis ikke av det samme syndromet som billetter over Atlanteren gjør. F.eks koster LH + SriLankan BGO-FRA-CMB 4000 kr, sparer bare noen hundrelapper på t/r. Mest sannsynlig blir det KLM + Malaysian (et av få selskap med 5 stjerner hos Skytrax) til KUL for 4200,- og stopp et par dager der, etterfulgt av billigbillett (Tiger, Jetstar el.l) fra KUL til CMB. Alternativt en Star Award med LifeMiles hvis de kommer med en ny 100%-kampanje, dvs i business med LH, SQ eller TK for ca 4500,-. Mulighetene er altså mange for utreisen, og med litt hjelp fra Flyprat viser det seg at hjemreisen heller ikke var så ille som jeg trodde. Så da gjenstår det bare å velge hvilken rute jeg skal ta mellom CMB og LAX.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 25-03-2013 at 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Location: OSL
Posts: 261
|
![]()
Bare for å ha sagt det: Så utrolig fett at du gjennomfører! OG er under 26. Da er det håp for oss alle!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,081
|
![]()
Hvem er det som booker dette får deg? Kan du evt sende PM om du ikke vil ha det ut for all verden?
Har du forreesten sett hvor mye Trumfbonus du har. Klarer du rote sammen nok til SAS enveisbonus for SFO-CPH-BGO? Last edited by Chriscross; 25-03-2013 at 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]()
PM sendt.
![]() Men er det noen som har forslag til "hovedspørsmålet" - hvilken rute jeg bør velge mellom CMB og LHR? Det er det som "haster" mest, BGO-CMB og LAX-BGO finner jeg alltids ut av, og kan fint avvente noen måneder med å bestille det.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Livsnyter
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
|
![]()
Dette prosjektet følger jeg med stor interesse ja :-D
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 896
|
![]()
Rute D...
![]() Hadde vært hyggelig med en PM om hvem som booker for deg også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]()
Fant faren på Expert Flyer i dag, stemmer det at man ta stoppover i Europa, og dermed bruke denne på to ferier, eksempelvis MLE og LAX men litt korte posisjoneringer?
2 uker på MLE på våren og 2 uker i LAX på høsten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]()
Ole Brumm-alternativet - litt av alt.
![]() 1) Det blir kun en kort tur med EK F, gir kanskje ikke den fulle opplevelsen. 2) Emirates er det mest "eksklusive" av de to. Det vil ikke nødvendigvis si det beste, men det som er vanskeligst å få tak i på andre måter enn CMB-billetter (som jeg kanskje aldri vil ha mulighet til å gjøre igjen). CX F er relativt enkelt å få tak i gjennom OneWorld-miles. Og det er først og fremst det som gjør at jeg er så usikker, for har inntrykk av at CX F er veldig, veldig bra. Samtidig har jeg ganske lite OW-miles, og ironien er jo at jeg får færre OW-miles ved å velge bort CX, og dermed blir det vanskeligere å få tak i det senere. :P Reiser i oktober/november. Quote:
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 25-03-2013 at 21:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]()
Fant plutselig ut at man kan få med Qantas til samme pris, så da ble valget med en gang mye enklere.
![]() ![]() A380-bonanza + litt Cathay i business. Og får nesten en full dag i Singapore óg. Gleder meg!
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,081
|
![]()
Dobbeltsjekk at Qantas er Qantasmetall og ikke Emirates, men med det rutenummeret (1) er det nok Qantas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Vedr retur fra USA så kan du jo også sjekke litt rundt med en en-veis bonustur på kryss og tvers? Er man på sightseeing, så kan man jo lage litt mer sightseeing.
Må du over på østekysten eller til ORD for å finne priser/ledige bonusseter så kan du jo også bruke Avios (AA) eller Star-miles (UA/US), fees er vel normalt 5-15USD på innenriks award. Fra Østkysten, sjekk AirBerlin (der er det ikke fueltillegg), også mulig å booke i C. http://forum.flyprat.no/showpost.php...2&postcount=38
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Apropos opptjening, vil det lønne seg for meg å kreditere turen til AA eller BA? Jeg har ca 15 000 AA-miles fra før. Har noen god kontroll på OW-programmene? Martin? ![]() Hvis jeg har forstått det riktig vil jeg tjene 40+210+210 tier points hos BA, og har snart en tur BGO-LHR i økonomi som vil gi 10. Så da får jeg bronse, og mangler 130 TP for å få sølv. Er det enkelt/billig å få tak i med en TP-run? Hva med bruk av poeng? Mener å ha lest at BA er dyrere å redeeme med (og da tenker jeg ikke på fuel surcharge hos BA, som gjelder alle partnere), stemmer det? Samtidig er det mye lettere å bruke BA-miles til oppgradering fra WTP til CW.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fra "Vi relanserer service" til "Din tur" | EB | Flyforum | 51 | 24-12-2015 12:11 |
Korleis få ein "spenstig" tur til Brüssel? | roger | Reiseforum | 12 | 04-07-2013 21:04 |
Når der er lenge til neste tur så blir det en "sitt" report | krølle | TripReports | 0 | 16-06-2013 21:42 |
Tur til "Østens Las Vegas" | jb1 | TripReports | 2 | 01-04-2013 22:34 |
DAT med "pakketur" til DAT arrangerer tur til "Paris Air Show | sail4fun | Flyforum | 5 | 04-05-2005 21:39 |