![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
|
![]()
Da fjorårets companion ticket fra Amex ramlet ned i postkassen gjaldt det å finne noe fornuftig å bruke den på. Ingen av SAS sine IC destinasjoner fristet, men gikk istedet for å tilbringe Himmelspretten i Roma. Hvilket faktisk ikke er så dårlug value for money, da det normalt er relativt dyrt i topphelgene i mai. Ofte rundt 4000 selv i economy, og med en business billett var det da en grei deal i følge mine standarder. Strengt tatt så lenge billett nummer to er dyrere enn årsavgiften på kortet så lønner det seg.
Turen ned gikk via ARN, så vi begge fikk jobbe en 2/3 dag, før man måtte dra, og hadde relativt gode avgangstider, og fikk utnyttet fridagene bra Hotell ble booket på Trastevere siden og gikk for et relativt low budget og lite hotell som het Finestra su Trastevere, og som egentlig bare var en etasje i en bygård ombygget til et åtteroms familiedrevet sjappe. Ingen lobby, frokostservering eller slikt, men samtidig fikset de transport til og fra flyplassen Reiserute: 8/5 OSL-ARN SK496 ARN-FCO SK1841 12/5 FCO-OSL SK4714 Selve rapporten kommer etterhvert som jeg får tid, og med bildene jeg behøver i iPhonen kommer den vel etterhvert som jeg vil tilbringe tid på bussen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
|
![]()
Som så mange ganger før ble det Flytoget til OSL, og klarte også holde av en plass til kona som gikk på ved Oslo S.
Et par foran meg i innsjekk, og klarte også å havne bak en utrolig treg familie i fast track som endte med å bidra godt til boksen med beslaglagte produkter. Kona skulle som vanlig i taxfree, men etter en liten stund ble jeg lei og gikk opp i loungen for å vente der. En GT og litt pottis skader aldri Tid for boarding og ved gate 41 stod SE-RES klar. En av SAS sine ny-gamle leasede 737-700. Seks eller sju rader Y+ og tilnærmet fullt fly. Fant plassene være på 1EF og litt forsinket kunne pushback gjennomføres Oppe i luften ble den vanlige Y+ intrascand-boksen delt ut. Dessverre var det den med coleslaw Eller en hendelsesløs flytur Litt forsinket kunne vi parkere på gate 9 eller noe på ARN. Som jeg alt visste, ble det opplyst at det var samme flyet som skulle videre til FCO, så var ingen grunn til å stresse for oss. Hadde såpass liten tid at jeg droppet loungen og gikk heller innom do og en butikk, og vips var det klart for boarding på SK1841 til FCO |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Takk for titten så langt. Følger spent med!
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
|
![]()
Etter litt køståing var vi så ombord i SE-RES igjen. Kunne si hei igjen til damene i kabinen og sette oss en rad lenger bak og på andre siden av flyet enn sist, 2AC. Forandring fryder.
Pushback på LN-RGA på nabogaten som jeg mener huske skulle til OSL To rader C, to med Y+ og tilsynelatende fullt fly, hvilket ikke er så rart til Roma i forbindelse med slike langhelger Knyttnevetesten bestått, selv om disse -700 dessverre har fått restlageret av Sicmasetene og ikke de nye fra Recaro som -800 og A320 har fått Opp i luften og gikk for den luxemburgske musserende Stekt laks til hovedrett, men siden jeg i motsetning til "elefantmannen" liker laks, var jeg fornøyd ![]() Litt te også Var mer tørst og i tilfelle malaria valgte jeg å være på den sikre siden og bestilte en GT da en av de i kabin kom forbi Passerer over Alpene Utsikten Omtrent ved Rimini eller der omkring Landet vel omtrent på rute, og etter en relativt lang gåtur, endel dårlig skilting, en espresso i ankomstbaren kom bagasjen etter litt. Sjåføren stod klar med skiltet utenfor og han fikk pisket minibussen fra Fiat det den var god for inn til byen. Utenfor hotellet stod hotellverten klar med nøkkel og kortautomat, før det ble en tur ut til en lokal restaurant i Trastevere |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Tusen takk så langt! Europeisk C hos SK kommer til å bli savnet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Takker for fin rapport så langt
![]()
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
|
![]()
Nei, ingen gardin
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 202
|
![]()
Forferdelig synd med alle disse rapportene her inne som blir liggende halvferdige og oppdatert i hytt og pine.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Takk for rapporten så langt! Stor fan av de glassene SAS bruker på C
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,890
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 202
|
![]()
Det er jeg helt enig i! Og kritikken går ikke bare på denne rapporten men heller denne "trenden". :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Handelsreisende
![]() Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
|
![]() Quote:
Jeg sier heller en stor takk til de som tar seg bryet med å dele turene sine med oss. Om den kommer fiks ferdig eller stykkvis og delt får være det samme. Mange har en utrolig travel hverdag og bruker litt tid på dette. For øvrig, flott rapport så langt
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 202
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
|
![]()
Første dagen ble det å gå til Coloseum og Forum Romanum. Ikke uventet var køene der milevise, men køen er for å kjøpe billett, ikke å slippe inn. Så mot et tillegg på €12 per pers, hvilket er verdt for å slippe 1-2t i kø, ble det å kjøpe "fast track" fra selgerene utenfor
Coloseum sett fra Forum Romanum Litt forfriskninger, her i form av San Pellegrino; Pavarotti edition Etter noen øl og litt Cacie e Pepe for å få opp blodsukkeret ble også Panteon besøkt Isola Tiberius eller hva nå den heter Greit med takterrasse for å fukte strupen etter en dag Bra med vannføring i Tiber |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
|
![]()
Dag to ble startet på vanlig romersk vises Cornetto og Kaffe.....When in Rome...
Gikk så bort til Kirka til Petter, men før vi kom dit snublet vi over et Lamborghinitreff, med alt fra Miura til Gallardo. Hvilket jeg er mer fasinert av en krusifikser og korsfestelser Og etter maten: Limoncello til kjærringa og Grappa til meg |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
|
![]()
Dag tre tok vi først turen opp til MAXXI som er et museum i en fjong bygning. Er man gift med en arkitekt så må man ofte bli med å se på fjonge bygninger
Ikke alle som likte å gå her ![]() Et par obligatoriske turistfeller: Spansketrappen Fontana di Trevi Etter middag ble det dessert i form av is hos Giolitti |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
|
![]()
Morgenen etter stod transporten klar for å ta oss til FCO.
Etter innsjekk og det vanlige styret med å få tilbake momsen på endel av det vi hadde kjøpt bar det opp til den stusslige Mosaici loungen, hvor man kunne få kjipe sandwicher, kaffe, te og mineralvann. Men etterhvert ble det boarding og kunne ta turen til LN-RPJ, en 737-700, og finne plassene være på rad 1. En rad biz, 6 extra og resten eco, og et ledig sete totalt. Så godt belegg. Litt forsinket avgang pga sent ankommende passasjerer, men etterhvert kom vi oss avsted. Valgte en øl før maten Kylling til hovedrett, og en av de støtte kyllingbrystene jeg noen gang at fått ombord i fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
|
![]()
RPJ er en av den håndfulle -700 SAS fikk levert rundt årtusenskiftet. Vet ikke om disse i sin tid ble tiltenkt innenriks eller andre korte ruter? Såvidt jeg vet har vel de ganske lav MTOW? Uansett har de også en egen SAS-løsning: Ingen do foran. Så skaper litt mer styr når man må åle seg forbi BoB-tralla. Men derimot er problemet med do-trekkere eliminert.
Ellers lite å melde om flyturen før vi landet i et heller kaldt vær I tillegg ble det innenriksgate og busstur Dett var dett |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Takk for rapporten
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Takk for knall rapport! Gleder meg til neste Romatur!
![]()
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Langhelg i Bangkok med Singapore Airlines | Fly med oss | TripReports | 29 | 24-05-2012 22:03 |
Tips til langhelg i Cape Town? | robertaas | Reiseforum | 7 | 22-01-2011 14:26 |
Billig til Roma | AirbusTrond | TripReports | 9 | 15-12-2010 18:57 |
Til Roma - med tog ? | krs-per | Reiseforum | 3 | 10-03-2010 14:52 |
Barcelona.........langhelg. | LN-FHU | TripReports | 0 | 06-02-2006 09:28 |