Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-04-2013, 20:55   #1
C130
ScanFlyer Gold

Thumbs up Schiphol best i Europa!

Best i Europa, og ikke så verst på global basis heller, fra Dinside.no
Quote:
Amsterdam Schiphol er kåret til Europas beste flyplass. Og i tillegg til å være Europas beste, er Schiphol også verdens tredje beste totalt sett.
http://www.dinside.no/914847/verdens-beste-flyplasser#/
C130 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2013, 21:20   #2
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Default Re: Schiphol best i Europa !

I siste nummer av Airliner World stod det at Sheremetyevo var kåret til Europas beste flyplass.

Når dinside.no imidlertid ordlegger slik som dette om AMS

Quote:
Hva med å ta en lur i en av sovestolene, betale for noen minutter i en av massasjestolene som er plassert rundt om på flyplassen, eller rulle seg sammen i en sacco-sekk, gjerne til lyden av fuglekvitter. Du kan også trekke frisk luft på takterrassen, eller ikke-så-frisk luft i røykeområdene.
så kan det jo virke som om de har fått teksten rett fra markedsavdelingen på AMS

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2013, 21:37   #3
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Sterkt gjort å snike seg inn på topp tre. Det betyr at HKG ryker ut av det gode selskap. Er ganske mange år siden sist pallen ikke besto av SIN, ICN og HKG i en eller annen rekkefølge
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2013, 21:55   #4
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Tenk om vi hadde fått oss en skikkelig storflyplass ved Oslo så vi kunne revet skandalen Gardermoen.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2013, 23:22   #5
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

Default Re: Schiphol best i Europa!

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Best i Europa, og ikke så verst på global basis heller, fra Dinside.no
Skulle bare mangle, på tide at flere skjønner tegninga...
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 00:41   #6
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Tenk om vi hadde fått oss en skikkelig storflyplass ved Oslo så vi kunne revet skandalen Gardermoen.
OSL er jo bare på en 56. plass

Hele lista finnes her: http://www.worldairportawards.com/Aw...013/top100.htm
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 01:01   #7
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Stiller meg bak den kåringa, definitivt.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 01:16   #8
Bergern
ScanFlyer Dusty

Har ikke flyplasser nok i samlingen til å mene noe bombastisk om kåringen, men AMS er utrolig grei å orientere seg i og er samtidig veldig trivelig. Transfer går stort sett som en lek. Trives godt der, selv om loungene er store og upersonlige.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 01:53   #9
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Jeg liker MUC bedere enn AMS men den er fortsatt blant de beste i europa etter min mening
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 13:01   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Ja Schiphol er bra dersom du ikke har tilgang til lounge og reiser med KLM.

Reiser du med alle andre selskaper og har transfer, er avstandene store. Fra feks LH eller SAS til alle USA flighter, maa du regne over en halv time aa gaa, med passkontroll enda lengre. Jeg reiste en del ganger OSL-AMS-ORD med SAS og United og det var litt av ett pes. Loungene til KLM er langt under de beste i Europa.

Men kjoepesenteret utenfor security er flott

Og for ikke aa snakke om den rullebanen som ligger 20 minutter taxi fra terminalen.

Jeg liker personlig Zurich og Munchen meget godt i Europa

Last edited by Tommy777; 16-04-2013 at 13:03.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 13:14   #11
SE-AER
ScanFlyer Blue

LHR på nummer 10...

Hvis du reiser med British Airways via terminal 5: definitivt! Hvis ikke: møkkaflyplass som er gammel, trang og utslitt og med laaange køer.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 13:18   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by SE-AER View Post
LHR på nummer 10...

Hvis du reiser med British Airways via terminal 5: definitivt! Hvis ikke: møkkaflyplass som er gammel, trang og utslitt og med laaange køer.
BA utrolig mange bussgater. I morges saa jeg 9 (!!!) 777 som sto parkert ved bussgate. Og bussturen er laaaang og irriterende. Naar du endelig kommer til terminalen, har de verdens mest idiotiske fast track og verdens tregeste sikkerhetskontroll. Det tok 24 minutter aa klarere 9 mann i dag.

Saa ja, LHR, fortjener ikke noe stjerne i min bok.

Naa er det mye oppussing paa gang i de andre terminalene. Naar det er ferdig, er BA verst med sine bussgater mens ingen av de andre terminalene har det
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 13:26   #13
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
BA utrolig mange bussgater. I morges saa jeg 9 (!!!) 777 som sto parkert ved bussgate. Og bussturen er laaaang og irriterende. Naar du endelig kommer til terminalen, har de verdens idiotiske fast track og verdens tregeste sikkerhetskontroll. Det tok 24 minutter aa klarere 9 mann i dag.

Saa ja, LHR, fortjener ikke noe stjerne i min bok.

Naa er det mye oppussing paa gang i de andre terminalene. Naar det er ferdig, er BA verst med sine bussgater mens ingen av de andre terminalene har det
Jeg har vel vært heldig og sluppet bussgate de ganger jeg reist med BA, men er det noe jeg virkelig misliker på flyplasser så er det å bruke buss. På bra flyplasser reiser man ikke med buss, punktum (i hvert fall ikke til/fra store fly).

Lurer forresten hva Gardermoen gjør på den listen? Jeg trodde ikke det var en flyplass, men en overbefolket pølsekiøsk med manglende toalettkapasitet?
Old 16-04-2013, 16:42   #14
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
LHR på nummer 10...

T5 er fin, men syns fortsatt det er utrolig tungvindt med transfer fra Europa der. Opp 3-4 etasjer med rulletrapper (i hvertfall fra bussgate) og gjennom både dokumentkontroll og ny sikkerhetskontroll (skal ikke Europa liksom være reint?). Mye enklere opplegg i AMS og CPH hvor man bare går rett av flyet og er airside.

Quote:
Lurer forresten hva Gardermoen gjør på den listen? Jeg trodde ikke det var en flyplass, men en overbefolket pølsekiøsk med manglende toalettkapasitet?
Vært på SVO-F?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 16:46   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ja Schiphol er bra dersom du ikke har tilgang til lounge og reiser med KLM.

Reiser du med alle andre selskaper og har transfer, er avstandene store. Fra feks LH eller SAS til alle USA flighter, maa du regne over en halv time aa gaa, med passkontroll enda lengre. Jeg reiste en del ganger OSL-AMS-ORD med SAS og United og det var litt av ett pes. Loungene til KLM er langt under de beste i Europa.

Men kjoepesenteret utenfor security er flott

Og for ikke aa snakke om den rullebanen som ligger 20 minutter taxi fra terminalen.

Jeg liker personlig Zurich og Munchen meget godt i Europa
Nå er det heldigvis lenge siden jeg har flydd via AMS, men alle gangene jeg har flydd Norge-AMS-USA med KL/NW har det vært milevis å gå (20-30 minutter). En flyplass med slike avstander for normal transfer burde ikke være på lista. Crownloungene trekker jo heller ikke opp.
Nei, takke meg til MUC, den beste flyplassen for transfer i Europa.
Old 16-04-2013, 17:23   #16
Fjordheim
ScanFlyer Blue

Jeg har bare gode erfaringer fra AMS og liker meg veldig godt der, men en personlig favoritt i Europa er Zurich. Hadde vel nesten 4 timer sist jeg var der, uten noen som helst loungetilgang, og det var trivelig nok det. Munchen som andre nevner har jeg aldri vært på...dessverre.

Mvh
Fjordheim
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 17:27   #17
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
T5 er fin, men syns fortsatt det er utrolig tungvindt med transfer fra Europa der. Opp 3-4 etasjer med rulletrapper (i hvertfall fra bussgate) og gjennom både dokumentkontroll og ny sikkerhetskontroll (skal ikke Europa liksom være reint?). Mye enklere opplegg i AMS og CPH hvor man bare går rett av flyet og er airside.
Jeg har som sagt aldri vært med om bussgate, men ellers har det stort sett gått ganske smidig ved transfer på T5. Og så har de jo veldig gode lounger! Transfer på T5 er i hvert fall ikke noe særlig verre en det helvete som OSL er på transfer utland --> innland.

Enig i at CPH er en meget god flyplass! Prøver alltid å booke via CPH istedet for OSL når det ikke finnes direkteruter med SAS.

For øvrig synes jeg at ARN burde være ennå lenger ned på listen. Utdatert, lange, mørke og kjedelige ganger og elendige lounger. Gir litt Sovjet-feeling. F-piren er OK, men ikke nok til å gjøre ARN til en bra flyplass.

Quote:
Vært på SVO-F?
Nei, jeg får vel ta meg en tur dit
Old 16-04-2013, 17:43   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Enig i at CPH er en meget god flyplass! Prøver alltid å booke via CPH istedet for OSL når det ikke finnes direkteruter med SAS.
Prøvd å komme inn på D og dra ut på A20+?
Det er lengre å gå enn alle mulige kombinasjoner av gater på OSL, og tar 25 minutter å gå. Inn på D og ut på A er typisk Schengen-Schengen på CPH, med MCT 30 minutter. Burde vært ulovlig!
Toll-tullet på OSL er vel myndighetene sin feil, men det er flyplassen som må svi for det.
Old 16-04-2013, 20:30   #19
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Prøvd å komme inn på D og dra ut på A20+?
Det er lengre å gå enn alle mulige kombinasjoner av gater på OSL, og tar 25 minutter å gå. Inn på D og ut på A er typisk Schengen-Schengen på CPH, med MCT 30 minutter. Burde vært ulovlig!
Toll-tullet på OSL er vel myndighetene sin feil, men det er flyplassen som må svi for det.
Enig i at CPH på ingen måte er perfekt og at MCT på 30 minutter er alt for lite for en slik transfer (med mindre CPH bygger en toglinje eller ordner med buss). Men det er heldigvis ikke mange ganger jeg opplevd slike tranfers på CPH, mens jeg å en annen side vet med 100 % sikkerhet at det blir et helvete på OSL ved transfer utland til innland. I tillegg gir jeg blaffen i hvem sin feil det er at en flyplass fungerer dårlig; jeg tenker kun på hvordan jeg som reisende opplever flyplassen. Hvem man skal skylde problemene på / klage til er dog noe helt annet; toll-tullet er som du sier ikke OSL sin feil.

Men selv om man ser vekk fra toll-tullet så er CPH fremdeles helt overlegen OSL som flyplass. CPH har bedre restauranter, butikker og lounger, fler sitteplasser og bedre toalettkapasitet.

CPH: moderne og effektiv flyplass av høy klass. Overhode ikke i samme klasse som MUC eller ZRH, men fremdeles en god flyplass.
OSL: overbefolket, underdimensjonert pølsekiosk
Old 17-04-2013, 18:41   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Opp 3-4 etasjer med rulletrapper (i hvertfall fra bussgate) og gjennom både dokumentkontroll og ny sikkerhetskontroll (skal ikke Europa liksom være reint?).
Tror det er noe generelle UK-greier, uten at jeg er 100% sikker på reglene (andre kan sikkert utrbodere). De sluser domestic-pax rett inn på departure, alt av international må gjennom security.

Det finnes transfersecurity på T5B og T5C så kommer man inn der og skal ut derfra igjen er det normalt lite kø.

Forøvrig enig med Tommy vedr FastTrack, som de overhodet ikke greier å organisere, selv om T5 er mye bedre nå enn for noen år siden.

Posting Rules