![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]()
Jeg tok FR8904 fra SXF til RYG 25.6. Flyet skulle gå fra RYG kl. 14.05, men ble forsinket til kl. 23.50, dvs. en forsinkelse på 9.45. Jeg har krevd erstatning på EUR 250 per pax som jeg har krav på etter EU-reglene (forsinkelse over 3 timer på en strekning under 1500 km). Ryanair nekter å betale og påstår at forsinkelsen skyldes forhold utenfor deres kontroll. Årsaken til forsinkelsen var visstnok noen tekniske problemer. Er det noen som vet noe mer konkret om årsaken og om det forsinkede flyet sto på RYG eller ikke var kommet dit før det fikk problemer?
Last edited by Toffen; 01-07-2011 at 22:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]()
Jeg har nå omsider fått en forklaring fra Ryanair på de tekniske problemene. De skyldtes at en "baggage loader" kolliderte med flyet under lossing av bagasje, slik at det ble en skade på flykroppen. Ryanair hevder at dette var en hendelse helt utenfor deres kontroll og nekter derfor fortsatt å betale erstatning etter EU261/2004. Er det noen som kjenner detaljene rundt denne kollisjonen?
Vedlagt er "Technical Log Book". |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Dette kan FR umogleg ha forutsett, og dermed er dei utan skuld i dette.
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Nei, men FR kan ikkje forutsjå at bakkemannskapa er uheldige og køyrer inn i eit fly, og dermed gjer at det må sjekkast av teknikarar.
For å snu det på hovudet korleis meiner du at FR kunne ha unngått denne kollisjonen?
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]() Quote:
Mener du at bakkemannskapene er uheldige når de kjører inn i et fly, eller er de uforsiktige/uaktsomme? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Men kjære deg: Om det er SGS, Norport ,Menziez ,Widerøe eller Ryanair sjøl vsom har handlingansvaret, så kan vel ikkje nokon ta høgde for at slikt kan skje?
Skal dei ha eit fly ståande i reserve på kvar flyplass?
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,132
|
![]() Quote:
Quote:
Bakkeskader på fly er uansett såpass vanlig at det neppe kan defineres som en uforutsett hendelse.... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Men Someone: Dersom du står og ventar på grønt lys, og vert påkjørt - så er det din feil at du vert forsinka?
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,132
|
![]()
Nå omfattes ikke min punktlighet av EU sine regler for luftfarten som sier man har krav på kompensasjon etter en viss tid hvis det skjer en hendelse som er innenfor flyselskapenes kontroll......og lasting av flyet må sies å tilhøre under dette
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Men det er jo ikkje FR som har gjort feilen, det er handlingselskapet!
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,132
|
![]()
Vel, da får FR ta det opp med handlingselskapet etterpå. For passasjerene er det liekgyldig hvem som handler flyselskapet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]() Quote:
__________________
Torbjørn ----------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,479
|
![]()
Det er ett fett - de er selskapets representanter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Ganske absurd at eg skal sitte og forsvare FR, må vere første gangen...
![]()
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Dette er helt klart noe Ryanair er ansvarlige for.
At de skylder på handlingagenten er bare tull, og det vet de. De gambler på at du skal gå lei, og glemme hele saken. Det er Ryanair som hyrer inn et firma for å utføre en tjeneste for dem på deres fly. At flyet blir påkjørt av en av handlingagentens biler spiller ingen rolle. De er der på oppdrag av Ryanair. Her er link til rettigheter http://www.caa.co.uk/docs/125/DBC_Advice.pdf Her er link til ulike dommer og rettspraksis http://www.caa.co.uk/docs/125/DBC_Advice.pdf Finnes utallige eksempler på nettet hvor rettspraksis sier at Ryanair ikke har rett i denne saken. Om du går til sak vil du etter all sannsynlighet vinne. PS, at et fly kan bli påkjørt av en bagasjebil på en flyplass, kvalifiserer ikke til "extrordonary circumstances" Last edited by SAS-Steward; 28-09-2011 at 16:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Uansett så kommer aldri FR til å utbetale noe kompensasjon , de har jo standard svar på saker som de definerer som utenfor EU 261/2004.
FR mener at de ikke er skyld i forsinkelsen så dermed er det bare sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Vanlige lover og regler gjelder åpenbart ikke for alle. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
De har desverre sin egen tolkning av alle lover. Helt enig , noen burde tatt tak i FR slik at de måtte følge reglene. De gir jo blanke f**n i om kunden får medhold i klagenemder eller forbrukerkontor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY kutter SXF-SVG & SXF-TRD - [avkreftet] | BU662 | Flyforum | 10 | 01-09-2014 23:37 |
Norwegian starter RYG-ALC og RYG-AGP | Trdfly | Flyforum | 14 | 16-07-2012 06:02 |
OSL-AYT-TXL-SXF-RYG | Hpkris | TripReports | 5 | 27-05-2011 15:50 |
RYG-ZAD-RYG En reise med Europas svindler | baselutvann | TripReports | 15 | 04-08-2010 22:33 |
DY2850 RYG-SXF 08.05 | JonF | Register- og ATC-Forum | 1 | 08-05-2009 10:17 |